Priskoll: AMD Radeon RX 7900 XTX och RX 7900 XT hos svenska återförsäljare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

8800GT 512 var väl bättre än 8800GTS 320? 8800GT gick att få tag på för under 2500 kr.

Alltså första var det kortet jag hade den generationen (är faktiskt inte helt hundra på om det var GTS eller vanliga GT), och därefter "top of the line" kortet och dess pris, vilka inte lanserades för några 3500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Där är vi återigen inne på att ignorera allt som AMD ligger sorgligt efter med, bara att det är under beteckningen "för gamers". RT kommer allt mer och 40-serien såg ett rejält lyft där. DLSS 3 är skitbra för tungdrivna titlar. VR-prestanda torde även det vara "för gamers". Energieffektiviteten för 40-serien är klart bättre. Utöver det är det många som gör annat än spelar med sina kort, och för dessa priser ska man banne mig förvänta sig topprestanda i sådana fall. AMD har inget som ens kommer i närheten av CUDA. För 3D-rendering är RT-kärnor ohemult bra. Videoredigering är Nvidia återigen överlägsna på.

Jag ser det som ett stort problem för AMD att deras brister konsekvent ignoreras och bortförklaras. Kunderna borde ställa högre krav, särskilt som prissättningen blivit helt vild. Om vi snackat halva priset hade det varit lättare att förlåta allt.

Mocka skrev redan ett bra svar men förutom att repetera att det finns workstation-versioner som folk som behöver kort för videoredigering eller 3d-rendering eller CUDA, som tenderar att vara professionella behov, antagligen väljer. De här korten marknadsförs för spelande. Där håller jag med, Nvidia har marknaden i ett järngrepp med sina proprietära tekniker och mjukvaror, men den diskussionen har inte direkt med de här AMD-korten eller de från Nvidia de konkurrerar med att göra.

DLSS3 är nytt och säkert bra, FR2 finns också och 3 är på gång. Energieffektivitet överlag verkar lite bättre för Nvidia, förutom vid flera skärmar samt media playback, där hoppas jag verkligen AMD kan göra nåt med drivrutiner.

Vad ska kunderna ställa för krav? Köpa bara Nvidia jämt så att det inte finns någon konkurrens och hoppas att Nvidia liksom bara innoverar fastän det inte finns något val för kunderna?

Kunderna verkar låta bli RTX 4080 och ..XT vilket ter sig rationellt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Så man får ett beggat 3090 för 2-3kkr mindre än ett 7900xt, där 3090 är lika snabbt ish utan RT o DLSS, men vore dumt att spela utan DLSS framför allt som med ligger den ju före. Så som vanligt är andrahndsmarknaden min rekommendation då den alltid är prisvärdare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Från vilken butik?

Komplett

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk

Mitt GTX 1080 verkar få kämpa på ett tag till medans jag får försöka norpa ett begagnat RTX30?0/RX6?00 kort... Inte för att jag inte har råd, men detta är orimligt.

Visa signatur

Powercolor Radeon 7900 XTX // Ryzen 7 7800X3D (be quiet! Pure Rock 2 FX Svart) // Kingston 32GB DDR5 6000MHz // MSI B650 Gaming Plus Wifi // Kingston Fury Renegade M. 2 2TB // Corsair RM850e ATX 3.0 850W // Kolink Observatory Lite Mesh A-RGB Svart //

Permalänk
Medlem

Köpte ett rx 7900xtx från amd kort betalningen strulade men paypal gick. 13700kr fattigare är jag nu. Jag är underclockare så bryr mig inte så mycket om kort med bra kylning. Fann att jag efter köpet läste returpolicy å annat. Fast 7900xtx är supersnabb i Davinchi resolv. RT bryr jag mig inte om. Men AMDS garanti tid suger är inte säker på att jag gjort ett OK Köp. Kanske får jag nya känslor då jag håller paketet. Kanske jag börjar fantisera om FSR3 och andra saker som ännu inte finns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeÖ:

Köpte ett rx 7900xtx från amd kort betalningen strulade men paypal gick. 13700kr fattigare är jag nu. Jag är underclockare så bryr mig inte så mycket om kort med bra kylning. Fann att jag efter köpet läste returpolicy å annat. Fast 7900xtx är supersnabb i Davinchi resolv. RT bryr jag mig inte om. Men AMDS garanti tid suger är inte säker på att jag gjort ett OK Köp. Kanske får jag nya känslor då jag håller paketet. Kanske jag börjar fantisera om FSR3 och andra saker som ännu inte finns?

13700 är bra pris iaf

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlindEagle:

Think i must haev got the last one because it just sold out , sucks i need to wait so long but here's praying it comes sooner rather then later

https://www.bhphotovideo.com/c/product/1739783-REG/xfx_rx_79x...

All 7900xtx is out of stock all over the world now

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Mitt xtx vart skickat för en timme sedan Nu är det bara att vänta...

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

14K was not bad, but what a stupid amount to spend, unfortunately need a card for the new system - think will be happy when it comes but for now i can cry a little

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slydotcom:

Spelen på PC är sämre optimerade än för konsol så kommer få mer livslängd ur en xsx än ett grafikkort för 16000. Spelar hellre 60fps xbox än en inte optimerad PC port som buggar eller kräver onödigt mer prestanda, Om prisskillnaden ska vara så här stor.

Har en dator med 5900x som jag byggde i våras och har väntat på att byta ut mitt 2080 men kan inte säga att det är värt att hoppa en generation för 8000kr det ska hålla i 4 år tills det är dags för nästa uppgradering och om man ska köpa något utan att bli rånad som ska hålla i 4 år så får det nästan bli konsol.

Nej, faktiskt inte. En dator kan göra så mycket mer än att bara spela på.

Angående optimeringen så vet jag inte vad du menar med det? Finns folk som lirar friskt med gamle goda Maxwell GTX970 fortfarande, medium och 1080P 60fps.. Det är ju bättre än vad Ps4 Pro kan göra idag?

Sen att betala för att lira online på konsol är ju inte så trevligt.. visst, jag vet inte vad det går på i dagsläget men den summan plus bredbandet blir en kaka..

Var väl 2004-2010 då ''optimeringen'' spelade som störst roll då konsolerna inte hade X86 baserade system i sig.. idag är det bara en gammal ''relik'' som konsolspelare fortfarande drar upp vid lösa motargument.

Jag kan lova, jag kan starta upp min gamle Phenom X6 med en gammalt Radeon R9 270 och spela nya spider man bättre än vad Ps4 original kan.

Permalänk
Medlem

13000 tusen för Asus XTX bräda hos Webh. 500 spänn mindre än nytt pris för mitt Asus 3080ti

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Billigaste generationen i mannaminne måste väl vara HD6950 (som gick att låsa upp till fulla 6970) som såldes för ca 2000kr, alltså nära bästa möjliga prestanda för nästan inget

Självklart en annan tid, men det behöver inte vara så här illa

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Årets papperslansering eller?

Skrivet av Nozomi:

8800GT 512 var väl bättre än 8800GTS 320? 8800GT gick att få tag på för under 2500 kr.

Ah vet att jag köpte mitt 8800GT för 2k

Permalänk
Medlem

kan noppra ett 4080 från Ebay för 14000-ish just nu. Ska jag ta chansen?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Någon annan än jag som fick igenom et xtx vid 1505 på komplett? Inte skickats och det står att det är förväntat att komma in den 25 december, tror ni man blir makulerad eller att dom kommer få in fler kort?

Visa signatur

MSI GeForce RTX 4080 VENTUS 3X OC || i9 9900k || MSI Z390 MAG TOMAHAWK || 16 gb ram || 1tb samsung 970 nvme M2

Permalänk
Skrivet av HumanDecoy:

Någon annan än jag som fick igenom et xtx vid 1505 på komplett? Inte skickats och det står att det är förväntat att komma in den 25 december, tror ni man blir makulerad eller att dom kommer få in fler kort?

Jag sitter i exakt samma sits… Ovissheten är grymt jobbig haha

Permalänk

Velade lite för länge på Komplett.se på grund av prisskillnaden mellan XFX 7900 XTX referens och XFX 7900 XTX MERC ändå var, vadå ~2,500 kr skillnad. Så 16'000 kr för 7900 XTX lite häftigt tycker jag men tror dock att nästa generation, AMD likt nVidia, kommer att vara än dyrare. Men nu kan jag i alla fall pensionera min RX 570 8GB och mitt nya kort kommer jag troligen sitta på i 3 generationer då jag snittar 5 år på grafikkort. Har aldrig testat spel med strålspårning och även om 7900 XTX inte vinner mot 4080 i strålspårning så spelar det inte så stor roll för min del, så det första spelet jag kommer köra är Metro Exodus Enhanced edition!

Finns ett prestandatest med XFX RX 7900 XTX Merc Speedster Black Edition Review på Youtube, enda som är ute än så länge. Kortet drar vansinniga mängder med effekt när den överklockas så detta kan bli intressant, Kortet går tystare och svalare än referens så det är bra och något jag var ute efter också. Ja, kortet får plats i min låda.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Alltså första var det kortet jag hade den generationen (är faktiskt inte helt hundra på om det var GTS eller vanliga GT), och därefter "top of the line" kortet och dess pris, vilka inte lanserades för några 3500kr.

Hade ATI Radeon 9700 pro och så fanns 9800 också, dessa kort kostade 399$ i USA 2002. Växelkursen var runt 9 sek per usd så cirka 4 500 sek för ett 9700 pro år 2002. Minns inte att jag betalade så mycket, min minnesbild var att det kostade 2 500 sek eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eerieness:

Hade ATI Radeon 9700 pro och så fanns 9800 också, dessa kort kostade 399$ i USA 2002. Växelkursen var runt 9 sek per usd så cirka 4 500 sek för ett 9700 pro år 2002. Minns inte att jag betalade så mycket, min minnesbild var att det kostade 2 500 sek eller så.

Som jag skrev, 9800 XT var väl det snabbate R300 kortet som släpptes, kostade upp mot 6000kr när det kom, 9700 pro var ju inte top of the line.

Ja vill också minnas att 9700 Pro kostade runt 4000 när det kom, och sjönk sedan rätt mycket i pris, tror inte jag gav så mycket för mitt iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eerieness:

Hade ATI Radeon 9700 pro och så fanns 9800 också, dessa kort kostade 399$ i USA 2002. Växelkursen var runt 9 sek per usd så cirka 4 500 sek för ett 9700 pro år 2002. Minns inte att jag betalade så mycket, min minnesbild var att det kostade 2 500 sek eller så.

Ooh, är vi nostalgiska?
Jag betalade 5500 SEK för 8800 GTX hos en lokal datorhandlare.
Lanseringspriset verkar ha varit 599 USD enligt Google, känns ändå ganska spot on.

Permalänk

Jag köpte AMD och Nvidia aktier istället för 13 000 kr. Visar ju hur mycket folk traktar efter korten även i detta fallet AMD ljugit i sin RDNA3 presentation förra månaden.

Permalänk

Känns som att det aldrig mer kommer bli ett köp av ett nytt grafikkort, utan i stället vänta till dess att ett minst två generationer gammalt grafikkort på begagnatmarknaden innebär en ökning med minst 100 % i prestanda.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

1. Fungerar mycket sämre i linux och har inte drivrutiner i kerneln.
2. Sammanställer man de recensioner som släpps är det långsammare än 7900xtx överlag. Väldigt lite men ändå. I linux är det mycket långsammare.
3. Det är 3500:- dyrare.
4. För mycket krut läggs på raytracing som är bortkastat kisel i dagens läge.

Ok så 4080 är sämre i Linux, got it. ty

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Känns som att det aldrig mer kommer bli ett köp av ett nytt grafikkort, utan i stället vänta till dess att ett minst två generationer gammalt grafikkort på begagnatmarknaden innebär en ökning med minst 100 % i prestanda.

Eller så köper du inte ett top of the line kort mellansegmenten kort kan man få en okej prislapp och dessa kort räcker gott och väll för att maxa de allra flesta spelen i 1440p med hög fps.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eerieness:

Hade ATI Radeon 9700 pro och så fanns 9800 också, dessa kort kostade 399$ i USA 2002. Växelkursen var runt 9 sek per usd så cirka 4 500 sek för ett 9700 pro år 2002. Minns inte att jag betalade så mycket, min minnesbild var att det kostade 2 500 sek eller så.

Mitt 9800 Pro kostade 4500kr cirka
Vilket idag ser ut att motsvara 6200kr

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Lite ovanligt att just Sapphire sätter sig i mitten mot andra AIB tillverkare i pris. Normalt så har Sapphire alltid suttit lägst.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Beror på vad du anser vara en pappers lansering. Komplett.se hade runt 250 kort när jag försökte knipa ett (räknar både XTX och XT) dock var samtliga av de typ 150~ish XTX korten borta redan 15:04 vad jag kunde se. N

Jag lyckades både knipa ett från komplett.se och från AMD's shop. Behåller det som kommer först.

En sak förstår jag inte. Var inne på Komplett 15.00 och uppdaterade regelbundet efter det. Gick in grafikkort. Såg aldrig några 7900 kort läggas upp. Det var först från en länk här i tråden som jag kunde se några från Komplett

Permalänk
Medlem
Skrivet av jfri:

En sak förstår jag inte. Var inne på Komplett 15.00 och uppdaterade regelbundet efter det. Gick in grafikkort. Såg aldrig några 7900 kort läggas upp. Det var först från en länk här i tråden som jag kunde se några från Komplett

Näh jag vet inte exakt hur komplett gör eller varför de inte syns, men tycker det alltid varit så vid lanseringar.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Waiting for the other shoe to drop… nVidia 4080 priset

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/