Nvidia fimpar Shield-funktionen Gamestream

Permalänk
Melding Plague

Nvidia fimpar Shield-funktionen Gamestream

Efter årsskiftet försvinner möjligheten att strömma spel med Nvidia Gamestream och användare hänvisas till Geforce Now eller Steam Link.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det lär dom ju förlora en hel del kunder på då många säkert väljer Nvidia istället för AMD pga det + att Shielden förlorar en hel del av dragningskraften.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Men varför? Ska de sluta tillverka Shield också eller vad? Helt obegripligt...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Kasst rentutsagt. Har aldrig ägt en shield men använder gamestream mellan datorer och bärbara enheter.

Permalänk
Medlem

Kan inte minnas ett enda tillfälle där Gamestream "bara funka". Tog alltid 20+ minuter att få igång det.
Ny parkoppling, hitta inte pc, pc är inte online, fastna på "ansluter..." blabla osv osv..
Riktig skittjänst som inte kommer saknas.
Hade det bara funkat så hade det varit en annan femma.

Permalänk
Hedersmedlem

Phew. Dodged a bullet there.
Tänkte skaffa en sådan här pryl för TVn enkom för detta ändamål.
För att slippa bygga eget medmjukvarulösningar som havererar efter ett tag.

Meneee ja. I did not. And this still happened.

Hade jag köpt en så hade jag gått tillbaka till butiken med den och sagt att den slutat fungera och inte gör vad som utlovades vid köpet.

Edit: men ja - det beror väl på att mitt nvändnigsområde skulle vara just streamingen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Buuuuuuuuuuh!

Känns riktigt sunkigt, speciellt när det inte finns någon vettig anledning då allt ändå sker lokalt på hårdvaran. Går ju alltid att döda vidare utveckling och support men att döda hela möjligheten känns ruttet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Använd Sunshine och Moonlight istället. Det är öppen källkod och funkar på GPU från både AMD och Intel också.

Permalänk
Medlem

Vafan jag började använda funktionen för två veckor sedan pga Steam link fungerade så dåligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Använd Sunshine och Moonlight istället. Det är öppen källkod och funkar på GPU från både AMD och Intel också.

Bygger inte Moonlight på Nvidia Gamestream?

https://github.com/moonlight-stream/moonlight-android/issues/...

Permalänk
Medlem

Hade precis tänkt köpa en Shield för att streama spel från burken till TV:n för ungarnas räkning.

Ni som vet - kan man lika gärna köpa annan hårdvara nu eller står Shield sig ändå som en vettig produkt sett till priset?

Blir tolig på skit som slutar fungera intermittent och är beredd att betala bra mycket mer för stabiliteten bara jag slipper strul.

Permalänk
Medlem

Måste väl vara någon form av licenskostnad som de vill undvika eller vill de bara pusha användare gill geforce now?
Tänker att koden ju redan är skriven så vad tjänar de annars på att deaktivera den? Support/underhållskostnaden kanske är hög?

Drygt iaf för de som köpt den för detta

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jo och Sunshine ersätter Nvidia Gamestream, och enligt utsago ska det inte göras något särskilt bakom kulisserna varpå dessa ska vara fullgoda ersättare..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jo, därför kommer Moonlight som host sluta att fungera. Men Sunshine som host och Moonlight som client kommer fungera utmärkt.
Läste att Moonlight rekommenderar att man kör Sunshine efter att Nvidia gick ut med denna nyhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Hade precis tänkt köpa en Shield för att streama spel från burken till TV:n för ungarnas räkning.

Ni som vet - kan man lika gärna köpa annan hårdvara nu eller står Shield sig ändå som en vettig produkt sett till priset?

Blir tolig på skit som slutar fungera intermittent och är beredd att betala bra mycket mer för stabiliteten bara jag slipper strul.

Bara testat med något enstaka spel men körde Steam Link appen då och det fungerade klockrent. Behövde ingen extra hårdvara då steam link appen finns till tv's

Man borde väl kunna göra samma sak med Geforce Now antar jag (?)

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

But..... why? 😥

Jag använder GameStream ofta, detta var en minst sagt tråkig nyhet.

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Läste någon annan stans att NVidia gått ut med detta i ett mail, men jag har inte fått något mail. Ja, dom jobbar inte för att bli mer populära nu för tiden.
Jag använder det dagligen, och det har princip alltid fungerat felfritt för mig, även nu när jag kör 4k via WIFI. Dom har inte uppdaterat det på flera år, så varför plocka bort denna möjlighet, då den fungerar mycket bättre än SteamLink, där jag har haft mycket problem med SteamLinken och XBOX Gamepads, den mappar fel och har även köp till Virtualhere, som ibland fungerar något bättre. Sen så saknar GameStream Force Feedback, som tydligen måste implementeras av Google i android, vilket är märkligt och låter som en bortförklaring. Sen har XBox Game Pass spel slutat fungera att starta via GameStream, men tror det är MS fel, då dom låser vissa mappar för normal access, men går att gå runt via andra lösningar som Playnite.
Detta var anledningen att jag köpte en Shield, annars kan man köpa en billig Android-box/sticka som gör samma sak, men märker att Shielden börjar bli gammal då t.ex. Youtube inte stödjer HDR på den, så kanske dags att pensionera denna burk.

Permalänk
Skrivet av DerpMcDerp:

Hade precis tänkt köpa en Shield för att streama spel från burken till TV:n för ungarnas räkning.

Ni som vet - kan man lika gärna köpa annan hårdvara nu eller står Shield sig ändå som en vettig produkt sett till priset?

Blir tolig på skit som slutar fungera intermittent och är beredd att betala bra mycket mer för stabiliteten bara jag slipper strul.

Jag använder Shielden till att streama från PCn via appen Steam Link. Funkar kanon. i Steam kan du ju lägga in "icke-Steam-program" så du kan du streama lite annat också.

Permalänk
Medlem

Jag tycker dom gör rätt, antingen har man funktioner med visionen att det skall fungera 100%, eller också avskaffar man dom. Och Gamestream har alltid varit 75%, knöligt så till den grad att man inte vill använda det. Jag läser ju att vissa tycker det fungerar bra, men så har det aldrig varit för mig.

Jag gillar däremot shielden jättemycket, familjen har totalt tre. I dessa tider är det ovanligt med hårdvara som supportas så länge som denna box, och även första versionen var perfekt. Mycket ovanligt. Det börjar bli dags för en ny hårvarurevision nu dock med AV1 som saknas.

Till hemma-streaming finns ändå alternativ. Ett tag hade jag spel-datorn i en källarskrubb och spelade igenom hela GTA V genom steam streaming, fungerade bättre än gamestream någonsin gjort. Troligtvis mer latency än DLSS3 men det fungerade bra iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Ni som vet - kan man lika gärna köpa annan hårdvara nu eller står Shield sig ändå som en vettig produkt sett till priset?

Jag hade inte köpt en shield nu, hårdvaran i den (Tegra X1) är 7 år gammal och som jag skrev över. Det börjar märkas. Fortfarande riktigt bra. Men inte som en ny produkt, den saknar modern funktionalitet som skall finnas där.

Permalänk
Medlem

Fan vad dåligt! Jag använder Gamestream dagligen eftersom datorn befinner sig i ett annat rum än TV:n där Nvidia Shielden är inkopplad.

Visa signatur

MSI PRO X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO 250/1000GB | MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Medlem

Jag har en lastgammal, den första generationen, trots det är den ljusår snabbare än boxen jag fick härom dagen från Ownit, det går inte att jämföra dem ens blir bara löjligt.
Väntar dock på en ny generation från Nvidia.

Permalänk
Medlem

Använder Nvidia Gamestream varje månad till spel och strömma VLC från dattan till TVn. Funkat bra oftast!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-13700K, GPU: Nvidia GeForce RTX 2080 OC Dual
Chassi: Fractal Design Define S2, Moderkort: ASUS PRIME Z690-A
RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY, SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Gold, CPU-kylare: Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX White

Permalänk
Medlem

Har bara använt det när jag ska visa upp hur bra Nvidia Shield Pro är för kompisar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Buuuuuuuuuuh!

Känns riktigt sunkigt, speciellt när det inte finns någon vettig anledning då allt ändå sker lokalt på hårdvaran.

Tror du är nånting på spåret där.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Svensktiger:

Tror du är nånting på spåret där.

Du menar det är svårt att tjäna pengar på en engångskostnad och inte en prenumeration?
Det tråkiga är ju att funktionen redan är byggd och finns tillgänglig idag.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Då får man väl köra AMD Link på sin Nvidia Shield Lite snopet om folk börjar välja AMD då de erbjuder bättre funktioner än Nvidia. Även på deras egen hårdvara.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Jag använder parsec i min Shield tv när det krånglade för mycket med gamestream. Tycker det funkar bättre iaf.

Permalänk
Medlem

Jag använder gamestream när Steam linken inte fungerar (som Witcher 3 next gen som inte fungerade med steam link initialt innan man deletade dx11ondx12.dllen i witcher 3 biblioteket). Eller i Mass Effect triologin som inte hoppade igång korrekt och lät mig musstyra via steamlink, men fungerade klockrent i moonlight.

Moonlight har fungerat fler gånger än steamlink... tyvärr. Sen också är det lättare att köra spel som inte är steam spel och som har en tredjeparts authenticator med moonlight. Upplever jag.

Permalänk
Medlem

En Shield utan Gamestream är väl inte mycket att ha? Det var ju den främsta funktionen som gjorde att man kanske ville ha en. Jag antar att de vill få över folk till betaltjänsten Geforce Now istället, men måste man ha en Shield för det?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII