Intel-dokument bekräftar ny sockel till Core 14000

Permalänk
Snusfri
Skrivet av BrottOchStraff:

Så. Om du hade kunnat stoppa in 13900K i ditt gamla moderkort så hade du köpt ett nytt moderkort ändå bara för att? Låter rimligt.

Korrekt, nya funktioner som PCIE 5, 2.5Gbit ETH, 128GB RAM, fler och snabbare M.2 platser m.m hade gjort att jag köpt nytt moderkort.

Samt att jag kan sälja det gamla eller bygga något annar av det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Nä, snarare Raptor Lake som är en refresh av Alder Lake . Samma sockel. Nästa blir något annorlunda:
https://www.extremetech.com/computing/340614-leaked-slides-of...

Han syftar nog snarare på att det ryktas om en Raptor Lake-S under 2023.
https://www.tomshardware.com/news/intel-roadmap-leaks-raptor-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Korrekt, nya funktioner som PCIE 5, 2.5Gbit ETH, 128GB RAM, fler och snabbare M.2 platser m.m hade gjort att jag köpt nytt moderkort.

Samt att jag kan sälja det gamla eller bygga något annar av det.

låter jobbigt, släng skiten istället, du har ju nya saker

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Korrekt, nya funktioner som PCIE 5, 2.5Gbit ETH, 128GB RAM, fler och snabbare M.2 platser m.m hade gjort att jag köpt nytt moderkort.

Samt att jag kan sälja det gamla eller bygga något annar av det.

Jag gjorde en liknande uppgradering (8086K till 13600K) och en sak som motiverade mig att lätta på plånboken var nytt moderkort. Det är rätt trevligt att kunna köra min Gen. 4 SSD som sig bör, fler M.2 platser, mycket bättre USB-kontroller, snabbare ethernet och WiFi, med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Så. Om du hade kunnat stoppa in 13900K i ditt gamla moderkort så hade du köpt ett nytt moderkort ändå bara för att? Låter rimligt.

Det hade inte jag gjort, hade sålt det gamla som ett komplett paket och köpt nytt då jag vill åt nya funktioner etc.

Nya minnesstandarder, pcie, bättre i/o etc.

Jag skulle aldrig välja AMD bara för att möjligheten att uppgradera till något bättre kanske finns / kanske är intressant om 5 år. Är AMD bäst vid köptillfället så är det en eventuell bonus men långt ifrån något jag väger in i köpet.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av THB:

Korrekt, nya funktioner som PCIE 5, 2.5Gbit ETH, 128GB RAM, fler och snabbare M.2 platser m.m hade gjort att jag köpt nytt moderkort.

Samt att jag kan sälja det gamla eller bygga något annar av det.

Samma här, 12900k & Hero z690 till 13900k & Apex z790.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag är säkert udda, men jag köper Intel för jag vill ha en platform som jag vet 100% fungerar direkt, som det enbart möjligen kommer buggfixar till. Jag respekterar AMD för vad dom gör, det är inte lätt vad dom håller på med och deras test-matriser måste vara enorma efter några år med samma sockel, men buggar har också smygit sig. Grabben har AM4, men det är jag som fixar och jag tror det blir Intel för honom nästa gång också. Man kan väl kalla det att betala sig ur problemen kanske.

historiskt har jag hålt med , men från 12000 serien är det inte fallet, Intels little big har dragits med flertalet problem. Jag har upplevt tvärtom gick från 12900ks till 7950x plötsligt funkar bara allt.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Borde ju vara olagligt att tvinga folk att behöva köpa nytt moderkort varje gång. Varför kan dom inte ha lite framförhållning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Han syftar nog snarare på att det ryktas om en Raptor Lake-S under 2023.
https://www.tomshardware.com/news/intel-roadmap-leaks-raptor-...

Den refreshen heter inte 14000 vad vi vet, 14000 är den nya sockeln med den nya tile-baserade tekniken (meteor lake).
Det jag citerade nämnde inte "Raptor lake", bara serienummer och raptor lake-s-refreshen har inget nytt vad jag ser.

Så svaret på frågan är ännu "Nej, 14000 är inte en refresh på 13000" med möjliga tillägget att "men det blir en refresh på 13000 som ännu heter 13000".

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

historiskt har jag hålt med , men från 12000 serien är det inte fallet, Intels little big har dragits med flertalet problem. Jag har upplevt tvärtom gick från 12900ks till 7950x plötsligt funkar bara allt.

Det är bra att höra, skall ha det i åtanke. Har inte hoppat på big little än. Har alltid VMs i bakgrunden, så setupen är lite speciell, det kan påverka.

Permalänk

Intel släpper för ofta nya sockel. Förutom att det såklart är dåligt för de som köper nya saker så förstör det begagnatmarknaden, då folk tvingas köpa cpu med samma sockel som sitt moderkort och denna byts hela tiden.

Skrivet av THB:

Korrekt, nya funktioner som PCIE 5, 2.5Gbit ETH, 128GB RAM, fler och snabbare M.2 platser m.m hade gjort att jag köpt nytt moderkort.

Samt att jag kan sälja det gamla eller bygga något annar av det.

Kanske fler i ditt fall. Men för många så i princip samma skit. Kanske hade de 5bit eth på den gamla och på den nya får 2,5bit eth.

Permalänk
Avstängd

Gick ifrån en grovt överklockad Ryzen 7 1700 till en 5800X3D på samma bräda.

Visst, det satt långt inne med 5 serien men till slut så

Tycker det är lite synd med den typen av miljöförstörelse som Intel sysslat med där nästan allt helst ska bytas från dator till dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

För mig har detta ingen betydelse faktiskt.
Jag bygger ny burk rätt sällan och då blir det helt nytt.

2018 köpte jag 1151 mammakaka med en 8700K och 32GB RAM, nu för några veckor sedan blev det en uppgradering efter nästan 5 år till 1700, 13900K och 128GB RAM.

De som uppgraderar enbart CPU är en försvinnande liten del.

Sitter på samma rig idag - dvs 8700K + 32 och funderar på den uppgraderingen + större nätagg för att ta höjd för fetare GPU när man har råd.

Hur stort lyft fick du? En hel del tänker jag?

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Intel byter sockel oftare än jag byter tandborste...

Du borde verkligen överväga att byta tandborste oftare.

(nej, jag vet vad du egentligen säger och ja, de byter sockel för ofta. Men bara för säkerhets skull. )

Permalänk
Snusfri
Skrivet av flightsim18:

Sitter på samma rig idag - dvs 8700K + 32 och funderar på den uppgraderingen + större nätagg för att ta höjd för fetare GPU när man har råd.

Hur stort lyft fick du? En hel del tänker jag?

Väldigt stort lyft, framförallt i tex Photoshop och liknande, allt startar mycket snabbare och att jobba med stora filer går numera mycket bättre.

Likaså när jag jobbar med 3d renderingar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det är bra att höra, skall ha det i åtanke. Har inte hoppat på big little än. Har alltid VMs i bakgrunden, så setupen är lite speciell, det kan påverka.

hehe, kul att du nämner just vm's då det var det som var mitt främsta problem, har oftast 3-4 vm:ar igång via vm workstation det var ett ständigt elände. Kan vara löst i 17:n nu, det kom efter jag bytte så kan inte vara på det men i 16 så hade den problem att hantera e-cores och boot tider av w11 var flera minuter.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

De ska ha en jävla tro på att kunderna köper nytt för detta, jag tror inte den där generationen kommer konkurrera värdigt med zen 4 med x3d på annat än pris och typ 80 snigelkärnor @ 500 watt som förstås är den viktigaste egenskapen på en CPU i mellansegmentet hehuhö

Blir deras första nod på 7nm, lycka till intel, det behöver ni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Blir det verkliget varannan? Oavsett om de byter pinout så är det ändå en ny sockel, sockel 1150 är inte samma som sockel 1151.

Ny sockel, samma sockel, ny sockel, samma sockel, så ja det blir varannan.

Och ja 1150 och 1151 är olika men jag sa inget om 1150, 1151 användes på 6e 7e 8e och 9e generationen.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Skrivet av icogniito:

Ny sockel, samma sockel, ny sockel, samma sockel, så ja det blir varannan.

Och ja 1150 och 1151 är olika men jag sa inget om 1150, 1151 användes på 6e 7e 8e och 9e generationen.

Okej varannan. Men oavsett är det Intel har kört med och kommer köra med i framtiden med. 16000-serien kommer köra med ytterliggare en ny sockel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej varannan. Men oavsett är det Intel har kört med och kommer köra med i framtiden med. 16000-serien kommer köra med ytterliggare en ny sockel.

Yup så är det definitivt. Förväntar mig faktiskt att även amd byter sockel ganska snart igen då AM5 har dumma design problem som kommer ifrån att behålla kylarstöd för tidigare generationer, IHSen t.ex. är oerhört mycket tjockare än den behöver vara för att matcha z höjden från am4

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Skrivet av icogniito:

Yup så är det definitivt. Förväntar mig faktiskt att även amd byter sockel ganska snart igen då AM5 har dumma design problem som kommer ifrån att behålla kylarstöd för tidigare generationer, IHSen t.ex. är oerhört mycket tjockare än den behöver vara för att matcha z höjden från am4

Det blir nog tidigast efter Zen 6. AMD har lovat AM5 stöd till 2025.

Permalänk
Medlem

Tycks som ytterdimensionerna är de samma som tidigare så kylare borde passa utan problem om dom nu inte ändrar något radikalt med infästningar eller monteringshålen, många har väl också fortsatt med DDR4 minnen med 1200-serien men lär väl behöva byta till DDR5 och då behöver man nytt moderkort ändå plus minnen förstås.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

Yup så är det definitivt. Förväntar mig faktiskt att även amd byter sockel ganska snart igen då AM5 har dumma design problem som kommer ifrån att behålla kylarstöd för tidigare generationer, IHSen t.ex. är oerhört mycket tjockare än den behöver vara för att matcha z höjden från am4

Det är ju ett val dom redan gjort, att byta det nu efter även folk med am5 har köpt kylare vore ovanligt korkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är ju ett val dom redan gjort, att byta det nu efter även folk med am5 har köpt kylare vore ovanligt korkat.

Eller så löser man det så man alltid har löst det genom tiderna, låt kylartillverkare släppa monteringskit för den nya platformen. Det har aldrig varit ett problem tidigare och är inte det nu heller. Endast en minskning av tjockleken på IHSen kan ge 10+ grader i tempskillnad. Det var ett absolut korkat val av AMD att prioritera bakåtkompatibilitet med monteringskit över kylareffektivitet.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

historiskt har jag hålt med , men från 12000 serien är det inte fallet, Intels little big har dragits med flertalet problem. Jag har upplevt tvärtom gick från 12900ks till 7950x plötsligt funkar bara allt.

Om jag fick en krona för var gång min rekommendation om avaktiverade e-cores fixar problem med spelprestanda, och inte bara så lite heller....

Trots att "det blev patchat för längesen o det var bara typ tre spel"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Intel byter sockel oftare än jag byter tandborste...

Så najs att använda en tandborste i 4 år. *S*

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja hittills har det varit varannan.

Sandy bridge - Ivy lake (2nd, 3rd gen - LGA1155)
Haswell - Broadwell (4th, 5th gen - LGA1150)
Skylake, Kaby lake (6th 7th gen) - LGA 1151 rev 1
Kaby lake refresh, Coffee lake (8th, 9th gen) - LGA1151 rev2
Comet lake, Rocket lake (10th, 11th gen) LGA1200
Alder lake, Raptor lake (12th, 13th gen) LGA1700

Sandy bridge hade även LGA 1356 och LGA2011, v2 för haswell.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av danedi:

Sandy bridge hade även LGA 1356 och LGA2011, v2 för haswell.

Det beror vad vi pratar om. Pratar vi om Socket-S produkter (mainstream konsument) så är det endast LGA 1155 som gäller för Sandy bridge.
LGA1356 var för low/mid server och dual socket (Sandy bridge-EN och Ivy bridge-EN).
LGA2011 var HEDT-plattformen, levde i två generationer (Sandy bridge-E och Ivy Bridge-E).

Notera de skilda produktnamnen, notera även att båda plattformar levde till två produkt-generationer.

Det är faktiskt så att även Lynnfield och Westmere (Clarksdale) båda satt på LGA1156 som båda ingår i det ursprungliga tick-tock-förfarandet från Intel. Även om båda var "gen 1" så var det två produkt-generationer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

why am I not surprised?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tycker personligen att det är bra att man byter ofta. Helst skulle man byta varje generation, för att maximera omsättningstakten och kunna införa ny teknik i moderkorten snabbare. Det är försvinnande få av det totala antalet användare som faktiskt byter processor under moderkortets livstid, att det är en ickefråga i praktiken.

Suck....då kan du lika gärna önska fastlödda cpuer och minne med....vänta vi är redan där tack vare sådana som du...och apple greed givetvis....