Xbox Game Pass kan få reklamfinansierad prenumeration

Permalänk
Melding Plague

Xbox Game Pass kan få reklamfinansierad prenumeration

Enligt ordet på de digitala gatorna rekar Microsoft läget om spelare är villiga att börja prenumerera på ett reklamfinansierat Xbox Game Pass.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant lösning. Finns ju ett svenskt företag (adverty) som utvecklar lösningar för att implementera livereklam. Kostar de ingenting så ser jag inget problem med detta.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Hade varit intressant att se hur man hade tänkt implementera det 🤔
Borde ju läggas vid start av spel eller liknande

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Tänk om dom kunde ordna en duglig store/app. Dom gör ju operativsystemet själv och har haft typ 20år på sig så hur svårt kan det vara??

Permalänk
Avstängd

Kul att vara mitt i en fight i Elden Ring och bli avbruten av nån ultra hög 100db reklamsnutt om pampers.

Permalänk

Hehe, ja, nej.

Permalänk
Medlem

finns säkert dem som har de knapert om pengar eller bara snåla som vill ha en sådan lösning, personligen betalar jag för att slippa reklam. Men jag är inte så sugen på att priserna för de befintliga abonnemangen skall stiga bara för att en fjärde med reklam ansluter sig till skaran av abonnemangs former.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Kul att vara mitt i en fight i Elden Ring och bli avbruten av nån ultra hög 100db reklamsnutt om pampers.

snåla inte då med 30:- abonnemanget då? xD

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Man blir så less, sluta försöka trycka in reklam i allt!
Bara nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Tänk om dom kunde ordna en duglig store/app. Dom gör ju operativsystemet själv och har haft typ 20år på sig så hur svårt kan det vara??

Det är Microsoft vi snackar om...

Permalänk
Medlem

Är inte "Xbox game pass" reklam i sig?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Kör på 5 eller 9$ istället? Jag skulle inte byta reklam mot halverad kostnad i alla fall. Kolla hir det gick för netflix med samma idé…

Var ska reklamen ens visas? Avbryta sessionen mitt i och visa ett klipp? Overlay med animerade banners? Innan och efter spelstart? Menyerna?

Ser inte hur upplevelsen kan bli lyckad

Permalänk
Medlem

Kan väl passa bra till småbarnsfamiljer med knaper ekonomi?
Säkert en del spel dom kan köra gratis för att prova där som vid senare tillfälle leder till köp när dom vet vad dom får osv.

För mig, nej.

Poängen är att gratis med reklam kan ha sina användare.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

I vissa spel skulle reklamen kunna vara en del av miljön - istället för hittepå-reklam så visas reklam för riktiga produkter...

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Illuwatar:

I vissa spel skulle reklamen kunna vara en del av miljön - istället för hittepå-reklam så visas reklam för riktiga produkter...

Nu fick jag flashbacks! 😱

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Kul att vara mitt i en fight i Elden Ring och bli avbruten av nån ultra hög 100db reklamsnutt om pampers.

Reklamen kommer innan du startar ett spel inte när du spelar

Permalänk
Medlem

Där lever Microsoft farligt om så blir.

Återvänd för i helvete inte tillbaka till Xbox One's utannonserings tiden, genom och tvinga in idiotiska dynga till en spelkonsol som handlar om att spela på.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nu fick jag flashbacks! 😱

För att inte tala om... https://youtu.be/59jfjP94qN8

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Illuwatar:

I vissa spel skulle reklamen kunna vara en del av miljön - istället för hittepå-reklam så visas reklam för riktiga produkter...

De kan sitta på Billboards, Anslagstavlor, Reklamskyltar i busskurer, TV Apparater, Affischer och dylikt som i Open World spel, Racing mfl. Men gärna smakfullt så det passar in på något vis.

Skrivet av Megacrash:

Reklamen kommer innan du startar ett spel inte när du spelar

I början kanske men senare så lägger de in mid-game ads

Permalänk
Medlem

Iofs lirar jag inte Xbox, men det kan ju spridas. Ser vi inte tillräckligt med reklam redan?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vore ju kul om dem fixade den betalade versionen först innan dem försöker med detta

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem

Älskar att så många som vanligt tror att det här skulle vara en ersättare för nuvarande variant...
Hade det funnits en reklamlösning för ett spelbibliotek när man själv var 14 år med sketen månadspeng och precis lyckats köpt Xbox, som man hade sparat för i 3 år... så hade det betytt hela världen.

Tycker man inte om idéen om reklam så är det bara att köra den betalda versionen, alla som inte har råd kommer vara överlyckliga.
Microsoft kommer få mer användare (och intäkter)... och alla som gnäller på dålig app kommer förhoppningsvis bli glada när microsoft börjar lägga mer pengar på att vidareutveckla något som är en bra inkomstkälla.

Permalänk
Medlem

Om det vore helt gratis skulle jag lätt köpa en Series S för 2000-2500:-, som inte spelar så ofta, och redan har alla andra konsoller och PC att spela på.

Permalänk
Medlem

Alltså visst, någon har det tufft ekonomiskt då kan ju 30kr i månaden istället för 220kr göra skillnad. Men... Spel är ju i grunden en viss typ av lyxkonsumtion redan. Dvs de har ju haft råd att köpa konsolen och en TV eller liknande att spela på, det vill ju till för att dessa 190kr ska vara avgörande. Men den köptes kanske begagnad till bra pris efter sparande osv iofs.

Så jag förstår väl ändå tanken. Det är ju när allt fler tjänster får liknande abonnemang som det slår igenom och vi kan se nyttan bättre, är kanske så man ska se det, individuellt verkar det bara konstigt.

Dvs är de tufft gör dessa versioner på abonnemangen att en familj lättare kan ha game pass, Netflix och lite fler tjänster för de är då hundralapparna de kan spara varje månad om de accepterar reklam börjar göra skillnad för ekonomin.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig betala för reklam, bara för att slippa den. Ska det vara reklam bör det vara gratis.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Det som man kanske borde ta till sig som reklammakare är hur illa människor tycker om att alls tvingas se reklam.
När ens medmänniskor betalar för att slippa se det man skapar är det kanske dags att ta sig en funderare över vad man ägnar sitt liv åt.

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Alltså visst, någon har det tufft ekonomiskt då kan ju 30kr i månaden istället för 220kr göra skillnad. Men... Spel är ju i grunden en viss typ av lyxkonsumtion redan. Dvs de har ju haft råd att köpa konsolen och en TV eller liknande att spela på, det vill ju till för att dessa 190kr ska vara avgörande. Men den köptes kanske begagnad till bra pris efter sparande osv iofs.

Jag har inga jättehöga krav på just TV, så jag har fått den gratis. Skulle jag köpa en bättre begagnad series S och game pass för 30 spänn/månad så blir det extremt billig gaming. (Inte en setup jag personligen vill köra, men bara som exempel)

Permalänk
Medlem

Om det blir gratis och man får se lite reklam skulle det passa utmärkt, då skulle jag kanske utnyttja tjänsten någon gång då och då, skulle kunna vara kul som omväxling.

Permalänk
Medlem

Om det bara är en reklamsnutt som på t.ex youtube medans spelet laddas i bakgrunden så ser jag inget problem med det speciellet för 30kr/månaden.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Yippikayey:

Älskar att så många som vanligt tror att det här skulle vara en ersättare för nuvarande variant...
Hade det funnits en reklamlösning för ett spelbibliotek när man själv var 14 år med sketen månadspeng och precis lyckats köpt Xbox, som man hade sparat för i 3 år... så hade det betytt hela världen.

Tycker man inte om idéen om reklam så är det bara att köra den betalda versionen, alla som inte har råd kommer vara överlyckliga.
Microsoft kommer få mer användare (och intäkter)... och alla som gnäller på dålig app kommer förhoppningsvis bli glada när microsoft börjar lägga mer pengar på att vidareutveckla något som är en bra inkomstkälla.

Intressant aspekt, lätt att glömma när man är vuxen och har inkomst på ett annat vis. För spelsugna tonåringar eller liknande kan jag helt förstå att man gärna skulle byta en slant mot reklam.