Det går inte att sänka kostnaderna för internet

Permalänk
Medlem

Det går inte att sänka kostnaderna för internet

Hej har bredband2 och är nöjd med fiber.
Men jag vill inte betala 279 per månad för 10/10 mbit/s
Behöver inte den hastigheten.

Fråga här på forumet om 1 mbit/s skulle räcka för att kolla YouTube och surfa samt betala räkningarna.
Men det var tveksamt och kanske man blir gråhårig innan en sida laddar.
Finns mobilt abonnemang för 129 kr obegränsad surf.

Finns det någon som erbjuder 2 mbit eller mer för en lägre kostnad.... Hitta förut någon som erbjöd gratistjänsten till en viss surf mängd sedan fick man betala per mb

Mvh

Permalänk
Medlem

Hur får du fiber idag? Är du låst till Bredband2 eller har du öppen fiber?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av pompado:

Hej har bredband2 och är nöjd med fiber.
Men jag vill inte betala 279 per månad för 10/10 mbit/s
Behöver inte den hastigheten.

Fråga här på forumet om 1 mbit/s skulle räcka för att kolla YouTube och surfa samt betala räkningarna.
Men det var tveksamt och kanske man blir gråhårig innan en sida laddar.
Finns mobilt abonnemang för 129 kr obegränsad surf.

Finns det någon som erbjuder 2 mbit eller mer för en lägre kostnad.... Hitta förut någon som erbjöd gratistjänsten till en viss surf mängd sedan fick man betala per mb

Mvh

Saknas för mycket information för oss att kunna svara på din fråga. Förslagsvis matar du in din adress hos din fiberleverantör och ser vad som kan erbjudas, hos operatörerna själva eller varför inte hos bredbandsval.se.

Skulle tro att 10 Mbps är det lägsta rimliga i dag med tanke på hur mycket data som laddas varje gång man ens går in i en mobilapp för att titta banksaldot, än mindre strömmande media.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

10/10 på fiber brukar vara det lägsta. Ibland även 100/100 som lägst beroende på stadsnät. Mitt tex tog bort 10/10 men har 100/10 kvar.
279kr utan extra avgifter låter som ganska standardpris. Jag ger 125kr till ISP och 150kr i nätavgift men höjs vid årsskiftet till 180kr nätavgift för 100/10 Mbps.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ditt pris är rimligt men hastigheten är långt ifrån. Du borde snarare ha 100/100.
Tillbaka till ursprungsfrågan så kommer ingen rimligtvis vilja producera internet åt dig billigare.

Permalänk
Medlem

Väldigt sällan att det finns lägre hastigheter än 10Mbit i ett stadsnät, om det finns så är dessa säkerligen prisat ganska högt mot vad du får i hastighet.

Att du skulle klara dig på under 10Mbit och titta på Youtube har jag svårt att se att det skulle gå smidigt. Så vidare du inte hade satt igång ett klipp, pausat och låtit den buffrat för att sedan se klippet.

Hemsidor har utvecklats och att man en gång i tiden klarade sig på några få Mbit betyder inte att man gör det idag.

Permalänk
Medlem

Tack för svar, är lite klokare.
Det kanske krävs att man har 10/10 idag för att klara vardaglig surf.

Har fiber i väggen hemma i lägenheten och hyresvärd är Familjebostäder.
Lägsta hastigheten dom erbjuder är 10/10 zmarket.

Bredband2 har tagit 249 kr per månad och nu höjer dom avgiften till 279.

Ända sättet jag kan sänka kostnaden är att välja Chillimobil abonnemang med 10 mbit/s obergränsat surf för 249 kr om man betalar årsvis.
Fördelen är ju att man kan ha sitt internet med sig vart man än befinner sig, typ som ha både hemma och mobilt internet.
Samt att man slipper mitt nuvarande mobil abonnemang och sparar in pengar där också.

Men vet inte om det är båda 10 upp och 10 ned, ska skriva och fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Ända sättet jag kan sänka kostnaden är att välja Chillimobil abonnemang med 10 mbit/s obergränsat surf för 249 kr om man betalar årsvis.
Fördelen är ju att man kan ha sitt internet med sig vart man än befinner sig, typ som ha både hemma och mobilt internet.
Samt att man slipper mitt nuvarande mobil abonnemang och sparar in pengar där också.

Men vet inte om det är båda 10 upp och 10 ned, ska skriva och fråga.

Tänkt på att det kan vara markant skillnad mellan teoretisk maxhastighet (som dom säljer) och faktisk hastighet. Kommer även variera med belastning från andra användare och liknande beroende på hur du bor m.m. Detta gäller även för fiber men inte i närheten i samma utsträckning som för mobilt nät.

Om det bara skiljer 140 kr på årsbasis hade jag inte övervägt mobilt om jag inte är ute och reser stor del av tiden och behöver ha eget nät med mig.

Frågan är om det finns lättare ställen att spara pengar på i vardagen? Bil/försäkring? El? Mat?

Permalänk

Personligen skulle jag nog välja att spara in på något annat än just bredband, men sen skulle jag försöka se om hastigheten går att höja för samma pris i mellandagarna med en annan operatör.

Har du inte andra kostnader att sänka istället?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Tänkte skriva att 1Mbit/s som efterfrågas inte är användbart och att man kan prova att känna efter själv genom att ställa in det i webbläsaren. Sagt och gjort för att ta skärmdump så upplevdes det ändå snabbare än vad jag tänkt mig

Satte en custom throttling till 1Mbit och latency till 100ms

Permalänk
Medlem

Jag har ju sänkt alla kostnader och försöker pressa dom sista dropparna.
Handlar på Lidl.

Hyra 5289 och kommer få hyreshöjning, inget man kan göra.
Hemförsäkring 130 för mig och dottern, kanske går att pressa men dom bolagen är okända och If är välkänt och 31 kr billigare än Trygg-Hansa som tog 161

EL 241 denna månad och föra 167 - Öresundkraft har till och med förra året fått fakturor på 0 kr, nöjd.
Reducerat SL-Kort 650 - köpa årskort och spara 81 kr per månad, men är tjänstledig och köper inte månadskort för tillfället.

Mat Lidl - jag o dotter 5000
Internet 279 och Mobil 100

Alltså

5289 Hyra
130 kr Hemförsäkring
200 kr El snittpris
0 kr SL-Kort är inte akutellt för tillfället, tjänstledig.
279 Internet, Bredband2 fiber 10/10
100 Mobil, fria samtal o sms

Som ni kan se har jag pressat ned allt till det minimala, anledning är att jag vill lägga pengar och resurser på annat

MVH

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vilken mobiloperatör du har, men jag har t.ex. två kostnadsfria surfkort till mina 2 obegränsade telefonabonnemang, surfkorten är sålunda obegränsade och med en gammal 4G router surfar jag fortfarande uppemot 75-80mbit/s. Hos telenor och tre vet jag att de tar 99-129kr för liknande upplägg.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

Om man kan så kan man gå ihop med någon granne man känner om att dela på ett 100/100 internet. Jag vet att det egentligen inte är tillåtet men det är ju helt idiotiskt när 10/10 internet kostar typ 300 kr/mån och 100/100 internet kostar typ 350 kr/mån.

Vet två pensionärer som bor brevid varandra som gjort så och vad fan spelar det för roll egentligen, allt de gör är att titta på rapport, let's dance, sport och betala räkningar. En av dom har en bra router i sin lägenhet och så delar de över wifi bara, klart.

Vilken tonåring som helst drar nog dubbelt så mycket bandbredd som de två tillsammans så ser knappast problemet.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det blir billigare för först måste jag ha ett Telenor abonnemang och sedan extra tjänsten.

Chillimobil 129 kr obegränsad surf 1 mbit är inte aktuellt eftersom det tydligen inte är tillräckligt efter läst vad som sagts.

Så det lutar åt chillimobil 249 kr (betala årsvis) obegränsad surf.

Nu

279 internet
100 mobil

Summa 379 minus 249 blir +130 kr per månad för både 10 mbit internet och mobil med fria samtal o sms

Permalänk
Medlem

@pompado det finns egentligen bara ett lagligt sätt att få billigare Internet om man inte tycker sig behöva 10/10 via t.ex. Kabel-TV, Fiber osv. och det är 4G.

Eftersom många ändå behöver en mobiltelefon samt abonnemang så kan man välja att betala mer för detta och i sin tur använda den 4G surf man får. Bor man på en plats där man får OK eller bra täckning med sin mobiltelefon kan man göra den till en WiFi hotspot och surfa den vägen. T.ex. via sin smart-TV, laptop, padda eller liknande.

Betalar man räkningar, surfar runt på lite sidor efter information, forum och mer basic saker, samt kanske lite YouTube här och där duger det utmärkt. Det drar inte så mycket trafik och många abonnemang har en hel del data plus det finns även den varianten som sparar oanvända data som t.ex. Hallon, Vimla och säkerligen andra. Det är riktigt fint att få oanvänd data sparad så man har mycket att ta av de gångerna man kan behöver förbruka en del.

Ett annat sätt som inte egentligen är tillåtet är att prata med grannar och se om du inte kan dela på kostnaden med dem och surfa på deras Internet. Jag personligen tycker inte det är fel även om det juridiskt inte är tillåtet, det här gäller då personer som har ytterst lite behov av Internet. Det kan vara trevligt med en OK WiFi anslutning för att kunna streama, titta på YT och annat. På de viset kan man spara data på sitt 4G som då ska användas till viktigare saker. Men väljer man att gå upp i kostnad på 4G så får man ganska mycket data numera, det kanske räcker.

Permalänk
Medlem

Tack för tips ...

MVH

Permalänk
Medlem

Nej 1mbit räcker inte, kanske att 480p går. Knappt att 10 räcker för 1080p. 10Mbit är absolut lägsta du ska/kan ha. Sen att du får betala ockerpris för det är en annan femma. För det priset borde det vara minst 100/100.

Du kan ju alltid ringa och säga att det är för dyrt och att du vill avsluta. De har alltid deals för att behålla kunder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pompado:

Tack för svar, är lite klokare.
Det kanske krävs att man har 10/10 idag för att klara vardaglig surf.

Har fiber i väggen hemma i lägenheten och hyresvärd är Familjebostäder.
Lägsta hastigheten dom erbjuder är 10/10 zmarket.

Bredband2 har tagit 249 kr per månad och nu höjer dom avgiften till 279.

Ända sättet jag kan sänka kostnaden är att välja Chillimobil abonnemang med 10 mbit/s obergränsat surf för 249 kr om man betalar årsvis.
Fördelen är ju att man kan ha sitt internet med sig vart man än befinner sig, typ som ha både hemma och mobilt internet.
Samt att man slipper mitt nuvarande mobil abonnemang och sparar in pengar där också.

Men vet inte om det är båda 10 upp och 10 ned, ska skriva och fråga.

Är det Familjebostäder i Göteborg och inte i Stockholm så har du ju hela utbudet på https://www.framtidensbredband.se

Väljer du Bredband och Kampanj och trycker på sök så får du upp rätt många alternativ med extra billigt i 1, 3 eller 6 månader, och tar du något av dem som inte har lång bindningstid så kan du ju byta igen när kampanjen går ut. Exempelvis företaget Internetport (som jag aldrig hört talas om) som har 10/10 för halva priset, 70 per månad, i tre månader och noll månaders bindningstid. Eller Bahnhof 100/10 också för halva priset i tre månader, 85 per månad, och ingen bindning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Jag har ju sänkt alla kostnader och försöker pressa dom sista dropparna.
Handlar på Lidl.

Hyra 5289 och kommer få hyreshöjning, inget man kan göra.
Hemförsäkring 130 för mig och dottern, kanske går att pressa men dom bolagen är okända och If är välkänt och 31 kr billigare än Trygg-Hansa som tog 161

EL 241 denna månad och föra 167 - Öresundkraft har till och med förra året fått fakturor på 0 kr, nöjd.
Reducerat SL-Kort 650 - köpa årskort och spara 81 kr per månad, men är tjänstledig och köper inte månadskort för tillfället.

Mat Lidl - jag o dotter 5000
Internet 279 och Mobil 100

Alltså

5289 Hyra
130 kr Hemförsäkring
200 kr El snittpris
0 kr SL-Kort är inte akutellt för tillfället, tjänstledig.
279 Internet, Bredband2 fiber 10/10
100 Mobil, fria samtal o sms

Som ni kan se har jag pressat ned allt till det minimala, anledning är att jag vill lägga pengar och resurser på annat

MVH

Hej,

kan tycka att 5000kr låter mycket för en vuxen + ett barn. Vi är två vuxna plus ett barn på 1½, vi köper blöjor samt våtservetter och allt annat som är dyrt + extra mat för matlådor samt att jag dricker kvarg och äter proteinbars varje dag och vi veckohandlar för ca 1000kr alltså runt 4000-4500kr i månaden på mat + allt man köper på affären.

Kanske kan du se över vad ni handlar för att minska kostnaderna där med 1500-2000kr? Har ju ingen aning om vad ni har för behov osv så kanske det inte går att ändra om det men värt att kika på.

Bostadsbidrag? Tänker högt bara.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Skrivet av snajk:

Är det Familjebostäder i Göteborg och inte i Stockholm så har du ju hela utbudet på https://www.framtidensbredband.se

Väljer du Bredband och Kampanj och trycker på sök så får du upp rätt många alternativ med extra billigt i 1, 3 eller 6 månader, och tar du något av dem som inte har lång bindningstid så kan du ju byta igen när kampanjen går ut. Exempelvis företaget Internetport (som jag aldrig hört talas om) som har 10/10 för halva priset, 70 per månad, i tre månader och noll månaders bindningstid. Eller Bahnhof 100/10 också för halva priset i tre månader, 85 per månad, och ingen bindning.

Går ju att halvera priset för nuvarande utan problem i så fall.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Hej,

kan tycka att 5000kr låter mycket för en vuxen + ett barn. Vi är två vuxna plus ett barn på 1½, vi köper blöjor samt våtservetter och allt annat som är dyrt + extra mat för matlådor samt att jag dricker kvarg och äter proteinbars varje dag och vi veckohandlar för ca 1000kr alltså runt 4000-4500kr i månaden på mat + allt man köper på affären.

Kanske kan du se över vad ni handlar för att minska kostnaderna där med 1500-2000kr? Har ju ingen aning om vad ni har för behov osv så kanske det inte går att ändra om det men värt att kika på.

Bostadsbidrag? Tänker högt bara.

Det kan være ganske stor forskjell på pris på mat og annet der en trenger i hverdagen der disse 5000 kr skal strekke til for et barn og en voksen. Siden er det også ganske stor forskjell på hva du trenger for en baby og når ditt barn et blitt en ung voksen der er under 18-21 år, der det kan være helt andre utgifter som må bli dekket for disse 5000 kr.

Du kanskje er heldig og har nære til alle billige forretninger for hverdagslig innkjøp, har kanskje selv kjører bil eller kjenner noen der kan kjøre deg for å gjøre større innkjøp og utover dette også har hvitvarer som frys, kjøleskap (med tilstrekkelig plass for å oppbevare skafferi varer etc) og et kjøkken der du kan tillage maten.

Det er altså en hel del mere som kan gjøre at en ikke bør kun legge fokus på tallene (antallet personer i husholdet) eller hvilke summe en må betale pr månded, men også de fysiske mulighetene og de forutsetninger en vil ha for å kunne gjøre billigere mat der ikke alltid vil bli nevnt her.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Det kan være ganske stor forskjell på pris på mat og annet der en trenger i hverdagen der disse 5000 kr skal strekke til for et barn og en voksen. Siden er det også ganske stor forskjell på hva du trenger for en baby og når ditt barn et blitt en ung voksen der er under 18-21 år, der det kan være helt andre utgifter som må bli dekket for disse 5000 kr.

Du kanskje er heldig og har nære til alle billige forretninger for hverdagslig innkjøp, har kanskje selv kjører bil eller kjenner noen der kan kjøre deg for å gjøre større innkjøp og utover dette også har hvitvarer som frys, kjøleskap (med tilstrekkelig plass for å oppbevare skafferi varer etc) og et kjøkken der du kan tillage maten.

Det er altså en hel del mere som kan gjøre at en ikke bør kun legge fokus på tallene (antallet personer i husholdet) eller hvilke summe en må betale pr månded, men også de fysiske mulighetene og de forutsetninger en vil ha for å kunne gjøre billigere mat der ikke alltid vil bli nevnt her.

Absolut, men dom flesta tänker inte på inköpen och planerar också dåligt. Då kan det lätt kosta flera tusen mer varje månad än om man planerar ordentligt och tänker till på inköpen. Skulle inte säga att ett mindre barn kostar mindre än ett större då det är mycket saker som går åt som är dyrt som du inte har på ett större barn. Nu var detta dock inte diskussionen utan jag nämnde bara att jag tyckte det lät dyrt med 5000kr och att det kanske går att få ner. Men som jag skrev så är detta upp till TS att avgöra.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.