Sweclockers bästa tips till ny husägare!

Permalänk
Medlem

Vitvaror kan hålla många år.
Min kyl och frys är nu 32 år gamla och fungerar ännu, Electrolux. Byggdes för 32 år sen med alla vitvaror av Electrolux.
Däremot var Electrolux problematisk med pumpar så tvättmaskin, diskmaskin har fått bytas ut samt luftpump i torkskåpet.
Spisen och mikrovågsugnen går fortfarande i original.

En del verktyg brukar behövas för trädgården som spade för jord och ev grus samt planteringsspade och sekatör. Skottkärra men enklare modell brukar räcka om inte någon har stort intresse för trädgård. Omplanteringar lär du ha någon gång nästan varje sommar om du har en normaltomt. Själv har jag även spett och korp men det skaffas vid behov.
För ändringar inne och ute, lev ett tag och känn efter hur ni vill ha det och försök att starta en diskussion om hur ni vill ha det.

En robotklippare kan vara användbar om tomten är någorlunda jämn. Man spar mycket tid sen och får en snygg gräsmatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Givetvis kommer det bli dyrare med dåliga fönster, det jag ifrågasätter är summan du skrev.
3000kwh och 3kr per kWh skulle ge en räkning på 9000kr, hur sparar du tiotusentals kronor i månaden på det?

Imorgon toppar priset inkl allt på ca 9kr i SE3, om det varit snittpriset så skulle räkningen bli 27000kr, inte ens då går det att spara tiotusentals kronor på fönstren (möjligen om fönstret är ett hål i väggen).

Till priserna från Nordpool kommer skatter och nätavgifter och det landar på från 1 kr till per kWh.
3000 kWh kan du ha vintertid om du bor i de sydligare delarna av landet.
Bor du i de norra så behöver man dubblera antalet kWh. Det gör att det borde utgå bidrag även i norr men från ett lägre pris om det ska bli lika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Till priserna från Nordpool kommer skatter och nätavgifter och det landar på från 1 kr till per kWh.
3000 kWh kan du ha vintertid om du bor i de sydligare delarna av landet.
Bor du i de norra så behöver man dubblera antalet kWh. Det gör att det borde utgå bidrag även i norr men från ett lägre pris om det ska bli lika.

Vet inte riktigt vad det har med vad jag skrev att göra, men det är ju precis så modellen är utformad nu men eftersom det inte varit någon dyr el i norr hamnar det på noll.
Norr fick ju mer eller mindre 7000kWh gratis förra vintern, den modellen var ännu sämre.

Btw, jag nämnde priser inkl tillägg.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Vitvaror kan hålla många år.
Min kyl och frys är nu 32 år gamla och fungerar ännu, Electrolux. Byggdes för 32 år sen med alla vitvaror av Electrolux.
Däremot var Electrolux problematisk med pumpar så tvättmaskin, diskmaskin har fått bytas ut samt luftpump i torkskåpet.
Spisen och mikrovågsugnen går fortfarande i original.

En del verktyg brukar behövas för trädgården som spade för jord och ev grus samt planteringsspade och sekatör. Skottkärra men enklare modell brukar räcka om inte någon har stort intresse för trädgård. Omplanteringar lär du ha någon gång nästan varje sommar om du har en normaltomt. Själv har jag även spett och korp men det skaffas vid behov.
För ändringar inne och ute, lev ett tag och känn efter hur ni vill ha det och försök att starta en diskussion om hur ni vill ha det.

En robotklippare kan vara användbar om tomten är någorlunda jämn. Man spar mycket tid sen och får en snygg gräsmatta.

Har ganska bra erfarenheter av Electrolux också. Men tror de är så att alla tillverkare gör måndagsprodukter ibland också.

Vad det gäller verktyg så är det snarare så jag måste jobba förebyggande så jag inte köper fler verktyg än jag faktisk använder, för jag tycker det är ganska rolig med verktyg.

Har precis registerat mig på bygga hus forum. MASSOR information men kanske inte just om de man funderar på. Lite som sweclockers ibland är, där de finns 100 trådar om triviala grejer och 1 intressant =). Men för mig har denna hustråden varit mycket spännande läsning. Tack för du bidrar

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Vad det gäller verktyg så är det snarare så jag måste jobba förebyggande så jag inte köper fler verktyg än jag faktisk använder,

Glöm inte bort att den som har mest verktyg när man dör vinner

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vet inte riktigt vad det har med vad jag skrev att göra, men det är ju precis så modellen är utformad nu men eftersom det inte varit någon dyr el i norr hamnar det på noll.
Norr fick ju mer eller mindre 7000kWh gratis förra vintern, den modellen var ännu sämre.

Btw, jag nämnde priser inkl tillägg.

Elen i södra mellansverig har varit uppe i 6.50 / kWh(nettopris) fast du kanske inte tycker att det är mycket
Sen är stödet utformat som en repris på föregående stöd, det ska tydligen vara en dubbel utbetalning på den. förbrukningen.

7000 kWh gratis kanske räcker för hus i Skåne men det liknar mer vad ett hushåll drar per år. Om det nu ska vara elstöd så borde norra delen av Sverige ha halva sin förbruknbing av elen varje år för att komma på samma nivå som den södra delen. Sen ska el i södra delen ha 30% tillägg för rena fraktförluster + fördelning av kostnader som krävs för ledningsbygge. Ett dubbelt pris är rimligt.

Regeringspartierna har varit överens om ett elstöd men det blir ingenting av det.
EU har beslutat om maxpris på 2 kr / kWh. från December men det vill man inte införa förrän i Mars. Det ger ju goda statsintäkter. Däremot talas det om 90% skatt på elbolagen som är större och har goda vinster. Så löftena var bara tomma ord för att fiska röster. Normalt är sånt åtalbart men tror inte att det gäller regeringsmedlemmar.
Samtidigt så ska energiskatten höjas, har sett siffror om 9% av den statligt orsakade inflationen för att de ska ha lika mycket framöver men även sett siffror om 36 öre till 48 öre som är lite mer men det kan vara tryckfelsnisse som varit i farten. Sen ska de förståss ha moms också.
Förmodligen lurar fler pålagor som inte ärr redovisade ännu.