Och nu snart kan jag lägga in appar utanför appstore! Ett givet tillägg är ju ublock till firefox. funkar till Android men får inte lägga till IOS...
Det finns gott om adblockers till iOS, dock. Det är bara det att de fungerar som adblockers till Chrome kommer att göra framöver - dvs, skicka en lista med element som skall blockeras, inte som ublock etc gör idag där de kör kod inne i webbläsaren för att avgöra vad som skall blockeras.
För det första: Nej, inte snart. Reglerna träder inte i kraft förrän slutet av 2024, så Apple berörs inte förrän de släpper iPhone 17, hösten 2025.
Eftersom jag ser den här ibland så är det värt att jag tar upp den: reglerna säger att man fr.o.m december 2024 inte får sälja telefoner som inte kan laddas över USB-C. Eftersom Apple brukar låta gamla modeller säljas i flera år, så har de ett problem. De får inte sälja några av sina nuvarande modeller under 2025. Normalt hade de säkert sålt iPhone 14 fortfarande då, men det kommer de alltså inte att få göra. Det mest troliga är att nästa iPhone SE kommer att vara en iPhone 11 med USB-C och nyare SoC, och att den lanseras redan i vår, samt att iPhone 15 har USB-C. Det kan också vara så att nästa SE kommer under 2024 så att iPhone 15 blir den första med USB-C, men ryktena om en ny SE börjar gå varma redan.
Känner mig lite osäker på om detta är bra eller dåligt. Då borde ju homebrew vara tillåtet på spelkonsoler också?
Vad är skillnaden? Vad är en stor nog plattform att behöva öppna upp dessa saker? Vad händer med andra plattformar som apple tv, webos i lg tv, nasar, facebooks web-appar, …
Finns ju nästan oändligt många plattformar som begränsar appar till en central plats
Känns lite ogenomtänkt vart detta ska leda
Detta är precis Apples argument. EUs resonemang är att telefonen idag är så viktig att den måste regleras, och det kan de ju ha en poäng i. En spelkonsol är inte alls lika viktig. Exakt hur Apple sätter upp detta är mycket oklart. Jag skulle kunna tänka mig att man måste betala någon form av avgift för utvecklarverktygen för att kunna signera apparna, och att den avgiften är olika beroende på vilka funktioner man använder. En ”läsar-app” (typ Netflix, Spotify etc) behöver inte så mycket och får en låg avgift. Mer komplicerade spel kräver modernare APIer för att fungera bra och får en högre avgift. Att det är IAPer i just de spelen som Apple tjänar pengar på är bara en lustig slump.
5900X | 6700XT