Permalänk

Transport av ny TV i lutning

Hej!

Jag undrar hur blir det med en 75” ny TV som inte får plats liggandes på bredden i bilen och inte ståendes på höjden. Däremot… halvliggandes - inskjuten på längden.

V70 (2010), 75” och 1 timmas bilfärd med mestadels motorväg. Ej dragkrok. (Butikens hemleverans ej möjlig)

Jag har räknat ut att tvpaketets:

  • botten/långside-kant skulle ligga mot lastgolvet på ena sidan bilen [t.ex. hö]

  • toppen/långside-kanten skulle vara ca. 42 cm över golvet på andra sidan, alltså mot bagage-”väggen” [t.ex. vä]
    (Vet dock ej om den då ligger an mot sidan av utbuktande bagagevägg eller från ovan)

Jag har filtar och annat att lägga under kartongen, i det triangulära gapet som blir.

Men den stora frågan är: Kan TVn halvligga i vinkel så utan att ta skada på något sätt?

.
(Om ni har ett bättre sätt att formulera detta så är det välkommet. Är rätt så trött.)

Lagt till om ej dragkrok, och butikens icke-möjliga hemleverans
Permalänk
Medlem

Om du har dragkrok så låna en freetrailer!

Permalänk
Medlem

TV ska väl rent allmänt inte ligga. Men 99% blir de ju transporterade så och klarar sig. Ser inte att en lutning ska göra det mycket sämre, se till att fronten är uppåt är väl det viktigaste vill jag minnas. Kör försiktigt och undvik gupp så lär det gå bra.

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Om du har dragkrok så låna en freetrailer!

Det brukar vara min första tanke med sånt här! 😁 Men för tillfället är det ont om dragkroks-möjligheter.

Förresten, borde inte en odämpad släpkärra kunna skada TV’n? Transportbilarna som fraktar runt har stötdämpare.

(Har redigerat in om dragkrok i inlägget nu. Tack!)

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

TV ska väl rent allmänt inte ligga. Men 99% blir de ju transporterade så och klarar sig. Ser inte att en lutning ska göra det mycket sämre, se till att fronten är uppåt är väl det viktigaste vill jag minnas. Kör försiktigt och undvik gupp så lär det gå bra.

Liggandes 100% var nog äldre tv-apparater (plasma?) som kunde ta skada av den tyngre delens vikt. (om jag minns rätt bland det jag läste i någon tråd här)

Trodde förresten att TV-paketen stod upp, packade bredvid varann i transportbilarna/lastbilarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Liggandes 100% var nog äldre tv-apparater (plasma?) som kunde ta skada av den tyngre delens vikt. (om jag minns rätt bland det jag läste i någon tråd här)

Trodde förresten att TV-paketen stod upp, packade bredvid varann i transportbilarna/lastbilarna?

Rekommenderas fortfarande att man inte ska lägga dem ner om det kan undvikas. Men som sagt är nog risken liten då de är packade bra och säkert hållbarare idag.

Har transporterat min gamla LED och OLED TV några gånger liggandes utan problem. Samt stående när jag haft flyttbil eller släp.

Menade ju så klart att 99% fraktar sina hem i bilen liggandes när de köpt

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Hej!

Jag undrar hur blir det med en 75” ny TV som inte får plats liggandes på bredden i bilen och inte ståendes på höjden. Däremot… halvliggandes - inskjuten på längden.

V70 (2010), 75” och 1 timmas bilfärd med mestadels motorväg. Ej dragkrok.

Jag har räknat ut att tvpaketets:

  • botten/långside-kant skulle ligga mot lastgolvet på ena sidan bilen [t.ex. hö]

  • toppen/långside-kanten skulle vara ca. 42 cm över golvet på andra sidan, alltså mot bagage-”väggen” [t.ex. vä]
    (Vet dock ej om den då ligger an mot sidan av utbuktande bagagevägg eller från ovan)

Jag har filtar och annat att lägga under kartongen, i det triangulära gapet som blir.

Men den stora frågan är: Kan TVn halvligga i vinkel så utan att ta skada på något sätt?

.
(Om ni har ett bättre sätt att formulera detta så är det välkommet. Är rätt så trött.)

Inte värt att beställa hemkörning? 2h resa för en TV måste vara sjukt bra pris

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Rekommenderas fortfarande att man inte ska lägga dem ner om det kan undvikas. Men som sagt är nog risken liten då de är packade bra och säkert hållbarare idag.

Har transporterat min gamla LED och OLED TV några gånger liggandes utan problem. Samt stående när jag haft flyttbil eller släp.

Menade ju så klart att 99% fraktar sina hem i bilen liggandes när de köpt

Det låter betryggande. Tack för input.

Ah, förstår nu vad du menade. 😊

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Inte värt att beställa hemkörning? 2h resa för en TV måste vara sjukt bra pris

Där var detaljen jag glömde skriva i första inlägget. Tack. 😊
Tyvärr är det inte möjligt med hemleverans av denna. Annars var det bra alternativ.

Permalänk
Bildexpert 📺

Tar upp det i den här tråden: #19812163

Självklart inga problem att luta TV:n. Mår nog bättre av att vara lutad i baksättet än upprätt på ett odämpat släp.

Permalänk

Är väl bara gamla plasmor med 40 kg tunt glas framför skärmen som inte pallar ligga ner.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Är väl bara gamla plasmor med 40 kg tunt glas framför skärmen som inte pallar ligga ner.

Ligga ner på ett platt golv funkar för en modern TV. Det som är problemet är när man kör. Om det guppar till så gungar det, och då är det bättre att den står upp på sitt stöd än att den ligger och hela panelen rör sig som en trampolin i varje gupp. TVn är helt enkelt mycket styvare i den riktningen.

Detta sagt så har jag också kört TV fastspänd i baksätet i lite lagom lutning, och det funkade.

Visa signatur

5900X | 6700XT