Permalänk
Medlem

Powerknapp

Har ett litet irriterande problem här hemma gällande kombinationen 1,5 årig dotter och dator

Hon springer fram till min dator titt som tätt och trycker på power knapp och reset knapp så att datorn stängs av eller startas om.
Tyckte jag var smart när jag stängde av power knappens funktion i Windows men tydligen hjälpte det föga. Håller man inne knappen så stängs datorn av ändå.

Så jag aktiverade WoL på moderkortet och installerade en app i telefonen så att jag kunde starta datorn från mobilen, sagt och gjort så testade jag så att det fungerade som det skulle. Vilket det gjorde.

Efter att jag testat så att det fungerade så tänkte jag att jag skulle koppla ur power och reset kablarna från moderkortet. Tänkte att det bör ju inte vara några problem att ha dessa urkopplade när jag ändå startar datorn via mobilen men WoL verkar inte fungera ifall power och reset inte är inkopplat i moderkortet.

Är detta någon inställning i moderkortet som jag behöver ändra på för att det ska fungera? Hittade inget när jag kollade men kan varit jag som hittar dåligt i UEFI.

Permalänk
Medlem

Starta igång datorn och slit sedan ut knappen så den alltid står på / sleep och kan väckas med tangentbordet (stäng av hybernate).

Ställ in att datorn kan starta med ett knapptryck (min gamla dator hade denna funktionen).

Ännu roligare, koppla bort resetknappen som aldrig används och seriekoppla dem, för att starta datorn måste bägge tryckas ned samtidigt?

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Du får nog koppla bort knapparna, om du ändå kan väcka den med WOL borde du klara dig utan dom

edit: Att seriekoppla dom still power knappen va en lysnade ide

Permalänk
Medlem

Koppla in en annan knapp som du har på baksidan av datorn istället? Kan ju sitta i en PCIe-plats eller något till exempel. Alltså typ en sån här tänker jag på: https://www.amazon.com/XMSJSIY-Chassis-Switch-Button-Computer... men det var den första jag hittade och det finns säkert billigare någonstans

Edit: Får instämma att seriekoppla power och reset var ett smart förslag

Visa signatur

Intel i7 9700K - Radeon VII - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrezZeR:

Har ett litet irriterande problem här hemma gällande kombinationen 1,5 årig dotter och dator

Hon springer fram till min dator titt som tätt och trycker på power knapp och reset knapp så att datorn stängs av eller startas om.
Tyckte jag var smart när jag stängde av power knappens funktion i Windows men tydligen hjälpte det föga. Håller man inne knappen så stängs datorn av ändå.

Så jag aktiverade WoL på moderkortet och installerade en app i telefonen så att jag kunde starta datorn från mobilen, sagt och gjort så testade jag så att det fungerade som det skulle. Vilket det gjorde.

Efter att jag testat så att det fungerade så tänkte jag att jag skulle koppla ur power och reset kablarna från moderkortet. Tänkte att det bör ju inte vara några problem att ha dessa urkopplade när jag ändå startar datorn via mobilen men WoL verkar inte fungera ifall power och reset inte är inkopplat i moderkortet.

Är detta någon inställning i moderkortet som jag behöver ändra på för att det ska fungera? Hittade inget när jag kollade men kan varit jag som hittar dåligt i UEFI.

Knapparna är bara enkla strömbrytare, datorn kan inte känna av om dessa är anslutna på moderkortet eller ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Knapparna är bara enkla strömbrytare, datorn kan inte känna av om dessa är anslutna på moderkortet eller ej

Med andra ord måste det varit något annat som gjorde att datorn inte startade via appen än att jag hade kopplat bort knapparna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrezZeR:

Med andra ord måste det varit något annat som gjorde att datorn inte startade via appen än att jag hade kopplat bort knapparna?

Ja det enda Power knappen gör är att kortsluta de två pinsen. Lyser nätverksporten när du stängde av datorn? Den måste gå ner i rätt sorts viloläge.

Wake on power on (alltså när datorn får ström), är ju en annan sak du skulle kunna köra med. Brukar vara lite mer robust än wake on lan.

Alternativt köra med båda, blir bökigt om du måste in och bygla pinsen om datorn stänger av sig helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrezZeR:

Stämmer bra!

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Jag får helt enkelt prova igen att koppla ur och se ifall det fungerar

Ska kolla på @Chibariku förslag också

Permalänk
Medlem

Ett annat förslag är att sätta startknappen på något annat ställe, på en dator hade jag den i en ledig slot på baksidan istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrezZeR:

Tycker det låter som att datorn står och samlar damm på golvet!!!
Hade den ståt bättre till så gissar jag att en 1,5åring inte når knapparna.
Så kanske kan vara läge att fixxa två problem i en smäll

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Flytta upp burken på en hylla/skrivbord så är problemet löst.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Använder WoL flitigt hemma, men det har en nackdel. Om datorn har blivit utan ström (eller krashar särskilt hårt) så är nätkortet inte igång. För att återfå möjligheten att datorn kan väckas med LAN behöver man alltså starta datorn med knapp en gång.

Lösning för att det alltid ska fungera, även om strömmen gått:

Aktivera Wake on Power
Aktivera Wake on LAN
Ryck ur båda knapparna

Om strömmen går startar datorn automatiskt när den kommer tillbaka. Du får sedan stänga av datorn själv (eller med en regel i ditt OS. Separat problem). Stänger du sedan av datorn "vanligt" så kommer nätkortet att vara i standby och invänta ditt WoL kommando.

Permalänk
Medlem

Provade att koppla ur kablarna till power och reset knapparna nu igen, och aktiverade även Wake on Power.

Verkar fungera som jag har tänkt mig nu!