Spelveteranen John Carmack lämnar Meta

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer så kan man bara gratulera John Carmack för att han äntligen förstått att den organisationen är helt enkelt för klumpig och skulle behövas ritas om från grunden.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Kvotering istället för kompetensbaserad rekrytering är nog döden för västvärlden om vi vill ligga i framkant av teknisk utveckling i framtiden, när ska denna galenskap sluta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Hur långt är ett snöre.
Allt handlar ju om vilka spel man har och vill spela.
Allt för små barn ska dock inte köra VR.
Quest 2 sitter inte bra på barn heller.

Ja precis, för den breda massan så är det svårt att hitta något vettigt att använda det till. Annars skulle i princip varenda människa ha ett o använda dagligen. De är ju t.o.m billiga jämfört en någorlunda telefon.

Sonen fyllde nyss 16 o är +190cm så det sitter nog så bra det kan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dakke:

Kvotering istället för kompetensbaserad rekrytering är nog döden för västvärlden om vi vill ligga i framkant av teknisk utveckling i framtiden, när ska denna galenskap sluta?

När har det varit prio på kompetens först? Man anställer ofta det som liknar en själv. Finns ingen koppling mellan hög lön och bra prestation heller.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ur min synvinkel var han en has-been redan innan han sålde sig till FB, och när han gjorde det tappade jag all respekt som var kvar.

Jag tyckte det var en smula sorgligt när Id började ta vissa beslut med sina spelmotorer som i backspegeln kostade mer än de smakade.

För Id Tech 5 slog Id software på stora trumman för Megatextures som tydligen redan använts i Quake Wars (Id tech 4 om jag har rätt), men megatextures verkade inte väcka intresse i branchen.

Använder Id Tech 6 megatextures? Jag gissar att den kanske gör det då något jag inte lagt märke till i Doom var repeterande texturmönster, vilket megatexturing verkar vara riktigt bra på att motarbeta.

Vad jag vet är det framför allt RAGE och The Evil Within som utnyttjat megatextures, några mindre kända spel utöver det finns det förstås.

Men den stora nackdelen är väl att texturerna måste packeteras som ett eller några få enorma paket och inte moddas eller uppdateras hursomhelst. Enorm nackdel på många sätt.

Hur som haver, John Carmack och Id har tagit fram teknik och spel som mer eller mindre skakat om branchen eller i varje fall satt milstolpar som inspirerat och imponerat.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Hoppas han klampar in hos Valve så vi får Index², eller skapar någon API som smiskar DirectX/Vulkan.

Skrivet av anon334363:

Vulkan är praktiskt taget redan så optimerat som det kan bli för dagens hårdvara. Finns inget hål att fylla här.

Däremot hoppas jag lite att han ska ta inspiration av Lumen, och knåpa ihop någon modern, välfungerande realtids GI och sedan prata öppet och brett om implementationen 😁😁

Är också lite fundersam om vad som är fel på Vulkan, känns som en bra uppgradering över OpenGL. Sen finns ju även vkd3d (dx12), DXVK (dx9-11) och Zink (opengl) för att översätta från andra API:er med riktigt bra prestanda.

Men ja! En Index 2 vore intressant, har just nu en Oculus CV1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Så vad är syftet med VR bortom spel?
Vad ska bert-gunnar 63 använda VR till som gör hans vardag bättre/mer intressant?

Om jag kan få tillräckligt hög detaljrikedom för att utan problem läsa liten text så skulle jag kunna tänka mig det som en ersättning för skärm (fast det skiter nog bert-gunnar i).

Ska bli kul att se vad han (carmack, inte bert-gunnar) hittar på härnäst.

Varför skulle Bert-Gunnar 63 vara någon slags standard? Om han ens har en dator så är den 20 år gammal och används endast för att betala räkningar. Det är många yngre idag som inte heller äger någon riktig dator, utan kör endast på mobil och surfplatta. Det betyder ju inte att PC;n är död.

VR har dessutom chans att attrahera många som inte är särskilt teknikintresserade. Jag har t.ex. vänner som sneglar lite på VR för det finns spel som kan erbjuda lite roliga former av motion. Sen kommer VR innebära nya sätt att interagera med andra.

Tänk bara en sak som att ha vänner som bor långt bort. Hur bra som helst att kunna samlas allihop i VR för att slänga lite käft och spela nåt roligt tillsammans.

På jobbet skull en del möten på distans bli klart bättre med VR.

Under 2023-2024 lär vi se mindre headsets med högre upplösning, med eventuell ögon- och ansiktspårning, riktade mot konsumenter. Vi har bland annat nytt från Meta, HTC, Panasonic och förmodligen Valve. Sony släpper också sin PSVR2.

Permalänk
Medlem

VR kommer nog inte slå igenom på mycket länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

VR kommer nog inte slå igenom på mycket länge.

Vad menas med slå ignom?
det funnits nu ett bra tag nu utvecklare som tjänar pengar på VR, betyder det inte att det slagit genom?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad menas med slå ignom?
det funnits nu ett bra tag nu utvecklare som tjänar pengar på VR, betyder det inte att det slagit genom?

Det är förstås en definitionsfråga, Quest 2 har sålt riktigt bra (ryktas om runt 15 miljoner exemplar) men det är också väldigt många av dessa enheter som samlar damm. Handlar det om att det ska vara en produktkategori som man inte kan ”leva utan” i stil med en telefon eller ens en PC/konsol så har vi nog en bit kvar både vad gäller hårdvara och mjukvara. Entusiasterna kan förbise en del av skavankerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Den gubben funkade bäst när saker gjordes i liten skala och direkt i assembler och noll säkerhet att ta hänsyn till. 90-talet helt enkelt. Kändes ganska passé redan när han tillträdde FB, och är väl inte roligare idag.

Men kan han revolutionera AI så är ju det coolt antar jag

Jag hoppas du förstår hur okunnig du framstår för de som faktiskt jobbat med John. Han är en mycket talangfull ingenjör och det har ingenting med småskalig utveckling eller assembler att göra. Du snackar i nattmössan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

För Id Tech 5 slog Id software på stora trumman för Megatextures som tydligen redan använts i Quake Wars (Id tech 4 om jag har rätt), men megatextures verkade inte väcka intresse i branchen.

Använder Id Tech 6 megatextures? Jag gissar att den kanske gör det då något jag inte lagt märke till i Doom var repeterande texturmönster, vilket megatexturing verkar vara riktigt bra på att motarbeta.

Men den stora nackdelen är väl att texturerna måste packeteras som ett eller några få enorma paket och inte moddas eller uppdateras hursomhelst. Enorm nackdel på många sätt.

Du har missförstått.

Det kan vara så att du inte hört så mycket mer om Megatextures för att det inte heter det egentligen; det är bara ett marketing namn för Sparse Virtual Texturing. Detta är ju ett vanligt grepp för att skapa nyfikenhet. SVT eller motsvarande finns implementerat i både Unity och Unreal. En del av tekniken (clip maps) används också för att rendera stora mängder terräng, gräs, träd o.s.v. Tekniken är i allra högsta grad levande.

Megatextures är inte mindre smidiga än andra texturer eftersom man oftast packar atlasen offline innan man skickar ut den till spelarna. Sen vet jag inte varför du tror att man skulle behöva "modda" eller "uppdatera" sina texturer - tänker du på disk då eller vadå? Det gör man ju typ aldrig. Om du tänker på dynamiska texturer så använder man ju givetvis inte Megatextures för dessa. Det säger väl sig självt tänker jag - du använder rätt verktyg på rätt ställe. Voxlar används sällan för dynamisk geometri exempelvis.

Permalänk

VR är väl fortfarande lite för stora. Lite som en monitor på 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jusernejm:

VR är väl fortfarande lite för stora. Lite som en monitor på 90-talet

Nja, nya Pico 4 med pancake lenses är bra mycket smidigare än Quest. Som ett par skidglasögon ungefär. Dessutom med batteriet bak för bättre viktabalans. Att göra dom mindre och lättare är avgörande för acceptansen i framtiden.
Jag har både Pico 4 och Quest två och Pico är ju klart smidigare speciellt för mig med glasögon då Pico går att vinkla upp. Men när de väl sitter på så tänker man inte på formatet... Båda är bra och jag använder båda.
Pico har en aningen högre upplösning och framförallt större sweet spot vilket jag uppskattar mycket dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

VR kommer nog inte slå igenom på mycket länge.

Håller med. Var en enorm HYPE för fem år sedan. Inte minst Geeks satsade stort på det. Men hela hajpen dog ut mer eller mindre. VR kommer absolut finnas kvar, men endast som en nischprodukt och inte något i volym för normala användare.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Håller med. Var en enorm HYPE för fem år sedan. Inte minst Geeks satsade stort på det. Men hela hajpen dog ut mer eller mindre. VR kommer absolut finnas kvar, men endast som en nischprodukt och inte något i volym för normala användare.

Du har nog rätt till viss del. Det är en teknik som kräver en hel del kvalificerad hårdvara om du vill spela PC-baserat. Och det kostar. Men har du redan en spel-PC så är insteget lägre. Men det är ju därför som Meta och Pico satsar på standalone, och det är häpnadsväckande vilken grafik de kan locka fram ur den hårdvara som finns inbyggd. Se t.ex Red Matter 2. Den här utvecklingen med standalone kommer fortsätta. Quest 3 lär bli bättre på alla fronter, bättre upplösning och pannkaks-linser, lägre vikt och större sweetspot och FOV. Lär komma under senare delen av 2023 säger ryktena.
För övrigt så kan man med mycket gott resultat spela trådlös PCVR numera, kräver dock att man är ensam på sitt 5GHz-wifi-nät och att man har routern trådansluten och inom synhåll. Enklast där om man delar wifi är att skaffa en extra accesspunkt som man dedikerar för VR.

Sen finns det en genre där VR verkligen ger mervärde - simspel. Både racing/rally och flyg. Funkar asbra!

Sen har du PlayStation 5 som kommer med sitt nya VR-headset i vår. Det kostar en hel del (tyvärr), ca 7.500 kr så det blir ett stort insteg för de som är sugna, men det följs upp av en mängd AAA-titlar som jag tror kommer locka över många. Det är en tethered (kabelbunden) lösning likt PC-VR som använder PS5-konsiollens fulla kraft. Vem vill inte spela det här: Horizon Call of the Mountain - Trailer

Själv lirar jag just nu The Walking Dead - Saints och Sinners via PCVR trådlöst på mitt Pico 4 (finns också för Pico & Quest standalone). Asgrymt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Håller med. Var en enorm HYPE för fem år sedan. Inte minst Geeks satsade stort på det. Men hela hajpen dog ut mer eller mindre. VR kommer absolut finnas kvar, men endast som en nischprodukt och inte något i volym för normala användare.

Förra året investerades typ 3.9 miljarder dollar i AR/VR företag, 2018 typ 4.4 miljarder dollar. Hajpen är verkligen inte död.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Carmack började på Oculus året innan Meta (då Facebook) köpte Oculus, så det låter lite struntprat från din sida.
Sen är det ju inte som att han jobbat med Facebook (social median), men jag antar väll att det är det sk "FOLK" ser bara. 🤷‍♂️

Jag tror du läste lite fel. Det jag sa var att ur min synvinkel var han en has-been redan innan han sålde sig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag tror du läste lite fel. Det jag sa var att ur min synvinkel var han en has-been redan innan han sålde sig.

Ok men sålde sig låter som du tror att Carmack ägde Oculus och sålde det till Facebook vilket inte stämmer.
Han var anställd.
Håller inte med om att han var eller är en has been, gissar att det är Oculus/Facebook/Meta som får dig ha sådana känslor.
Han var alltid den som hade dom meat intressanta ideerna där på Meta

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag tror du läste lite fel. Det jag sa var att ur min synvinkel var han en has-been redan innan han sålde sig.

Det du faktiskt skrev var ju dock detta:

Skrivet av backfeed:

Ur min synvinkel var han en has-been redan innan han sålde sig till FB, och när han gjorde det tappade jag all respekt som var kvar.

Dvs, tydligt "sålde sig till FB", vilket han ju inte själv gjorde, så där håller iaf jag helt med invändningen mot detta påstående.
Om man nu vill påstå att han "sålde sig" så var det till ett mycket mindre men mer intressant bolag som senare blev uppköpt av FB/Meta.
Och det låter ju, utifrån vad han indikerat om anledningen, som att det just hur FB/Meta är som till slut fått honom att lämna.

Sedan hur relevant han är för VR-branschen, det är förstås en fråga för sig.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Förra året investerades typ 3.9 miljarder dollar i AR/VR företag, 2018 typ 4.4 miljarder dollar. Hajpen är verkligen inte död.

Globalt sett så är det en fis i rymden, då spelindustrin i stort omsätter ca 1,5 biljoner/året. Hajpen är död. Men VR finns absolut kvar som en nisch.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Globalt sett så är det en fis i rymden, då spelindustrin i stort omsätter ca 1,5 biljoner/året. Hajpen är död. Men VR finns absolut kvar som en nisch.

Så du menar att det var en hype förr när det var än mindre?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Så du menar att det var en hype förr när det var än mindre?

Nej. Tidigare så hypades det något enormt i media. Bara att kika här på SweC. De var tom. på gång att lansera en egen site för VR. Så stor var hajpen förr i tiden. Då trodde man att VR skulle bli allmängods. Nu är det klart att det förblir, bra eller dåligt, en nischprodukt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Carmack började på Oculus året innan Meta (då Facebook) köpte Oculus, så det låter lite struntprat från din sida.
Sen är det ju inte som att han jobbat med Facebook (social median), men jag antar väll att det är det sk "FOLK" ser bara. 🤷‍♂️

Vid sådana här tillfällen saknar jag nedtummen. Inte till dig men personen som du svarade till som avsikligt sprider missinformation.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Globalt sett så är det en fis i rymden, då spelindustrin i stort omsätter ca 1,5 biljoner/året. Hajpen är död. Men VR finns absolut kvar som en nisch.

Jag vet inte var du får den siffran ifrån. Vad jag kan hitta så omsatte hela spelindustrin ~220 miljarder USD det här året. Det är långt ifrån någon biljon.

PC har 20% av den marknaden.

VR är 3% av marknaden idag. Den förväntade tillväxten är 25% per år fram till 2030. Det skulle göra VR lika stort som PC-spelmarknaden är idag, vilket i princip skulle förändra hela marknaden.

Skrivet av martinot:

Nej. Tidigare så hypades det något enormt i media. Bara att kika här på SweC. De var tom. på gång att lansera en egen site för VR. Så stor var hajpen förr i tiden. Då trodde man att VR skulle bli allmängods. Nu är det klart att det förblir, bra eller dåligt, en nischprodukt.

Det hajpades när saker som Google Cardboard och Gear VR kom. Skitprodukter folk var eld och lågor över. Jämförelsen är helt irrelevant för hur marknaden ser ut idag. Idag kan du för några tusenlappar köpa ett VR headset som är helt enormt mycket bättre.

Att VR skulle förbli nischat förefaller närmast verklighetsfrämmande. Vi har headset som kommer i närtid där de är mindre, lättare, har bättre prestanda och bättre bildkvalitet. Sen kommer variabelt skärpedjup som förbättrar upplevelsen avsevärt. Framgent kommer headseten sedan oundvikligen mötas med AR, där bland andra Apple ryktas komma med ett AR/VR headset under nästa år.

I en inte allt för avlägsen framtid kommer TV och datorskärmar kunna ersättas med AR/VR-glasögon. Det kommer även förändra sociala medier och hur vi interagerar med varandra. Och det är inte bara nördarna som kommer tilltalas av detta.

Att det hajpades förr är som sagt helt irrelevant. Det är helt och hållet en fråga om att utveckla tekniken tills den är så bra att den kommer locka de stora massorna.

Ps. Det är lite som att döma ut något utifrån en tidig alpha-preview (då räknar jag inte pionjärerna på 90-talet). Tidiga beta-versionerna har av allt att döma blivit en succé. Flera stora aktörer är investerade i det och vi närmar oss nästa beta-release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Att VR skulle förbli nischat förefaller närmast verklighetsfrämmande.

Exakt sådär sa man/entusiasterna om 3D-skrivare också.

(hela ditt inlägg hade med små ändringar kunnat vara ett försvar för 3D-skrivare för...6-7 (?) år sen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Exakt sådär sa man/entusiasterna om 3D-skrivare också.

(hela ditt inlägg hade med små ändringar kunnat vara ett försvar för 3D-skrivare för...6-7 (?) år sen)

Du menar 3D-skrivare, vars marknad är värderad till ca 14 miljarder USD? De beräknas ha en årlig tillväxt på ca 20% från 2021 till 2030, då marknaden kommer vara 76 miljarder USD.

Hittills har jag inte sett ett enda vettigt argument mot VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nej. Tidigare så hypades det något enormt i media. Bara att kika här på SweC. De var tom. på gång att lansera en egen site för VR. Så stor var hajpen förr i tiden. Då trodde man att VR skulle bli allmängods. Nu är det klart att det förblir, bra eller dåligt, en nischprodukt.

Nej som tidigare skrev är det helt fel jämförelser du drar.
Hade det varit så nischat hade det inte ständigt kommit ny hårdvara och mjukvara. Det hade inte satsats på utveckling som det gör.
Gör du jämförelse med spelmarknaden ja det är litet, menndet är inte så litet att det är obefintligt och det växer hela tiden.

Jag gissar på att du inte har koll på vr scenen industrin men själv har man varit med sen några år och man märker att det blir bar fler ich fler och mer populärt.

Man märker också att det finns en skara som rentav ogillar VR, nästan som en sorts fanboism för "plattskärmsspelande".
Detta är bara löjligt ochbdet kanske är rädsla att en favoritspel kommer försvinna för VR upplagor men det kan man nog vara lugn över inte händer.
Valve fick ta mycket skit för detta med half life alyx minns jag 😁

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du menar 3D-skrivare, vars marknad är värderad till ca 14 miljarder USD? De beräknas ha en årlig tillväxt på ca 20% från 2021 till 2030, då marknaden kommer vara 76 miljarder USD.

Jag berättar för dig (att jag anser, alla "gissar" ju här) att marknadens egna analys är felaktig, och då drar du till med en annan marknadsanalys om påstådd tillväxt.

Titta på vad 3D-skrivarmarknaden sa 2015, dom påstod att vi skulle vara där vi är idag 2018, dom är alltså 4-5 år efter, dom är helt enkelt inte en tillförlitlig källa.
Det där är ju dom siffrorna dom använder när dom söker investeringar, då måste dom såklart påstå att marknaden kommer växa exponentiellt.

Du och marknaden kan ha rätt, men det finns faktiskt ingenting som tyder på det.

https://www.breakit.se/artikel/35489/forsaljningen-av-vr-head...

Som någon redan påpekat, 14Miljarder USD är ingenting, globalt. Det är ungefär samma nivå som den globala marknaden för souvenirer, och ingen skulle komma och påstå att det är någon framtids-bransch p.g.a. det.

Skrivet av Molotov:

Jag gissar på att du inte har koll på vr scenen industrin men själv har man varit med sen några år och man märker att det blir bar fler ich fler och mer populärt.

Med all respekt, det är ju sådär "bubblor" fungerar. I princip oavsett vad du börjar med idag, så om 5 år kommer du kunna säga sådär om den saken/hobbyn.

Din krets/bubbla för den saken växer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag berättar för dig (att jag anser, alla "gissar" ju här) att marknadens egna analys är felaktig, och då drar du till med en annan marknadsanalys om påstådd tillväxt.

Titta på vad 3D-skrivarmarknaden sa 2015, dom påstod att vi skulle vara där vi är idag 2018, dom är alltså 4-5 år efter, dom är helt enkelt inte en tillförlitlig källa.
Det där är ju dom siffrorna dom använder när dom söker investeringar, då måste dom såklart påstå att marknaden kommer växa exponentiellt.

Du och marknaden kan ha rätt, men det finns faktiskt ingenting som tyder på det.

Som någon redan påpekat, 14Miljarder USD är ingenting, globalt. Det är ungefär samma nivå som den globala marknaden för souvenirer, och ingen skulle komma och påstå att det är någon framtids-bransch p.g.a. det.

Med all respekt, det är ju sådär "bubblor" fungerar. I princip oavsett vad du börjar med idag, så om 5 år kommer du kunna säga sådär om den saken/hobbyn.

Din krets/bubbla för den saken växer.

Ja så klart, men det är alltid roligt när folk är så självsäkra. Det är ofta den negativa sidan som ofta självsäkert vet.
Jämför "hypen" med SweCs nedlagda VR-site.
För att bedriva en VR-site behövs det VR-användare som faktiskt använder det och inte bara kör lite Beat saber och sen säger, nej dom andra spelen blir man åksjuk av
(Tänker på jonas i årets spel sändning när half life alyx vann "gå fritt och kräkas")

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc