Nvidia Geforce RTX 4070 Ti får officiella specifikationer och prestandasiffror

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce RTX 4070 Ti får officiella specifikationer och prestandasiffror

På grafikjättens franska webbplats publiceras av misstag specifikationerna för Geforce RTX 4070 Ti.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så fint när de jämför äpple och päron

Permalänk
Medlem

Haha kolla längst ner på bilden där de har finstilt text. FRAME GENERATION ON RTX 40 SERIES.
PSST kom o köp, speciellt pris bara för dig vi har många bilder per sekund.

Permalänk
Medlem

Frame generation är ju den största bluffen inom hårdvara på år och dar. Vanlig DLSS är handlar ju åtminstone om hårdvaruaccelererad uppskalning, vilket är något som det funnits ett skriande behov för ända sedan CRT-skärmen fasades ut.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Så den kommer hamna på 12k+.

Ett till dött kort med andra ord då.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Haha kolla längst ner på bilden där de har finstilt text. FRAME GENERATION ON RTX 40 SERIES.
PSST kom o köp, speciellt pris bara för dig vi har många bilder per sekund.

Jupp, DLSS 3 igång på 4070 Ti men inte på 3080, och står inget om ifall DLSS är igång på 3080 och isåfall vilket kvalitetsläge. Nvidia igång och jämför äpplen med päron igen.

Permalänk

Aja, vi får se hur det presterar när kortet släpps. Med framegeneration känns det inte som pålitlig jämförelse

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Känns som att RTX 4070 utan Ti eller RTX 4060Ti skulle kunna vara intressantare om inte de korten också ska kosta 15000kr ...

Permalänk
Medlem

NVidia lär väl svartlista siter som benchar 4070Ti mot 3080 utan allt lull-lull fusk påslaget

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Jupp, DLSS 3 igång på 4070 Ti men inte på 3080, och står inget om ifall DLSS är igång på 3080 och isåfall vilket kvalitetsläge. Nvidia igång och jämför äpplen med päron igen.

Nvidia inriktar sig på gamers och inte hårdvaruentusiaster. Gamers skiter i om det är like-for-like jämförelser utan är intressade av ifall spelet rullar bättre på nyare kortet medan hårvaruentusiasten som kör benchmarks mellan kort skiter fullkomligt i DLSS iomed att det inte fungerar överallt, eller renderar alla pixlar.

Det blir lättare att läsa Nvidias grafer om man förstår detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

FRAME GENERATION ON RTX 40 SERIES.

Hur artikeln misslyckas med att poängtera detta är lite utav en gåta...

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul om FSR kontrar med ’number of frames to generate’ som en slider eller något, kan man få tusentals fps med alla kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle vara kul om FSR kontrar med ’number of frames to generate’ som en slider eller något, kan man få tusentals fps med alla kort

Jag förstår att du skämtar, men vore det inte najs om man alltid fick 240hz på sin 240hz skärm, alltid renderat i native upllösning. 100% frikoppling av spelmotor och output-device, monitor alltså. Det är åt det hållet tekniken rullar och det kommer nog bli rätt bra i slutändan.

Men det har inte mycket med performance och benchmarks att göra, utan det handlar om att presentera spelen så snyggt som möjligt på den monitor användaren sitter på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Jupp, DLSS 3 igång på 4070 Ti men inte på 3080, och står inget om ifall DLSS är igång på 3080 och isåfall vilket kvalitetsläge. Nvidia igång och jämför äpplen med päron igen.

För att det säkert inte är igång alls. Det är förmodligen testat 3080 i native vs 4070Ti med DLSS3.

Permalänk
Medlem

Vad är RT overdrive i Cyberpunk?

Är det när man sätter raytracing på psyco eller vad?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av murklor:

För att det säkert inte är igång alls. Det är förmodligen testat 3080 i native vs 4070Ti med DLSS3.

Jag tror att vore för fult till och med för NVIDIA. Förhoppningsvis så kör 3080 DLSS utan frame generation påslaget. Annars är det ju praktiskt taget ren lögn snarare än en orättvis jämförelse (som det definitivt är som minimum).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag försvarar inte Nvidias sätt att visa siffror, men varför anser alla att DLSS 3 inkl frame generation är buffel och båg? Det är ju en utveckling av tekniken för att vi ska få mer flyt i spelen. Eller anser ni att ren raster är enda vägen att gå trots att det faktiskt utvecklas nya tekniker?

Jag kanske är för gammal och halvblind, men i onsdags satt jag hos en kompis och spelade nya Witcher 3-uppdateringen på hans 4080 i 4K med Ray Tracing. Ser sjukt bra ut, men det flyter fan inte bra. Men när vi slog på DLSS 3 och Frame Generation (som man av någon anledning måste aktivera i skärmmenyn istället för grafikmenyn på spelet) så flöt det hur bra som helst och varken han eller jag såg någon som helst skillnad på grafiken. Tyckte det var en klockren win-win.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Vad är RT overdrive i Cyberpunk?

Är det när man sätter raytracing på psyco eller vad?

Ett nytt RT läge gjort för 4xxx serien som jag fattat. Högre än Psycho och ska komma med DLSS 3 nångång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag förstår att du skämtar, men vore det inte najs om man alltid fick 240hz på sin 240hz skärm, alltid renderat i native upllösning. 100% frikoppling av spelmotor och output-device, monitor alltså. Det är åt det hållet tekniken rullar och det kommer nog bli rätt bra i slutändan.

Men det har inte mycket med performance och benchmarks att göra, utan det handlar om att presentera spelen så snyggt som möjligt på den monitor användaren sitter på.

Latensen kommer man inte ifrån oavsett dock, så vet inte om man vinner så mycket, men skulle gärna testa det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Jag försvarar inte Nvidias sätt att visa siffror, men varför anser alla att DLSS 3 inkl frame generation är buffel och båg? Det är ju en utveckling av tekniken för att vi ska få mer flyt i spelen. Eller anser ni att ren raster är enda vägen att gå trots att det faktiskt utvecklas nya tekniker?

Jag kanske är för gammal och halvblind, men i onsdags satt jag hos en kompis och spelade nya Witcher 3-uppdateringen på hans 4080 i 4K med Ray Tracing. Ser sjukt bra ut, men det flyter fan inte bra. Men när vi slog på DLSS 3 och Frame Generation (som man av någon anledning måste aktivera i skärmmenyn istället för grafikmenyn på spelet) så flöt det hur bra som helst och varken han eller jag såg någon som helst skillnad på grafiken. Tyckte det var en klockren win-win.

Precis som med DLSS2 så var största problemet att AMD inte hade detta, så fort FSR2 kom släpptes knutarna med de negativa vyerna. "Jaha, det var det här ni pratade om, det hade jag inte förstått", fast man försökt förklara det på 10 olika sätt. Detsamma kommer med all sannolikhet hända med DLSS3.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SpaceAce:

Jag försvarar inte Nvidias sätt att visa siffror, men varför anser alla att DLSS 3 inkl frame generation är buffel och båg? Det är ju en utveckling av tekniken för att vi ska få mer flyt i spelen. Eller anser ni att ren raster är enda vägen att gå trots att det faktiskt utvecklas nya tekniker?

Med alla tidigare tekniker som att rendera i full upplösning, dynamic scaling, TAA, DLSS1+2, FSR1+2 osv ger dubbel framerate halva latensen, men det är inte sant med DLSS3 (och högst sannolikt inte heller FSR3 med frame generation, eller vad AMD kommer kalla det). Istället blir latensen i runda slängar densamma som innan FG var påslaget; ibland aningen lägre, kanske bara tack vare Reflex, och ibland högre.

Så en av de största fördelarna med hög FPS -- lägre latens -- försvinner. Har man säg 40 fps utan FG så kommer det oavsett om du får 80 eller 120 fps efter kännas som 40 vad gäller latens/input lag.

Hardware Unboxed har en väldigt bra genomgång av DLSS3 Frame Generation.

(Vill även passa på att påpeka att jag inte är en av de som anser att det är buffel och båg, "fake frames" osv. Det har sin plats.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Jag försvarar inte Nvidias sätt att visa siffror, men varför anser alla att DLSS 3 inkl frame generation är buffel och båg? Det är ju en utveckling av tekniken för att vi ska få mer flyt i spelen. Eller anser ni att ren raster är enda vägen att gå trots att det faktiskt utvecklas nya tekniker?

Jag kanske är för gammal och halvblind, men i onsdags satt jag hos en kompis och spelade nya Witcher 3-uppdateringen på hans 4080 i 4K med Ray Tracing. Ser sjukt bra ut, men det flyter fan inte bra. Men när vi slog på DLSS 3 och Frame Generation (som man av någon anledning måste aktivera i skärmmenyn istället för grafikmenyn på spelet) så flöt det hur bra som helst och varken han eller jag såg någon som helst skillnad på grafiken. Tyckte det var en klockren win-win.

DLSS är buffel och båg eftersom Nvidia låser det det olika kort och sen visar "prestandaskillnader" med det påslaget. DLSS som teknik i sig är det inget fel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Så den kommer hamna på 12k+.

Ett till dött kort med andra ord då.

Precis min tanke!
Vill inte sitta och hålla andan för ytterligare ett nytt mid-range kort som blir för dyrt. Jag ställer in mig på få vänta ut läget ytterligare innan det blir resonliga priser!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Med alla tidigare tekniker som att rendera i full upplösning, dynamic scaling, TAA, DLSS1+2, FSR1+2 osv ger dubbel framerate halva latensen, men det är inte sant med DLSS3 (och högst sannolikt inte heller FSR3 med frame generation, eller vad AMD kommer kalla det). Istället blir latensen i runda slängar densamma som innan FG var påslaget; ibland aningen lägre, kanske bara tack vare Reflex, och ibland högre.

Så en av de största fördelarna med hög FPS -- lägre latens -- försvinner. Har man säg 40 fps utan FG så kommer det oavsett om du får 80 eller 120 fps efter kännas som 40 vad gäller latens/input lag.

Hardware Unboxed har en väldigt bra genomgång av DLSS3 Frame Generation.

(Vill även passa på att påpeka att jag inte är en av de som anser att det är buffel och båg, "fake frames" osv. Det har sin plats.)

Latensen av frame generation är minst en hel bildruta, den behöver ha nästa bildruta innan den mellan kan börja beräknas, medan den beräkningen sker visas fortfarande förra bildrutan

Det kommer alltså alltid öka latensen jämfört med reflex på utan frame generation

Reflex kan hjälpa, men är en oberoende teknik från genereringen och man kan köra reflex utan generering

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Jag försvarar inte Nvidias sätt att visa siffror, men varför anser alla att DLSS 3 inkl frame generation är buffel och båg? Det är ju en utveckling av tekniken för att vi ska få mer flyt i spelen. Eller anser ni att ren raster är enda vägen att gå trots att det faktiskt utvecklas nya tekniker?

Jag kanske är för gammal och halvblind, men i onsdags satt jag hos en kompis och spelade nya Witcher 3-uppdateringen på hans 4080 i 4K med Ray Tracing. Ser sjukt bra ut, men det flyter fan inte bra. Men när vi slog på DLSS 3 och Frame Generation (som man av någon anledning måste aktivera i skärmmenyn istället för grafikmenyn på spelet) så flöt det hur bra som helst och varken han eller jag såg någon som helst skillnad på grafiken. Tyckte det var en klockren win-win.

Vi säger inte att DLSS 3 är bluff eller fel, det vi reagerar på är att Nvidia jämför två kort där det ena kan använda DLSS 3 och får hög fps, men det andra kortet kan inte använda DLSS 3 och får då betydligt lägre fps.
Hade det varit en rättvis jämförelse så hade båda korten kört på DLSS 2 eller helt utan DLSS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Vi säger inte att DLSS 3 är bluff eller fel, det vi reagerar på är att Nvidia jämför två kort där det ena kan använda DLSS 3 och får hög fps, men det andra kortet kan inte använda DLSS 3 och får då betydligt lägre fps.
Hade det varit en rättvis jämförelse så hade båda korten kört på DLSS 2 eller helt utan DLSS.

Om du jämför två bilars max prestanda med olika tophastigheter och motor, skall båda då bara få åka i den lägsta bilens max hastighet?

Jag tycker det borde stå vad båda korten använder istället, sen får man fatta sitt eget beslut

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du jämför två bilars max prestanda med olika tophastigheter och motor, skall båda då bara få åka i den lägsta bilens max hastighet?

Jag tycker det borde stå vad båda korten använder istället, sen får man fatta sitt eget beslut

FG ger ju en del artefakter som inte DLSS i övrigt ger dock, utöver sämre latens. Tycker inte att bil-liknelsen håller. Det vore ungefär lika orättvist att köra 3080t på DLSS Quality och 4070 Ti på DLSS Performance (utan FG). Hur ska man man kunna veta hur mycket av prestandaökningen som kommer från att kortet är snabbare, och hur mycket som kommer från att det är en orättvis jämförelse?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du jämför två bilars max prestanda med olika tophastigheter och motor, skall båda då bara få åka i den lägsta bilens max hastighet?

Jag tycker det borde stå vad båda korten använder istället, sen får man fatta sitt eget beslut

Det är inte samma sak alls.

Det intressanta som konsument är ju steg ett hur ser "rå" prestanda ut jämfört med olika kort ut. Då har man basinformationen som är det viktigaste. Sedan ska såklart andra funktioner redovisas för att ge en komplett bild av prestandan. DLSS, raytracing etc. Men de behöver redovisas separat, och inte fulvisas på detta sättet.

Sedan så är det ju också så att alla som har undersökt DLSS 3 verkar vara rätt överens om att det fungerar väldigt dålig, i de få titlar det fungerar överhuvud taget och introducerar en hel rad egna problem och bildstörningar. Så att redovisa detta som "rå" prestanda är otroligt missvisande.

Det kan ju vara så att denna teknik kommer utvecklas och bli något fantastiskt. Men där är den inte i nuläget. Jag kan inte se detta som något annat än en marknadsföring som har för avsikt att vilseleda kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du jämför två bilars max prestanda med olika tophastigheter och motor, skall båda då bara få åka i den lägsta bilens max hastighet?

Jag tycker det borde stå vad båda korten använder istället, sen får man fatta sitt eget beslut

Fast vi pratar ju inte om prestanda här. DLSS ökar inte magiskt prestandan, vare sig DLSS 1, 2 eller 3. Utan det är en illusion som skapas genom uppskalning och frame-interpolation.

Det blir som att den ena bilen får åka på en asfalterad väg, medan den andra får hålla sig till en grusväg. För en rättvis jämförelse ska båda bilar åka på samma väglag.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Fast vi pratar ju inte om prestanda här. DLSS ökar inte magiskt prestandan, vare sig DLSS 1, 2 eller 3. Utan det är en illusion som skapas genom uppskalning och frame-interpolation.

Det blir som att den ena bilen får åka på en asfalterad väg, medan den andra får hålla sig till en grusväg. För en rättvis jämförelse ska båda bilar åka på samma väglag.

Fast ena bilen klarar ju inte av väglaget, DLSS3,(ännu eller någonsin)
Jag tycker dock :
Spelet är väglaget
DLSS, fsr, reflex och vad allt heter är påslaget max för korten är bränslet

Resultatet är prestandan.

Som jag dock säger, så borde allt presenteras för båda korten.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25