Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 1TB slits hårt

Permalänk
Medlem

gör heldiskimage av båda diskarna till en extern USB-disk, - med dessa kan du alltid återställa installationerna till ursprunglig skick igen efter exprimenterandet nedan

Prova att lägga kingston OS-avbilden på samsungdisken (om den får plats) och efter start, se om skrivtakten ökat mycket i avseende antal skrivna sektorer/block, dvs. ta värden med crystaldisk-info i avseende skrivna sektorer - använd datorn en kortare stund, ta crystal disk-info igen, sedan slå på så att screen-lock är aktivt en tid (flera timmar) och sedan därefter ta värdet med crystal disk info igen - är värdet stort mellan andra och 3' crytstaldisk-info så är det indikation att det är något skit i OS-installationen.

Alternativt att ta diskimagen från Samsung-disken och lägg den på kingston-disken och sedan köra datorn och se om skrivningstakten fortfarande verkar hög.

Permalänk
Medlem

@Seloken nått som slog mig. Kör du shadowplay och spelar mycket?

Permalänk

Själv har jag lyckats med konststycket att på 3 dagar bränna av 1.3TBW på en Samsung 990 Pro. Det jag hittat hittills som skriver mest verkar vara benchmarken i Samsung Magician, runt 300 GB per testomgång. Jag har kanske missuppfattat men utifrån inställningarna för benchmarken trodde jag att det snarare skulle röra sig om 12 GB som ska skrivas, men men...

Därefter kommer searchindexer.exe som på typ en kvart skrev runt 2 GB, lär ju kunna bli en hel del om datorn står på ett tag. Detta skedde även fast jag hade stängt av all sökindexering.

För övrigt verkar Process Explorer vara ett dugligt program för att hålla reda på skrivningar till disk. Man får se till att klicka i att de intressanta kolumnerna ska visas, alltså till exempel Disk Write Bytes.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Varför inte bara köra med den inbyggda antiviruslösningen? Funkar utan problem och kostar nada.

Den missar mer än 360
__
Har f.ö. Fury 2TB o allt e normalt hittills under ca 1 månad

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaleid:

Den missar mer än 360
__
Har f.ö. Fury 2TB o allt e normalt hittills under ca 1 månad

Det är möjligt men om man inte är inne på "konstiga" sidor så räcker det. Gratis är gott.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Den missar mer än 360

Som vadå?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hyllbert:

Som vadå?

Har du någonsin sett MS AV komma med i någon topp 5 lista i olika tester?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Har du någonsin sett MS AV komma med i någon topp 5 lista i olika tester?

Ja? Här t ex: https://www.av-comparatives.org/tests/advanced-threat-protect...
Synd att Norton inte är med dock. Men bara ESET och Bitdefender som klarade sig bättre.

I det här testet får Norton sämre betyg t.o.m.

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom jag nyligen byggt ihop en dator med samma modell så bidrar jag här med min information:

26 GB skrivet per timme vilket jag tycker är mycket högt.

Har inte iCloud aktiverat på datorn men däremot Onedrive.
Jag har undersökt aktivitetshanteraren för att se om något använder disken mer än vanligt men har inte hittat något.

Vad säger ni andra?

Kan till exempel denna inställning i Flight Simulator påverka? Har kört lite grann nämligen.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

@Najk Det låter högt. Har 4,02 GB skrivet per timme på min (2718 GB skrivet under 675 timmar).

Har stängt av Onedrive iirc.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Kanske ligger något inbyggt miner grejs på dessa diskar?

Permalänk
Medlem

https://www.ssdready.com/

Kan säkert ge en fingervisning ang vad som tuggar disk.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MinscS2:

@Najk Det låter högt. Har 4,02 GB skrivet per timme på min (2718 GB skrivet under 675 timmar).

Har stängt av Onedrive iirc.

Testade att stänga av Onedrive nu så ska vi se vad som sker.

Skrivet av _niko_:

https://www.ssdready.com/

Kan säkert ge en fingervisning ang vad som tuggar disk.

Har laddat hem detta program. Kan inte göra så mycket utan licens, men där listas ju i alla fall vilka program som körs. Dock ej hur mycket data de skriver.

Så här ser min dataanvändning ut: EA Helper på topp. Onedrive en bra bit längre ner.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X