Skärmen flimmrar och laggar med spel i bakgrunden NY DATOR

Permalänk

Skärmen flimmrar och laggar med spel i bakgrunden NY DATOR

Godkväll! Byggde mig en ny dator för ett tag sen med en 5800x och 3070. Allt funkar prima inuti spel, men när jag alt tabbar.
Så laggar huvudskärmen som har spelet i bakgrunden.. känns typ som att uppdateringsfrekvensen blir jätte låg när jag tabbar. Tabbar jag tillbaka så lirar det felfritt, ex WoW med högsta inställningar i över 200 fps.

Väldigt konstigt, har kollat bildskärmsinställningar osv och båda min skärmar är inställda på 144hz, eller ja den primära är inställd på 143,86 eller något dylikt.

Någon som haft samma problem eller har nån aning om vad det skulle kunna vara som spökar? Själv är jag helt lost... litet, men mycket irriterande problem.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Låter som drivrutinsproblem eller nånting med fullscreen / windowed fullscreen att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerkan_67:

Godkväll! Byggde mig en ny dator för ett tag sen med en 5800x och 3070. Allt funkar prima inuti spel, men när jag alt tabbar.
Så laggar huvudskärmen som har spelet i bakgrunden.. känns typ som att uppdateringsfrekvensen blir jätte låg när jag tabbar. Tabbar jag tillbaka så lirar det felfritt, ex WoW med högsta inställningar i över 200 fps.

Väldigt konstigt, har kollat bildskärmsinställningar osv och båda min skärmar är inställda på 144hz, eller ja den primära är inställd på 143,86 eller något dylikt.

Någon som haft samma problem eller har nån aning om vad det skulle kunna vara som spökar? Själv är jag helt lost... litet, men mycket irriterande problem.

Tack på förhand!

Många spel har en max fps när du inte har spelet som ditt nuvarande fönster.
Antingen kan du ställa in det i nvidia panelen, eller i spelet.
WoW är tex ett av dom spelen som har en sådan inställning, och där har du förmodligen satt det på ett lågt fps värde när du är utabbad. (tror standard i wow är 30fps tex)
Ändra den inställningen, eller kör fullscreen windowed (förmodligen bättre för dig för wow och fler än 1 skärm)
Tror inte den inställningen är igång då, men är den det så ändra bara maxvärdet för "max fps when in background" (typ något sådant), så är det löst.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

max background fps