Permalänk
Medlem

Bytte från 5600 till 5800x3d
Märker nästan ingen skillnad, har för övrigt
Asus tuf gaming B550-PLUS
2x8gb 3200mhz cl16
6800 xt red devil

Tänkte jag skulle kunna se 200+ avg som på denna
https://youtu.be/WH-vqBPS5IA

Missar jag någon inställning? Ligger runt 140fps nu men låg runt 130 innan

Competitive settings på 1080p

1080p
Permalänk
Medlem
Skrivet av hinneinisanni:

Bytte från 5600 till 5800x3d
Märker nästan ingen skillnad, har för övrigt
Asus tuf gaming B550-PLUS
2x8gb 3200mhz cl16
6800 xt red devil

Tänkte jag skulle kunna se 200+ avg som på denna
https://youtu.be/WH-vqBPS5IA

Missar jag någon inställning? Ligger runt 140fps nu men låg runt 130 innan

Competitive settings på 1080p

Har du kollat så bios är uppdaterat och den boostar?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinneinisanni:

Missar jag någon inställning? Ligger runt 140fps nu men låg runt 130 innan

Chipset och ny BIOS:
https://www.asus.com/Motherboards-Components/Motherboards/TUF...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinneinisanni:

Bytte från 5600 till 5800x3d
Märker nästan ingen skillnad, har för övrigt
Asus tuf gaming B550-PLUS
2x8gb 3200mhz cl16
6800 xt red devil

Tänkte jag skulle kunna se 200+ avg som på denna
https://youtu.be/WH-vqBPS5IA

Missar jag någon inställning? Ligger runt 140fps nu men låg runt 130 innan

Competitive settings på 1080p

Har exakt samma setup fast 6900xt. Ligger på 200fps konstant, måste vara något issue för dig. Gigantiskt skillnad för mig, gick från 5600x med 120fps.

Vad har du för rendererworkcount?
Go to Documents > Call of Duty > players > Right-click on “options.3.3cod22.cst”, and select open with Notepad.
Scroll to the end and locate “RendererWorkerCount.”

Den skall ligga på 8 eftersom 5800x3d har 8 cores.

Ändra till det, annars kolla så xmp är aktivt i bios.

Permalänk
Medlem

Bios är senaste version.
Ändrade bios till default, ändrade till docp så ram gick på 3200mhz
Updaterade chipset drivers.
Nu är warzone på 180-200! Sjuk skillnad.
Tack för hjälpen allihopa.

Permalänk
Medlem

Har enorma problem att kyla denna gosse, spelade Fifa i en timma igår som har hög cpu load och den låg och sniffade på 88c som mest, vilket är för mycket. Har läst oerhört mycket om cpun och även folk med AIOs verkar ha problem att kyla den.

Funderar på att lämna igen den och köpa något annat, är helt orimligt att jag ska måsta sitte uppe med Ryzen master på högra skärmen när jag spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Har enorma problem att kyla denna gosse, spelade Fifa i en timma igår som har hög cpu load och den låg och sniffade på 88c som mest, vilket är för mycket. Har läst oerhört mycket om cpun och även folk med AIOs verkar ha problem att kyla den.

Funderar på att lämna igen den och köpa något annat, är helt orimligt att jag ska måsta sitte uppe med Ryzen master på högra skärmen när jag spelar.

Vad kör du för kylare och har du lekt med curve optimizern? I spel hänger jag runt 60c med -30 CO och en fractal celsius 240 AIO på lågvarv. 78c om jag kör multi-core stresstest.

Permalänk
Medlem

Kör Dark Rock 4! Den har jag lekt med och och mina temps går upp om jag kör -30.. vilket är märkligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Kör Dark Rock 4! Den har jag lekt med och och mina temps går upp om jag kör -30.. vilket är märkligt?

Går din boostfrekvens upp då också? -30 kan resultera i samma temp och möjligen högre temperatur men det borde isf vara pga högre boost.

Vad får du om du sätter en gräns på 80-85C i PBO2 tuner och jämför max/average boost i hwinfo64? Det kan vara att du tappar så lite som 60mhz på detta å det är det värt.

Kanske din kylpasta och/eller dark rock 4 är halvkass, det är inte bara totala värmeavledningskapaciteten som avgör hur varm denna CPU blir utan hur fort du kan dra värmen ur värmespridaren å där gör materialval och toleranser enorm skillnad ju närmare källan man är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

Går din boostfrekvens upp då också? -30 kan resultera i samma temp och möjligen högre temperatur men det borde isf vara pga högre boost.

Vad får du om du sätter en gräns på 80-85C i PBO2 tuner och jämför max/average boost i hwinfo64? Det kan vara att du tappar så lite som 60mhz på detta å det är det värt.

Kanske din kylpasta och/eller dark rock 4 är halvkass, det är inte bara totala värmeavledningskapaciteten som avgör hur varm denna CPU blir utan hur fort du kan dra värmen ur värmespridaren å där gör materialval och toleranser enorm skillnad ju närmare källan man är.

Ska testa detta när jag kommer hem, så får se då!

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/kylpasta...

Kör denna. Jag trodde min kylare var rätt bra? Gillar den, relativt tyst.

Permalänk
Medlem

Det känns som att alla som köpt 5800X3D är nöjda? inklusive mig själv. Detta var en väldigt bra uppgradering trots att jag väntade länge med att köpa mig en.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Det känns som att alla som köpt 5800X3D är nöjda? inklusive mig själv. Detta var en väldigt bra uppgradering trots att jag väntade länge med att köpa mig en.

Tror det inte är speciellt många som bara köper hux flux utan o veta något alls. Så när du köper vet du redan va du har o förvänta dig, svårt o bli besviken då.

Med det sagt, jag hatar små dipps och denna cpu har hjälpt väldigt mycket med det, väldigt nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Tror det inte är speciellt många som bara köper hux flux utan o veta något alls. Så när du köper vet du redan va du har o förvänta dig, svårt o bli besviken då.

Med det sagt, jag hatar små dipps och denna cpu har hjälpt väldigt mycket med det, väldigt nöjd

Ja, jag köpte den för att ja endast spelar på datorn, jag vägrar köpa en ny plattform med dessa priser, samt att min 3700x inte hängde med (märker jag nu med 5800x3d) mitt 3080 i 3440x1440. Alltid hört att 3700x blir ingen bottleneck.. nu med facit i hand, JO de blir det, de som säger annat har fel. 😂

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Hade en 5600x och låg på 110-140 fps i warzone, nu ligger jag konstant på över 200 med 5800x3d, säger en del.

Sjuk prestanda.

Permalänk
Medlem

Uppgraderade från en 3900x till 5800X3D på ett ASUS B550-I.
Trodde inte det skulle bli SÅ stor skillnad ändå, sitter med en trött Windowsinstallation och ett Geforce 1080 Ti - allt intryckt i ett sexigt men ack så varmt mini-ITX chassi, Phanteks Shift X.

Windows känns tveklöst snabbare, osäker om nåt var lite wonky med gamla processorn eller nån inställning som resettades för det borde inte va såpass stor skillnad som jag upplever. Inser placebo-effekten, men det är märkbart mer än så. Alt-TAB går snabbare, exempelvis.

Spelar nästan bara CS:GO så det blir det jag främst kommer jämföra prestandan i.
Skuttar runt i 1440p och det mesta på medium:
CS gick från som mest ~330fps (~140 på tunga maps) till ~700fps som mest, vissa dips ibland men det skyller jag mer på spelmotorn.

Grafiksettings
Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Hade en 5600x och låg på 110-140 fps i warzone, nu ligger jag konstant på över 200 med 5800x3d, säger en del.

Sjuk prestanda.

Vad har du för GPU? Jag når inte dom fpsen med 3d och 3080ti i 1440p 😒

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Vad har du för GPU? Jag når inte dom fpsen med 3d och 3080ti i 1440p 😒

6900XT har jag är väl en kombination av dom två som utgör det givetvis. Vad har du för fps på 1440p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Hade en 5600x och låg på 110-140 fps i warzone, nu ligger jag konstant på över 200 med 5800x3d, säger en del.

Sjuk prestanda.

Hade 5600 och 6800xt, gick från 110-140 som du till konstant över 200 också. Kapade fps dock i 165 pga skärmen är bara 165hz

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

6900XT har jag är väl en kombination av dom två som utgör det givetvis. Vad har du för fps på 1440p?

Hm okej.
Ligger på 130-150 typ.

Känns som Amd-gpuerna klarar Warzone snäppet bättre än Nvidia

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duxus:

Windows känns tveklöst snabbare, osäker om nåt var lite wonky med gamla processorn eller nån inställning som resettades för det borde inte va såpass stor skillnad som jag upplever. Inser placebo-effekten, men det är märkbart mer än så. Alt-TAB går snabbare, exempelvis.

Är inte placebo, du gick från dual CCD Zen 2 till single CCD Zen 3 fast med ännu högre klockfrekvenser och det märker man helt klart av.

Är därför 5600G och 5700G (Zen 3 Cezanne) också är snabbare än en 3600 trots halverad L2 cache.

Alla ska märka en förbättring från Zen 2 till Zen 3, från dual CCD till en enkel CCD med alla kärnor på gör störst skillnad, högre klockfrekvens är inte så dumt det heller. Skillnaden i OS och kontorsbruk hade du märkt av lika bra på en 5600 eller 5700x, tom 5600G och misstänker troligen även 5500 upplevs mer responsiv.. fast prestandan är närmast identisk på pappret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Hm okej.
Ligger på 130-150 typ.

Känns som Amd-gpuerna klarar Warzone snäppet bättre än Nvidia

Har du uppgraderat chipset drivers och är bios rätt version osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Hm okej.
Ligger på 130-150 typ.

Känns som Amd-gpuerna klarar Warzone snäppet bättre än Nvidia

Har du ställt in speedsen på ramminnet osv? Sjukt viktigt med Warzone.

Permalänk
Medlem

Med lite settings i pbo tuner så ligger jag på max 82-83 nu när jag spelar, är det okej i det långa loppet? Eller ska man sikta på en AIO framöver eller liknande för att få ned tempsen en bit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Med lite settings i pbo tuner så ligger jag på max 82-83 nu när jag spelar, är det okej i det långa loppet? Eller ska man sikta på en AIO framöver eller liknande för att få ned tempsen en bit?

5800x3D har väl en Tjmax på 90c så det är helt OK.

Förstår dock inte hur du kan ligga så pass högt under spel med din kylare. Kör du fläktarna på väldigt låga hastigheter? Dåligt ventilerat chassi? Under full load, hur stor är största skillnaden på temperatur mellan kärnor?

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Jag kör pbo på -30 på alla cores, ligger på 60, ofta under 60c när jag spelar.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jag kör pbo på -30 på alla cores, ligger på 60, ofta under 60c när jag spelar.

Samma här, oftast 55C under spelande. Stabil 4450MHz.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

5800x3D har väl en Tjmax på 90c så det är helt OK.

Förstår dock inte hur du kan ligga så pass högt under spel med din kylare. Kör du fläktarna på väldigt låga hastigheter? Dåligt ventilerat chassi? Under full load, hur stor är största skillnaden på temperatur mellan kärnor?

Har två chassifläktar på ett tre år gammalt Fractal, borde vara ok men kanske inte.

Har inte kollat specidikt per core, skall göra det sen ikväll. Vilket program kan man använda för att styra cpukylaren? Över 80c ligger den nog på 100 procent. Min Dark rock 4 ligger på 21dba så det är rätt tyst.

Vad kör ni för kylare? Tänkte om det blir ett nyköp så är det bra att ha tips!

värt att notera dock är att i spel typ som Valorant och csgo så ligger jag på 60-65. Warzone pressar ju cpun deluxe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Har två chassifläktar på ett tre år gammalt Fractal, borde vara ok men kanske inte.

Har inte kollat specidikt per core, skall göra det sen ikväll. Vilket program kan man använda för att styra cpukylaren? Över 80c ligger den nog på 100 procent. Min Dark rock 4 ligger på 21dba så det är rätt tyst.

Vad kör ni för kylare? Tänkte om det blir ett nyköp så är det bra att ha tips!

värt att notera dock är att i spel typ som Valorant och csgo så ligger jag på 60-65. Warzone pressar ju cpun deluxe.

Jag använder mig av Fan Control, med följande kurva:

Använder en Noctua NH-L12S vilket inte är speciellt imponerande, och knappast den mest optimala för den här CPUn. Toppar ändå på max 60c i just MW2 och Warzone 2.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk

Gick från 5900X till en 5800X3D och är väldigt nöjd med prestandan. Spelar mycket Destiny 2 samt Escape from Tarkov. I framförallt det sistnämnda så blev det ett ordentligt lyft. Uppgraderade dock nyligen från 1440p 240hz till 3440*1440 175hz men får likväl högre fps i Tarkov. Destiny kör jag cappat på 172fps utan problem.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinneinisanni:

Har du uppgraderat chipset drivers och är bios rätt version osv?

Bios och chipset är uppdaterat

Skrivet av zyrien:

Har du ställt in speedsen på ramminnet osv? Sjukt viktigt med Warzone.

Kör dom i 3200mhz

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB