Sharkgaming dator - synpunter innan beställning?

Permalänk

Sharkgaming dator - synpunter innan beställning?

Hej. Har satt ihop en dator i min prisklass på Sharkgaming.se. Pris för dator blir 14500 kr (16 458 kr ordinarie). Vad tycker ni om denna spec och något som bör justeras innan jag trycker på knappen? Någon del som inte alls håller måttet? Hade idé om att sätta ihop datorn själv med liknande spec men det fanns knappt någon ekonomisk vinning i detta mot att ta den via Sharkgaming och få den byggd och levererad från en och samma leverantör. Tack på förhand för era synpunkter 🙏

Fridens! 💫

Datorlåda
1 x NZXT H511 Flow SG Edition - Black Kabinet
CPU
1 x Intel Core i5-12400F Processor
Moderkort
1 x ASUS TUF GAMING B660-PLUS WIFI D4
Grafikkort
1 x MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X 12G OC
RAM
1 x Kingston Fury Beast 2x8GB DRR4 3200MHz RAM
Strömförsörjning
1 x HYDRO K PRO 850W PSU Strömförsörjning
Systemdisk NVMe
1 x KINGSTON NV2 1000GB M.2 2280 NVMe SSD
CPU-kylning
1 x Shark Gaming Bloodfreezer 120 Watercooling
Operativsystem
1 x Windows 11 Home (Värde kr 1459.-)
Gamertag
1 x gamertag på chassi
Kvalitetssikring
1 x Den här datorn är byggd och testad av våra tekniker
Leveranstid
1 x Normal Leverans

Pris inkl frakt efter rabatter 14 500 kr.

Permalänk

Så gott som samma komponenter, 12900kr från inet med byggnad inkluderad. Windows 11 Pro nyckel hittar du på G2A för ca. 300kr.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/QAYOAaW_fVy8rcNJlWnEwtQANY0...

Permalänk
Skrivet av kobayashi:

Så gott som samma komponenter, 12900kr från inet med byggnad inkluderad. Windows 11 Pro nyckel hittar du på G2A för ca. 300kr.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/QAYOAaW_fVy8rcNJlWnEwtQANY0...

Men den är ju inte från sharkgaming på ett nyreggat konto (tänkte jag får bli den första som skriver den kommentaren)

Bra pris dock, och från inet

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/VwYOAc17G1nZD6xPofqQ2vvgwAc/sholinman

Köp Windows billigt på nätet

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sholinman:

Hej. Har satt ihop en dator i min prisklass på Sharkgaming.se. Pris för dator blir 14500 kr (16 458 kr ordinarie). Vad tycker ni om denna spec och något som bör justeras innan jag trycker på knappen? Någon del som inte alls håller måttet? Hade idé om att sätta ihop datorn själv med liknande spec men det fanns knappt någon ekonomisk vinning i detta mot att ta den via Sharkgaming och få den byggd och levererad från en och samma leverantör. Tack på förhand för era synpunkter 🙏

Fridens! 💫

Datorlåda
1 x NZXT H511 Flow SG Edition - Black Kabinet
CPU
1 x Intel Core i5-12400F Processor
Moderkort
1 x ASUS TUF GAMING B660-PLUS WIFI D4
Grafikkort
1 x MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X 12G OC
RAM
1 x Kingston Fury Beast 2x8GB DRR4 3200MHz RAM
Strömförsörjning
1 x HYDRO K PRO 850W PSU Strömförsörjning
Systemdisk NVMe
1 x KINGSTON NV2 1000GB M.2 2280 NVMe SSD
CPU-kylning
1 x Shark Gaming Bloodfreezer 120 Watercooling
Operativsystem
1 x Windows 11 Home (Värde kr 1459.-)
Gamertag
1 x gamertag på chassi
Kvalitetssikring
1 x Den här datorn är byggd och testad av våra tekniker
Leveranstid
1 x Normal Leverans

Pris inkl frakt efter rabatter 14 500 kr.

Inet är ju mycket billigare. Finns det någon anledning varför du vill handla från sharkgaming?

Permalänk

Tack för alla kommentarer och tips! Uppskattas verkligen. Flera är inne på att köpa på Inet istället och menar det är billigare. Jag gjorde dock lite justeringar på Shark Gaming för att matcha förslag nummer 1 från kobayashi och utan windows 11 då som ni sa man kan köpa billigare på andra ställen.

Följande specifikation för 11 222 kr byggd och klar blev det då hos Sharkgaming. Vad tror ni om denna? Ps. Är småbarnsfarsa och spelar inte mycket men vill ändå ha en bra dator som håller ett tag

Datorlåda
1 x NZXT H511 Flow SG Edition - Black Kabinet
CPU
1 x Intel Core i5-12400F Processor
Moderkort
1 x ASUS PRIME B660M-K D4 Bundkort
Grafikkort
1 x MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X 12G OC Grafikkort
RAM
1 x Kingston Fury Beast 2x8GB DRR4 3200MHz RAM
Strömförsörjning
1 x HYDRO K PRO 850W PSU Strömförsörjning
Systemdisk NVMe
1 x KINGSTON NV2 1000GB M.2 2280 NVMe SSD
CPU-kylning
1 x Shark Gaming Bloodfreezer 120 Watercooling

Permalänk
Medlem

Kanske bara min okunskap men angående nätagget.
Vad är HYDRO PRO K för nätagg?
Certifiering? Garanti?

Nätagget är inget man ska snåla in på kvalitetsmässigt, även om det känns trist att lägga pengar på.
Du behöver inte 850w för dessa komponenter (om du har ett 80+ gold certifierat agg. Du klarar dig gott och väl med 650-750w

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av sholinman:

Tack för alla kommentarer och tips! Uppskattas verkligen. Flera är inne på att köpa på Inet istället och menar det är billigare. Jag gjorde dock lite justeringar på Shark Gaming för att matcha förslag nummer 1 från kobayashi och utan windows 11 då som ni sa man kan köpa billigare på andra ställen.

Följande specifikation för 11 222 kr byggd och klar blev det då hos Sharkgaming. Vad tror ni om denna? Ps. Är småbarnsfarsa och spelar inte mycket men vill ändå ha en bra dator som håller ett tag

Datorlåda
1 x NZXT H511 Flow SG Edition - Black Kabinet
CPU
1 x Intel Core i5-12400F Processor
Moderkort
1 x ASUS PRIME B660M-K D4 Bundkort
Grafikkort
1 x MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X 12G OC Grafikkort
RAM
1 x Kingston Fury Beast 2x8GB DRR4 3200MHz RAM
Strömförsörjning
1 x HYDRO K PRO 850W PSU Strömförsörjning
Systemdisk NVMe
1 x KINGSTON NV2 1000GB M.2 2280 NVMe SSD
CPU-kylning
1 x Shark Gaming Bloodfreezer 120 Watercooling

om du vill ha en dator som håller länge så ska du nog undvika sharkgaming om man kolla så är det ganska vanligt med datorer som går sönder väldigt fort, har tillverkningsfel, är felmonterade och deras support ska tydligen vara mer eller mindre helt omöjlig att få tag i vid ett problem.

har personligen ingen egen erfarenhet från dem men generellt skulle jag köpa från t.ex inet, komplett osv istället även om det kostade nån tusenlapp mer för där vet jag att jag får iaf hjälp vid problem.

sen som jag förstått det köp inget shark gaming special tydligen så ska det vara typ det billigaste stuffet de kan få tag i som de kletar på sin egen klisterlapp på, dubblar priset och lägger fram den som guld och gröna skogar.

skulle även rekommendera större CPU-kylare oavsett var du handlar 120mm AIO har inte varit aktuellt på många år dagens cpu är ganska varma av sig och vill du få ur max ur dem ska du kyla dem så mycket som möjligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Nautilus011:

Kanske bara min okunskap men angående nätagget.
Vad är HYDRO PRO K för nätagg?
Certifiering? Garanti?

Nätagget är inget man ska snåla in på kvalitetsmässigt, även om det känns trist att lägga pengar på.
Du behöver inte 850w för dessa komponenter (om du har ett 80+ gold certifierat agg. Du klarar dig gott och väl med 650-750w

Nättagget är bara spekat för 80+ bronze och ickemodulärt, väldigt tråkigt att se i 2023 (läs om tills det är 2023 hehe) när 80+ gold är väldigt vanligt.

Det verkar vara ett FPS nättagg så det är iallafall inget noname nättagg men med tanke på att marknadsföringen på FSPs hemsida snackar om multi CPU och single/multi 12V rails så låter det inte som ett nättagg som lanserades speciellt nyligen. Kollade prisjakt, pricerunner och en PDF fil från FSP hemsida och den verkar ha lanserats 2021, låter inte speciellt övertygande eller lockande att köpa det imo.
https://www.fsplifestyle.com/en/product/HydroKPRO850W.html

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Kanske bara min okunskap men angående nätagget.
Vad är HYDRO PRO K för nätagg?
Certifiering? Garanti?

Nätagget är inget man ska snåla in på kvalitetsmässigt, även om det känns trist att lägga pengar på.
Du behöver inte 850w för dessa komponenter (om du har ett 80+ gold certifierat agg. Du klarar dig gott och väl med 650-750w

Nätagget är FSP så säkert helt okej, men bara 80+ bronze vilket får anses ganska dåligt idag, samt icke modulärt.

Edit: måste lära mig att uppdatera när jag öppnat en tråd och inte svarar i den direkt. Finns mer info högre upp.

Permalänk

Återigen stort tack för alla svar! Har vridit och vänt och det lutar nu åt Inet och kunna välja lite mer fritt. Tror jag har fått till något i nedan bygge. Inväntar om någon vänlig själ ytterligare har något som de tycker är tokigt. Annars kör jag nog på detta

Tack för allt och gott nytt år!

https://www.inet.se/kundvagn/bild/DwkOAYw5uggfrRZDr-GzCHT_zpM...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sholinman:

Återigen stort tack för alla svar! Har vridit och vänt och det lutar nu åt Inet och kunna välja lite mer fritt. Tror jag har fått till något i nedan bygge. Inväntar om någon vänlig själ ytterligare har något som de tycker är tokigt. Annars kör jag nog på detta

Tack för allt och gott nytt år!

https://www.inet.se/kundvagn/bild/DwkOAYw5uggfrRZDr-GzCHT_zpM...

Bygget såg bra ut.

Det AMD bygget jag la ihop, kostade 900kr mer (går säkert att få ner lite till) det har ett grafikkort som presterar likt ett 3070Ti.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Skrivet av sholinman:

Återigen stort tack för alla svar! Har vridit och vänt och det lutar nu åt Inet och kunna välja lite mer fritt. Tror jag har fått till något i nedan bygge. Inväntar om någon vänlig själ ytterligare har något som de tycker är tokigt. Annars kör jag nog på detta

Tack för allt och gott nytt år!

https://www.inet.se/kundvagn/bild/DwkOAYw5uggfrRZDr-GzCHT_zpM...

Om budgeten inte är helt spikad hade jag hellre tagit en 13600K/KF och ett Z690/Z790 moderkort istället. Blir cirka 1700 kr dyrare (cirka 12% högre kostnad räknat på hela bygget) men en generation nyare och bättre entrådad prestanda och betydligt bättre flertrådad prestanda, bland annat på grund av att 13600 även har 8 energieffektiva kärnar utöver de 6 prestandakärnorna, 12400F saknar helt de energieffektiva kärnorna. Om det någon gång blir aktuellt att sälja datorn kommer även värdet på dessa komponenter att stå sig betydligt bättre.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/ahIOAcRbo_UtXqdKnVeUPkjVRvw/12600kf