Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Hände mig med nyligen så skaffade en begagnad kinnarps stol. Så rekommenderar samma.
https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/for_hemmet/moble...
(Gäller ju dock att man har bil så man kan köra och hämta)

Vill du har någon mer gaming stol så kör på en secret labs på bf / week (om de har någon vettig rea).
Anledningen jag rekommenderar den är för att den kom 1:a i någon random youtube video jag kollade på som rankade de "bästa" gaming stolarna.

Hur lång livslängd har dessa stolar? Tänker att det finns risk att köpa en nedsutten stol som är på sista versen. Vad är bra att känna till när man letar kontorsstol på begagnatmarknaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Hur lång livslängd har dessa stolar? Tänker att det finns risk att köpa en nedsutten stol som är på sista versen. Vad är bra att känna till när man letar kontorsstol på begagnatmarknaden?

Köp inte osedd för det första. Sedan gäller väl samma för stolar som så mycket annat, att känna av säljaren så man inte blir lurad. Köper du Kinnarps så undvik 9000-serien. Den är katastrof jämfört med deras 6000- och 8000-serie. Det finns många företag som säljer begagnade kontorsstolar och de flesta lämnar någon sorts garanti. Lite dyrare än Blocket men mycket säkrare köp. Några exempel på handlare.

https://www.rekomo.se/produkt-kategori/stolar/kontorsstolar-a...
https://bbsmobler.se/begagnade-kontorsmobler/begagnade-kontor...
https://rp.se/shop/?filters=product_cat[120]
https://www.soeco.se/produkter-i-lager/?swoof=1&product_cat=k...

Herman Miller Sayl för 3150 kr? -> https://www.rekomo.se/produkt/kontorsstol-sayl-18380/

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Cybrus:

Hur lång livslängd har dessa stolar? Tänker att det finns risk att köpa en nedsutten stol som är på sista versen. Vad är bra att känna till när man letar kontorsstol på begagnatmarknaden?

Har en på jobbet som haft i 10 år. Du märker att armstöden är lite slitna (typ lite märken).
Men själva tyget och allt annat med stolen är det 0 problem med.

Skulle säga att de har jättebra kvalitet utan att försöka promota för mycket

Permalänk

Någon som har erfarenhet av dessa två stolar?
Har möjlighet att köpa beggad.

HÅG H05 5600
HÅG Sofi 7500

Visa signatur

• 2080ti
• 9600k

Permalänk
Medlem

Är det någon som har en Sayl? Överväger att köpa denna, men det handlar ju om mycket pengar.

https://www.dpj.se/ergonomiska-kontorsstolar/2743-kontorsstol...

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Är det någon som har en Sayl? Överväger att köpa denna, men det handlar ju om mycket pengar.

https://www.dpj.se/ergonomiska-kontorsstolar/2743-kontorsstol...

Om du inte har något emot begagnat så kan du köpa en röd/vit hos Rekomo för 3150 kr. De har även helsvart för 3500 kr. De lämnar 2 års garanti.
https://www.rekomo.se/produkt/kontorsstol-sayl-18380/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Om du inte har något emot begagnat så kan du köpa en röd/vit hos Rekomo för 3150 kr. De har även helsvart för 3500 kr. De lämnar 2 års garanti.
https://www.rekomo.se/produkt/kontorsstol-sayl-18380/

Jag ville köpa den röda, just för att den var i sådant fint skick och till ett bra pris, men min fästmö sade ifrån, hehe. Det var tydligen en för extrem färg. Den andra för 3500kr var ganska sliten, verkade det som. Men kan vara ett alternativ.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Nu håller nin stol på att ta slut. Har ni någon rekomendation runt 4k till en som är 190 lång och 80 kilo?

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av Kenson-stolar? Ser att Komplett och Power säljer Kenson ERGO för 5990 just nu.

Verkar ev. vara svensktillverkad men det är förvirrande för det verkar finnas flera Kenson (?). Dessa stolar finns bara på norska domämen kenson.no. Verkar kunna vara rätt mycket stol för pengarna med mycket inställningsmöjligheter, justerbart svankstöd med luftpump, Gabriel-tyg m.m. om bara kvaliteten är vettig.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Någon som har erfarenhet av Kenson-stolar? Ser att Komplett och Power säljer Kenson ERGO för 5990 just nu.

Verkar ev. vara svensktillverkad men det är förvirrande för det verkar finnas flera Kenson (?). Dessa stolar finns bara på norska domämen kenson.no. Verkar kunna vara rätt mycket stol för pengarna med mycket inställningsmöjligheter, justerbart svankstöd med luftpump, Gabriel-tyg m.m. om bara kvaliteten är vettig.

Helt klart intressant, blev själv sugen efter att ha kärat ner mig i Herman Miller Aeron men insett att den ligger helt utanför budget med dom tillbehör jag önskar. Kenson Ergo liknar RH Logic 400 som jag har på jobbet, är nöjd med den.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Någon som har erfarenhet av Kenson-stolar? Ser att Komplett och Power säljer Kenson ERGO för 5990 just nu.

Verkar ev. vara svensktillverkad men det är förvirrande för det verkar finnas flera Kenson (?). Dessa stolar finns bara på norska domämen kenson.no. Verkar kunna vara rätt mycket stol för pengarna med mycket inställningsmöjligheter, justerbart svankstöd med luftpump, Gabriel-tyg m.m. om bara kvaliteten är vettig.

Vad är egentligen grejen med dessa avsmalnande ryggstöd? Är det själva designen som ska vara snygg eller finns det någon ergonomisk anledning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Helt klart intressant, blev själv sugen efter att ha kärat ner mig i Herman Miller Aeron men insett att den ligger helt utanför budget med dom tillbehör jag önskar. Kenson Ergo liknar RH Logic 400 som jag har på jobbet, är nöjd med den.

Ja priset är ju tilltalande, men är den svensktillverkad så är det ju något man snålat in på jämfört med dubbelt så dyra stolar från Kinnarps, RH m.fl. Ändå lite mycket pengar att chansa med på något från en "okänd" tillverkare.

Skrivet av improwise:

Vad är egentligen grejen med dessa avsmalnande ryggstöd? Är det själva designen som ska vara snygg eller finns det någon ergonomisk anledning?

Bra fråga, en del har säkert med designen att göra då de ser betydligt mindre klumpiga ut IMO. Sen vet jag inte riktigt varför man skulle behöva stöd bakom axlarna mer än om man halvligger och det ska man ju inte göra i en kontorsstol ändå. Borde tillåta mer rörlighet i axlarna också, men det finns stolar som inte har avsmalnande; RH Logic 220 t.ex.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Ja priset är ju tilltalande, men är den svensktillverkad så är det ju något man snålat in på jämfört med dubbelt så dyra stolar från Kinnarps, RH m.fl. Ändå lite mycket pengar att chansa med på något från en "okänd" tillverkare.

Bra fråga, en del har säkert med designen att göra då de ser betydligt mindre klumpiga ut IMO. Sen vet jag inte riktigt varför man skulle behöva stöd bakom axlarna mer än om man halvligger och det ska man ju inte göra i en kontorsstol ändå. Borde tillåta mer rörlighet i axlarna också, men det finns stolar som inte har avsmalnande; RH Logic 220 t.ex.

Avlastningspunkten bör bara i mitten av kroppen, annars har man konstig hållning vid axlarna. Så tänker jag. Gamingstolarna har ju märklig skålform som egentligen inte är bra i att sitta för länge, i bilarna är ju till för att du inte ska fara runt vid häftiga rörelser.

Jag är även intresserad av stolen. Frågan är bara hur pumpen för ländryggen är, är säcken tillräcklig stor och utformad så att den verkligen gör nytta? Hmm.. ska fundera ett tag till. Hade gärna velat testa den innan ett köp, så bökigt att skicka tillbaka en stol.

Permalänk
Medlem

Hittade tråden om HERMAN MILLER X LOGITECH G EMBODY i denna formdel. 13,470 kr med rabattkod från den tråden. Fortfarande väldigt mycket pengar och en bra bit över vad jag tänkt lägga. Men ändå sugen att slå till, valen står lite mellan HM och ha den några decennier eller en Kenson men räkna med att behöva köpa ny om 5år.

Hos komplett står det om det avsmalnade ryggstödet "Baksidan avsmalnar mot toppen så att axlarna kan röra sig utan att det påverkar optimal sittkomfort". Kan väl till viss det köpa det argumentet men om det faktiskt har någon betydelse ser jag som oklart. Tror mer det är ett förtäckt säljargument för designen.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Hittade tråden om HERMAN MILLER X LOGITECH G EMBODY i denna formdel. 13,470 kr med rabattkod från den tråden. Fortfarande väldigt mycket pengar och en bra bit över vad jag tänkt lägga. Men ändå sugen att slå till, valen står lite mellan HM och ha den några decennier eller en Kenson men räkna med att behöva köpa ny om 5år.

Hos komplett står det om det avsmalnade ryggstödet "Baksidan avsmalnar mot toppen så att axlarna kan röra sig utan att det påverkar optimal sittkomfort". Kan väl till viss det köpa det argumentet men om det faktiskt har någon betydelse ser jag som oklart. Tror mer det är ett förtäckt säljargument för designen.

Har du provsuttit den? Jag ville ha en Embody innan jag testade den. (Föredrog istället HM Aeron eller Steelcase Gesture)

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Har kollat lite på begagnade Kinnarpsstolar (bland flera märken), men blir helt snurrig på modellerna och alternativen. 6000/8000/9000-serien, Plus [6], Plus [8], 6000 Plus, 8000 Plus, free float eller synkrongunga. Och därtill hittade jag på Sweclockers att vissa haft problem med just 6000-serien och free float. Har även kollat på exempelvis RH Logic 400 men läst om kvalitetsproblem och att Kinnarps tydligen ska vara lite lättare att ha att göra med vad gäller sånt.

Vilken modell gäller och vad får det vara värt? Har nån gjort en sammanställning/guide jag har missat? Beroende på om det är nackstöd eller ej tror jag priserna har legat på cirka 4-7k vilket ju är billigt jämfört med Herman Miller, KAB och dylikt men man vill heller inte välja fel.

Permalänk
Medlem

Någon som har testat denna stolen https://www.azdesign.se/sv/articles/2.13.16916/kontorsstol-as... , såg lite intressant ut i det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Jag köpte den här:
https://www.ajprodukter.se/kontorsmobler/hemmakontor/kontorss...

Mitt första intryck va att sitsen va lite hård men den har mjuknat över tid.
Jag är lite orolig är livslängden på sitsen men än så länge efter typ ett halvårs tid så funkar den bra.
Armstöden har bra justeringsmöjligheter men de är kanske lite för höga i sitt lägsta läge, så om man är lite kort och dessutom har lite långa armar så kanske de är mindre bekväma. Det är precis så att de fungerar bra för mig, jag har rätt långa armar och är 175cm lång.

Nackstödet va jag inte helt nöjd med i början men jag har vant mig, den är ändå helt okej.

Svankstödet går att justera en bit, jag har den längst ner eller en liten bit upp kanske.

Om man sitter rätt är den hyfsat bekväm men om jag glider ner som en soffpotatis så får jag ont i ryggen, kanske bäst så?

Det är bara säga till om du har några frågor eller vill ha nån bild på stolen.

Nu när du haft stolen ett tag, hur är kvaliteten? Några glapp eller knarranden i mekanismen?

Permalänk
Skrivet av Bluefish:

Nu när du haft stolen ett tag, hur är kvaliteten? Några glapp eller knarranden i mekanismen?

Den funkar okej, men det är lite som jag befarade med sitsen. Den är typ duglig nu men hyfsat nedsutten.

Vad gäller konstruktionen så känns den typ lite ranglig, det finns liksom lite giv i alla fästena på något sätt. När man sätter sig ner lite hastigt på stolen så låter det ändå en del!
Så man kan vicka på sitsen lite åt sidorna, samma sak med armstöden (fast ena armen sitter bättre, jag kanske skruvat dåligt på andra?) och nackstödet kan man också vicka på en del. Ryggstödet har klarat sig bra och funkar bra. Inga problem att höja och sänka stolen. Inga problem att ställa in ett lagom motstånd för ryggstödet innan man börjar luta bakåt. Armstöden är jag fortfarande rätt nöjd med.

Permalänk

Har börjat bli lite sugen på att dra till med en KAB-stol jag med. Är Sono en pålitlig affär att handla från? Verkar vara den vettigaste enligt vad jag kan se (enligt min egna metod: snygg & användarvänlig hemsida = bra företag ). Läste lite tidigare i tråden att de inte säljer till privatpersoner längre, men enligt deras hemsida så ska det gå, om jag inte missat nåt?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Har börjat bli lite sugen på att dra till med en KAB-stol jag med. Är Sono en pålitlig affär att handla från? Verkar vara den vettigaste enligt vad jag kan se (enligt min egna metod: snygg & användarvänlig hemsida = bra företag ). Läste lite tidigare i tråden att de inte säljer till privatpersoner längre, men enligt deras hemsida så ska det gå, om jag inte missat nåt?

Jag handlade av dem (i Uppsala-butiken) när de hette Ergoff. Men redan då var de nog uppköpta av Sono group.
Nåväl, jag var väldigt nöjd med servicen jag fick av dem. Fick bl.a. lära mig att jag inte har något egentligt behov av armstöd. Personen som hjälpte mig att välja stol på plats kom senare även ut till mitt kontor för att kolla inställningarna på plats.
Handlade som företag och vill minnas att de någon period inte sålde till privatpersoner, men idag säljer de till både företag & konsument.

Permalänk
Medlem

Någon med erfarenhet av dessa?
Kört med billig Ikea stol i över 10 år och nu börjar ryggen säga ifrån.
https://www.dpj.se/ergonomiska-kontorsstolar/17057-231760-kon...

https://www.sono.se/kontorsmobler/arbetsstolar/ergonomiska-ko...

Permalänk
Medlem

Jag kan tipsa om att Atlas headrest nu tar preorders för deras nackstöd till embody.

Permalänk
Medlem

Jag har parkettgolv och alltid haft kontorsstol med matta, börjar bli så trött på att ha mattan.
Finns det stolar som har hjul som inte skadar parkett alls?
Finns ju dessa från dxracer https://www.maxgaming.se/sv/hjul/blade-hjul-vit

Dessa passade inte min IKEA Markus stol och jag är inte speciellt sugen på en DXracer. Finns det andra hela kontorsstolar med bättre hjul?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murre5:

Jag har parkettgolv och alltid haft kontorsstol med matta, börjar bli så trött på att ha mattan.
Finns det stolar som har hjul som inte skadar parkett alls?
Finns ju dessa från dxracer https://www.maxgaming.se/sv/hjul/blade-hjul-vit

Dessa passade inte min IKEA Markus stol och jag är inte speciellt sugen på en DXracer. Finns det andra hela kontorsstolar med bättre hjul?

De flesta tillverkare har hjul för både hårda och mjuka golv. När det gäller Ikea så har deras stolar hjul med 10mm tapp medans andra tillverkare använder 11mm, som t ex de dxracer du länkar till. Finns massor med liknande hjul på Amazon med 10mm som passar Ikea.

Permalänk
Medlem

Testat Arozzi Vernazza med förfärligt resultat.

Ryggstödet satt snett efter montering, liknande montering finns på det flesta stolar med en ryggstödsjustering på högersidan och en "lös" motfästespunkt på vänster sida.
Kan någon verifiera eller dementera att liknande problem finns på övriga stolar? dålig design för något som går för 5000-6000kr.

Har istället börjat fundera på en underdog som har en "kontorsstols" inspirerad design.
Genrellt goda omdömmen från olika siter och forum, men jag frågar även er Swec:are, någon som har någon erfarenhet av märket Backforce och deras stolar?

https://www.backforce.gg/en (dålig design på websidan)
https://www.guru3d.com/articles-pages/backforce-one-plus-gami...
https://www.amazon.de/-/en/Backforce-One-Ergonomic-Gaming-Cha...

Visa signatur

om 3 år är jag 2 år äldre .. kunskap slår pennan på skaftet där bladet från svärdet har smygrökt..

Permalänk
Medlem

är 2 meter lång och 100kg har suttit på ikeas matchspel under ett år och det har varit värsta någonsin. Sätet har kollapsat helt och ryggen har blivit mosad så att meshen inte är tät längre. blev så med min markus innan också. fan har inte kunnat spela spel kompetent på länge ska nog hyra olika stolar nån kinnarps och malmstolen från soeco.se och se om det funkar. undrar annars hur det känns att sitta på kinnarps capella då rp.se har många sånna för ok pris. om någon har erfarenhet med att vara lång tung eller erfarenhet med kinnarps och malmstolen lmk tack tack.

Permalänk
Medlem

Skaffade en Malmstolen 7000 för ett tag sedan men gillade den verkligen inte. När jag väl satt på den så kändes det som att den ville kasta av mig och oberoende av vilka inställningar jag gjorde så var den helt enkelt obekväm, dessutom så domnade mina ben nästan på en gång. Gav bort den till min syster som letade kontorsstol och som gillade den vid en provsittning.

Det jag har insett är att jag egentligen inte letar efter en kontorsstol, jag står i princip hela arbetstiden (6-8h) så det jag är ute efter är i princip en reclinerfåtölj men med några saker som höj/sänkbar och i princip de inställningar du hittar på en DXRacer eller liknande gamingstolar.

Det närmaste jag hittar är gamingstolar och typ Kab Controller. Gamingstolar går bort helt enkelt för att jag hatar vingarna på dem, jag gillar att sitsen är skålformad, men inte ryggen, vill kunna flytta mina armar åt sidan utan obstruktion. Kab Controller verkar ha liknande vingar tyvärr, men den går mest bort för att den inte går att luta bakåt lika mycket som jag skulle vilja, vill kunna luta bak en hel del, tänk som sagt gamingstol eller reclinerfåtölj.

TL;DR: Vill ha en skön stol för avslappning efter jobbet (där jag för det mesta står), ska vara mjuk som en nice fåtölj, gå att luta bak många grader som en reclinerfåtölj/gamingstol, ska inte ha "vingar" som trycker fram axlar/blockerar armar och den ska kunna höjas/sänkas. Någon som kan tipsa om en sådan stol? Soft budget på 20k, helst under, hardcap på 30k men då ska den verkligen vara fantastisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Skaffade en Malmstolen 7000 för ett tag sedan men gillade den verkligen inte. När jag väl satt på den så kändes det som att den ville kasta av mig och oberoende av vilka inställningar jag gjorde så var den helt enkelt obekväm, dessutom så domnade mina ben nästan på en gång. Gav bort den till min syster som letade kontorsstol och som gillade den vid en provsittning.

Det jag har insett är att jag egentligen inte letar efter en kontorsstol, jag står i princip hela arbetstiden (6-8h) så det jag är ute efter är i princip en reclinerfåtölj men med några saker som höj/sänkbar och i princip de inställningar du hittar på en DXRacer eller liknande gamingstolar.

Det närmaste jag hittar är gamingstolar och typ Kab Controller. Gamingstolar går bort helt enkelt för att jag hatar vingarna på dem, jag gillar att sitsen är skålformad, men inte ryggen, vill kunna flytta mina armar åt sidan utan obstruktion. Kab Controller verkar ha liknande vingar tyvärr, men den går mest bort för att den inte går att luta bakåt lika mycket som jag skulle vilja, vill kunna luta bak en hel del, tänk som sagt gamingstol eller reclinerfåtölj.

TL;DR: Vill ha en skön stol för avslappning efter jobbet (där jag för det mesta står), ska vara mjuk som en nice fåtölj, gå att luta bak många grader som en reclinerfåtölj/gamingstol, ska inte ha "vingar" som trycker fram axlar/blockerar armar och den ska kunna höjas/sänkas. Någon som kan tipsa om en sådan stol? Soft budget på 20k, helst under, hardcap på 30k men då ska den verkligen vara fantastisk.

Har du testat en Vitra Soft Pad? (Eames EA217/219)

Det låter som att den är ungefär vad du beskrev, en extremt bekväm stol med gungfunktion som inte alls känns som den vill kasta av dig. Finns på nordiska galleriet och andra butiker att provsitta.

Något dyr, men brukar gå på rabatt för 27500kr då och då.

Jag har en på väg själv, recension kommer när den kommit fram.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miljon3:

Har du testat en Vitra Soft Pad? (Eames EA217/219)

Det låter som att den är ungefär vad du beskrev, en extremt bekväm stol med gungfunktion som inte alls känns som den vill kasta av dig. Finns på nordiska galleriet och andra butiker att provsitta.

Något dyr, men brukar gå på rabatt för 27500kr då och då.

Jag har en på väg själv, recension kommer när den kommit fram.

Kollade upp den nu men har inte testat den. Tror jag kanske beskrev lite dåligt, vill så klart ha gungfunktion som du skrev men det jag vill ha som den ser ut att sakna är möjligheten att vinkla ryggen oberoende av sitsen så att man i princip ligger ner, det behöver inte vara hela 90 grader som en gamingstol nästan når, men måste vara mer än de få grader en normal kontorsstol som malmstolen eller kab controller klarar av, minimum 45 grader.