Alienware uppges lansera 500 Hz-skärm på CES 2023

Permalänk
Melding Plague

Alienware uppges lansera 500 Hz-skärm på CES 2023

Inom kort väntas Alienware visa skärmen AW2524H, som tar en IPS-panel och kombinerar detta med skyhög uppdateringsfrekvens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Är det för dom som spelar CS då haha

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Redaktion
Redaktör

fort ska det gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Är det för dom som spelar CS då haha

Troligtvis för de som spelar FPS spel ja, annars ser jag knappast någon mening med 144+.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Sitter man med ett 4000-kort o renderar spel i 200fps+ så lär en 500hz-skärm tillsammans med DLSS 3 säkert sitta fint! Har dock inte upplevt något högre än dom 120hz min OLED leverar, men kan tänka mig att 500hz ger en något märkbart mjukare bild med mindre aliasing än dom 200+-skärmarna som finns nu.

Permalänk
Medlem

Kräver dom nya hdmi och Dp 2.1?

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Har 165 hz nu, och det räcker för mig. Spelar generellt inga krävande spel som inte är singleplayer, och då känner jag minimum 90hz + kanske för att det ska kännas göttigt och flyter i min uppfattning.

Permalänk
Medlem

Nu börjar vi närma oss taket för vad man kan uppnå i spel tror jag, men jag tycker inte att det är onödigt. Vad som är dagens entusiastprodukt kommer sakta rinna ner till mellan och budgetklass. Till vettigare pris.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Baah och en OLED, på 240hz är ändå säkert lika snabb - om inte bätre med dess extremt låga motion blur!

Ge mig en 32 och upp - 4K OLED med 240hz och det är mer än jag behöver!

Vägrar köpa LCD sedan jag skaffade CX55. Allt LCD är dynga IMHO 😁

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NorthLight:

Baah och en OLED, på 240hz är ändå säkert lika snabb - om inte bätre med dess extremt låga motion blur!

Ge mig en 32 och upp - 4K OLED med 240hz och det är mer än jag behöver!

Vägrar köpa LCD sedan jag skaffade CX55. Allt LCD är dynga IMHO 😁

OLED har dock också motion blur, som bara kan försvinna genom högre frekvenser.

https://blurbusters.com/blur-busters-law-amazing-journey-to-f...
Se sektionen "Instant Pixel Response (0ms GtG) Can Still Have Lots of Motion Blur"

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Vilken uppdateringsfrekvens har du på din nuvarande skärm och skulle du vilja ha högre?

Inte om jag skulle vara tvungen att betala för det
Kör 5120x1440@70Hz och det räcker mer än väl för ffxiv (MMO).
I övrigt kodar jag mest och läser så 70Hz är ingen begränsning där heller. Hade en laptop tidigare med 144Hz, märker ingen större skillnad.
Skulle hellre ta ett par tum skrivbordsutrymme till i nederkant men nu är vi nere på Ilandsproblem.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

OLED har dock också motion blur, som bara kan försvinna genom högre frekvenser.

https://blurbusters.com/blur-busters-law-amazing-journey-to-f...
Se sektionen "Instant Pixel Response (0ms GtG) Can Still Have Lots of Motion Blur"

Därför jag skrev extremt Litet 🙂
Blir så med sample and hold tekniken, men det är ljusår före LCD, då det inte existerar extra blur, som LCD alltid ger

175 hz/fps på AW34,tok hyllas, som extremt rent redan där!

Permalänk
Medlem

Men varför..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Nu börjar vi närma oss taket för vad man kan uppnå i spel tror jag, men jag tycker inte att det är onödigt. Vad som är dagens entusiastprodukt kommer sakta rinna ner till mellan och budgetklass. Till vettigare pris.

Denna kommentaren om 15 år kommer vi se tillbaka på likt ”internet är bara en fluga”…

- Tror jag.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elakekocken:

Denna kommentaren om 15 år kommer vi se tillbaka på likt ”internet är bara en fluga”…

- Tror jag.

Nja... Jag tolkade det som att 500 fps börjar närma sig gränsen, och det är nog ganska sant. Över 1000 fps lär vi väl knappast uppnå regelbundet ens om 15 år, även för de som verkligen hatar motion blur lär 2000 fps vara overkill även då.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Called it, nu kommer korten som kräver DP 2.1.

Dags att Nvidia får tummen ur och slutar snåla med DP 1.4 på sina grafikkort.

Vi kommer att få se mycket mer som kräver DP 2.1 under 2023 och Nvidia har just nu inget grafikkort som stödjer det.

Permalänk
Medlem

MeN ModErMoDeMeT KAn BaRa sE 31 hERtz!!!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Ytterligare en teknik som nu passerar människans fysiska begränsning men där vårat psyket ännu inte landat i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ytterligare en teknik som nu passerar människans fysiska begränsning men där vårat psyket ännu inte landat i verkligheten.

Det är helt enkelt fel:
https://blurbusters.com/blur-busters-law-amazing-journey-to-f...

Permalänk
Medlem

Ja undrar om det nu börjar komma skärmar med DisplayPort 2.1 under 2023 nu när AMDs 7000 serie kort har stöd för det.

Känns nästan ironiskt att RTX 4090 bara har DP 1.4 när det i vissa scenarier blir dess främsta flaskhals.

Permalänk

Synd att kristallerna är för långsamma på IPS för att dra full nytta av alla Hz. Hade det varit en OLED däremot...

Permalänk
Medlem

börjar bli löjligt det här

Visa signatur

Chassi: Define R4, PSU: Corsair AX 850W MB: Asus Sabertooth Z77, CPU: Intel I5-3570K@4.2, RAM: Corsair Vengeance 16Gb 1600Mhz DDR3, GPU: Evga Gtx 780 Classified, SSD: Samsung 840 pro 256GB, HDD: Samsung Spinpoint F3 500GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Ljudkort: Asus Xonar Essence STX, Kylning: Corsair H80i, Skärm: Dell u2311h

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog lägga mig på max 165Hz livet ut nu. 30+ och har inte kort som äns orkar driva alla spel i minst 100 fps. När man väl har nått 165 Hz/fps gränsen så kommer man vara för gammal för att se skillnaden ändå.
Men kul att utvecklingen pushas.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Denna kommentaren om 15 år kommer vi se tillbaka på likt ”internet är bara en fluga”…

- Tror jag.

Du tänker att spelen inte kommer följa grafikkortens utveckling som de gjort sedan mannaminne och att man lätt har 400-500 FPS i Ultra med/utan RT i framtiden?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ytterligare en teknik som nu passerar människans fysiska begränsning men där vårat psyket ännu inte landat i verkligheten.

Vi kanske inte kan reagera snabbare etc, men aliasingen man ser i rörelseoskärpan lär kräva rätt mycket mer än 500hz för att få bort helt, alternativt rendera med lite mer motion blur för att få lite antialiasing för aliasingen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Jag kommer nog lägga mig på max 165Hz livet ut nu. 30+ och har inte kort som äns orkar driva alla spel i minst 100 fps. När man väl har nått 165 Hz/fps gränsen så kommer man vara för gammal för att se skillnaden ändå.
Men kul att utvecklingen pushas.

Jag har ingen skärm med mer än 165Hz.
Men från tester så verkar ändå 240Hz vara ett trevligt steg.

Jag gjorde ett litet kollage från SweClockers RTX 4080 recension.
Det kan se lite konstigt ut, för jag försökte göra bilden mindre än 1920x1080 pixlar (p.g.a. bilduppladdnings funktion).

F1 2021
Hitman III
Resident Evil Village
2560x1440 Ultra

RTX 4080 får över 240FPS i samtliga, förutom i Hitman III där genomsnittet är långt över 240FPS, men lägsta värde (99 percentilen) är lägre.

Även äldre RTX 3080 får bra resultat.
Ser man till genomsnitt så är det över 200 i Resident Evil och över 190 i både F1 och Hitman III.

Då är detta ändå 2560x1440 Ultra.
Kan man sänka till 1920x1080 eller köra lägre än Ultra så kan man få ännu högre.

Så om det finns en sannolikhet att du i framtiden kommer ha något bättre än ett RTX 3080 så tror jag att en 240Hz skärm kan vara ett trevligt alternativ.
Ja om då skärmen har bra i övrigt. Färgåtergivning, betraktningsvinklar, mm.

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag på en panel med 1440p 200Hz+ OLED skärm i 27-32 tums storleken som kan landa i 5000 kronors prisklassen. Tills dess är jag väldigt nöjd med 275Hz 1440p 27tums ips panel.

Permalänk
Medlem

Testat 60Hz, 120Hz och 240Hz. Hopplöst att gå tillbaks till 60Hz, hade gärna kört 480Hz.

Permalänk

testat allt från 30hz plattskärm till 390Hz, mitt egna happy medium ligger vid 240Hz, efter det så känns det inte lika lönt längre, men 390hz är trevligt!

Under 120hz börjar det märkas att det går lite segt. vi har 60hz på jobbet och det är verkligen en pina och 30hz är tur att det inte existerar.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Kände lite på en kompis 240hz-skärm igår, o visst märkte jag inte jättemycket skillnad i respons osv från min 120hz-OLED, dock så var musen o spelet fortfarande tydligt uppdelade i steg i den naturliga rörelseoskärpan man ser, så att 500hz skulle på nåt sätt vara onödigt o overkill stämmer inte alls, inte ens 1000hz räcker utan vi måste upp ännu högre för att bli av med det helt. Men såklart, renderad motionblur hjälper såklart, så förhoppningsvis så implementerar fler o fler spel det, inkl dom snabbaste competative FPSen