Skal och/eller skärmskydd eller inte?

Permalänk
Medlem

Skal och/eller skärmskydd eller inte?

Jag har precis köpt en ny telefon och kom i en diskussion med sambon samt en vän.

De kör alltid med skal och skärmskydd eftersom deras telefoner alltid går sönder. Jag har aldrig kört med det, bara dbrand skin på en telefon.

Min åsikt är att skal och skärmskydd oftast gör att telefonen känns värdelös och ser fulare ut.
Deras åsikt är att telefonerna är för dyra att våga riskera då de har fått betala rätt mycket i reparationer.

Vad tycker du och vad kör du med?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag har tappat min telefon säkert 50 gånger i år, utan skydd tror jag den hade varit en hög med glassplitter vid det här laget

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft skärmskydd, tycker de är svåra att applicera utan luftbubblor och fingeravtryck. Skal brukar jag köra med för att telefon i sig allt som oftast är hal som en ål. Plånboksfodral är bara något som alltid hamnar i vägen för mig.

Började med iPhone (utan något nummer) och växlat lite med Android. Ingen har gått sönder för mig, vare sig privat eller i jobb. Undantaget den sista jag hade innan först Iphone, men den gick inte sönder - tappade den bara i en bassäng i reningsverket. Hade ingen lust att fiska upp den och använda den.

Permalänk
Medlem

Det beror helt och hållet på vad för slags glas du har i skärmen. Min telefon (oneplus nord) har gorillaglas. Tappat den ett antal gånger, inget skärmskydd, inte en repa.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att sätta skal på telefonen direkt, annars vänjer man sig vid hur smal den är och då känns det väldigt obehagligt med skal sen. Kör alltid skal, men aldrig skärmskydd, tycker inte det behövs på samma sätt.

Tjejen har inget skal på hennes mobil och den är så hal utan det så har varit nära på att tappa den flera gånger.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kör med plånboksfodral då jag inte orkar ha en separat plånbok för leg och andra kort.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Jag kör med plånboksfodral då jag inte orkar ha en separat plånbok för leg och andra kort.

En annan har en personlig assistent som bär med allt sånt åt mig hela tiden vart jag än är..

Skämt åsido, antalet prylar man måste bära med sig måste ner i anta. Jag väljer då lite klumpigare mobil om jag slipper ha en extra sak med mig istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Det beror helt och hållet på vad för slags glas du har i skärmen. Min telefon (oneplus nord) har gorillaglas. Tappat den ett antal gånger, inget skärmskydd, inte en repa.

Det går knappast att köpa en telefon på den svenska marknaden som inte använder Cornings (eller någon av deras konkurrenters) kemiskt behandlade glas. Det som är gemensamt för dem är att de är tåliga mot repor och i viss mån slag eller stötar mot fronten. De är inte det minsta tåliga mot slag från sidan, som exempelvis då du tappar telefonen och den slår i med kanten.

Hela branschen med telefonreparatörer borde vara en tydlig signal på detta.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lAvliden:

Har aldrig haft skärmskydd, tycker de är svåra att applicera utan luftbubblor och fingeravtryck. Skal brukar jag köra med för att telefon i sig allt som oftast är hal som en ål. Plånboksfodral är bara något som alltid hamnar i vägen för mig.

Började med iPhone (utan något nummer) och växlat lite med Android. Ingen har gått sönder för mig, vare sig privat eller i jobb. Undantaget den sista jag hade innan först Iphone, men den gick inte sönder - tappade den bara i en bassäng i reningsverket. Hade ingen lust att fiska upp den och använda den.

Numera är de allra flesta skärmskydden otroligt lätta att applicera utan att det blir luftbubblor.

Jag kör oftast skärmskydd + dbrand-skin men har sen ett tag tillbaka skal på telefonen då jag väldigt ofta har den i min discgolfryggsäck och känner att det är skönt med lite extra skydd då.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Skärmen KOMMER att få små repor med tiden samt förlora sin oleofobiska yta med tiden hur försiktig man än är, därför är i alla fall ett skärmskydd ett måste så att man kan byta ut det när det så småningom blivit för repigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikoolis:

Skärmen KOMMER att få små repor med tiden samt förlora sin oleofobiska yta med tiden hur försiktig man än är, därför är i alla fall ett skärmskydd ett måste så att man kan byta ut det när det så småningom blivit för repigt.

Det kan hända, men ingenting som syns eller märks på mina telefoner och jag har aldrig skärmskydd. Jag brukar väl ha mina telefoner i ca 3 - 4 år.
Jag har alltid ett skal på som förmodligen räddar/skyddar iom det går över kanten på skärm och lins. Samtidigt så är jag rädd och försiktig med mina grejor även om jag råkat tappa telefonen någon enstaka gång så har jag aldrig spräckt någon skärm/display.
Ändra: Kan faktiskt säga exakt samma sak om frugans telefonen
Skal använder vi för att telefonerna blir mer behagliga och inte så hala att hålla i, vi har aldrig ägt någon telefon med med glasbaksida vilket är ett medvetet val.

Permalänk

Jag har skal ibland.
Med undantag för småbarn tror jag mycket handlar om att bara vänja sig vid att vara ”tillräckligt” försiktig med telefonen. Undantag är om man ska syssla med något där man vet att man kommer ha minskad friktion i händerna, typ om man jobbar runt båtar eller med handskar: då gillar jag att ha ett skal, men jag har aldrig gillat känslan av skärmskydd.