Apple planerar öppna för applikationer utanför App Store

Permalänk
Medlem
Skrivet av D34D_L33T:

Och nu snart kan jag lägga in appar utanför appstore! Ett givet tillägg är ju ublock till firefox. funkar till Android men får inte lägga till IOS...

Det finns gott om adblockers till iOS, dock. Det är bara det att de fungerar som adblockers till Chrome kommer att göra framöver - dvs, skicka en lista med element som skall blockeras, inte som ublock etc gör idag där de kör kod inne i webbläsaren för att avgöra vad som skall blockeras.

Skrivet av zanoii:

För det första: Nej, inte snart. Reglerna träder inte i kraft förrän slutet av 2024, så Apple berörs inte förrän de släpper iPhone 17, hösten 2025.

Eftersom jag ser den här ibland så är det värt att jag tar upp den: reglerna säger att man fr.o.m december 2024 inte får sälja telefoner som inte kan laddas över USB-C. Eftersom Apple brukar låta gamla modeller säljas i flera år, så har de ett problem. De får inte sälja några av sina nuvarande modeller under 2025. Normalt hade de säkert sålt iPhone 14 fortfarande då, men det kommer de alltså inte att få göra. Det mest troliga är att nästa iPhone SE kommer att vara en iPhone 11 med USB-C och nyare SoC, och att den lanseras redan i vår, samt att iPhone 15 har USB-C. Det kan också vara så att nästa SE kommer under 2024 så att iPhone 15 blir den första med USB-C, men ryktena om en ny SE börjar gå varma redan.

Skrivet av medbor:

Känner mig lite osäker på om detta är bra eller dåligt. Då borde ju homebrew vara tillåtet på spelkonsoler också?

Vad är skillnaden? Vad är en stor nog plattform att behöva öppna upp dessa saker? Vad händer med andra plattformar som apple tv, webos i lg tv, nasar, facebooks web-appar, …

Finns ju nästan oändligt många plattformar som begränsar appar till en central plats

Känns lite ogenomtänkt vart detta ska leda

Detta är precis Apples argument. EUs resonemang är att telefonen idag är så viktig att den måste regleras, och det kan de ju ha en poäng i. En spelkonsol är inte alls lika viktig. Exakt hur Apple sätter upp detta är mycket oklart. Jag skulle kunna tänka mig att man måste betala någon form av avgift för utvecklarverktygen för att kunna signera apparna, och att den avgiften är olika beroende på vilka funktioner man använder. En ”läsar-app” (typ Netflix, Spotify etc) behöver inte så mycket och får en låg avgift. Mer komplicerade spel kräver modernare APIer för att fungera bra och får en högre avgift. Att det är IAPer i just de spelen som Apple tjänar pengar på är bara en lustig slump.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Inkga äger köpcentrum, men ingen i Sverige verkar ha någon Mio. Väl andra inredningsbutiker däremot.

Liknelsen är lite konstig dock – är du iPhone-användare kan du inte använda något annat än App Store i din telefon på något smidigt sätt, är du Ikea-kund kan du fortfarande köpa möbler från andra till ditt hem. Dessutom är drygt 70 % av marknaden alla andra butiker i Sverige, och det går bra att sälja möbler utan att finnas i Ikea.

Ingen tvingar en att köpa en iPhone, du kan klara dig med en telefon för en tusenlapp idag.

Permalänk
Medlem

Jag vill faktiskt ha en nerstängd telefon som iPhone är idag.

Tänk om de får för sig att tvinga dessa 3.e parts App.store's vara förinstallerade, usch.

Om de verkligen tvingas till detta så tycker jag att det borde vara fritt för varje användare att själv installera en annan butik på sin telefon, men för bövelen gör inte de andra butikerna förinstallerade - vill inte ha skräpet på min telefon ens för en sekund.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

du kan klara dig med en telefon för en tusenlapp idag.

Har du alltid gjort, anledningen att myndigheter lägger sig i är att stora spelare kan påverka marknaden och då klagar de företag som påverkas. I det här fallet de som gör programvara/tjänster som påverkas av de regler plattformen har, samt genom att plattformsinnehavaren har konkurrerande tjänster som inte behöver följa samma regler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta leder till att virusargumentet blir väldigt konstigt. Det finns mycket skit på android och det är säkerhetsbrister, men de bristerna beror knappast främst på sidoappar som ytterst få använder. Och jag har inte än hört hur någon som anser att sidoappar på iPhone är en stor risk och borde ej tillåtas för någon, samtidigt inte har samma inställning på MacOS.
Eller om någon har åsikten att sidoappar till deras dator utanför Apple Store inte borde gå installera.

Jag skulle vilja uppmärksamma dig på att en stor mängd av de som köper telefoner, speciellt billigare android-telefoner får dessa med förinstallerade 3e parts appstores. Den ryska Yandex-store till exempel men också olika kinesiska. Flera av dessa stores har eller har haft x antal appar med namn och ikoner på myndigheter och företags appar och det är definitivt inte appar som är släppta av myndigheterna eller företagen själva. Bara för du inte hört om problemet betyder inte det att det är en stor risk. Även såklart andra appar är "klonade" på tex Huaweis appstore till exempel. Det är krig i Europa just nu och flera av de länder som idag ställer sig på Rysslands sida är också de som driver många av dessa appstores som bundlas med prylar.

På datorsidan var virus och malware jätteproblem speciellt i Windows under slutet av 90talet och början av 2000-talet. Alla minns väl dessa Internet-explorer toolbars om inte annat som fyllde halva skärmen. Men det är fortfarande ett problem speciellt i Windows-världen att få adware till sin mjukvara man installerar utanför någon Appstore även om det inte alls är som förr. Men då allt fler tjänster bara använder webbplatser så har problemet minskat något för gemene man.

På telefonsidan däremot förväntas alla ladda hem en app för allt istället för att använda webbplatsen.
Det innebär en betydande högre risk alltså att släppa sådant löst när beteendet är att man måste ladda hem en app för att parkera bilen.

Edit: Tillägg är det att allt från datortillverkare, till internet-leverantörer till telefonoperatörer har en historia av att tvinga på adware och malware på sina slutanvändare. I flera fall är det inte ens möjligt att avinstallera eller när man försöker avinstallera tvingar bios/uefi-funktioner på en installation. Varken PC-världen eller Android-världen är ju särskilt "ren" och det kan vara svårt att hitta just de modeller som säljs utan något "crapware".

Permalänk
Medlem

Usch. Då blir det som på Android. En massa appar som slutar uppdateras eller innehåller virus. Visst kan det vara bra med alternativ men ibland är det tvärtom också.
(Skrivet på en Android)

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Usch. Då blir det som på Android. En massa appar som slutar uppdateras eller innehåller virus. Visst kan det vara bra med alternativ men ibland är det tvärtom också.
(Skrivet på en Android)

Är du tvingad att sideloada gamla appar?

Permalänk
Medlem

Så länge det inte påverkar mig, som trivs i den stängda Apple-världen (och anledningen till att jag öht gick över till den), på något sätt kommer det inte vara nåt problem för en annan.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Så Sony ska tvingas ha Game Pass i PS5 och IKEA ska tvingas öppna Miobutiker i sina lokaler med denna logik.

Inte helt rätt.
En bättre liknelse är väl att säg att jag äger all mark i hela sverige, vill du gå och köpa busskort för att åka buss? Då måste du köpa det busskortet ifrån mig och inte från företaget som kör bussarna. Och jag tar 30% av varenda transaktion du gör. Köper mat, åker taxi, vadsomhelst.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är du tvingad att sideloada gamla appar?

Ibland, ja.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Kom osökt att tänka på Uber appen vs Apple's Privacy Policies, som bland annat dramatiserats i serien Super Pumped.

Man kan bara hoppas att pengarna som byter händer där nere i Bryssel inte tvingar in en massa, förmodat, bedrövliga app-butiker med allt vad det riskerar att innebära.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Detta är bra och ger mer frihet till de användare som önskar detta.
Jag antar att även spel och programutvecklare kan dra fördelar av detta.

Permalänk
Medlem

Fantastiska nyheter! då kanske det äntligen är värt att skaffa en iPad Pro om det betyder att de går att installera riktiga webbläsare med tillägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

Fantastiska nyheter! då kanske det äntligen är värt att skaffa en iPad Pro om det betyder att de går att installera riktiga webbläsare med tillägg.

Det är värt att skaffa en iPad Pro redan idag Apple håller även på att testa macOS till iPad M1/M2.

Permalänk
Medlem

Telefonerna blev smarta medans användarna blev korkade. Har aldrig förstått varför man förordar att iOS ska vara inlåst, det är ett operativsystem jämförbart med alla dess diton.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryssfemma:

IKEA ska tvingas öppna Miobutiker i sina lokaler med denna logik.

Om vi vänder på det: eftersom jag har en säng från Ikea blir jag arg när någon annan tycker att man ska få köpa kuddar från andra affärer till sin Ikeasäng. Då kommer alla Ikea-sängar svämmas över av kuddar med vägglöss. Det bästa vore om alla som ville sälja kuddar till Ikeasängar var tvungna att sälja via Ikea. Då kunde jag vara säker på att de följer Ikeas formspråk, är lusfria och att Ikea får 30% av försäljningspriset. Dessutom kan Ikea förbjuda dem att nämna att de fungerar i andra sängar, och om de konkurrerar med Ikeas kuddar kan Ikea välja att sluta sälja dem.

Permalänk
Medlem

Gött, då får jag leka IT-support till mer folk som lyckas installera malware/reklam på IOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dussin:

Man kan bara hoppas att pengarna som byter händer där nere i Bryssel inte tvingar in en massa, förmodat, bedrövliga app-butiker med allt vad det riskerar att innebära.

Ja, undrar vems pengar det är som har drivit fram detta. Spotify och Epic har ju länge drivit på, men det finns ju garanterat fler aktörer, kanske inte enbart privata.

Skrivet av jhN322:

Fantastiska nyheter! då kanske det äntligen är värt att skaffa en iPad Pro om det betyder att de går att installera riktiga webbläsare med tillägg.

Det finns både riktiga webbläsare och tillägg.

Skrivet av Versatile:

Gött, då får jag leka IT-support till mer folk som lyckas installera malware/reklam på IOS.

Ja herregud. Jag undrar hur Apples support kommer att hantera detta? Typ om du har aktiverat en tredjeparts-appbutik befattar de sig inte med enheten förrän du har gjort en full fabriksåterställning? Skulle kännas klart rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zanoii:

Det finns både riktiga webbläsare och tillägg.

Tror han syftar på att alla browsers till iOS/iPadOS kör WebKit. Däremot är Safari grymt bra till iPhone/iPad. Är inte lika förtjust i Safari på datorn.

Ang. App-butik, så har jag AltStore på min iPhone:
https://altstore.io/

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Telefonerna blev smarta medans användarna blev korkade. Har aldrig förstått varför man förordar att iOS ska vara inlåst, det är ett operativsystem jämförbart med alla dess diton.

Med ditt användarnamn bör du veta att de allra flesta är "korkade" inom områden de inte är särskilt intresserade av, vilket i smartphonesammanhang troligen handlar om de allra flesta. Hur skönt är det inte att det finns en kategori enheter du faktiskt inte kan "installera sönder", och som om du tar bort en app återgår till att vara exakt som de var innan appen installerades? Det är den stora funktionella fördelen med ett nerlåst operativsystem som iOS. Det kommer med ett pris i form av bristande flexibilitet i en del avseenden.

Permalänk
Medlem

Det här gillar inte apple fanboysen

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Gruber hänvisar till följande stycke i DMA:

Citat:

The gatekeeper shall not be prevented from taking, to the extent that they are strictly necessary and proportionate, measures to ensure that third-party software applications or software application stores do not endanger the integrity of the hardware or operating system provided by the gatekeeper, provided that such measures are duly justified by the gatekeeper.

Och gör följande tolkning:

Citat:

The second paragraph above seems to be ripe for years of legal squabbling. The E.U.’s intent, I think, is to say that Apple can still require apps be submitted for approval, whether they’re going to be distributed outside the App Store or not. But doesn’t that defeat the entire point? Anyone who is hoping that the DMA is going to force Apple to allow any and all third-party software you can imagine — more or less requiring Apple to treat iOS like it does MacOS — is, I think, setting themselves up for disappointment. That’s certainly not what Apple wants or thinks would be best for (most) iOS users, and I don’t think it’s what the DMA mandates.

https://daringfireball.net/2022/12/third_party_app_store_fore...

Han menar också att Apple fortfarande troligen kommer att kunna ta ut en avgift av utvecklare för att deras appar ska få finnas i iOS.

Blir intressant att se vart detta slutar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tror han syftar på att alla browsers till iOS/iPadOS kör WebKit. Däremot är Safari grymt bra till iPhone/iPad. Är inte lika förtjust i Safari på datorn.

Ang. App-butik, så har jag AltStore på min iPhone:
https://altstore.io/

Riley Testut som driver AltStore har lite tankar om detta med sideloading och alternativa affärer
https://twitter.com/rileytestut/status/1602803031984279552

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Riley Testut som driver AltStore har lite tankar om detta med sideloading och alternativa affärer
https://twitter.com/rileytestut/status/1602803031984279552

Bra tankar! Specifikt det om att konkurrerande butiker betalar utvecklare för att vara exklusiva för just deras butik ser vi ju redan på spelsidan. Kan inte riktigt se hur det skulle gynna någon annan än utvecklarna, och då ffa kortsiktigt.

Worst case scenario här är total katastrof och att ekosystemet förstörs. Best case är att det blir svinbra och alla får göra som de vill. Troligast är kanske är något mittemellan - bättre på vissa sätt, sämre på andra.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Konkurrenslagarna är konstiga och det blir flummigt. Som de tvingade Microsoft att göra det ena och andra och Bill Gate fick rädda Apple för konkurrens för att slippa få sitt företag splittrat.

https://www.zdnet.com/article/stop-the-lies-the-day-that-micr...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Helt irrelevant för min del men bra att det går för de som är så lagda.
Jag skulle inte lita på Jonnys äppstår.
Konsumerar väldigt få applikationer: bankapp + swish + bankid och whatsapp är de enda tillagda som inte kom med telefonen.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Om detta innebär att man direkt kan "sideloada" applikationer (utan en appbutik) utan att behöva Apples godkännande, så är det positivt. Ska Apple fortfarande vara inblandade (annat än att möjligen kanske scanna appen för malware) så förtar det poängen.

Extra applikationsbutiker är kanske mera tveksamt. "installera vår portal/appbutik för att kunna installera våra appar" är inte det man vill höra från varje större företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zanoii:

Ja, undrar vems pengar det är som har drivit fram detta. Spotify och Epic har ju länge drivit på, men det finns ju garanterat fler aktörer, kanske inte enbart privata.

Det finns både riktiga webbläsare och tillägg.

Nej det finns inte riktiga webbläsare med chromium eller gecko. Kastrerade webbläsare med webkit och "tillägg" gills inte.

Permalänk
Medlem

Huvudskälet för att apple har förbjudit sidoladdning av appar eller andra appstore är inte säkerhet, säkerhet används för att justifiera det. Huvudskälet har alltid varit att andra inte skall kunna tjäna pengar utan att apple inte gör det. De 30 procenten.

Citat:

Jobs said: “I think this is all pretty simple — iBooks is going to be the only bookstore on iOS devices. We need to hold our heads high. One can read books bought elsewhere, just not buy/rent/subscribe from iOS without paying us, which we acknowledge is prohibitive for many things.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

Nej det finns inte riktiga webbläsare med chromium eller gecko. Kastrerade webbläsare med webkit och "tillägg" gills inte.

Själva motorn, dvs motsvarigheten till Gecko, i Chrome m fl heter förvisso Blink. Men jag håller med, det är inte alls samma sak som en fullödig webbläsare att sätta ett skal på Apples anvisade motor.