Permalänk
Medlem

Problem med 7900XTX MBA

Hej,

Fick idag hem mitt 7900xtx referenskort och har genast stött på problem.

Ett av problemen är att kortet drar för mycket ström (avg 90-110w) med två skärmar när jag inte gör något alls. Detta problem är redan känt så det finns inte så mycket att göra åt antar jag, är väl bara att vänta på att AMD släpper drivrutiner snart som löser det.

Det andra problemet jag har är att fläktarna är igång hela tiden, även fast GPU Utilization är på 0%. Jag hade tidigare ett 6900xt och kopierade över fläktkurvorna därifrån. Inget speciellt egentligen, har satt max speed till 55%.
Den har ju ett "Zero RPM" mode som inte verkar fungera, kan inte få ner mindre än 33% speed när jag inte gör något alls på datorn.
Kan det vara för att kortet är lite varmare överlag vilket gör att gränsen för Zero RPM redan är nådd i idle?
Skulle det hjälpa med att undervolta kortet?

Jag körde DDU efter att jag koppla in nya kortet, så gamla drivrutinerna är borta och nya är installerade.

Permalänk
Medlem

Du lär göra en ny fläktkurva...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Du lär göra en ny fläktkurva...

Det jag gör är att jag har satt max speed på 55% och sen så långt ner som det går i speed i "Zero RPM"- zonen. Ändå ligger den på ca 34% i speed konstant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Det jag gör är att jag har satt max speed på 55% och sen så långt ner som det går i speed i "Zero RPM"- zonen. Ändå ligger den på ca 34% i speed konstant.

<Uppladdad bildlänk>

Stöder kortet zero rpm även om programmet gör det?
Alternativt vad går rpm mot? Gpu hot spot?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Tror det har med det här att göra:

Permalänk
Medlem

Den går efter junction temp

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Den går efter junction temp

Då skall den väl gå med din kurva?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Det jag gör är att jag har satt max speed på 55% och sen så långt ner som det går i speed i "Zero RPM"- zonen. Ändå ligger den på ca 34% i speed konstant.

<Uppladdad bildlänk>

Kurvan är ju PWM 0-100% och din kurva går från ca 23%-55% beroende på temp, dvs aldrig stängs av. Strecket går ju liksom vidare rakt Går det inte att sätta den på att börja på 0% och rampa upp först vid 50C eller nåt (dvs typ 0% vid 50, 25% vid 60, 50% vid 70 osv)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Kurvan är ju PWM 0-100% och din kurva går från ca 23%-55% beroende på temp, dvs aldrig stängs av. Strecket går ju liksom vidare rakt Går det inte att sätta den på att börja på 0% och rampa upp först vid 50C eller nåt (dvs typ 0% vid 50, 25% vid 60, 50% vid 70 osv)?

Det går inte att dra ner kurvan mer än jag redan gjort i Zero RPM delen 😕.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Det går inte att dra ner kurvan mer än jag redan gjort i Zero RPM delen 😕.

Testa att koppla ut en skärm för ifall kortet drar 90-110W i idle på grund av multi montior så kan det vara problemet.

90-110W är ganska mycket att kyla ner passivt skulle inte vara förvånad ifall fläktarna går igång på grund väldigt hög idle förbrukning.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Det går inte att dra ner kurvan mer än jag redan gjort i Zero RPM delen 😕.

Testat stänga av "zero rpm" och se om du får access till hela 0->100 kurvan? Har inget kort men är rätt så säker på att jag läst att även referens 7900XTX ska ha idle läge utan fläktspin.

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Testa att koppla ut en skärm för ifall kortet drar 90-110W i idle på grund av multi montior så kan det vara problemet.

90-110W är ganska mycket att kyla ner passivt skulle inte vara förvånad ifall fläktarna går igång på grund väldigt hög idle förbrukning.

Detta, finns ingen chans för fläktarna att stänga av sig då kortet drar 100w, så e d bara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Testa att koppla ut en skärm för ifall kortet drar 90-110W i idle på grund av multi montior så kan det vara problemet.

90-110W är ganska mycket att kyla ner passivt skulle inte vara förvånad ifall fläktarna går igång på grund väldigt hög idle förbrukning.

Det hjälpte tyvärr inte att koppla bort andra skärmen..

Här är med en skärm inkopplad;

Här är med två skärmar inkopplade;

Första spalten är då "Current", sen "Minimum" och sista "Maximum".
Minimum är när jag startat datorn och innan jag kört något GPU-krävande och Maximum är när jag körde Time Spy.

Något jag märkte precis var att Zero RPM fungerar när jag precis startat datorn och då GPUn ligger på ca 31 grader, sen efter jag startat typ Time Spy eller ett spel så går kortet inte ner under 51 grader mer och Zero RPM gäller inte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Testat stänga av "zero rpm" och se om du får access till hela 0->100 kurvan? Har inget kort men är rätt så säker på att jag läst att även referens 7900XTX ska ha idle läge utan fläktspin.

Har provat och det går inte tyvärr, kommer inte längre än vad jag har nu oavsett med Zero RPM av eller på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Det hjälpte tyvärr inte att koppla bort andra skärmen..

Här är med en skärm inkopplad;
<Uppladdad bildlänk>

Här är med två skärmar inkopplade;
<Uppladdad bildlänk>

Första spalten är då "Current", sen "Minimum" och sista "Maximum".
Minimum är när jag startat datorn och innan jag kört något GPU-krävande och Maximum är när jag körde Time Spy.

Något jag märkte precis var att Zero RPM fungerar när jag precis startat datorn och då GPUn ligger på ca 31 grader, sen efter jag startat typ Time Spy eller ett spel så går kortet inte ner under 51 grader mer och Zero RPM gäller inte längre.

75W idle är fortfarande ganska högt tror problemet är nog i grunden dåliga drivers från AMD i praktiken kommer nog inte Zero RPM funka speciellt bra innan AMD fixar problemen med hög idle förbrukning och vid video uppspelning tror 7900 XTX drar runt 80-90W vid video uppspelning.

Du kan också fått ett dåligt exemplar då temperaturerna är höga 54 C även med fläktarna på men kan också vara den höga idle förbrukningen.

Du kan testa att maxa att köra fläktarna vid 100% för att få ner temperaturerna och se ifall Zero RPM fungerar efter du har fått ner temperaturerna till runt 30 grader

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Lyckas inte få ner temps efter att jag kört något krävande vilket gör att Zero RPM endast fungerar fram tills man spelar något.

Samtidigt som jag upplever detta problem så läser man massor med problem som andra har med samma kort på reddit osv..
Aldrig köpt en AMD gpu vid launch men jag har förstått att det alltid är problem när AMD släpper och typ ett år framåt.

Sitter och funderar om jag orkar vänta på lösning eller om jag ska hålla utkik efter ett 4080 under mellandagsrean.

Permalänk

Sätt skärmen på 60hz i windows så borde minnen klocka ner sig och dina fläktar stänger av sig, nyaste drivers fixade detta problem för flera också..även i högre uppdateringsfrekvens. Lycka till, mitt 6800xt har aldrig fått detta fixat, medans kompisens dator med exakt likadana komponenter klockar ner kortets minnen även i 240hz

Rättade felen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pillertrillaren:

Sätt skärmen på 60hz i windows så borde minnen klocka ner sig och dina fläktar stänger av sig, nyaste drivers fixade detta problem för flera också..även i högre uppdateringsfrekvens. Lycka till, mitt 6800xt har aldrig fått detta fixat, medans kompisens dator med exakt likadana komponenter klockar ner kortets minnen även i 240hz

Min main är en 1440p 165hz och andra är 1080p 60hz. Menar du att jag ska sätta min main till 60hz?

Returnerar nog hellre kortet än att göra det.

Permalänk
Skrivet av qwertylol1:

Min main är en 1440p 165hz och andra är 1080p 60hz. Menar du att jag ska sätta min main till 60hz?

Returnerar nog hellre kortet än att göra det.

Japp, att köra 2 olika hz på skärmarna orsakar ofta att minnena på grafikkortet inte klockar ner sig, sätt båda på 60hz medan du surfar eller då du vill ha dina zero rpm, sen då du ska spela kan du aktivera 165hz igen 👍

Edit: obs, se även till att du tagit hem senaste drivers som specifikt ska fixa vissa av dessa problem: https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-22-12-2-rx7900

Edit2: My bad, senaste drivarna fixar bara hög strömkonsumption i video playback, man får vänta tills januari på någon idle power fix!

Permalänk
Medlem

Hej
den här youtube sidan säger att den ny drivrutinen fixar en hel del av strömförbrukningen
https://www.youtube.com/watch?v=bwr6-Ut3vOc
jag följer den här sidan med spänning beställde från komplett 15.03 men som vanligt
fram flyttat till 17de februari jobbigt

Visa signatur

Uptech

Permalänk
Medlem

Enligt denna "guide" så kan man ganska enkelt ta reda på om man har ett kort som är drabbat av de höga temperaturerna som det rapporteras om;
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/ztxzbc/7900xtx_mba_card...

Lite störigt att jag är bortrest över julen och inte kan testa förens på torsdag.
Jag har uppdaterat till senaste 22.12.2 och det har inte löst några av mina problem, då denna tråd skapades efter att jag använt de senaste drivrutinerna.

Det positiva är väl att AMD kanske släpper ytterligare en ny fix innan jag kommit hem som löser allt magiskt 😀.

Permalänk
Medlem

Verkar vara fel på vapo chambern
https://www.youtube.com/watch?v=26Lxydc-3K8

Visa signatur

Uptech