Permalänk
Medlem

Få mer ur mitt mobila bredband?

Halloj, har ett mobilt bredband, 300mbs hastiget.
Men när jag testar med speedtest så får jag runt 40-50mb
i nedladddning. Är medveten om att man sällan får ut det
"lovats" ur wifi men lite mer skulle jag vilja klämma ut.

Använder routern jag fick via abonemmanget, och installerade igår en Asus PCE-AC68 i hopp om lite högre hastighet. Blev lite snabbare men inte något att hurra över.

Läste att man kan byta kanal? Från 2,4gzh till 5. Är allt annat än inkommen i bredband och diverse så alla tips mottages!

Thanks

Permalänk
Forumledare

@kimbou1: spontant så gissar jag på att det inte är Wi-Fi som flaskor utan mobilnätet.
Du kan testa detta genom att koppla in en dator till routern via kabel och göra ett nytt speedtest.

Vad får du då?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Känns som att du blandar begreppen och teknikerna som används.

Routern för mobilt bredband använder 4G (LTE) eller 5G för att prata med närmsta mobilmast för din operatör. Samma teknik som en vanlig mobiltelefon. För att få ut bäst prestanda så behöver 4G eller 5G-routern kopplas till en utomhusantenn som är riktad mot operatörens mobilmast.

Routern skickar även ut ett lokalt trådlöst nätverk till din dator (WiFi). Den trådlösa hastigheten mellan din dator och din router på ditt lokala nätverk brukar inte vara en flaskhals när du ska surfa på Internet via en 4G anslutning, det brukar alltid vara hastigheten mellan routern och mobilmasten.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@kimbou1: spontant så gissar jag på att det inte är Wi-Fi som flaskor utan mobilnätet.
Du kan testa detta genom att koppla in en dator till routern via kabel och göra ett nytt speedtest.

Vad får du då?

Har testat med kabel mellan datoren och routern, men ligger på samma hastighet 🤔

Permalänk
Forumledare
Skrivet av kimbou1:

Har testat med kabel mellan datoren och routern, men ligger på samma hastighet 🤔

Då ligger begränsningen i mobilnätet tyvärr
Du kan logga in i routern och testa byta frekvens om det är möjligt.

Vad är det för router du har?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Känns som att du blandar begreppen och teknikerna som används.

Routern för mobilt bredband använder 4G (LTE) eller 5G för att prata med närmsta mobilmast för din operatör. Samma teknik som en vanlig mobiltelefon. För att få ut bäst prestanda så behöver 4G eller 5G-routern kopplas till en utomhusantenn som är riktad mot operatörens mobilmast.

Routern skickar även ut ett lokalt trådlöst nätverk till din dator (WiFi). Den trådlösa hastigheten mellan din dator och din router på ditt lokala nätverk brukar inte vara en flaskhals när du ska surfa på Internet via en 4G anslutning, det brukar alltid vara hastigheten mellan routern och mobilmasten.

Okej, så det finns inte så mycket jag kan göra? Bor i lägenhet och tror inte att vi ens har 5G här i området

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimbou1:

Okej, så det finns inte så mycket jag kan göra? Bor i lägenhet och tror inte att vi ens har 5G här i området

Varför använder du mobilt bredband i en lägenhet? 99% av alla lägenheter i Sverige (killgissning deluxe) har någon form av fast bredbandsanslutning via fiber eller kabel-TV-nätet.
Har du frågat din hyresvärd/BRF om det finns ett centralt bredbandsavtal?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Då ligger begränsningen i mobilnätet tyvärr
Du kan logga in i routern och testa byta frekvens om det är möjligt.

Vad är det för router du har?

En ZTE MF286, tror den bara stöder 4G men vi har dåligt med 5G här var jag bor ändå. Har aldrig hög ping, kan testa att flytta runt routern lite och kolla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Varför använder du mobilt bredband i en lägenhet? 99% av alla lägenheter i Sverige (killgissning deluxe) har någon form av fast bredbandsanslutning via fiber eller kabel-TV-nätet.
Har du frågat din hyresvärd/BRF om det finns ett centralt bredbandsavtal?

Bor i finland, vi ligger lite efter här 🤣 alla har sitt egna mobila breband här, ifall man inte bor i större städer.

Permalänk
Medlem

Har du någon Riktantenn? Annars är det väl ett bra steg kanske.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Hedersmedlem

Varifrån har du fått siffran 300Mb/s? Det låter som om du läst dokumentationen till modemet, som säger den siffran.

Om man litar till denna siten så verkar dock 300Mb/s endast gälla 5G, medan man pratar om 100Mb/s för 4G.
https://www.traficom.fi/sv/aktuellt/snabbt-5g-redan-tillgangl...
Om du kommer upp i 40-50Mb/s skulle jag säga att det är bra om max är 100Mb/s. Du kommer alltid dela etern med massvis med andra användare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

300 Mb/s är hastigheten för LTE Cat.6
Man tar och lägger ihop två band, vanligtvis Band 3 (1800MHz) och 7 (2600Mhz).
Är ju inte helt lätt att få detta då det kräver en mast som har det och mycket bra mottagning.
Kommer upp i 230 Mb/s men då har jag masten 500m bort.
I det låga banden 800 och 900 är det max 75/25 Mb/s.

Lista över operatörer och band som används i Europa:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_LTE_networks_in_Europe

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W