Veckans fråga: Vilken plattform har du spelat mest på i år?

Permalänk
Medlem

Steam Deck är nog 90% eller mer

Jag kanske går mot normen här, men jag anser att ’PC’ betyder windows om inget annat anges, så Deck borde inte vara PC, samma som att Mac inte är PC trots att Parallells finns

Permalänk
Medlem

Det lilla som spelas är nog ungefär lika delar Mac och iPad. Har funderat på att skaffa en Steam Deck men vet inte om den skulle användas tillräckligt mycket för att motivera köpet.

Permalänk
Medlem

Generation Zero på PC hemma på kvällarna och mobilspel på bussen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Det har blivit i princip uteslutande Google Stadia, får se hur det blir efter årsskiftet när de stänger ner.

Kanske får man köpa en gamingdator igen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk

Kört väldigt mycket på min Series X även om PC är min primära plattform. Sjukt hur mycket prestanda man får för strax under 6k. Mäkta imponerad över den nya krysslådan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Avstängd

XB på första plats, och jag tror min Ayn Odin når upp till andraplatsen trots att jag bara haft den knappt två månader, annars PC.

Riktigt nöjd med min Odin förutom att det blev rätt dyrt med all frakt och tull och så, typ 4200 ungefär. Playstation 1 och PSP har spelats mycket men också en hel del äldre spel och en hel del Gamecube på den.

Permalänk
Medlem

Valde Commodore 64 då jag införskaffat en Mega65 som kör många C64 spel felfritt, men det är en FPGA så resultat varierar. Finns så många tusen spel till C64 att man aldrig ledsnar på att testa nya. Och nu när man slipper laddtiderna då m65 har snabbare lagring och kan ladda snabbare än vilken accelerator till c64 som hellst så är jag supernöjd.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Ps5an, vart ett bra år för spel där. Tlou remake, horizon forbidden west, gow 2.

Nu e frågan om jag ska köpa hogwarts på pc eller ps5.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

PS5

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Valde Commodore 64 då jag införskaffat en Mega65 som kör många C64 spel felfritt, men det är en FPGA så resultat varierar. Finns så många tusen spel till C64 att man aldrig ledsnar på att testa nya. Och nu när man slipper laddtiderna då m65 har snabbare lagring och kan ladda snabbare än vilken accelerator till c64 som hellst så är jag supernöjd.

Men om det inte tar 20 min att ladda ett spel så är det väl inte C-64

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Steam deck.
Pcn samlar numera mest damm och xboxen är mer eller mindre begravd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

Men om det inte tar 20 min att ladda ett spel så är det väl inte C-64

Det fanns faktiskt en diskettstation som snabbade upp en hel del. Ovanlig dock.

Permalänk
Medlem

Bara PC, inte ens rört ett mobilspel i år vilket känns skönt.

För lite brädpel dock vilket är lite surt. 2023 får bli bättre.

Permalänk
Medlem

Finns bara PC spel. Jag har dessutom en iPhone 14 pro men gaming ska vara på PC.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

PS5 helt klart, nästan helt uteslutande. Skulle nog ha blivit mer jämnt mellan PS5 och PC om jag hade byggt nytt nån gång under året. Men till nästa år kanske det ser annorlunda ut, förhoppningsvis. Inte för att jag inte gillar att spela på PS5:an utan för att jag inte känt nåt sug att spela på min gamla trötta PC.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

iPad främst o lite mobil.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

PC såklart😎😉 och då mest i Steam.
Tror jag bara startat min Nintendo Switch tre gånger i år... och har spelat mer Switch-spel på PC med emulator än på riktiga konsolen😅

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Avstängd

PC och Switch. Aldrig på mobil.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Mest PC, men ganska mycket Hearthstone framförallt på mobilen, samt Merge Magic när jag haft extra tråkigt och låst ska nyheter på SweClockers.

Spelade genom Ori and the Blind Forest också nyligen, får se när/om jag ger mig på 2an. Föesöker hinna ikapp i storyn i WoW. Ligger en stor content patch back, eftersom vi inte spelat så mycket sen före sommaren. Sen blir det varvat med Diablo 3 när det är ny säsong, men inget mellan dem.

Har lite fler spel jag köpte på Steams rea för en massa år sedan väntandes också. Aquaria, nåt Fox-spel och Never Alone iaf.

Nu med mitt nya 6700XT kanske jag ger mig på något mer krävande grafikmässigt också, om jag får tid över

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Datavetare

Inte blivit speciellt mycket spelande, det som ändå blivit har primärt skett på iPad (Apple arcade).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Nintendo Switch.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

PC så klart. Bara PC.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

För mig har fördelningen sett ut som sådan:
1. PS5
2. PC
3. Switch
4. Mobil (don't judge, men Moonlighter via Netflix var en riktigt trevlig överraskning)

Permalänk
Medlem

Valde xbox men om jag ska vara ärlig så blir det mobiltelefon. Oftast spelar jag mina dagliga schack spel via mobiltelefon. Jag spelar inte så mycket längre. Köpte Diablo 2R och 3 på rea till xboxen på rea nyligen och efter det så har det blivit lite mera xbox. Blir nog mer spelande för min del när Diablo 4 kommer.

Permalänk

Tror det är hyfsat jämnt skägg mellan PC och Stadia för min del med lite fördel för det senare så jag valde Annat.

Hade turen att jag spontanköpt en pro-prenumeration på Stadia en dag innan det annonserades om nerläggning så jag har kunnat ha det biblioteket helt konstnadsfritt då jag begärde refund för prenumeration. Jag har därmed spelat igenom RDR2 som jag köpte tidigare samt genom prenumerationen testat flera spel men siktar nu på att köra igenom Control innan 18 januari. Jag kommer sakna Stadia.

På PC har jag klarat ut Metro Exodus och spelar nu Fallout 4, såklart med massa moddar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Men om det inte tar 20 min att ladda ett spel så är det väl inte C-64

Nja, men mjukvaran är c64 compatible så jag valde att lägga min röst på det valet därav.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.