Veckans fråga: Vilken ny hårdvara ser du mest fram emot 2023?

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på ett riktigt generationsskifte för VR. Trots många nya headsets under åren är det inget som har lyckats slå första generationen på alla punkter.

Permalänk
Snusfri

4090 Ti.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ser inte fram emot någonting. Kommer inte köpa någonting av det som finns på listan.

Ny dator är såklart inte aktuellt med fantasipriserna nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Ingen riktig produktlansering men väntar på att Matter för smarta hem sjösätts så jag får ihop alltihopa...

Permalänk

Nvidia RTX 50-serien!

Permalänk
Medlem

För mig 4k Oled skärm 32" 144hz+ & Ny Am5 CPU x3d

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem

Inget på listan. Kanske en 10GbE switch. Skulle egentligen behöva mer VRAM... men priset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Tips är att kolla beggmarknaden, du kan hitta 3060ti för runt 4000, o under 2023 så lär du säkert kunna hitta 3070 o kanske tillomed 3080 för det priset

Tyvärr tror jag det finns risk att priserna på 3000-serien kan stå i stiltje eller till och med öka om tillgången minskar.

Permalänk
Medlem

Inget som jag vet av just nu. Med dessa HW priser finns det roligare saker att använda pengarna på.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Inget som jag vet av just nu. Med dessa HW priser finns det roligare saker att använda pengarna på.

Precis vad jag skulle skriva, inte lönt att se fram emot nya grafikkort längre för allt hamnar ändå över 10k som känns värt att uppgradera från med mitt gamla 1080ti. Kommer väl bita i det sura äpplet men det är ju inget man ser fram emot direkt

Permalänk
Medlem

Lägre priser. Ingenting är intressant till de priser som är nu.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk

OLED 27" 1440p 240hz (Glossy om detta kommer).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nvidia RTX 50-serien!

Tidigast 2024 troligtvis.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Intels nya grafikkort. Moore Threads nya grafikkort. AMD-Nvidia-kartellen behöver konkurrens.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Jag längtar sedan länge efter en 32-35" OLED-skärm, 16:9 4K upplösning, ej ultra-wide, ej välvd, med perfekt HDR och 120+ Hz.. Kanske blir 2023 året då det faktiskt händer?! Känns tveksamt men man kan ju hoppas.

Har nästan köpt LG C2 flera gånger under året men 42" är helt enkelt för stort för traditionellt skrivbordsjobb för min del.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk

Ny synology nas. Jag har funderat på att köpa en sådan i över 10år, men alltid har jag väntat på nästa version.
Förr så stödde de bara 2TB hdd, ny firmware skulle säkert lösa problemet. Men jag avvaktade på nästa.

Idag så är det inom konsumentversionerna 1GBe som gäller. Och man kan argumentera för att det räcker eller inte. Men jag har inte lust att lägga ut mycket pengar på nytt med bara det. frågan är om jag ens skulle köpa en 2,5GBe nas idag?

Permalänk
Medlem

Pimax Reality 12K QLED och ps vr2

Permalänk
Administrativ avgift

VR och skärmar kommer bli ruggigt intressant med OLED / MINI-LED 👌

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Jag valde att inte besvara dessa komplexa frågor rakt av...

De hårdvarulanseringar jag ser mest fram emot är rimligare prissatta versioner av grafikkort, CPU och moderkort i nuvarande generation.

Den hårdvara jag ser mest fram emot är de datorkomponenter jag köpt utspritt under innevarande år och som väntar på att bli installerade i min dator nästa vecka. (Allt som inte är backup hamnar på snabb SSD i stället för HDD. CPU byts från R5 3600X till R7 5800X. Grafikkort går från GTX 1060 till RX 6650XT.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Att man löser problemet med komponentbrist. Spelar inte så stor roll vad de lanserar om det inte finns att köpa till vettiga priser och i tillräcklig mängd.

Kanske redan är löst.

https://www.placera.se/placera/telegram/2022/12/27/micron-tec...

"Från att ha varit en bristvara under stora delar av pandemin råder det nu ett stort utbudsöverskott på halvledare. Det på grund av att den globala efterfrågan på elektronik minskat till följd av den försämrade ekonomin, rapporterar Wall Street Journal.

Lagernivåerna för världens tillverkare beskrivs nu vara de högsta på ett decennium."

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Köper gamla proffs workstations från 2011-2014 och leker med dessa. Uppgraderar cpu oftast xeon 6-core sätter in 64 gb ecc ram, letar bra deals på 1070/1080/rx580 och sen kränger vidare som budget speldator😎👍 Nya saker är det sluthandlat för min del.

Permalänk
Medlem

Då jag beställt ett Gigabyte MW34-SP0 moderkort så är det som jag ser mest fram emot 2023.

Skall bli spännade och se om jag kan SNat'a 10gigabit med en i5 12500 i en vm.

Permalänk

Väntar på nya laptopa med Nvidia 4050/4060/4070 raptorlake eller AMD 7000.
Intressant också och se var Apple landar med M2 Pro och M2 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Håller med många om åsikter kring priser.

Personligen, om dessa priser ligger kvar framöver, så är det inte rimligt att köpa nytt så ofta som jag gjort sedan innan.
Det är inte kul att lägga så mycket pengar på något som var bra mycket billigare då, och i större utsträckning mer tillgängligt.

Så länge allt håller som jag har nu så blir det nog bara en ny skivspelare. Om jag kan hitta en bra för en billig peng

På den tiden som vinyl var populärt så skaffade jag en skivspelare.
- Det mest primära är att spelaren klarar ett lågt nåltryck, högst 2 gram eller att den äter skivor.
- Jag missade den spelare som klarade av att se till att vinkeln på pickupen alltid var rätt så det problemet får ja leva med.
- RIAA-korrektion fanns oftast förr i förstärkarna men har inte sett det på de få specar jag titta på senare tid så då kan det bli ett krav på skivspelaren.

Priserna på dagens skivspelare verkar inte vettiga mot förr. Fast pengarna har tappat en hel del i värde också. Från pandemin då man spädde valutan för att rädda företagen så har vi bland de högsta inflationssiffrorna. Märks bra hur S:s lador ser ut. Som tyskarna efter världskriget, tryck nya pengar. Snart blir det billigare att ta ut sedlar och tapetsera väggarna än att köpa tapeter, kanske snyggare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

På den tiden som vinyl var populärt så skaffade jag en skivspelare.
- Det mest primära är att spelaren klarar ett lågt nåltryck, högst 2 gram eller att den äter skivor.
- Jag missade den spelare som klarade av att se till att vinkeln på pickupen alltid var rätt så det problemet får ja leva med.
- RIAA-korrektion fanns oftast förr i förstärkarna men har inte sett det på de få specar jag titta på senare tid så då kan det bli ett krav på skivspelaren.

Priserna på dagens skivspelare verkar inte vettiga mot förr. Fast pengarna har tappat en hel del i värde också. Från pandemin då man spädde valutan för att rädda företagen så har vi bland de högsta inflationssiffrorna. Märks bra hur S:s lador ser ut. Som tyskarna efter världskriget, tryck nya pengar. Snart blir det billigare att ta ut sedlar och tapetsera väggarna än att köpa tapeter, kanske snyggare också.

Min uppfattning är att det fått en stor nyrenässans som bara fortsätter att växa*. Vilket är helt underbart
Hur det kommer sig är en annan diskussion. Men det gör att så mycket finns tillgängligt idag, både var gäller hårdvara och vinylskivor. Nytt som begagnat.
Har idag en Copland CT401 som är matchad med en Luxman PD264. Båda är i toppskick även efter alla dessa år. Men tyvärr så känner jag inte att skivspelaren gör många av mina skivor rättvisa.
Och då lägger jag hellre pengarna där istället för ett grafikkort som inte levererar samma prestanda om +5år.

* Har varit på flera konserter sedan pandemin "tog slut". Och flera av dom har sålt vinylskivor som merch, MEN även uttryckt blandad förtjusning över att dom har varit tvungna att skjuta upp sin konsert med x antal månader för att tryckningen av deras vinylskivor inte varit klara. Det har alltså varit så pass viktigt för dom att ha med det vid lanseringen av ny musik. Superhäftigt tycker jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feist:

Valde "grafikkort" men mitt intresse är mer teoretiskt än praktiskt. Det jag är ute efter är en uppgradering från mitt GTX 1060 som uppfyller följande kriterier:

1. Inte löjligt dyrt, absolut ej över 4000 kr. 2. Tillräckligt stor prestanda ökning för att det ska vara värt det. 3. Snarlik nivå på elförbrukning/TDP. Högre är acceptabelt men inte extremt mycket högre.

Tvivlar på att något som uppfyller dom 3 punkterna kommer dyka upp under 2023, kanske inte 2024 heller så....

Om jag skulle köpa ett grafikkort idag hade jag tittat på ett begagnat från förra generationen. Ett tips är att kolla på Tradera. Korten där säljs ibland (men inte alltid) för vettiga pengar.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Mellansegmentens grafikkort! Inte så mycket för att köpa själv, men jag tror att det kan bli riktigt intressant konkurrens mellan de olika aktörerna