Permalänk
Medlem

Till att börja med – vad har du för router?

Permalänk
Medlem

En Ubiquiti Dream Router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDerby:

En Ubiquiti Dream Router.

Non-pro/se har inte dubbla WAN så den kan nog vara lite kinkig att få till med din lösning.

Permalänk
Medlem

Suck! Jag är alltså inte ute efter en failover-lösning. Hade hoppats att det framgått vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDerby:

Suck! Jag är alltså inte ute efter en failover-lösning. Hade hoppats att det framgått vid det här laget.

Det framgår men du kanske inte kan lösa det på ett vettigare sett.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Det känns helt orimligt att det inte går att koppla ihop två nätverk lokalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDerby:

Suck! Jag är alltså inte ute efter en failover-lösning. Hade hoppats att det framgått vid det här laget.

Du kan ju inte koppla in det andra nätverket direkt i switchen, minsta du behöver kunna göra är att köra static routes mellan några VLAN.

Du kan lösa det med en burk bakom din UniFi Dream Router som du har dina IOT-grejer på. Vill du lösa det i UDR måste du veta hur den verkligen fungerar.

Permalänk
Medlem

Borde inte vara så svårt att lösa med någon enkel gateway maskin som sitter mellan de två nätverken, och sedan konfigurera enheterna på respektive nätverk så att den maskinen anges som gateway till det andra nätet.
Default-gateway (för Internet-tillgång) förblir desamma som tidigare för de olika enheterna.

Alternativt bara en vanlig switch mellan, med samtliga enheter på samma subnät. Då gäller det att hålla tungan rätt i mun när man konfigurerar DHCP så att maskinerna i de två delnäten får olika default-gateway och så att det inte blir några krockar bland IP-addresser.

Permalänk
Medlem

Mina IoT-grejer (några få utvalda för basal övervakning) har jag i HA som är kopplad till Huawei (4G-modemet).

Jag tänker mig en burk bakom UDR som kan vara klient även i nätverk 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDerby:

Mina IoT-grejer (några få utvalda för basal övervakning) har jag i HA som är kopplad till Huawei (4G-modemet).

Jag tänker mig en burk bakom UDR som kan vara klient även i nätverk 2.

Finns inget problem förutom de du skapar.

Du bygger ditt nätverk och du får bygga din lösning.

Med någorlunda vettig router behöver du ingen annan maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDerby:

När fibern fungerar så fungerar modemet som en bridge till nätverk 1. Men så fort fibern går ner så kopplar modemet upp på 4G. Det är perfekt men jag vill fortfarande komma åt en del saker på nätverk 1.

Det känns som det är ett relativt komplext nätverk och beskrivningen över vad du gör är inte så tydlig att i alla fall jag kan förstå det fullt ut. Det citerade och vilka applikationslagerprotokoll du använder och hur du använder dessa är inget jag förstår.

Nåja.

Skrivet av DDerby:

Skulle jag inte kunna bygga ihop något av en Pi, med typ två nätverkskort.

En maskin som har två interface och vidarebefordrar IP-datagram mellan två olika IP-subnät kallas för "router". En sådan kan du såklart bygga av en Pi (av något av alla fabrikat som kallar sina produkter för Pi). Om jag förstår din skiss rätt behöver interfacet för det ena nätverket vara en klient/STA för det Wi-Fi-nätverk som delas ut av Huawei-modemet. Du har inte berättat vilka IP-subnät du har på respektive nätverk, det har betydelse, men bör vara enkelt att ändra i alla fall i UDR.

Problemet med en sådan lösning skulle bli tvungen att meckla med statiska routes för att skicka IP-trafik mellan näten. Varje maskin behöver ha en default route för att komma ut på nätet (som den troligen får av sin DHCP-server, UDR eller Huawei) och en annan route för att nå "det andra" lokala nätverket. Jävligt opraktiskt att hålla på att sätta sådant manuellt, men det kanske duger åt dig. Eventuellt går det att utnyttja DHCPv4 option code 33 för att sätta detta automatiskt via DHCP. Se avsnitt 5.8 i RFC 2132. Det här är en lager 3-lösning.

Alternativt kanske det finns en lager 2-lösning, men då behöver du ha samma IP-subnät på båda nätverken och jag skulle snarare kalla det för ett nätverk. Då behöver du en brygga ("bridge" i RFC 1812-terminologi), där i alla fall ena delen kör Wi-Fi för att koppla upp sig mot Huawei-modemets AP (om jag fattat din skiss). I det läget blir det ett problem att ha igång två DHCP-servrar samtidigt. Här nånstans slutar min förståelse för hur ditt när funkar, så jag tänker inte spekulera mera. Även en brygga bör gå bra att bygga av en "Pi", men det lär bli lite av ett projekt.

Jag hade garanterat gått med OpenWrt för ett sådant projekt, eftersom det är något jag är hyffsat bekant med. OpenWrt är gjort för att fungera som OS på den här typen av enhet och har så bra Wi-Fi-stöd man får i Linux. dnsmasq (bland annat DHCP-server) verkar kunna klara vilka DHCP-options som helst, dock inte via webb-GUI (LuCI).

Permalänk
Medlem

Kanon Tack.

Jag tror inte att det egentligen är så komplext. Nätverk 1 är ett vanligt hemnätverk.

Efter diverse strömavbrott och fiberbortfall så vill jag ha koll på vissa sensorer mm även om det inte finns ström och/eller fiber. Eftersom jag både hade en gammal Rp och ett LTE-modem med inbyggt batteri så körde jag igång med det. Det fungerar kanon med HA. Jag driver det hela med en powerbank. Modemet går att sätta i bridgemode så när fibern fungerar kopplar den automasikt upp sig till Wifi, dvs till det wifi som UDR ger. Därigenom förbrukar jag ingen data (jag har ett IoT-ab till LTE med 1 gb/mån) när fibern fungerar.

I nästa steg vill jag hitta en lösning för att komma åt vissa saker i mitt huvudnätverk när fibern ligger nere.

Permalänk
Medlem

På UDR är IP-adresserna 192.168.1.XXX
På Huawei är IP-adresserna 192.168.8.XXX

Permalänk
Medlem

Det blir som sagt så komplext du vill göra det. Dina olika beskrivningar över ditt nätverk motsäger sig självt och det finns fortfarande inte någon färdig lösning för nätverk ser olika ut och du måste ju välja vilka enheter som ska gå på 4G/LTE och inte.

Du kan nog enkelt sätta upp ett VLAN och gateway i din HA (Pi) som du kör alla IOT-grejer på inklusive dina kameror som du inte ville kännas vid som IOT. Går väl fint att sätta upp ett VLAN i UniFi Dream Router och du får sätta upp lämpliga regler där för att kunna nå grejerna från icke-IOT-nätet.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara flytta HA till huawei (usb-wifi-modul)?

Permalänk
Medlem

Egentligen behöver Nätverk 1 inte kunna skicka någon trafik till Nätverk 2 men Nätverk 2 ska kunna skicka till Nätverk 1.

Det jag mest av allt vill kunna göra är att kommunicera med min Homey som finns på Nätverk 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför inte bara flytta HA till huawei (usb-wifi-modul)?

Jag kör HA på Huwein. Går via Wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Borde inte vara så svårt att lösa med någon enkel gateway maskin som sitter mellan de två nätverken, och sedan konfigurera enheterna på respektive nätverk så att den maskinen anges som gateway till det andra nätet.
Default-gateway (för Internet-tillgång) förblir desamma som tidigare för de olika enheterna.

Alternativt bara en vanlig switch mellan, med samtliga enheter på samma subnät. Då gäller det att hålla tungan rätt i mun när man konfigurerar DHCP så att maskinerna i de två delnäten får olika default-gateway och så att det inte blir några krockar bland IP-addresser.

Problemet blir väl att en vanlig Router (de som jag sett) inte ansluter till att Wifi utan klienter ansluter till routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDerby:

Problemet blir väl att en vanlig Router (de som jag sett) inte ansluter till att Wifi utan klienter ansluter till routern.

"router" och "wifi" har egentligen inte mycket med varandra att göra, och det är ett otyg att det blandas ihop.
Men ja, många konsumentroutrar har en inbyggd AP (Access Point). Inte sällan går wifi-delen att konfigurera som brygga eller vanlig klient också.

Men det finns ju inget som säger att någon router behöver vara involverad för eventuella wifi-uppkopplingar.
Separat AP+klient som går att konfigurera som en brygga är ju alltid möjligt.

Permalänk
Medlem

@DDerby med tanke på att du får samma svar oberoende av forum du väljer att ställa din fråga, kanske det är dags att fundera på din valda nätarkitektur.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Tycker det är en del olika svar, men de flesta är inne på att jag ska byta hårdvara. vilken ju inte var frågan om vi ska vara noga

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDerby:

Tycker det är en del olika svar, men de flesta är inne på att jag ska byta hårdvara. vilken ju inte var frågan om vi ska vara noga

För att svara på din ursprungliga fråga:

Skrivet av DDerby:

Går det att lokalt koppla ihop båda nätverken?

Ja, det går. Men du behöver ny hårdvara/kablar - om du inte redan har det liggandes. Men rekommenderar även en funderare kring det övergripande upplägget.

Permalänk
Medlem

Fan det blir klurigt det här

Permalänk
Medlem

Du kan lösa det med den hårdvara du har, det finns olika lösningar där också.

Att göra någon avancerad konfiguration i UniFi Dream Router kanske är mindre lämpligt, men om din Pi redan ansluter till 4G-hotspot över WiFi och har ethernet/lan (och kör HA) kan du koppla nätverkskabel till ditt övriga nätverk och köra ett VLAN för alla IOT-grejer och köra Pi som router som växlar mellan 4G och fiber. Kräver visserligen manuell konfiguration av UniFi Dream Router, men allt kommer kräva manuell konfiguration med dina önskemål.

Permalänk
Avstängd

Detta kanske vore nåt om TS har lust att fixa och trixa lite, med nån ny hårdvara som router?
https://www.agix.com.au/netgate-pfsense-with-4g-5g-usb-fail-o...

pfSense som router med 4g/5g failover, låter som det är som behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDerby:

Egentligen behöver Nätverk 1 inte kunna skicka någon trafik till Nätverk 2 men Nätverk 2 ska kunna skicka till Nätverk 1.

Det jag mest av allt vill kunna göra är att kommunicera med min Homey som finns på Nätverk 1

Det var det jag menade, skrev fel, sätt homey på nätverk 2 istället

Permalänk
Medlem

Ja det är ett alternativ men Homey förbrukar en hel del data och det kommer äta upp min månadspott (när fibern går ner) som bara är på 1 GB.

Sen upplever jag 4G via Huawein inte som jättesnabb eller pålitlig men den duger till för att läsa av några sensorer och slå på några shellypluggar.

Permalänk
Medlem

Det bör gå utmärkt med en router i nätverk 2 som är kopplad till routern i nätverk 1 sedan anger du nätverk 1's subnät som DMZ. I teorin, men borde inte vara svårare. Vet ej om 4g modemet är kapabelt att agera router men den jackar du in en ny router i nätverk 2 som gateway isf.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Herregud vilken rörig tråd - blir nästan lite snurrig. :S

Men tycker @DDerby har ett intressant problem?

Först och främst, för att svara på din huvudsakliga fråga:

Skrivet av DDerby:

Går det att lokalt koppla ihop båda nätverken?

Absolut! Du behöver ändra LAN-inställningarna på Huawei:en och ev. UDM:en (den du kallar UDR).
Jag förslår att du kör följande:
UDM:

  • Nätmask/CIDR: 255.255.255.0/24

  • DHCP-server på

  • DHCP range: 192.168.1.30-192.168.1.254

  • DHCP default-router: 192.168.1.1

  • DHCP DNS-server: *valfri*

Huawei:

  • LAN IP: 192.168.1.2

  • Nätmask/CIDR: 255.255.255.0/24

  • DHCP-server av

Efter det så kan du koppla ihop de två näten utan större problem. Notera dock att du inte kommer få någon som helst failover överhuvudtaget. Det innebär att om fibern går ner så kommer varken enheter i Nätverk 1 eller enheter i Nätverk 2 att använda 4G-linan. En lösning på detta är om du i UDM:en skapar en statisk floating default route som pekar på 4G-routern (alltså IP 192.168.1.2). Då får du typ failover. Jag är lite osäker på hur man gör det i UDM:ens nya gränssnitt, men du bör kunna googla fram svaret.
I praktiken innebär det att UDM:en byter från fiber till 4G om länkstatus på WAN-porten går ner.

The other way:
Du kan även, som många föreslagit, sätta en router mellan Nätverk 1 (N1) och Nätverk 2 (N2). Eftersom N1 och N2 är två olika broadcastdomäner så kommer du behöva koppla ihop dem på Lager 3, vilket innebär att en router behövs. Skulle rekommendera en Ubiquiti EdgeRouter X för detta, då den är liten, billig och relativt enkel att sätta upp.

Däremot kan det uppstå en hel del problem om man routar (alltså låter trafiken gå genom en router) vissa typer av trafik och vissa tjänster kan sluta fungera mellan de olika näten. Tjänster som ex. använder multicast DNS för att hitta IP:n på lokala enheter kommer inte fungera korrekt mellan näten, om inte du implementerar korrekt konfiguration - ett exempel på en sådan tjänst är Googles Chrome Cast.

The better way:
Jag tänker föreslå två olika lösningar, men sannolikt kommer bägge kräva ny hårdvara.

Lösning 1:
Här kör du fortsatt med två routrar med en WAN-länk för respektive router, men den stora skillnaden är att du konfigurerar ett sk. FHRP på båda routrarnas LAN-länkar. Då bör UDMs IP vara 192.168.1.2/24, Huawei:ens IP vara 192.168.1.3/24 och FHRP VIP 192.168.1.1. Du kommer också behöva konfigurera olika prioriteringar för FHRP på routrarna så att UDM:en blir primär router och Huawei:en blir backup. Sen kommer du behöva sätta upp tracking på WAN-länkarna, så att om WAN-länken går ner så sänks FHRP prioriteten på LAN-länken.
Osäker på om din nuvarande hårdvara stödjer detta dock. Har mest erfarenhet av Ciscos prylar.
I praktiken innebär denna lösningen att du kan förlora fibern och UDM:en, eller 4G och Huawei:en utan att tappa uppkoppling, med ett enda LAN.

Lösning 2:
Här köper du i stället en router med minst två WAN-länkar.
I och med att du redan kör en UDM, så skulle jag rekommendera en UDM Pro eller UDM SE. Men vill du komma billigast undan så är Ubiquitis EdgeRouter X ett jättebra alternativ. Jag kör själv EdgeRoutrar både hemma och på flera andra siter.

Här kopplar du då mediafördelaren och Huawei modemet till den nya routern och konfigurerar failover på WAN:en.
I praktiken innebär denna lösningen att du kan förlora fibern och UDM:en, eller 4G och Huawei:en utan att tappa uppkoppling, med ett enda LAN.

Vill du läsa lite mer om redundans och stabila nät så kan du kolla in mitt inlägg här: #19813618

Svårare än så behöver det inte vara.

Om målet är att enheter i Nätverk 1 och Nätverk 2 ska kunna prata med varandra direkt på Lager 2, så räcker mitt första förslag med att koppla ihop näten. Men det innebär i praktiken att 4G linan blir helt oanvänd - vilket känns som lite slöseri.

Om du vill ha failover så kommer du behöva köpa ny hårdvara enligt ovan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@gurfin: Tror du bara gör tråden mer förvirrande. TS vill inte ha någon standardlösning, vill inte dela med sig av hur nätet är byggt, exakt vilken hårdvara det gäller o.s.v. och vill kanske inte lägga ner någon tid på att lära sig något.

Det enda vi har kunnat bekräfta är att TS kör Ubiquitis UniFi Dream Router i "nätverk 1", samt en 4G-hotspot och Raspberry Pi i "nätverk 2". Sedan att de kör någon Homey-hub i "nätverk 1" och kör HA på Pi:n i "nätverk 2" och att de har begränsad data på sitt SIM-kort så de vill inte att alla enheter gör failover.

VLAN med eget SSID och ett par egna nätverksportar för de grejer som ska ha failover är givet om det inte fysiskt ska sitta på annan utrustning. I detta VLAN kommer du behöva en annan router än UniFi Dream Router, Pi:n skulle kunna användas och då behövs väl bara en nätverkskabel.

Givetvis hade allt varit lättare med en router som redan har stöd för 4G-failover, sen köra ett skript som stryper de enheter som förbrukar data när failover används. Lättare är dock ingen standardlösning det heller.