Permalänk
Officiell jultomte

Mobilt bredband på landet?

Godkväll,

Det är så att farsan ska flytta från lägenhet till landet och jag har lovat hjälpa till att ta fram en lösning för internet då det inte finns något fiber utan endast ADSL om jag förstod rätt. Min fundering är om det är bättre att köra mobilt bredband istället i någon router med ett SIM-kort och i så fall vad ni kan rekommendera. Tror de ger ~400kr i månaden för bredband idag så gärna inte mer än så för själva abonnemanget. Router-kostnad får stå för sig.

Huset ligger i Eskilstuna-trakten om det gör någon skillnad för t ex. 5G.
Enplansvilla på ~95kvm och det enda som används är mobiltelefoner & chromecasts.

Tack på förhand!

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

ADSL finns väl knappt kvar heller längre och kopparnätet där infrastrukturen för ADSL kommer läggas ner inom väldigt kort, tveksamt om man kan nytecka ADSL idag.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av edson:

ADSL finns väl knappt kvar heller längre och kopparnätet där infrastrukturen för ADSL kommer läggas ner inom väldigt kort, tveksamt om man kan nytecka ADSL idag.

Ja precis så mobilt bredband är väl det bästa alternativet känns det som.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Låter väl som en bra plan. Om har möjlighet kolla lite med grannarna hur de gör och vad de har att säga om de olika operatörerna. Annars kolla på operatörernas kartor och var beredd på att nyttja ångerrätten.

De som äger nät är:
Telia
Tele2
Telenor
Tre

Resten går på nått av dessa nät.

Plocka router från operatören eller så brukar jag rekommendera tp link mr600 som relativt prisvärt alternativ. Dock lite halv dåligt Wi-Fi i den som kan behövas kompletteras.

Permalänk
Medlem

Jag skaffade mobilt bredband till farsan som också bor på landet. Han hade adsl innan och sänkte iaf. månadskostnaden med 200:- med mobilt.
Jag fixade Hallon bredband till honom med 100gb vilket förmodligen är för mycket ändå.. Kostar 249:-/månad.
tp-link routern med gsm gick på ~800:- om jag minns rätt.

*Han har fiber i området men kostar 30.000:- installation och sen svindyra månadsabonnemang så är inte värt det.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av etnica33:

Jag skaffade mobilt bredband till farsan som också bor på landet. Han hade adsl innan och sänkte iaf. månadskostnaden med 200:- med mobilt.
Jag fixade Hallon bredband till honom med 100gb vilket förmodligen är för mycket ändå.. Kostar 249:-/månad.
tp-link routern med gsm gick på ~800:- om jag minns rätt.

*Han har fiber i området men kostar 30.000:- installation och sen svindyra månadsabonnemang så är inte värt det.

Tack för svar.

Spelar det alltså ingen större roll om vilken router vi köper på den ytan det gäller? Eller några rekommendationer?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Officiell jultomte

Kollar denna t ex.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5422359#properties

Som säger att den stödjer mobilt bredband, men den har ingen SIM-slot. Missar jag något eller har prisjakt fel?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk

Landet är ett brett begrepp. Jag vet många ställen på landet där man inte ens kan ringa ett mobilsamtal. Och nej jag pratar inte om norrland.
Därför hade jag först undersökt hur bra teckning det är.

Det finns sedan olika lösningar med antenn på taket, men jag känner till dessa dåligt.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Moseby:

Kollar denna t ex.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5422359#properties

Som säger att den stödjer mobilt bredband, men den har ingen SIM-slot. Missar jag något eller har prisjakt fel?

Jag har för mig att asus routrar stödjer mobiltbredband som failover via USB, så du måste fortfarande ha ett modem

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Landet är ett brett begrepp. Jag vet många ställen på landet där man inte ens kan ringa ett mobilsamtal. Och nej jag pratar inte om norrland.
Därför hade jag först undersökt hur bra teckning det är.

Det finns sedan olika lösningar med antenn på taket, men jag känner till dessa dåligt.

Ja landet kanske var ett dåligt ordval. Syftade mest på saknaden av fiber.
Kollade Tre's täckningskarta och det var högsta betyg på denna plats.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av NordhNet:

Jag har för mig att asus routrar stödjer mobiltbredband som failover via USB, så du måste fortfarande ha ett modem

Aah såklart. Fel av mig.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk

* Kolla täckningen med mobil, använd flera operatörer. Telenor/Tele2, Tre och Telia för att se vilken som ger bäst. Spring runt huset och upp på en höjd.
* Köp en bra router. Om det räcker med 4g Är TP-link Archer MR600 en bra router.
* Köp eventuellt en mimo riktantenn vid behov.

Om din pappa har Telenor idag så kan man exempelvis slänga på extra datakort för surf och skaffa obegränsad surf på mobilen.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av gothenburg:

* Kolla täckningen med mobil, använd flera operatörer. Telenor/Tele2, Tre och Telia för att se vilken som ger bäst. Spring runt huset och upp på en höjd.
* Köp en bra router. Om det räcker med 4g Är TP-link Archer MR600 en bra router.
* Köp eventuellt en mimo riktantenn vid behov.

Om din pappa har Telenor idag så kan man exempelvis slänga på extra datakort för surf och skaffa obegränsad surf på mobilen.

Tack för svar. Är det någon mer skillnad mellan MR200 och MR600 utöver hastigheten? Tvivlar på att de behöver mer än 733Mbit/s som MR200 ger.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Bor i Eskilstuna (numera) så vet att 5G inte är utbyggt och inget alternativ utanför centrala delarna då bara vissa områden av tätorten har täckning. Gäller både Telia och Net4Mobility (Tele2 och Telenors gemensamma bolag). Tre har inte byggt här alls än. Tre kommer bygga i mindre kommuner i länet innan de ens börjar bygga i Eskilstuna verkar det som.

Sätt upp antenn på mast/maströr utomhus så går det säkert helt ok med 4G/LTE.

Svarstider kommer givetvis lida. Router behöver inte vara någon värstingmodell, en Huawei/Soyealink B535-333 räcker långt när det gäller LTE, skulle givetvis rekommendera att stänga av WiFi i den och köra egna accesspunkter. Mobilt bredband är CGNAT så du kommer få titta på lösningar som Zerotier, Tailscale o.s.v. om du ska göra något mer avancerat.

Permalänk
Skrivet av Moseby:

Tack för svar. Är det någon mer skillnad mellan MR200 och MR600 utöver hastigheten? Tvivlar på att de behöver mer än 733Mbit/s som MR200 ger.

Cat6, annars är du begränsad till 100 mbp på lan.
Alternativet är ju att köpa en begagnad (ny) router på Tradera.

Verkar även som den stödjer fler 4g-band, bland andra 700 mhz (band 28) som kan krävas på landsbygden.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag har för mig att asus routrar stödjer mobiltbredband som failover via USB, så du måste fortfarande ha ett modem

Routern han länkar har inte USB så det är nog bara fel på prisjakt.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av gothenburg:

Cat6, annars är du begränsad till 100 mbp på lan.
Alternativet är ju att köpa en begagnad (ny) router på Tradera.

Verkar även som den stödjer fler 4g-band, bland andra 700 mhz (band 28) som kan krävas på landsbygden.

LAN kommer inte användas utan endast Wi-Fi som gäller

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk

La till min Mamma på mitt tre abonnemang och skaffade en 4g router. (Med utgång för dect telefoner)
Jag har fri surf på abonnemanget så nu kan hon ringa med dect telefoner, lyssna på ljudbok och se på TV via min gamla nvidia sheild.
Tycker att det fungerar bra för endast 100 sek extra.

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk
Medlem

Att välja en SIM router kan i vissa fall vara en dålig lösning. Det beror helt på vilken signalstyrka man får inomhus. Att behöva efterkomplettera med externa antenner kan springa i väg kostnadsmässigt. Med denna modemlösningen har man de bästa möjligheterna att få till en bra signal. Måste dock kompletteras med en vanlig router inomhus. Det blir inte jättebilligt men en väldigt bra lösning enligt min erfarenhet.

Kompletterande text.
Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk

Lägger med tråden där jag för flera år sedan hade liknande frågor.
Säger dock inte att den passar för er men har fungerat bra för oss.

Routern va ju av den äldre sorten så det borde finnas bättre idag.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1589710-4g-router-med-...

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av KjellO:

Att välja en SIM router kan i vissa fall vara en dålig lösning. Det beror helt på vilken signalstyrka man får inomhus. Att behöva efterkomplettera med externa antenner kan springa i väg kostnadsmässigt. Med denna modemlösningen har man de bästa möjligheterna att få till en bra signal. Måste dock kompletteras med en vanlig router inomhus. Det blir inte jättebilligt men en väldigt bra lösning enligt min erfarenhet.

Tack för tips men din länk verkar vara trasig.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Tack för svar. Är det någon mer skillnad mellan MR200 och MR600 utöver hastigheten? Tvivlar på att de behöver mer än 733Mbit/s som MR200 ger.

Dom där 733Mbit som du pratar om är inte hur snabbt bredband MR200 stödjer. Det är den lokala maxhastigheten över 2,4GHz och 5GHz-banden kombinerat.

MR200 har stöd för en teoretiskt maxhastighet på 150Mbit via 4G. Jämfört med MR600 så saknar MR200 även möjlighet att manuellt välja frekvens och saknar även möjlighet att låsa mot specifika frekvenser. Chansen att du får ut närmare 100Mbit utan eventuell extern antenn är rätt liten. Utan extern antenn så ansluter modemet till närmaste masten och bor det fler i närheten utan fiber så blir den lätt överbelastad kvällstid och helger och somrar när folk är hemma.

Hur det blir i praktiken är omöjligt att veta då 4G är unikt för varenda hushåll. Om MR200 duger för dina föräldrar så gör det.

Om inte så kan man behöva extern antenn och leta både närmaste men även alternativ mast, samt ta reda på vilken som är bäst baserat på tid, överbelastning, tillgängliga frekvenser m.m.

Edit: Jag har nämnt det många gånger tidigare, men dessa trådar fortsätter dyka upp så det tåls att upprepas.

Min närmaste mast ligger ca 900m bort med fri sikt. Eftersom den är närmast med bäst signalstyrka så är det den modemet kommer ansluta till. Mot den masten fick jag enstaka Mbit och kvällar, helger och somrar var det inte möjligt att streama något alls via t.ex. Netflix. Gick knappt att surfa. Masten var överbelastad + att den endast hade låga frekvenser (låg hastighet men bra täckning).

Med en extern riktantenn så kunde jag istället rikta in mig mot en mast 9km bort som dessutom hade högre frekvenser. Genom att låsa på dessa (istället för dom låga frekvenserna som också fanns på samma mast 9km bort) ökade jag min hastighet till 270Mbit/s. Därför är det viktigt att kunna låsa mot specifika frekvenser.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Vet inte vad som hände med länken men här ligger produkten.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Tack för svar. Är det någon mer skillnad mellan MR200 och MR600 utöver hastigheten? Tvivlar på att de behöver mer än 733Mbit/s som MR200 ger.

som @nu1mlock säger så är det viktigt att kunna styra vad man ansluter mot. Men stirra inte bild på siffror, en av de viktigaste sakerna som cat6 har är carrier aggregation, att den kan ansluta och använda två band samtidigt. Detta ger i praktiken för det mesta dubbla hastigheten, även när man har dålig signal. Så har man ~5Mbit/s med ett cat4 modem kan man nästan räkna med att cat6 kommer ge ~10Mbit/s.