Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

In Bruges (2008)
Två yrkesmördare gömmer sig i en stad i Belgien. Skit spårar ur.

Riktigt rolig, i brittisk manér. Får mig att tänka på Guy Ritchie filmer, typ Snatch och The Gentlemen. Samma regissör, och i stor utsträckning skådisar, som nu är aktuella i The Banshees of Inisherin.

7,5/10

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Avatar 2

Vet ej, imponerande vatten i filmen men story. Samma som första men i vattenmiljö.

7/10

Permalänk
Medlem

Black Adam

Så. Mycket. CGI.

Rätt okej. Se den på Streaming om du har HBO

6/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

In Bruges (2008)
Två yrkesmördare gömmer sig i en stad i Belgien. Skit spårar ur.

Riktigt rolig, i brittisk manér. Får mig att tänka på Guy Ritchie filmer, typ Snatch och The Gentlemen. Samma regissör, och i stor utsträckning skådisar, som nu är aktuella i The Banshees of Inisherin.

7,5/10

Som jag nämnde på sidan innan så gillar man In Bruges så gillar man The Banshees of Inisherin också, kan lätt rekommendera

Permalänk
Medlem

True grit - Western av Cohen bröderna. Välgjord och bra. 8/10

Bram stokers Dracula - Fortfarande suverän 30 år senare. 9/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Glass Onion.

Såg den nyss. Var dålig i början, okej i mitten och dålig igen i slutet.

Fattar inte hur Hollywood vågar väva in supersamtida vinkningar i sina filmer. I den här fanns det massor av dem, exempelvis att de hänvisar till ”pandemin”, Zoom… osv. Inte nog med att jag tycker det är oattraktivt och drar en ur fantasin, men det bör också korta filmens levnadstid rejält. Vem om 20 år kommer tycka att de referenserna känns fräscha, eller ens förstå vad de snackar om?

Det sätter även fingret på en annan grej jag inte gillar med moderna filmer, nämligen att de allt för ofta känns som glorifierade inlägg i sociala medier. De har liksom någon form av sassy, no-fucks-given attityd över dem. En arrogant överton och ständig ”cool bitch” approach hos karaktärerna. Kort och gott: jag gillar sällan karaktärerna i moderna filmer. De är självupptagna och ointressanta.

Moderna filmer suger. 😔

3,5/10p

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Vad är en "lånad" film o varför skulle SDR vara bättre där? Vad som ser bäst ut beror väl ändå på graden o inte om den leveras i SDR eller HDR. O iofs så tenderar HDR att ha bättre bitdjup o därmed betydligt mindre ful posterizing/banding, så därför väljer jag personligen _alltid_ HDR om det finns att tillgå.

Man köper inte filmen men man tittar på den ändå.
Tror det blir något galet i Plex när HDR streamas. Färgerna blir ganska gråa. Problemet har aldrig hänt med SDR-filmer.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Storage Jar:

Tror det blir något galet i Plex när HDR streamas. Färgerna blir ganska gråa. Problemet har aldrig hänt med SDR-filmer.

Det låter som att färgrymderna inte matchar. Visas BT.2020 upp i BT.709 utan anpassning så blir färgerna väldigt matta. Om samtidigt HDR forceras till SDR utan att konvertera från PQ EOTF till Power Law blir bilden väldigt blek.

Allt detta kan ske om inte mediaspelaren tolkar metadatan och taggarna korrekt. Då är det vanligt att den förutsätter att innehållet är i SDR med BT.709. Vad det finns för förutsättningar med Plex vet jag inte, men vad jag har hört så kodas allt innehåll om när den används och då är det extra viktigt att färghanteringen inte blir knas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Man köper inte filmen men man tittar på den ändå.
Tror det blir något galet i Plex när HDR streamas. Färgerna blir ganska gråa. Problemet har aldrig hänt med SDR-filmer.

Jag har fått upp varningar ett par gånger när jag försökt spela 4K HDR material via PLEX. Har numera gått över helt till 1080p SDR istället :/

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag har fått upp varningar ett par gånger när jag försökt spela 4K HDR material via PLEX. Har numera gått över helt till 1080p SDR istället :/

Vad har du för mediaspelare? Apple tv är bra på att göra om hdr till sdr genom infuse
Har man ingen bra hdr bildvisare är det bra , kör det mot projektor, men hdr på, på oled tvn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag har fått upp varningar ett par gånger när jag försökt spela 4K HDR material via PLEX. Har numera gått över helt till 1080p SDR istället :/

Hade det inte varit bättre att byta spelare istället för att kolla på grejer i sämre kvalle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Vad har du för mediaspelare? Apple tv är bra på att göra om hdr till sdr genom infuse
Har man ingen bra hdr bildvisare är det bra , kör det mot projektor, men hdr på, på oled tvn

Kör den inbyggda PLEX-appen i min Samsung TV

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Kör den inbyggda PLEX-appen i min Samsung TV

skräp, köp en Nvidia Shield eller Zidoo Z9X, samtidigt en soundbar som klarar Dolby TrueHD Atmos och DTS-X, välkommen tillbaka till 4K HDR världen, tråkiga bara att du inte kan köra Dolby Vision då Samsung inte stödjer det på sina TV, idiotiskt nog.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Little Women
https://www.imdb.com/title/tt3281548/?ref_=nv_sr_srsg_0

Tyckte den var riktigt härlig med bra skådespelare rakt igenom.
4/5

Såg sedan att Prime rekommenderade Lady Bird och håller på att se den nu.
Tänkte att vad underligt, Saoirse Ronan och Chalamet igen men det hade sin förklaring - samma regisör till båda filmerna.

Ronan är en riktigt bra skådis måste jag säga!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

skräp, köp en Nvidia Shield eller Zidoo Z9X, samtidigt en soundbar som klarar Dolby TrueHD Atmos och DTS-X, välkommen tillbaka till 4K HDR världen, tråkiga bara att du inte kan köra Dolby Vision då Samsung inte stödjer det på sina TV, idiotiskt nog.

Nej tack, tar hellre god användbarhet än lite högre bildkvalitet

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Nej tack, tar hellre god användbarhet än lite högre bildkvalitet

hehe, du kan ju köra Plex på Shielden.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

hehe, du kan ju köra Plex på Shielden.

Jag förstår det, men gissar att det involverar fler fjärrkontroller och mjukvaruuppdateringar och annat mög

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag förstår det, men gissar att det involverar fler fjärrkontroller och mjukvaruuppdateringar och annat mög

nja, fjärrkontroll kan du köra med en, antingen TV eller Shields egna, uppdateringar är inga konstigheter, iaf inte någon anledning till att inte vilja ha mycket bättre bild och ljudkvalite.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Nej tack, tar hellre god användbarhet än lite högre bildkvalitet

Sen när har en Shield inte god användbarhet?

Permalänk
Medlem

Vill ni diskutera Shield, Plex eller annat så gör det gärna i en annan tråd. Till exempel:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1446809-nvidia-shield-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Hade det inte varit bättre att byta spelare istället för att kolla på grejer i sämre kvalle?

Vad spelar det för roll när de laddar ned filmerna olagligt?
Lite kul att de gnälls på kinakopior som är gratis *LOL*

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Vill ni diskutera Shield, Plex eller annat så gör det gärna i en annan tråd. Till exempel:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1446809-nvidia-shield-...

Helt på din sida. Var aldrig intresserad av diskussionen till att börja med

OT: UFO Sweden
Nyss hemkommen från biografen. Den var okej. Skådespelarinsatserna var sisådär. Svårt att säga om det berodde på skådisarna eller regin, men det kändes liksom lite… B… på det där sättet svenska filmer tyvärr tenderar att göra. Det är som att karaktärerna är fullständigt oförmögna att agera och prata samtidigt, utan så fort det ska pratas så ska allting annat pausas. Jag vet inte.. tycker det försämrar upplevelsen. Den manliga huvudrollsinnehavaren var dock bra.

Utöver det var det en väldigt bra produktion. Snygg film och jättebra effekter. De ska verkligen ha en stor eloge för den resa de gjort som studio.

Handlingen var helt okej. Skulle nog ha uppskattat den mycket när jag var liten, typ 11-13 år.

Tempot var lite lågt - de kunde ha skyndat på det hela litegrann och kortet filmen en kvart eller så.

Har svårt att tänka mig att den kommer uppskattas utomlands, men vad vet jag. Mycket av värdet ligger i de nostalgiska inslagen imo.

Totalt: 6/10p

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Avatar 2. 13 år och så gör Cameron exakt samma rulle igen

Den här hade han kunnat släppa året efter egentligen.
Men det fungerade trots jag såg om avatar igår.

Håller med känns tyvärr väldigt mycket samma som förra i handlingen.

Sedan unobtanium, metallen från första filmen nämns knappt.
Snackas även om att dom ska ta över planeten och förflytta mänskligheten till Pandora... men när dom inte kan andas luften utan särskilda masker.. så känns det inte speciellt genomtänkt? Hade hoppats på lite mer chill film där människorna kanske lugnade ner sig ett par hekto och öppnade för trade relations... Känns som han har haft skrivtorka i 10+ år, eller slängt ihop manuset på en pisskvart? Sedan snubben som som dog i förra filmen, är med igen (Quaritch) uppskattades inte för min del.

Dold text

Edit: filmen är välgjord och sevärd om man gillade ettan.
men lite missnöjd att den inte var bättre handling.

Permalänk
Medlem

No country for old men - Välgjord, spännande och med världens mega-psyko som förföljer Moss. Mycket bra. 9/10

Fargo - Gammal men bra drama-komedi om kidnappning och mord. Polisen Marge är så himla klämkäck. 8/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Avatar 2
Skön uppföljare med flera intressanta karaktärer. Halvtråkig antagonist (bygger mycket inför uppföljaren dock). Grym CGI. Kändes inte utdragen på något sätt (3h lång). Lite väl mycket referenser till första filmen.
8/10

En annorlunda värld (Strange World)
Bästa Pixar-filmen som gjorts på typ 7 år. Ligger rätt i tiden story-mässigt. Mysig. Rekommenderas!
9/10

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Glass Onion: A Knives Out Mystery - (eller "Knives Out 2".)

Nytt detektivfall för Benoit Blanc (och Daniel Craig gör det med samma härligt överdrivna panache som tidigare).

Filmen är överlag "mer av samma vara" som 1:an med en stor ensemble av kända skådespelare (dock inte imo lika bra gäng som i 1:an, men det var ärligt talat svårslaget) och lite sämre story (så typisk uppföljare) - det till trots tyckte jag den var klart sevärd och underhållande. Gillar man Knives Out (1) lär man gilla denna.

Filmen har i skrivande stund 7,3 på IMDB och det tycker jag låter rimligt.

7 av 10 munkar utan hål i mitten.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Doom: Annihilation (2019)
2/10

Jag kan inte rekommendera den.
Väldigt låg budget film. Hade de sänkt ljusstyrkan så hade de kanske kunnat gömma mycket av den billiga rekvisitan. Det hade dock bara hjälp lite gran. Den håller inte alls samma kvalitet som första filmen.

Kan nämnas att jag även såg första Doom igen dagen innan då jag nu kunde se den i 4k.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Håller med känns tyvärr väldigt mycket samma som förra i handlingen.

Sedan unobtanium, metallen från första filmen nämns knappt.
Snackas även om att dom ska ta över planeten och förflytta mänskligheten till Pandora... men när dom inte kan andas luften utan särskilda masker.. så känns det inte speciellt genomtänkt? Hade hoppats på lite mer chill film där människorna kanske lugnade ner sig ett par hekto och öppnade för trade relations... Känns som han har haft skrivtorka i 10+ år, eller slängt ihop manuset på en pisskvart? Sedan snubben som som dog i förra filmen, är med igen (Quaritch) uppskattades inte för min del.

Dold text

Edit: filmen är välgjord och sevärd om man gillade ettan.
men lite missnöjd att den inte var bättre handling.

De bytte ut unobtanium med annan valuta :p. De tog manus från ettan sen klippte de och klistrade för att passa havstemat. Lite nyfiken vilken nästa miljö blir. Öken och nomadstammar?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

De bytte ut unobtanium med annan valuta :p. De tog manus från ettan sen klippte de och klistrade för att passa havstemat. Lite nyfiken vilken nästa miljö blir. Öken och nomadstammar?

Hehe bra fråga, efter de prickat av djungel och "himmel" i ettan (med de flygande öarna osv) och nu vatten i tvåan...
Tja, kanske öken i trean ... eller kanske grottor och underjordstema? Eller kanske mer nordiskt vintertema?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Fick äntligen hem Ghost in the Shell (1995) på skiva.
Har sett den massor av gånger tidigare men man tröttnar aldrig på denna absolut tidlösa klassiker. I 4k med Dolby Vision ser den dessutom otrolig ut. Det ska dock sägas att att det finns en viss charm med att se denna i ett äldre mediaformat på en tjock-tv då det hör den tidsperioden till och den estetiska stilen lämpar sig väl för det. Hur är då själva filmen? För mig är den ett absolut mästerverk som kvalar in på topp 10-listan över de bästa som har gjorts. Perfekt berättande, mästerligt animerad, otroligt soundtrack och att den genom animation förmedlar så mycket känslor och passion gör denna till en solklar 10/10 i min bok.