The Witcher 3: Wild Hunt – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Ang Global Illumination RT så är jag väl en av få(?) som inte är riktigt så imponerad. En sak som stör mig är att ljus (väldigt sällan. Finns definitivt undantag.) tycks nå in i hus. Mitt på dagen, soligt som bara den, men så snart man öppnar dörren till ett hus tycks solens strålar inte alls nå in. (ofta ser det ju precis likadant ut på dag som natt i hus. Gissar att det är "by design") Men man hade ju gärna velat se just de snygga solstrålarna mot golvet, och som studsar och lyser upp taket. Eller in genom fönsterrutor och lysa upp. Men icke. Det är kolsvart, och lyses oftast endast upp av stearinljus även mitt på ljusa dagen.

Det är nog främst beroende på hur tätt probes är utplacerade (dvs upplösningen för GI-lösningen), och litegrann hur kameran är konfigurerad i spelet. Men generellt så ser det kolsvart ut i ett hus mitt på dagen om det filmas utifrån. Det gäller även kameran i spel. Sedan kan det konfigureras med hur slutaren och exponeringstid ska justeras dynamiskt för att det ska ge en mer eller mindre kraftig effekt. Men jag misstänker att det är ett lågupplöst probesystem som används för RT GI då jag sett en del ljusläckage i mitt korta test. Men jag har inte spelat tillräckligt för att vara helt säker.

Permalänk
Medlem

Ja GIn är inte sådär jättehögupplöst, men den gör ju sitt jobb.
Men precis som alla andra så kämpar jag också en del med frameraten med RT igång, men det verkar som det är som DF säger att det är min 3700x som inte orkar med. Kan ju egentligen tycka att ett 3090 borde vara nog, men når inte så långt över 40 även om jag sänker inställningarna ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jäklar vilket lyft HDR gjorde. Tänkte inte ens på att slå på det eftersom min skärm inte har särskilt imponerande HDR - klarar med nöd och näppe HDR400 och det är mycket BLB. Trots det så blev det ytterligare ett enormt lyft.

---

I övrigt har min FPS av outgrundlig anledning försämrats. Det verkar inte finnas någon logik till det heller. Vid ett tillfälle fick jag 15-20 FPS extra av att rendera fler NPC;s. Ibland kan jag få en tillfällig FPS-boost genom att ändra AA-metod. Ofta, men inte alltid, blir det sämre av att öppna menyerna. Fast travel kan få RT att bugga ur.

RT avstängt funkar utan problem, men det är ju RT man vill köra med.

Hoppas de fixar det här snabbt och man kan få det spelbart med RT.

Permalänk
Medlem

Gött att man tappar typ hälften av sin fps med rt på🥹 Fast det e ju snyggt

Permalänk
Medlem

Jag lyckades få spelet till att hålla sig runt ~52FPS med RTX3090 och 5900X i 4K genom att köra med all RT på och allt på ULTRA+ och köra DLSS balanced. DLSS Quality blev för tungdrivet. Hoppas på en patch någon gång efter nyår.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Med allt på max i 4K fast med DLSS Quality får jag mellan 25-30 fps med ett RXT3080.

Är det vad man kan förvänta sig?

Sänk shadow quality till medium gör sjuk skillnad

Visa signatur

Okunning och vill lära mig, Hjälp! ;)

Permalänk
Medlem

1440p med RT är mer än vad mitt RTX3070 mäktar med på spelbar nivå tycker jag. Det verkar ju som det finns potential för optimeringar (enl bl.a. Digital Foundry ovan) så hoppas på det, kanske även en RT-lite inställning kan läggas till. Det hade varit trevligt att kunna köra med åtminstone lite RT påslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fock_it:

Sänk shadow quality till medium gör sjuk skillnad

Tack för tips, ska testa det ikväll.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fock_it:

Sänk shadow quality till medium gör sjuk skillnad

Skrivet av Markusas:

Tack för tips, ska testa det ikväll.

Det, och sänka grass density, foliage visibility range till medium-high (resten kan stanna kvar på Ultra+) samt stänga av Hairworks och chromatic aberration ger dom största prestandalyften. Förutom att skifta över till DX11 läget då.

Se nedan klipp som visar varje inställning var för sig

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Det, och sänka grass density, foliage visibility range till medium-high (resten kan stanna kvar på Ultra+) samt stänga av Hairworks och chromatic aberration ger dom största prestandalyften. Förutom att skifta över till DX11 läget då.

Se nedan klipp som visar varje inställning var för sig
https://www.youtube.com/watch?v=ZjAdck9OLzw

Tack, känns som att det går att laborera en hel del

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Tack, känns som att det går att laborera en hel del

Går inte att laborera förbi CPU begräsningen i DX12 dock, och det enda läget där man kan aktivera RT.

Enda alternativ är frame-generation för att öka bilduppdateringen förbi den gränsen, men är ju endast exklusivt för RTX 4000 korten och "fejkad" prestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem

Får hoppas de kan optimera RT mer i framtida patch. Lite trist med sämre prestanda än Cyberpunk 2077. Sen hade jag en hård frysning, enbart reboot fungerade. Då jag inte har problem i andra spel direkt tror jag inte det är något lokalt men ska testa lite mer.

I övrigt inget att klaga på. Spelet griper fortfarande tag i mig, svårt sluta spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Går inte att laborera förbi CPU begräsningen i DX12 dock, och det enda läget där man kan aktivera RT.

Enda alternativ är frame-generation för att öka bilduppdateringen förbi den gränsen, men är ju endast exklusivt för RTX 4000 korten och "fejkad" prestanda.

Testa att slå på Hardware Accelerated GPU Scheduling i windows, the gjorde sjuk skillnad för mig. +50% mer fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Jag lyckades få spelet till att hålla sig runt ~52FPS med RTX3090 och 5900X i 4K genom att köra med all RT på och allt på ULTRA+ och köra DLSS balanced. DLSS Quality blev för tungdrivet. Hoppas på en patch någon gång efter nyår.

Det är konstigt för jag har exact likadana specs. Började spelet med bra fps, runt däe du ligger. Men efter att ja lämnat white orchard började fps att tanka. Nu ligger den runt 35 och har haft en eller två gånger jag laddat en sparfil och fps inte gått över 15.

Testa att sänka diverse settings men prestandan verkar vara oberoende av inställningarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av meat4u:

Det är konstigt för jag har exact likadana specs. Började spelet med bra fps, runt däe du ligger. Men efter att ja lämnat white orchard började fps att tanka. Nu ligger den runt 35 och har haft en eller två gånger jag laddat en sparfil och fps inte gått över 15.

Testa att sänka diverse settings men prestandan verkar vara oberoende av inställningarna...

Som DF snackade om så flaskhalsar CPUn ganska tidigt så fort du går från DX11 till DX12, så vill du köra med raytracing så verkar det som man nästan lika gärna kan maxa inställningarna direkt utan någon större förlust i framerate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Går inte att laborera förbi CPU begräsningen i DX12 dock, och det enda läget där man kan aktivera RT.

Enda alternativ är frame-generation för att öka bilduppdateringen förbi den gränsen, men är ju endast exklusivt för RTX 4000 korten och "fejkad" prestanda.

Jag har en gammal i 7700k. varför har jag bättre prestanda i dx 12 än i dx 11?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag har en gammal i 7700k. varför har jag bättre prestanda i dx 12 än i dx 11?

Vart testar du? Har du provat att jobba runt i Novigrad torget?

Provade förövrigt Hotfix #2 precis, ingen skillnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Vart testar du? Har du provat att jobba runt i Novigrad torget?

Provade förövrigt Hotfix #2 precis, ingen skillnad.

<Uppladdad bildlänk>

Testade där jag hade svårt få något bildflyt. Var i velen iaf

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Någon som har någon metod för att lista ut vilka frågetecken som är signs of power? De finns ofta i kombination av andra frågetecken men känns som jag är allmänt kass på hitta dem.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Någon som har någon metod för att lista ut vilka frågetecken som är signs of power? De finns ofta i kombination av andra frågetecken men känns som jag är allmänt kass på hitta dem.

Enklast, men tidskrävande, är att besöka alla noticeboards, plocka alla lappar där. Och sedan besöka varje ?-tecken på kartan. Då hittar du alla Places of power, bortsett dom som är låsta bakom någon quest. Alternativt googla fram en karta vilka ?-tecken som är en Place of power.

Permalänk
Medlem

Personligen gillar jag denna karta. Den har allt man kan önska sig. I och för sig inte in-game men annars väldig trevlig

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Några saker som jag märkt dykt upp i denna version, kan ha funnits tidigare också men inte varit lika frekvent för mig isåfall.

Låsta dörrar som behövs för en viss quest existerar inte, dörren finns där visuellt men inte fysiskt, bara att vandra rätt igenom, leder till en del konstiga situationer där man måste ladda om sparfiler.

Mer irriterande, inomhus i upplysta miljöer så kan färgerna plötsligt låsa sig i witcher senses, dvs urvattnade som bara tusan , detta försvinner enbart med att starta om spelet. Otroligt irriterande.

Permalänk

Funkar Dualsensen som den ska i dom nyare Uppdateringarna på Steam nu? Borde ju komma då dom släppte pa5-version med dessa funktioner samtidigt. Hade jag gärna haft på Pc också..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Har spelat några timmar nu o gameplayet är väl okej so far, men jäääävlar vad det ska snackas. Jag spelar för att jag vill spela, inte sitta o titta på en film med stela skådespelare. Är det bara i början det snackas så mycket eller är det genom hela spelet?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Gurrrra:

Har spelat några timmar nu o gameplayet är väl okej so far, men jäääävlar vad det ska snackas. Jag spelar för att jag vill spela, inte sitta o titta på en film med stela skådespelare. Är det bara i början det snackas så mycket eller är det genom hela spelet?

Skulle säga att det är en stor del av spelet. Väldigt mycket välskriven dialog, men att traggla sig igenom allt när man bara vill svinga svärd kan vara lite lökigt. Det är tur att det finns en skip-knapp man kan spamma i alla fall!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Har spelat några timmar nu o gameplayet är väl okej so far, men jäääävlar vad det ska snackas. Jag spelar för att jag vill spela, inte sitta o titta på en film med stela skådespelare. Är det bara i början det snackas så mycket eller är det genom hela spelet?

Låter som du ska spela nåt random hack'n'slash istället.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Skulle säga att det är en stor del av spelet. Väldigt mycket välskriven dialog, men att traggla sig igenom allt när man bara vill svinga svärd kan vara lite lökigt. Det är tur att det finns en skip-knapp man kan spamma i alla fall!

Ja det är inget fel på dialogen egentligen, o jag gillar bra story så känns dumt att skippa sig genom allt, meen blir lite väl mycket när det känns som typ halva tiden är snackande. Är för gammal för att spendera speltid på att inte spela vetja, så antar jag bara får se hur lång tid det tar innan suget att öppna spelet igen försvinner.

Skrivet av Lagerlöf:

Låter som du ska spela nåt random hack'n'slash istället.

Ja har du nåt tips på nåt som är som The Witcher 3 men med mindre downtime mellan spelsekvenserna?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Gurrrra:

Ja det är inget fel på dialogen egentligen, o jag gillar bra story så känns dumt att skippa sig genom allt, meen blir lite väl mycket när det känns som typ halva tiden är snackande. Är för gammal för att spendera speltid på att inte spela vetja, så antar jag bara får se hur lång tid det tar innan suget att öppna spelet igen försvinner.
Ja har du nåt tips på nåt som är som The Witcher 3 men med mindre downtime mellan spelsekvenserna?

Ett tips om du blir less på all dialog är ju att springa runt mellan frågetecknen på kartan och betar av dessa. Då blir det lite mer action, plus att det är lattjolajbans att utforska världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Ett tips om du blir less på all dialog är ju att springa runt mellan frågetecknen på kartan och betar av dessa. Då blir det lite mer action, plus att det är lattjolajbans att utforska världen.

Ah bra tips, får testa den!

Permalänk
Medlem

Rekommenderar följande mod till alla på PC som kör spelet med RT aktiverat

Optimized Raytracing

Jag gick från att knappt nå 60fps med DLSS Quality med GI och AO aktiverat med 1440p upplösning till 70-80fps utan märkbar visuell skillnad, så det blev utrymme för mig att aktivera RT reflektioner ovanpå dessutom.

Notera att detta endast hjälper där grafikkortet är flaskhalsen, gör ingen skillnad i dom områden där spelet inte kan nyttja din CPU ordentligt i DX12 läget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D