Youtube inför avstängning vid otrevliga kommentarer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanicia:

Exakt så!

Det man kan hävda dock är väl att t.ex. Google och FB/insta osv är i princip har monopolställning för de kanaler där vi bedriver diskussion som i slutändan påverkar politik osv. Därav blir det problematiskt att de har trivselregler som påverkar den allmänna diskussionen.

Det är ju dock en helt annat fråga som är mycket mer subjektiv än själva definitionen av yttrandefrihet.

Visst, men nu har vi ju en fri marknad så det är väl bara starta en egen plattform och sätta regler efter eget huvud om man inte trivs med de stora plattformarna eller? För den fria marknaden är ju alltid bäst på allt och kan inte ha brister?

Folk... Tycker att den fria marknaden är kanon och att staten ska ge fan i att reglera konkurrens, uppköp etc, men samma folk verkar plötsligt tycka att staten ska in och reglera privata bolags trivselregler. Det låter inte vidare konsekvent i mina öron

(Säger inte att du har sagt det, tvärt om, men det är ändå relevant i diskussionen.)

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BIZNIZ:

Ingen frisk person skriver en kommentar under ett Youtube-klipp.

Som relativt aktiv kommentarskrivare får jag nog hålla med där.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Jisses, foliehattarnasdag idag?

Jag är helt för, finns andra plattformar där inte mängder med barn hänger om man vill ägna sig åt kränkande kommentarer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Censurapparaten går alltså ett steg längre och börjar banna folk som kommenterar. Snacka om att YouTube gräver sin egen grav. Fler går över till Rumble och andra plattformar.

"Otrevliga kommentarer" = Kommentarer som PK-eliten inte gillar.

Det här är inte negativt, olika platformar har olika regler och sätter sin egen ton. Perfekt för oss som inte är i farozonen för att bli banade om de som är det flyttar till en annan platform. Bra för båda parter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Vad bra. Då kan alla få ta del av samma syn på saker och ting. Den enda tillåtna synen på saker och ting.
För sånt här missbrukas ju aldrig.

Det är ändå rätt imponerande att man kan komma undan med nästan vad som helst bara man kopplar det till "säkerhet" etc.

Om man aldrig utsätts för rövhattar, hur ska man då lära sig att hantera en rövhatt när man till slut möter en?
Vad är nästa grej? Man börjar kräva att folk tycker på ett visst sätt?

Jag vill inte heller ha kommentarsfält där den mest dryga dyngan finns men det är ett pris jag kan ta om det innebär att jag har möjlighet att få ta del av helt skilda åsikter som kan forma mina egna.

Sen kan man ju fundera på om detta inte flyttar målstolpen för vad som är accceptabelt eller inte. Sådana här system har ju en tendens till att bli värre med tiden för att rättfärdiga sin egna existens.

/rant over

Att säga att folk ska få bete sig hursomhelst på nätet för att det skulle vara uppfostrande för andra var nog det mest dråpligt roliga jag hört på länge här. Det måste varit jobbigt för människor innan Internet då de inte kunde lära sig hantera folks dåliga beteende. Det är ju snarare så att de som beter sig illa borde behöva göra det ansikte mot ansikte så de ser att det har konsekvenser. Jag skulle sätta rätt mycket på att det är ett mycket större fenomen att folk törs bete sig mycket sämre på nätet än de törs i verkliga livet, än att folk bryter ihop när någon är elak mot dem ansikte mot ansikte.

Jag tycker det säger en hel del att de flesta som för kritik mot detta direkt drar de möjliga negativa aspekterna till den mest extrema möjligheten medan de är mycket villiga att hitta alla möjliga positiva nyanser i att människor behandlar andra illa.

Har du förresten något exempel på en plattform där det bara finns en tillåten syn på något? Jag försöker att interagera rätt lite med sociala medier då det mest verkar utformat för folk som söker snabba dopaminkickar men de gånger jag tittar på FB, Twitter, etc, har jag inga problem att hitta åsikter som sträcker sig från långt till vänster till långt till höger. För att vara tydlig så söker jag inte exempel på när något skötts dåligt utan jag frågar ordagrant det jag skrev i första meningen, vilket är vad flera antyder kommer hända här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är ju alltid en balansgång förstås, men tanken är väl att företag som beter sig på sätt som deras användare inte gillar kommer att väljas bort. Vill jag se på konspirationsvideos om att Trump är Jesus eller något så kommer jag kanske välja bort Youtube i framtiden exempelvis (om de nu börjar plocka bort sådant), medan andra som uppskattar att slippa sånt kanske väljer att gå över till Youtube när de inte blir matade med sådant innehåll. De flesta lär inte märka av denna specifika moderering alls dock för de kollar inte på videos med sådant innehåll, eller videos som Youtube tolkar som att man hade varit intresserad av sådant. Men om Youtube går "för långt" (och när de går för långt är förstås väldigt individuellt) så kommer de att tappa användare, och därmed pengar, och då lär de antingen ändra sig eller så kommer en konkurrent och tar marknadsandelarna.

Samtidigt faller de ju under en del regleringar ändå. Hade de "censurerat" alla inlägg från demokraterna (eller republikanerna) men låtit andra sidan stå kvar så hade de fått böta exempelvis.

Finns en mycket intressant video om hur kontroll, yttrandefrihet och vad man får använda (och det beror lite på vem du är och hur stor du är), youtube är en business plattform först och främst.

Det är en mycket lång video på ca 2 timmar, så ha kaffet redo, och spara den till kvällskaffet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Finns bra tillägg till Firefox för att helt ta bort kommentarer. Problemet löst.

Intressant, jag la ett custom stylesheet på youtube.com som sätter stilen "display:none" på klassen "ytd-comments" - boom, inga kommentarer alls.

OnT:
Shit så många i tråden som verkar tycka att detta är helt galet. Som att det ska vara någon form av rättighet att få vräka ur sig vad som helst utan någon som helst moderering.
Personligen håller jag inte Alphabet i så hög aktning och antar att detta är i PR syfte så att annonsörer inte ska lämna plattformen för att den blir toxic. Konsekvensen för de som producerar innehåll är ju dock oförändrad: trevligare tillvaro - så win/win!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Att säga att folk ska få bete sig hursomhelst på nätet för att det skulle vara uppfostrande för andra var nog det mest dråpligt roliga jag hört på länge här. Det måste varit jobbigt för människor innan Internet då de inte kunde lära sig hantera folks dåliga beteende. Det är ju snarare så att de som beter sig illa borde behöva göra det ansikte mot ansikte så de ser att det har konsekvenser. Jag skulle sätta rätt mycket på att det är ett mycket större fenomen att folk törs bete sig mycket sämre på nätet än de törs i verkliga livet, än att folk bryter ihop när någon är elak mot dem ansikte mot ansikte.

Jag tycker det säger en hel del att de flesta som för kritik mot detta direkt drar de möjliga negativa aspekterna till den mest extrema möjligheten medan de är mycket villiga att hitta alla möjliga positiva nyanser i att människor behandlar andra illa.

Har du förresten något exempel på en plattform där det bara finns en tillåten syn på något? Jag försöker att interagera rätt lite med sociala medier då det mest verkar utformat för folk som söker snabba dopaminkickar men de gånger jag tittar på FB, Twitter, etc, har jag inga problem att hitta åsikter som sträcker sig från långt till vänster till långt till höger. För att vara tydlig så söker jag inte exempel på när något skötts dåligt utan jag frågar ordagrant det jag skrev i första meningen, vilket är vad flera antyder kommer hända här.

Twitter är väl ett utmärkt exempel på vad som kan hända när det går för långt.
Senaste tidens uppdaganden var väl inte en överasskning direkt men det är bra att det finns bevis för vad som skett.

Och jag skrev inte att allt ska vara tillåtet.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Du är för censur?

"Foliehatt". Enda du kan komma med?

Det är väl inte en hemlighet att de censurerar folk med "avvikande" åsikter.

De modererar enligt sina community guidelines. https://support.google.com/youtube/answer/9288567?hl=en

Vilken punkt anser du är orimlig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Fast det är väl ett helt annat problem än moderering i kommentarsfältet? 🤔

Med tanke på att det logiskt också kommer att skötas av AI? Nej det tycker jag inte.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Det är väl klart man gör, iaf jag. Det finns många mycket skickliga personer som lägger upp innehåll av hög kvalitet. Som för mig t ex som haft mycket god hjälp att lära mig spela gitarr.
Så självklart tackar jag och även sänder uppskattande kommentarer.

Självklart finns det en minoritet som inte beter sig som skit, så är det överallt.
Det jag syftar på är majoriteten av kommentarer som finns under videos, precis som med Twitter och antagligen i alla andra sociala medier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

De modererar enligt sina community guidelines. https://support.google.com/youtube/answer/9288567?hl=en

Vilken punkt anser du är orimlig?

Min fråga handlade inte om deras punkter som de tolkar lite som de själva vill, utan snarare om personen som går runt och kallar folk "foliehatt", är för censur eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Censorship
"the suppression or prohibition of any parts of books, films, news, etc. that are considered obscene, politically unacceptable, or a threat to security".

By a state!
Hur många gånger måste det sägas?

Permalänk
Medlem

Har "yttrandefrihet" någonsin varit en självklarhet på privata plattformar? Med "yttrandefrihet" menar jag då saker som t.ex hatmeddelanden, hot osv som vissa här verkar vilja ska finnas överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Twitter är väl ett utmärkt exempel på vad som kan hända när det går för långt.
Senaste tidens uppdaganden var väl inte en överasskning direkt men det är bra att det finns bevis för vad som skett.

Och jag skrev inte att allt ska vara tillåtet.

Det är inte ett exempel på vad du skrev för du skrev att endast en åsikt skulle vara tillåten. Twitter har tydligt genererat problem men det är knappast svårt att hitta åsikter som sträcker sig från långt åt vänster till långt åt höger på den plattformen. Poängen här är att allt såklart kan innebära problem men argumentet framstår som mycket svagare om man måste överdriva effekten, då det då ser ut som att även den som argumenterar mot det inte tycker den faktiska effekten är illa nog.

Du skrev att "den mest dryga dyngan" (ordet 'mest' syftar per definition till de extremaste fallen) är ett pris du kan ta. Att bara moderera en del är heller inte en poäng som går bra ihop med vad du redan sagt, då du var mycket svartvit i din retorik i förra inlägget där moderering beskrevs som att då blir det bara en åsikt som tillåts. Om det är okej att moderera en del så måste ju det alternativet existera, och då är det inte längre relevant att skriva som om extremfallet är det enda uppenbara resultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

By a state!
Hur många gånger måste det sägas?

Jaha så det är okej att storföretag som har nära samröre med staten censurerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k:

"Youtube inför avstängning vid otrevliga kommentarer"...

(inte personligt riktat mot m1k)
Tyvärr lämnar swecs översättning extremt mycket övrigt att önska här. Det engelska ordet som används är abusive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Jaha så det är okej att storföretag som har nära samröre med staten censurerar?

Om du tänker diskutera på den nivån får du diskutera själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Riktlinjer… tror du seriöst på att dom kommer använda denna teknik till det dom säger dom ska använda den till? Är du så skenhelig? Youtube har tagit ner videos från skapare och försökt tysta personer som har ”fel” åsikter och politisk hållning i sina videos i flera år, och nu ger dom sig på tittarna också.

Men det är inom deras rätt att göra det, youtube ägs inte av staten så dom får absolut censurera vad dom vill, dock ganska lönlöst när majoriteten av YouTubes tittare är unga män som vill säga vad dom tycker och tänker.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det är inte ett exempel på vad du skrev för du skrev att endast en åsikt skulle vara tillåten. Twitter har tydligt genererat problem men det är knappast svårt att hitta åsikter som sträcker sig från långt åt vänster till långt åt höger på den plattformen. Poängen här är att allt såklart kan innebära problem men argumentet framstår som mycket svagare om man måste överdriva effekten, då det då ser ut som att även den som argumenterar mot det inte tycker den faktiska effekten är illa nog.

Du skrev att "den mest dryga dyngan" (ordet 'mest' syftar per definition till de extremaste fallen) är ett pris du kan ta.

Den drygaste dyngan för mig inkluderar inte hot och andra otrevligheter som redan är olagligt.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Om du tänker diskutera på den nivån får du diskutera själv.

Lugnt för mig.

Det jag pratar om heter Corporate censorship. Jag är lika mycket emot det som jag är emot State censorship

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigO161107:

Riktlinjer… tror du seriöst på att dom kommer använda denna teknik till det dom säger dom ska använda den till? Är du så skenhelig? Youtube har tagit ner videos från skapare och försökt tysta personer som har ”fel” åsikter och politisk hållning i sina videos i flera år, och nu ger dom sig på tittarna också.

Men det är inom deras rätt att göra det, youtube ägs inte av staten så dom får absolut censurera vad dom vill, dock ganska lönlöst när majoriteten av YouTubes tittare är unga män som vill säga vad dom tycker och tänker.

Äntligen någon som fattar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigO161107:

Riktlinjer… tror du seriöst på att dom kommer använda denna teknik till det dom säger dom ska använda den till? Är du så skenhelig? Youtube har tagit ner videos från skapare och försökt tysta personer som har ”fel” åsikter och politisk hållning i sina videos i flera år, och nu ger dom sig på tittarna också.

Men det är inom deras rätt att göra det, youtube ägs inte av staten så dom får absolut censurera vad dom vill, dock ganska lönlöst när majoriteten av YouTubes tittare är unga män som vill säga vad dom tycker och tänker.

Nu blev jag nyfiken. Vad är det för åsikter?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av outbox:

Lugnt för mig.

Det jag pratar om heter Corporate censorship. Jag är lika mycket emot det som jag är emot State censorship

Men ska det inte finnas några regler alls? Vi har ju regler på forumet som du använder och det fungerar väl helt ok?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigO161107:

Riktlinjer… tror du seriöst på att dom kommer använda denna teknik till det dom säger dom ska använda den till? Är du så skenhelig? Youtube har tagit ner videos från skapare och försökt tysta personer som har ”fel” åsikter och politisk hållning i sina videos i flera år, och nu ger dom sig på tittarna också.

Men det är inom deras rätt att göra det, youtube ägs inte av staten så dom får absolut censurera vad dom vill, dock ganska lönlöst när majoriteten av YouTubes tittare är unga män som vill säga vad dom tycker och tänker.

Jag tror absolut de kommer använda den här tekniken till det de säger att de ska använda det till men jag tror inte det kommer vara felfritt. Särskilt inte på den här skalan och med många algoritmer som ska automatisera processen. Det är dock inte samma som att det bara blir ett medium för kommunister som du så nyanserad påstod.
Menar du naiv istället för skenhelig?

Permalänk
Medlem

Jag har nog aldrig sett några banbara kommentarer på YT. Det är enbart bottarna jag lagt märke till.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av outbox:

Varför tror folk alltid att man är för anarki när man är emot censur?

Nej, det ska finnas regler.
Du ska inte kunna mordhota, mobba, trakassera någon etc.

Jag pratar om censur av åsikter. Det är helt fel riktning.
Exempel: Om någon tror att COVID kom från en labb så får han/hon säga det utan att bli censurerad. Likaså en person som tror att det kom från djur, ska också kunna utrycka sig fritt. Man ska få tycka "fel" utan att censureras.

Fast nu handlar det väl om regler för just ”abuse” och inget annat?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Kan ju vara bra att påminna om att även SweClockers har regler för forumet.
https://www.sweclockers.com/forum/regler

Onödiga sidospår i tråden kommer rensas.

Permalänk
Bildexpert

Jag tycker det är märkligt att folk blir förvånade över detta.

Det är väldigt enkelt att bli avstängd från YouTube på grund av upphovsrättsintrång, spam eller explicit innehåll. Vad som gäller kommentarsfälten kan det däremot bli rena vilda västern helt utan någon som helst moderering. De policys som gäller för tillåtet innehåll på YouTube bör ju rimligtvis även gälla för kommentarsfälten.

Sedan vet jag inte om det i överlag är särskilt dålig stämning på YT i överlag. Det är klart att politiserade ämnen lätt blir infekterat men i många fall är nivån klart bättre än vad man ser på exempelvis Twitter, Facebook, Instagram etc så de allra flesta kommer nog att klara sig galant.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Självklart så gäller forumets vanliga trivselregler dvs personagrepp och andra otrevligheter är inte okej, även om man inte håller med varandra så kan man diskutera sakligt och hålla en god ton.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord