Hur ofta rensar ni era webläsare?

Permalänk
Medlem

Jag sparar ingen surf, formulär, sök eller nedladdningshistorik.
Tracking cookies blockeras.
Cookies i övrigt rensar jag när det uppstår problem.
Motogp.com har en tendens att bugga ur i videosektionen med ojämna mellanrum.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Jag har Firefox inställt till att rensa cookies vid varje avstängning, men har lagt in undantag för de sidor jag besöker ofta ( Sweclockers & FZ förstås ).

Kör även Ghostery, Noscript och Adblock plus ( adblock av på FZ och Sweclockers också förstås )

Känns som det fungerar bra, lite pill med Noscript att godkänna när man är på nya sidor, men det känns som en obekvämhet som är värt att ta för bättre säkerhet.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem

Rensar aldrig, rätt skönt när man börjar fundera, "vad hette den där sidan jag tittade på för 6 månader sen", sen lyckas man hitta den i historiken. 😀

Permalänk
Medlem

Varje gång den stängs.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av depeo:

Rensar aldrig, rätt skönt när man börjar fundera, "vad hette den där sidan jag tittade på för 6 månader sen", sen lyckas man hitta den i historiken. 😀

Eller ännu bättre, man har fliken kvar!

Permalänk
Medlem

Aldrig, dom existerar för en anledning.

Permalänk

Tror firefox automagiskt tar bort kakor som inte uppdaterats inom 30 dagar. Så aldrig om jag inte fått problem med någon kaka.

Skrivet av m4gnify:

Eller ännu bättre, man har fliken kvar!

förstår mig inte på folk som aldrig stänger sina tabbar...

Själv får jag typ panik om jag har mer än 3 tabbar öppna samtidigt... För kommer aldrig ihåg vilken tab som är vad...

Plus att de inte tar en halv dag att få datorn ngorlunda responsiv igennär man öppnar läsaren.

Brorsan är en sån som kan öppna chrome med typ 150+ tabbar å de tar typ 5 min innan allt har laddat in som det ska så det faktiskt går att använda läsaren...

Å frågar man han så vet han själv inte äns vad mer än typ de första 10-20 tabbarna är...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror firefox automagiskt tar bort kakor som inte uppdaterats inom 30 dagar. Så aldrig om jag inte fått problem med någon kaka.

förstår mig inte på folk som aldrig stänger sina tabbar...

Själv får jag typ panik om jag har mer än 3 tabbar öppna samtidigt... För kommer aldrig ihåg vilken tab som är vad...

Plus att de inte tar en halv dag att få datorn ngorlunda responsiv igennär man öppnar läsaren.

Brorsan är en sån som kan öppna chrome med typ 150+ tabbar å de tar typ 5 min innan allt har laddat in som det ska så det faktiskt går att använda läsaren...

Å frågar man han så vet han själv inte äns vad mer än typ de första 10-20 tabbarna är...

Men vad har han då faktiskt öppet? Är det en lunchmeny från 2 månader sedan, eller något som behövs?

Jag behåller flikar med saker jag håller på med, vilket kan växa till sig om det tar lång tid, men då glöms det inte heller bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Plus att de inte tar en halv dag att få datorn ngorlunda responsiv igennär man öppnar läsaren.

Tar inte längre tid att starta Firefox med föregående flikar än utan några flikar då Firefox bara laddar in flikarna när du trycker på dom.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Varför ska jag rensa min webbläsare?

Tar plats på disken? Ett icke problem
Cookies? Det behöver jag för mina lösenord.
Säkerhet? Ett icke problem

Surfat porr innan frugan kommer hem? Ja då rensas det 😆

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Skrivet av CymbalCrasher:

Men vad har han då faktiskt öppet? Är det en lunchmeny från 2 månader sedan, eller något som behövs?

Jag behåller flikar med saker jag håller på med, vilket kan växa till sig om det tar lång tid, men då glöms det inte heller bort.

Är i d t han inte äns har koll på själv bara öppnar nya tabbar hela tiden å aldrig stänger några.

Sist jag var över hade han bekymret att chrome tog åt sig typ allt ram. Å då stängde jag väl typ 100 tabbar som inte var aktuella kunde vara klt tidtabell för typ ett år sedan så du var ganska nära.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Är i d t han inte äns har koll på själv bara öppnar nya tabbar hela tiden å aldrig stänger några.

Sist jag var över hade han bekymret att chrome tog åt sig typ allt ram. Å då stängde jag väl typ 100 tabbar som inte var aktuella kunde vara klt tidtabell för typ ett år sedan så du var ganska nära.

Finns tillägg som "slänger" flikar. Dvs dom laddar ur minnet, men finns kvar som en flik i webläsaren. Jag använder "Auto Tab Discard" till Firefox.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Finns tillägg som "slänger" flikar. Dvs dom laddar ur minnet, men finns kvar som en flik i webläsaren. Jag använder "Auto Tab Discard" till Firefox.

som sagt detta gäller inte mig jag personligen bara satt den till att stänga alla mina flikar när jag stänger webläsaren och aldrig spara några tabbar alls för som sagt håller på att få spasmer om jag har mer än 3 flikar åt gången typ och till 99% har jag sällan mer än 1-2 tab öppen åt gången.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

som sagt detta gäller inte mig jag personligen bara satt den till att stänga alla mina flikar när jag stänger webläsaren och aldrig spara några tabbar alls för som sagt håller på att få spasmer om jag har mer än 3 flikar åt gången typ och till 99% har jag sällan mer än 1-2 tab öppen åt gången.

Tipsa brorsan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror firefox automagiskt tar bort kakor som inte uppdaterats inom 30 dagar. Så aldrig om jag inte fått problem med någon kaka.

förstår mig inte på folk som aldrig stänger sina tabbar...

Själv får jag typ panik om jag har mer än 3 tabbar öppna samtidigt... För kommer aldrig ihåg vilken tab som är vad...

Plus att de inte tar en halv dag att få datorn ngorlunda responsiv igennär man öppnar läsaren.

Låter som dålig webbläsare eller inställning. Jag har mycket flikar och inga förutom den "aktuella" laddas när webbläsaren startas. Övriga kommer när man klickar på dem. Däremot finns ju en "thumbnail" sparad så jag kan ju hålla över flikarna för att se mer i detalj vad det är för att sen välja att klicka på den, eller inte, för att ladda den.

Citat:

Brorsan är en sån som kan öppna chrome med typ 150+ tabbar å de tar typ 5 min innan allt har laddat in som det ska så det faktiskt går att använda läsaren...

Å frågar man han så vet han själv inte äns vad mer än typ de första 10-20 tabbarna är...

Favicon underlättar. På jobbdatorn är det värre för där består typ 80% av flikarna av en av tre ikoner: Azure Devops (för alla arbetsuppgifter jag ska göra, planera eller hålla koll på), Swagger för alla interfaces jag jobbar med, och vår applikations ikon för alla fönster jag har med den och förstås alla interna verktyg, simulatorer och liknande som inte hör till den applikationen men ändå måste använda företagets ikon.

Jag har försökt köra gruppering eller stacking av tabbar och liknande men det kräver handpåläggning och då blir det inget. De som säger att man borde använda bokmärken istället förstår inte syftet. Bokmärken är permanenta, ska jag ta bort dem måste jag aktivt gå in och ta bort dem, en flik stänger jag så fort jag är färdig med den och då är den borta (bortsett från historiken förstås).

Permalänk

Det går nog i vågor. Ibland dvs tidvis kör jag en Ccleaner en gång i veckan. Ibland en gång i månaden. Dock aldrig "mer" sällan än en gång i månaden. Kör fortfarande gamla MS Win 10 Pro och den får man "underhålla" för att den inte ska bli alltför slö. Kör dock med automatisk uppdatering av OSet.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem

Bleachbit varje dag.
Helt sjukt hur mycket data som skapas bara av att sitta vid datorn.
T.ex. så utan att nånsin använda "edge" så drar den likförbenat på sig kakor och cachad data.

Permalänk
Avstängd

Cache ligger bara i RAM men i övrigt så sparas cookies och tabbar

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Permalänk

jo, man har så att inget sparas alls på webläsare. på så sätt så blir den alltid rensad hela tiden..

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem

Nära nog aldrig, det jobbet sköter Cookie AutoDelete åt mig. Den kan äta upp alla möjliga rester, inte bara kaksmulor.

På telefonen gör jag normalt bara snabbkoll av saker och ting, och då duger Firefox Focus fint, som per default inte sparar något alls.

Visa signatur

5950X, 3090