Varför ordbajsar alltid utländsk kundtjänst?

Permalänk
Avstängd

Varför ordbajsar alltid utländsk kundtjänst?

Jag vet inte om det är bara jag som reflekterat över det varje gång man kontaktar en engelsk kundtjänst exempelvis Razer, Intel, Asus och listan fortsätter så får man ett svar som består av 80% horse shit:

"I will be assisting with your case. Thank you for contacing us"

"I can see you have a question. I now the feeling to have one. Rest assured we will help you out"

"We appreciate your cooperation regarding this issue. We sincerely apologize for the inconvenience this issue had caused you. I know that this has been a hassle on your part."

Sen får man aldrig hjälp med det man frågat efter. Jag skiter fan i att dom vet "hur det känns att ha en fråga". Kontaktar man svenska företag typ Inet så får man alltid hjälp och svar på det man frågat, utan krångel.

Varför är det så har utländska människor lägre iq än svenskar?

Permalänk
Medlem

Jag gissar att det är copy-paste. Dom har en lista på saker dom "får" skriva typ.

Permalänk
Medlem

Jag förstår hur du känner, många känner som du. Vi ska göra vårt bästa för att stötta dig i det här!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Är nog inte en iq-fråga utan snarare större företag med mer bot-kundtjänst och den mänskliga delen är troligen outsourcad, så mindre närkontakt med hur grejer funkar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuicyChicken7:

Jag vet inte om det är bara jag som reflekterat över det varje gång man kontaktar en engelsk kundtjänst exempelvis Razer, Intel, Asus och listan fortsätter så får man ett svar som består av 80% horse shit:

"I will be assisting with your case. Thank you for contacing us"

"I can see you have a question. I now the feeling to have one. Rest assured we will help you out"

"We appreciate your cooperation regarding this issue. We sincerely apologize for the inconvenience this issue had caused you. I know that this has been a hassle on your part."

Sen får man aldrig hjälp med det man frågat efter. Jag skiter fan i att dom vet "hur det känns att ha en fråga". Kontaktar man svenska företag typ Inet så får man alltid hjälp och svar på det man frågat, utan krångel.

Varför är det så har utländska människor lägre iq än svenskar?

Typisk kulturkrock. Vi är inte så frikostiga med artighetsfraser här i Sverige än i många andra länder (speciellt engelskspråkiga). Vilket gör att det kan tyckas ordbajseri från våran sida. Men också eftersom att de hanterar så många olika kunder från olika kulturer så är det mycket troligt att de går hela vägen så att säga till alla, istället för att behöva sätta upp riktlinjer över hur man skall kommunicera med personer från varje land.

Permalänk
Medlem

Njae det är kanske så att de är smartare än oss och har automatiserat svaren så bra att de lurar oss att tro att det är en människa som svarar.

Så som tex Inet svarar är det garanterat en trevlig riktig människa bakom ett tangentbord men det är en resurskrävande support de har även om de som jobbar där säkert är supereffektiva.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shepherds pie:

Njae det är kanske så att de är smartare än oss och har automatiserat svaren så bra att de lurar oss att tro att det är en människa som svarar.

Så som tex Inet svarar är det garanterat en trevlig riktig människa bakom ett tangentbord men det är en resurskrävande support de har även om de som jobbar där säkert är supereffektiva.

Jaha så det är botar som svarar :o? Även när dom skriver "My name is Jef" och sen när man ringer upp dom låter det som en arg asiat. Jag blir så frustrerad har slutat fråga engelska företag för man får aldrig hjälp.

Jag ställde en simpel fråga till razer funkar er aio med am5.
Rött = ord bajs.
Grönt = Svaret men egentligen inte artikeln säger inget om det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Jag förstår hur du känner, många känner som du. Vi ska göra vårt bästa för att stötta dig i det här!

Hahaha jaaa tack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JuicyChicken7:

Varför är det så har utländska människor lägre iq än svenskar?

Alltså va??

Så "ordbajseri" = lågt IQ?

Har du halkat på en isfläck?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuicyChicken7:

Jaha så det är botar som svarar :o? Även när dom skriver "My name is Jef" och sen när man ringer upp dom låter det som en arg asiat. Jag blir så frustrerad har slutat fråga engelska företag för man får aldrig hjälp.

Jag ställde en simpel fråga till razer funkar er aio med am5.
Rött = ord bajs.
Grönt = Svaret men egentligen inte artikeln säger inget om det.
<Uppladdad bildlänk>

Förtydligande
Permalänk
Medlem

Har tyvärr krypit sig in i svensktalande support/kundtjänst också, det är extra cringe på svenska.

Man sitter och lyssnar på en 30 sekunder lång hälsningsfras innan man ens får presentera sig själv ( som tar 2 sekunder ) och sitt problem.

Mest tycker jag synd om de personerna som måste säga samma skit i början av varje samtal.

Personligen så antar jag på en gång att personen har 0 kunskaper och läser ett skript, så min prio blir alltid att få saken till någon person som kan något.

Permalänk
Medlem

Fick faktiskt bra hjälp hos Tele 2 igår. Deras chatt är smidig och med en bild på personen man pratar med, tillsammans med dennes namn. Kändes mer personligt liksom. Och ingen kö heller. Strax efter de gick ihop med comhem eller vad det var så var deras support usel men nu har det tagit sig igen.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuicyChicken7:

Varför är det så har utländska människor lägre iq än svenskar?

⚆ _ ⚆

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boogey:

⚆ _ ⚆

Och med svenskt folk menar jag folk som bor i sverige oavsett ursprung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Typisk kulturkrock. Vi är inte så frikostiga med artighetsfraser här i Sverige än i många andra länder (speciellt engelskspråkiga). Vilket gör att det kan tyckas ordbajseri från våran sida. Men också eftersom att de hanterar så många olika kunder från olika kulturer så är det mycket troligt att de går hela vägen så att säga till alla, istället för att behöva sätta upp riktlinjer över hur man skall kommunicera med personer från varje land.

Man kan uppleva samma kulturkrock när man t.ex går på en restaurang i USA. Det är sådant enormt fjäskande att det blir pinsamt. Samtidigt förståeligt eftersom de fiskar efter dricks eftersom det inte går att leva på deras löner. Det är väl lite samma med kundtjänst eftersom man ofta får betygsätta upplevelsen efteråt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuicyChicken7:

Jaha så det är botar som svarar :o? Även när dom skriver "My name is Jef" och sen när man ringer upp dom låter det som en arg asiat. Jag blir så frustrerad har slutat fråga engelska företag för man får aldrig hjälp.

Jag ställde en simpel fråga till razer funkar er aio med am5.
Rött = ord bajs.
Grönt = Svaret men egentligen inte artikeln säger inget om det.
<Uppladdad bildlänk>

Känner igen det där med fakenamn. Behövde kontakta microsoft support en hel del. Över email så var det Camilla och andra västerländska namn, men sedan när det kom till telefonsamtal så var det en indier.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuicyChicken7:

Och med svenskt folk menar jag folk som bor i sverige oavsett ursprung.

Får man extra IQ om man flyttar till Sverige?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kladdpapper:

Känner igen det där med fakenamn. Behövde kontakta microsoft support en hel del. Över email så var det Camilla och andra västerländska namn, men sedan när det kom till telefonsamtal så var det en indier.

Helt jävla otroligt, vad är ens poängen med att dom använder fake namn? Är det en Svetlana jag pratar med så vill jag även att det ska stå det. Skadar inte ens det medarbetaren självkänsla, tänk om din chef kommer in och pekar med hela handen nu ska du heta så här istället.

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå att man använder såna där fraser om en kund klagar och man vill ge kunden uppfattningen att supportagenten är på kundens sida och vill samarbeta för att lösa problemet, då kan en "I know that this has been a hassle on your part" vara helt rätt. Men att mata på automatiskt innan man ens vet vad kunden vill och om det är nyfiken fråga om feature- eller ringa åklagarnnivå tycker jag är riktigt krinsh.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Knappast IQ-relaterat. Dels finns det kulturella skillnader, dels kan negativa omdömen från kunder få stora konsekvenser för en del supportarbetare, och därför är de väldigt måna om att ge (vad de själva anser vara) ett bra och positivt bemötande.

Angående "fejknamn" så är det vanligt i bland annat Asien att ha ett mer västerländskt smeknamn, som de ofta använder som tilltalsnamn. Det kan vara en möjlig förklaring i vissa fall.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd

Jag tror det började som en amerikansk grej. Hela saken med kundvänlighet och sånt är ju väldigt viktig där och således är det en massa hövlighetsfraser man måste säga. Samma med att man måste titulera korrekt, sir etc. Titlar är dock värre i en hel del andra länder (som i Frankrike), men jag tror att upprördheten om man blir tilltalad på fel sätt eller inte tillräckligt trevligt är värre i USA. Sen har det väl blivit så generellt på engelskspråkig support eller kundtjänst. Man kan ju tänka sig att många som jobbar med sånt i Indien exempelvis har blivit utbildade av amerikaner eller amerikanska företag exempelvis. Att deras kultur är så långt från vår kan ju också göra att de drar alla "västerlänningar" över en kam liksom.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara en Amerikansk grej eller "utomlands" grej.

Jag har intryck av att det hela handlar om att köpa tid, och din tid är varan.
Det samma händer när jag kontakter olika frakt bolag i Sverige, du får en chat bot, sen får du en handläggare, och handläggaren jobbar typ med ett chat / service system var det hela går på tid, och det handlar om att behandla så många saker som möjligt. Och dom har sällan tid till "follow up" med kunden.

Det hela handlar om att vara snäll med ord / pedagogisk - och köpa så mycket gratis tid det går från kunden, intill tiden har sprungit ut och problemen har löst sig själva (om paketet nu kommer fram).

Det finns ingen chans for en som sitter på ett externt kontor som "supporter" eller chat support att löpa ner till varulagret och leta upp någon vara manuellt, men det handlar lite mera om att "ge intryck av" att nåt görs.

Permalänk
Medlem

Det finns ju flertalet trådar här på Swec där konsumenter är arga för att kundtjänst varit kort, inte ursäktat sig tillräckligt och inte visat tillräckligt med förståelse för dem hemska sists konsumenten hamnat i (oavsett om det handlar om retur av trasig pryl eller allmänt missnöje). Det är då inte lätt att vara alla till lags.

Damned if you do, damned if you don't...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emma242:

Det finns ju flertalet trådar här på Swec där konsumenter är arga för att kundtjänst varit kort, inte ursäktat sig tillräckligt och inte visat tillräckligt med förståelse för dem hemska sists konsumenten hamnat i (oavsett om det handlar om retur av trasig pryl eller allmänt missnöje). Det är då inte lätt att vara alla till lags.

Damned if you do, damned if you don't...

Jag kan köpa det där. Men jag upplever oftast diffusa svar på enkla frågor som svenska medarbetare har i princip intill alltid bättre koll på.

Exempel frågade jag Razer om deras chassi, som dom själva tillverkat och säljer, vilken mått ska fläktarna har. Kändes som hela avdelningen gick ner på knä höll på fram och tillbaka i två veckor till sist blev jag less och ringde komplett fick svar på någon sekund och jag menar vad har komplett hundratals produkter iställte för 10. Hur trög kan man vara? Hur tänker ledningen vi utbildar dom i "kundvänlighet" men inte i själva produkterna vi säljer. Då kan man lika gärna anställa en 2 åring som svarar på deras telefonsupport och säger bu bä.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuicyChicken7:

Exempel frågade jag Razer om deras chassi, som dom själva tillverkat och säljer, vilken mått ska fläktarna har. Kändes som hela avdelningen gick ner på knä höll på fram och tillbaka i två veckor till sist blev jag less och ringde komplett fick svar på någon sekund och jag menar vad har komplett hundratals produkter iställte för 10. Hur trög kan man vara? Hur tänker ledningen vi utbildar dom i "kundvänlighet" men inte i själva produkterna vi säljer. Då kan man lika gärna anställa en 2 åring som svarar på deras telefonsupport och säger bu bä.

Ja, där är väl den delen av frågeställningen som jag ser som mer avgörande; finns det även substans i svaret eller är det bara ordbajsande för att kunna bocka av ärendet som "besvarat" även om kund inte fick något egentligt svar?

Tycker även jag att det är lite tröttsamt när det är mycket standardformuleringar staplade på varandra att skumma igenom för att försöka hitta själva substansen, men bara den finns där så är det acceptabelt iaf.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Har tyvärr krypit sig in i svensktalande support/kundtjänst också, det är extra cringe på svenska.

Man sitter och lyssnar på en 30 sekunder lång hälsningsfras innan man ens får presentera sig själv ( som tar 2 sekunder ) och sitt problem.

Mest tycker jag synd om de personerna som måste säga samma skit i början av varje samtal.

Personligen så antar jag på en gång att personen har 0 kunskaper och läser ett skript, så min prio blir alltid att få saken till någon person som kan något.

Japp, jag kör med "hej och välkommen till X du pratar med Y, hur kan jag hjälpa dig?" eller "Hej, jag heter Y och ringer från X angående Z". Snabbt och enkelt.

Till TS: det finns många andra länder som skulle klaga satan om det inte vore så "ordbajsigt".
Vi i Sverige vill väl mer ha rakt svar men när man kör internationellt så är det annat. Likadant är det väl kanske inget IQ-problem utan språksvårighet och krav från arbetsgivaren...

Jag har en kollega vars namn inte är på svenska men han pratar svenska som vem som helst. Han har nu provat med hjälp av HR att köra fakenamn och får bättre respons från kunder pga detta.. smårasismen är stor i samhället.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av JuicyChicken7:

Varför är det så har utländska människor lägre iq än svenskar?

*TRÅD LÅST*
Detta är helt fel jargong att starta en tråd med.
Lycka till!

/Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin