Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Ethernet-hastighet mellan stationär dator och Nvidia Shield

Permalänk

Ethernet-hastighet mellan stationär dator och Nvidia Shield

Hej,

Jag har en stationär dator samt en Nvidia Shield upplopplad via kabel mot en bredbandsrouter/bredbandsmodem från ComHem/Tele2 hemma och tycker att hastigheten mellan enheterna är lite dålig. Jag får ca 10 MB/s (~ 80 Mbit/s) vid överföring av en stor fil (800 MB) från datorn till Shield.

Anledningen till att jag vill ha bättre hastighet är primärt för att kunna köra game streaming (tänk GeForce Now eller Stadia, fast från sin egen dator, finns även via Steam lokalt eller för den delen lokal streaming med Nvidia). Att strömma filmer går dock utmärkt.

Jag tycker i vilket fall att jag borde kunna få bättre hastighet men jag är osäker på hur jag hittar flaskhalsarna. Börjar jag kolla på kablarna, eller routern eller en switch jag har framför datorn?

Tips mottages tacksamt!

Permalänk
Rekordmedlem

Du mäter inte bara nätverkets hastighet om du överför en fil för du blandar in lagringen. Jag vet inte hur du kan göra en korrekt mätning i en Shield men du kan ju kolla nätverkets länkhastigheter (kolla alla portar på alla enhter) de bör vara 1 Gbit och inte 100 Mbit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Bra kommentar, hade inte tänkt på det. Men rimligen borde väl nätverket vara en större/trängre flaskhals än lagringen?

Jag kollar upp alla portar då, har jag förstått det rätt så ska jag räkna trådar 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av brakjoller:

Bra kommentar, hade inte tänkt på det. Men rimligen borde väl nätverket vara en större/trängre flaskhals än lagringen?

Jag kollar upp alla portar då, har jag förstått det rätt så ska jag räkna trådar 🙃

Är det till Nvidias inbyggda lagring? Isåfall låter det ganska normalt tycker jag.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Är det till Nvidias inbyggda lagring? Isåfall låter det ganska normalt tycker jag.

Men är den verkligen så fruktansvärt långsam?

Permalänk
Skrivet av grasklippare:

Men är den verkligen så fruktansvärt långsam?

Kanske inte om målet bara var filöverföring, men när jag testade game streaming med min nyköpta dator för några dagar sedan så rapporterade Steam eller Amd Link (minns inte vilket nu) en hastighet på 35 Mbit/s, och det var rejält laggigt att spela. Via GeForce now får jag alltid mycket bättre prestanda och då ska spelet strömmas från Nvidias servrar. Borde ju kunna få mycket bättre game streaming över ett lokalt nätverk tänker jag... Filöverföringen var ett enklare sätt att mäta nätverket tänkte jag, och det bör kräva mycket mindre av datorn dessutom.

Men men, att kolla upp portarna låter som en bra början.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog påstå att du i princip har 100 Mbit/s med den hastigheten. I och med att nätverket har ”overhead” etc så brukar man som en approximation av realiteten kunna ta genom tio, även om det inte är helt exakt. Om det sedan beror på att du faktiskt har den länkhastigheten eller någon annan begränsning är förstås en annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brakjoller:

Kanske inte om målet bara var filöverföring, men när jag testade game streaming med min nyköpta dator för några dagar sedan så rapporterade Steam eller Amd Link (minns inte vilket nu) en hastighet på 35 Mbit/s, och det var rejält laggigt att spela. Via GeForce now får jag alltid mycket bättre prestanda och då ska spelet strömmas från Nvidias servrar. Borde ju kunna få mycket bättre game streaming över ett lokalt nätverk tänker jag... Filöverföringen var ett enklare sätt att mäta nätverket tänkte jag, och det bör kräva mycket mindre av datorn dessutom.

Men men, att kolla upp portarna låter som en bra början.

Tror 35 Mbit är en standardinställning för Steam Link https://help.steampowered.com/en/wizard/HelpWithGameIssue/?ap...

Permalänk

Nu har jag kollat på mina portar och kablar. Shield har stöd för Gigabit ethernet säger specen. Min switch vid datorn likaså. Kabeln till switchen från modem/router är Cat6 och kabel från modem/router till Shield ser ut att vara en hemmagjord Cat6... Så den är lite misstänkt. Sedan hade jag en Cat5 mellan switch och dator, som jag nu bytt ut till en Cat6. Testade lite streaming med min gamla dator nu (en ny är inköpt som hemlig julklapp till familjen) och det verkade flyta på bra med gamla Borderlands i alla fall. Det blir nog ett inköp av i alla fall en ny Cat6 från modem/router till Shield. Litar inte på att den hemmagjorda är rätt gjord...

Tack för tipsen hittills, en ny kabelvärld har öppnat sig 🙃

Permalänk
Medlem

Den inbyggda lagringen i Shielden är troligen inte så snabb nej, och mitt råd är att inte använda den heller för något annat än OS och applikationer (för inte slita ut den i förväg)

Min shield hämtar iaf. 4K video blixtsnabbt från NAS.

Permalänk
Skrivet av maDa:

Den inbyggda lagringen i Shielden är troligen inte så snabb nej, och mitt råd är att inte använda den heller för något annat än OS och applikationer (för inte slita ut den i förväg)

Min shield hämtar iaf. 4K video blixtsnabbt från NAS.

Nej alltså, lagringen kan bara inte vara så otroligt långsam. Är nedanstående test helt fel?

länk fixad
Permalänk
Medlem

Om du vill testa nätverkshastigheten så finns iperf till Shield:
https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4904/~/te...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

Nej alltså, lagringen kan bara inte vara så otroligt långsam. Är nedanstående test helt fel?

https://i.imgur.com/bKtv8CJ.jpeg

Det där är väll ingen Nvidia Shield ?

Permalänk
Skrivet av maDa:

Det där är väll ingen Nvidia Shield ?

Aaaah, där har vi problemet... Sorry, glöm allt jag har yrat om xD

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Om du vill testa nätverkshastigheten så finns iperf till Shield:
https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4904/~/te...

Aaah, tack! Detta ska testas!

Gjorde fler mätningar idag, med en laptop kopplad till modem/router med Cat6. Fick 110 MB/s med Curl från kommandoprompten när jag laddade ner en 800 MB stor fil från min stationära över HTTP. Så nästan 900 Mbit/s. Hyfsat nära "Gigabit Ethernet" 🙃