Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Någon som har en MG4 med stora batteriet? Är nyfiken på laddhastigheten, för det är just det stora batteriet som det ryktas om kan ladda "snabbt". Förstår ju att det är vinter så svårt att testa kanske.

Det finns bara det stora batteriet på MG4 i Sverige. Enligt AMS test så laddar den i sina max 135 kW upp till 50% för att sen sakta sjunka ner till runt 70 kW vid 70%, strax under 60 kW vid 80% och sen en avslutade dom testet på 90%, då låg MG4 på 30 kW.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/biltester/20221229...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska faktiskt försöka provköra en MG4 när jag är i Stockholm nästa gång. Den är bra billig ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ska faktiskt försöka provköra en MG4 när jag är i Stockholm nästa gång. Den är bra billig ändå.

Jag håller med. En fullutrustad elbil med WLTP på 40+ mil för "bara" 415K. Har tyckt om tidigare bilar från MG förutom Marvel R. AMS tyckte om den, Vi bilägare gjorde det inte. Ska hämta upp i början på januari å testa själv

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Säljaren från DinBil hörde av sig dagen innan jul om eventuell leverans av vår ID4 veckan innan nyår. I tisdags fick vi reda på att det var ok att hämta och idag hämtade vi den. Alltid skönt när man är på "rätt sida". Hade varit jävligt trist att få den levererad nästa vecka och "missa" 20 tusen. (Även om 20tkr i denna konkurs inte avgjorde köp, så tackar man inte nej, täcker ju nästan vinterhjulen ).

Den skulle ha levererats i vecka 44 och jag började tro att VW skulle börja göra en Peugot och cancellera ordrar. Alla luddiga svar man fick när man kollade om leverans fick mig att tro det, men nä. Dom stod för beställningen och priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Finns flera ID4 i lager för omgående leverans om man kan tänka sig att leva utan ”travel assist” och elektrisk baklucka.
Annars 12-14 månader.

Beställde två Enyaq som var lagerbilar den 8 November. De har både TA och elbaklucka, fick dessa efter 3-veckor. Får ju även full bonus på 70k för dessa så firman är jättenöjd över det impulsköpet.

Tror det är vanligare med mer välutrustade Enayqs i överlag då de har bättre grundutrustning. Har båda modellerna och tycker Enayqen är en trevligare bil än ID.4an.

Permalänk
Medlem

Goda nyheter för segladdare (och snabbladdare!).

– Den goda nyheten är att snabb- eller supersnabbladdning inte tar kål på batterierna. Det handlar om balans, precis som med kosten. Slutsatsen är att batterierna i snitt endast har tappat 17 procentenheter mer när de bara har snabbladdats, säger Ståle Frydenlund, testledare på norska elbilsföreningen.

https://alltomelbil.se/snabbladda-bara-elbilen-1-av-4-ganger-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Goda nyheter för segladdare (och snabbladdare!).

– Den goda nyheten är att snabb- eller supersnabbladdning inte tar kål på batterierna. Det handlar om balans, precis som med kosten. Slutsatsen är att batterierna i snitt endast har tappat 17 procentenheter mer när de bara har snabbladdats, säger Ståle Frydenlund, testledare på norska elbilsföreningen.

https://alltomelbil.se/snabbladda-bara-elbilen-1-av-4-ganger-...

Kanske lyckas tolka det fel, men 17% låter snarare väldigt mycket?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Kanske lyckas tolka det fel, men 17% låter snarare väldigt mycket?

Hade behövt veta vad för bilar som är med i testet, är det 22 likvärdiga bilar eller är det 22 olika modeller osv. Skulle säga att underlaget är för litet för att dra några större slutsatser av det, är det dessutom olika bilmodeller är det ännu svårare. Det vi kan säga är väl att man verkar kunna bara snabbladda en elbil utan att batteriet är dött vid 20k mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Kanske lyckas tolka det fel, men 17% låter snarare väldigt mycket?

Det är alltså 17 procentenheter uppepå tio för bara långsam laddning, så ca en fjärdedel borta totalt för bara snabbladdning. Nu är väl det något extrapolerat i änden av kurvan, men å andra sidan finns det bilar som klarat sig sämre än snittet (och bättre, men det stör ju inte).

sen—>en
Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är alltså 17 procentenheter uppepå tio för bara långsam laddning, så ca sen fjärdedel borta totalt för bara snabbladdning. Nu är väl det något extrapolerat i änden av kurvan, men å andra sidan finns det bilar som klarat sig sämre än snittet (och bättre, men det stör ju inte).

Totalt tapp på 27% är riktigt dåligt om det stämmer. Finns det verkligen de som noterat så stora tapp i räckvidd?

Jag har för mig att Björn Nyland hade kollat upp batterihälsan hos två identiska bilmodeller där enda skillnaden var att den enda snabbladdats i stor utsträckning. Jag kommer tyvärr inte ihåg några detaljer här men det var inte i närheten av dessa siffror.

Om det är Nissan Leaf med endast luftkylning så kan man förstå att det blir problem, men nästan alla moderna elbilar har bra kylning just för att minimera degradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hade behövt veta vad för bilar som är med i testet, är det 22 likvärdiga bilar eller är det 22 olika modeller osv. Skulle säga att underlaget är för litet för att dra några större slutsatser av det, är det dessutom olika bilmodeller är det ännu svårare. Det vi kan säga är väl att man verkar kunna bara snabbladda en elbil utan att batteriet är dött vid 20k mil.

Man kan förstås inte dra en slutsats om specifika modeller och procentsatsen lider säkert av falsk exakthet, men själva trenden är rätt tydlig. Det är nog troligt att vissa modeller kanske tappar t ex 20 % och andra 30 % totalt i snitt (med bara snabbladdning) om man skulle ha ett större underlag. Redan variationen i antalet battericykler för en viss körsträcka som en viss modell kräver kommer att vara en påverkande variabel.

Permalänk
Medlem

Någon här som har en bra lösning på laddkortsförvaring? Har några stycken liggandes i bagaget men skulle vilja ha något bra att ha dem i

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Man kan förstås inte dra en slutsats om specifika modeller och procentsatsen lider säkert av falsk exakthet, men själva trenden är rätt tydlig. Det är nog troligt att vissa modeller kanske tappar t ex 20 % och andra 30 % totalt i snitt (med bara snabbladdning) om man skulle ha ett större underlag. Redan variationen i antalet battericykler för en viss körsträcka som en viss modell kräver kommer att vara en påverkande variabel.

Ja, att det är sämre att bara snabbladda än att aldrig göra det kan vi såklart utröna, att däremot komma fram till hur mycket sämre blir svårare. Som du säger kommer variationen av antalet battericykler göra skillnad men batteristorleken påverkar även hur djupa cyklerna är vilket påverkar degradering, även till vilken laddnivå man laddat dem till. Sedan är frågan om alla bilar är likvärdiga, det finns ju bilar som haft luftkylda batterier som redan vid normal drift haft problem med snabbladdning då de blivit väldigt varma och inte kylts ner snabbt efteråt, dessa bör degraderas mer om de bara snabbladdas än de som har bättre kontrollerad temperatur osv. När man har så få datapunkter kan enskilda modellers eller bilexemplars saker störa väldigt mycket.

Skrivet av NiV3Rt:

Någon här som har en bra lösning på laddkortsförvaring? Har några stycken liggandes i bagaget men skulle vilja ha något bra att ha dem i

Har BMW kortet löst liggandes i ett fack i bilen då den kan starta de flesta stolpar, men resterande "backupkort" ligger tillsammans i en liten kortformad plastficka i samma fack.

Permalänk
Medlem

Jaha så snabbladdning påverkar även litium celler så mycket. trodde dom var immuna mot det lite grann. vet att gamla nicd, nimh alltid höll längre och bättre vid seg laddning än om man snabbladdade dom på 30 min så de blev kokheta, Ja speciellt nihm ska bli rejält varma vid snabbladdning.
Misstänker att det är värmen som gör att det blir så, är det samma för litium också?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jaha så snabbladdning påverkar även litium celler så mycket. trodde dom var immuna mot det lite grann. vet att gamla nicd, nimh alltid höll längre och bättre vid seg laddning än om man snabbladdade dom på 30 min så de blev kokheta, Ja speciellt nihm ska bli rejält varma vid snabbladdning.
Misstänker att det är värmen som gör att det blir så, är det samma för litium också?

De flesta elbilar vill värma batterierna inför snabbladdning då det annars skadar dem för mycket för att man skall få max laddhastighet så frågan är om det är det som är problemet. De flesta idag är även temperaturkontrollerade så de kyls av snabbt efter laddning så de är inte varma speciellt länge. Det finns massa andra effekter som "lithium plating", SEI (i princip nedbrytning av elektrolyter som faller ut som solider) osv som påverkar degradering när man snabbladdar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

De flesta elbilar vill värma batterierna inför snabbladdning då det annars skadar dem för mycket för att man skall få max laddhastighet så frågan är om det är det som är problemet. De flesta idag är även temperaturkontrollerade så de kyls av snabbt efter laddning så de är inte varma speciellt länge. Det finns massa andra effekter som "lithium plating", SEI (i princip nedbrytning av elektrolyter som faller ut som solider) osv som påverkar degradering när man snabbladdar.

Litium cellers värsta fiende är ju värme, speciellt över 40 grader. Dom gillar däremot inte kyla under 0 grader heller.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Någon här som har en bra lösning på laddkortsförvaring? Har några stycken liggandes i bagaget men skulle vilja ha något bra att ha dem i

Har dom i solskyddet på förarsidan tillsammans med lite andra kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Litium cellers värsta fiende är ju värme, speciellt över 40 grader. Dom gillar däremot inte kyla under 0 grader heller.

Nja, inte riktigt sant. De gillar inte att förvaras under hög värme men när du skall ladda dem snabbt så vill du faktiskt ha högre värme, verkar ha att göra med att man får mindre lithium plating ifall temperaturen är högre när man snabbladdar så den effekten väger nog högre än andra effekter när vi pratar om så kort tidsspann som en laddsession. Sen får väl temperaturen inte bli för hög såklart men det kontrollerar BMS, Tesla t.ex. drar upp sina batterier till typ 55 grader innan de tillåter max laddhastighet och kyler dem så fort det är möjligt.

Kyla (även under 0 grader men inte hur kallt som helst) verkar de gilla att förvaras vid men definitivt inte att få stort effektuttag eller laddas vid, så har bilen stått ute och batteriet är säg -10 grader får man både begränsning i hur stort effektuttag man kan få ut men laddhastigheten är i princip obefintlig tills man värmt batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nja, inte riktigt sant. De gillar inte att förvaras under hög värme men när du skall ladda dem snabbt så vill du faktiskt ha högre värme, verkar ha att göra med att man får mindre lithium plating ifall temperaturen är högre när man snabbladdar så den effekten väger nog högre än andra effekter när vi pratar om så kort tidsspann som en laddsession. Sen får väl temperaturen inte bli för hög såklart men det kontrollerar BMS, Tesla t.ex. drar upp sina batterier till typ 55 grader innan de tillåter max laddhastighet och kyler dem så fort det är möjligt.

Kyla (även under 0 grader men inte hur kallt som helst) verkar de gilla att förvaras vid men definitivt inte att få stort effektuttag eller laddas vid, så har bilen stått ute och batteriet är säg -10 grader får man både begränsning i hur stort effektuttag man kan få ut men laddhastigheten är i princip obefintlig tills man värmt batteriet.

Ja är det så komplicerat så behövs verkligen bms systemet, var enklare med brunstens batterier

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kul avsnitt om en tidig elbil jag hitta på Youtube ni får spola in 9min lyckades in få den med tidkoden
https://youtu.be/Ef_Wziq4Vlc

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Någon har som har en model s eller x och har provat steam spel än ?

Har hittat ursäkter att köra varje dag sen leverans och typ glömt att steam finns. Ska försöka testa i veckan!

Permalänk
Medlem

Beställde ju min Kia Niro EV Advance Plus 2022-03-24. Nu blev det äntligen dags (bilen ankom till handlaren precis före jul). Hade möjlighet att hämta bilen i mellandagarna, men hade inte riktigt tid då. Vi fick ställa på bilen i Torsdags men upphämtning idag. Rätt sida av årsskiftet för bil i trafik iaf.

Så tråkigt väder ute, så jag har inte kört den så mycket som jag skulle vilja idag. Den blev ju skitig direkt.
Är iaf sjukt nöjd med det lilla jag hunnit leka med den. Gjort inställningar, satt upp förarprofiler m.m. Kul och spännande med ren elbil nu. Hade en Leaf som andrabil för ett par år sedan, men sen bara PHEV så det blir spännande nu med Niro som huvudbil och ev. långresor sen. Det jag reagerade på främst är ju att de "nerfat" launch. Det var lite trist, men jag överlever det. Nån annan som har en Niro EV 2023?

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MP-Jan:

Goda nyheter för segladdare (och snabbladdare!).

– Den goda nyheten är att snabb- eller supersnabbladdning inte tar kål på batterierna. Det handlar om balans, precis som med kosten. Slutsatsen är att batterierna i snitt endast har tappat 17 procentenheter mer när de bara har snabbladdats, säger Ståle Frydenlund, testledare på norska elbilsföreningen.

https://alltomelbil.se/snabbladda-bara-elbilen-1-av-4-ganger-...

Ja, det var ju också ett sätt att beskriva datan (av testledaren). "Endast 17 procentenheter mer" låter kanske inte så farligt för den som inte vet vad den "förväntade" degraderingen är eller inte förstår procent. Ett annat sätt att beskriva samma data är ju att en bil som bara snabbladdas tappar "hela 170 % mer", alternativt att degraderingen är "nästan tre gånger så stor", jämfört med att bara normalladda.

Som helhet intressant information (om den stämmer; den uppvisar ju ett flertal såväl kvantitativa som kvalitativa brister), men min slutsats är snarare att en stor andel snabbladdning är en strikt dålig idé än att "snabb- eller supersnabbladdning inte tar kål på batterierna".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, det var ju också ett sätt att beskriva datan (av testledaren). "Endast 17 procentenheter mer" låter kanske inte så farligt för den som inte vet vad den "förväntade" degraderingen är eller inte förstår procent. Ett annat sätt att beskriva samma data är ju att en bil som bara snabbladdas tappar "hela 170 % mer", alternativt att degraderingen är "nästan tre gånger så stor", jämfört med att bara normalladda.

Som helhet intressant information (om den stämmer; den uppvisar ju ett flertal såväl kvantitativa som kvalitativa brister), men min slutsats är snarare att en stor andel snabbladdning är en strikt dålig idé än att "snabb- eller supersnabbladdning inte tar kål på batterierna".

Ja det var min reaktion också. 27 procentenheter vs 10 procentenheter är ju en rätt stor skillnad. Mer än en fjärdedel jämfört med en tiondel. Sen är ju frågan vilka bilar och vilka andra omständigheter som gällt, inte säkert att det säger något alls det där, får man väl hoppas, men isåfall säger ju inte artikeln nåt alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, det var ju också ett sätt att beskriva datan (av testledaren). "Endast 17 procentenheter mer" låter kanske inte så farligt för den som inte vet vad den "förväntade" degraderingen är eller inte förstår procent. Ett annat sätt att beskriva samma data är ju att en bil som bara snabbladdas tappar "hela 170 % mer", alternativt att degraderingen är "nästan tre gånger så stor", jämfört med att bara normalladda.

Som helhet intressant information (om den stämmer; den uppvisar ju ett flertal såväl kvantitativa som kvalitativa brister), men min slutsats är snarare att en stor andel snabbladdning är en strikt dålig idé än att "snabb- eller supersnabbladdning inte tar kål på batterierna".

Jag håller med om att tolkningen av datan var lite optimistisk men det ska ändå ses som ett "worst case", och detta är vid höga miltal. Ja, batteriet är i sämre skick om det har bara snabbladdats men om det samtidigt alltid har parkerats på de närmaste platserna utanför City Gross, Willys, Elgiganten eller dylik affär med mycket trafik. Och föraren har varit av aggressiv sort och legat en halv billängd bakom varje framförvarande bil (läs: konstant blästring). Då kanske ett mer degraderat batteri är ett relativt litet problem.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Alling:

Ja, det var ju också ett sätt att beskriva datan (av testledaren). "Endast 17 procentenheter mer" låter kanske inte så farligt för den som inte vet vad den "förväntade" degraderingen är eller inte förstår procent. Ett annat sätt att beskriva samma data är ju att en bil som bara snabbladdas tappar "hela 170 % mer", alternativt att degraderingen är "nästan tre gånger så stor", jämfört med att bara normalladda.

Som helhet intressant information (om den stämmer; den uppvisar ju ett flertal såväl kvantitativa som kvalitativa brister), men min slutsats är snarare att en stor andel snabbladdning är en strikt dålig idé än att "snabb- eller supersnabbladdning inte tar kål på batterierna".

Ja, tolkningen var ”intressant”, det kan man lätt säga. Som tur är så är det ju ändå ett extremfall. Jag skulle ändå tro att det är en minoritet elbilsägare som endast laddar på snabbladdare. Själv ligger jag efter 2500 mil på ca 4-5% laddning på snabbladdare.

Förutom att det alltså slitit betydligt mindre på batteriet så har det också inneburit avsevärt lägre laddkostnader. Stora delar av förra året låg energikostnaden /mil på ca 2:- ink. alla rörliga kostnader. Det kan löna sig med timpris på elen

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Vinter och elbil, någon som har problem med minusgrader och funktion?

Jag har problem med dörrhandtag och sidospeglar/backspeglar. Är det bara jag eller någon mer som upplever att flashiga funktioner inte kommer till sin rätt i vårt klimat?

Att jag får trycka till dörrhandtaget lite för att det ska fällas ut, gör inte så mycket. Men sidospeglar som inte fälls ut är desto värre. Hände nu imorse.

EV6 i mitt fall.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Xyborg:

Stora delar av förra året låg energikostnaden /mil på ca 2:- ink. alla rörliga kostnader. Det kan löna sig med timpris på elen

Ja, ni som bor i hus har det bra, ni. En annan har turen att bo ett par kilometer från en mataffär med gratis laddning (11 kW fördelat på två uttag som förstås alltid är upptagna på alla tider då man egentligen vill handla) och på gångavstånd från en parkeringsplats med 3,7 kW för 1,7 kr/kWh som är knôkfull dagtid men helt tom kvällstid. Annars vet jag inte hur man hade löst det.

Jag är en stor elbilsentusiast, men det är olyckligt (för omställningen, om inte annat) att såväl smidigheten som de låga driftskostnaderna är så oerhört mycket mer svåråtkomliga om man bor i lägenhet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Beamy:

Vinter och elbil, någon som har problem med minusgrader och funktion?

Jag har problem med dörrhandtag och sidospeglar/backspeglar. Är det bara jag eller någon mer som upplever att flashiga funktioner inte kommer till sin rätt i vårt klimat?

Att jag får trycka till dörrhandtaget lite för att det ska fällas ut, gör inte så mycket. Men sidospeglar som inte fälls ut är desto värre. Hände nu imorse.

EV6 i mitt fall.

Javisst. För att inte tala om den i mitt tycke onödiga gimmicken med ramlösa sidorutor som Tesla kör med. (Rutorna ska åka ner ett par centimeter när man öppnar dörren, men det kan de inte när de har frusit fast.)

När det gäller speglarna brukar jag helt enkelt stänga av automatisk infällning, om jag kommer ihåg det.

Man får väl trösta sig med fördelarna, som till exempel förvärmning/avfrostning på distans och strålande traction control. ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Vinter och elbil, någon som har problem med minusgrader och funktion?

Jag har problem med dörrhandtag och sidospeglar/backspeglar. Är det bara jag eller någon mer som upplever att flashiga funktioner inte kommer till sin rätt i vårt klimat?

Att jag får trycka till dörrhandtaget lite för att det ska fällas ut, gör inte så mycket. Men sidospeglar som inte fälls ut är desto värre. Hände nu imorse.

EV6 i mitt fall.

Hittills inga bekymmer med ID4 men så står den varmt om nätterna också. Fick däremot en smärre chock när jag insåg hur mycket energi som går åt när man kör forcerad uppvärmning av framrutan (måste i princip vara konstant på i vissa förhållanden med kraftigt snöfall) - skattad räckvidd gick från 20 mil till 14. Men det är inte ett jätteproblem, vi har väl 2-3 såna dagar om året här.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)