DDR5-minne sjunker i pris och omfamnas av datorindustrin

Permalänk
Melding Plague

DDR5-minne sjunker i pris och omfamnas av datorindustrin

Intel Core 13000, AMD Ryzen 7000 och sjunkande minnespriser driver på försäljningen av DDR5, som närmar sig prisparitet med DDR4.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta låter mycket trevligt 😊
Det nya får mogna lite till innan jag ska uppgradera.

Permalänk
Medlem

Marknaden kommer vara perfekt tills det är dags att handla AMD:S 7K-3D proppar -- vad skönt! <3

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Marknaden kommer vara perfekt tills det är dags att handla AMD:S 7K-3D proppar -- vad skönt! <3

Instämmer, håller på det till x3d-dags. Får säkert några high-end produkter för under 2k.

Permalänk
Medlem

Fick tag i ett billigt kit under singles day. Väntar nu bara på nya X3D cpus.
Kommer uppgradera till bättre kit om priserna gå ner väldigt mkt.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Risk för att låna en tråd men om vi ändå är inne på DDR5: skall snart uppgradera riggen. Blir 13900K + z790 mobo. Hade tänkt köpa ett DDD4 kort och behålla mina 4:or 3200 CL16. Med tanke på vad som skrivs här - borde man slå till på DDR5 om man ändå håller på?

Kör 4K/VR gaming. Verkar vara lite olika resultat i tester. En del ser FPS förbättringar, andra inte en enda frame extra.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Risk för att låna en tråd men om vi ändå är inne på DDR5: skall snart uppgradera riggen. Blir 13900K + z790 mobo. Hade tänkt köpa ett DDD4 kort och behålla mina 4:or 3200 CL16. Med tanke på vad som skrivs här - borde man slå till på DDR5 om man ändå håller på?

Kör 4K/VR gaming. Verkar vara lite olika resultat i tester. En del ser FPS förbättringar, andra inte en enda frame extra.

nyare DDR5 kitt som når över 6000MHz med lägre latens är på ingång det är nog en stor anledning till att priserna på de långsamma DDR5 minskar i pris. Nu är det bara moderkorten som ska ner till rimliga nivåer.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Bra. Men generellt sett så brukar folk även köpa mer minne vid nästa generation så priserna bör ner mer och inte bara samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Risk för att låna en tråd men om vi ändå är inne på DDR5: skall snart uppgradera riggen. Blir 13900K + z790 mobo. Hade tänkt köpa ett DDD4 kort och behålla mina 4:or 3200 CL16. Med tanke på vad som skrivs här - borde man slå till på DDR5 om man ändå håller på?

Kör 4K/VR gaming. Verkar vara lite olika resultat i tester. En del ser FPS förbättringar, andra inte en enda frame extra.

Z790 kommer väl ändå inte stödja nästa generation processorer så har du DDR4or du är nöjd med skulle jag avvakta med DDR5

Permalänk
Snusfri

Hade det funnits DDR5 128GB Kit när jag byggde nytt runt BF så hade jag valt det, men det fick bli DDR4 istället.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Verkligen passande när jag ändå inväntar AMD's 3D cache variant av Ryzen 9 7950x. Blir att köpa ett 64 GB kit av DDR5.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätokraten:

Verkligen passande när jag ändå inväntar AMD's 3D cache variant av Ryzen 9 7950x. Blir att köpa ett 64 GB kit av DDR5.

Har du användning av 64 GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Marknaden kommer vara perfekt tills det är dags att handla AMD:S 7K-3D proppar -- vad skönt! <3

Nu saknas det väl bara att grafikkorten ska minst halveras i pris...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Fick tag i ett billigt kit under singles day. Väntar nu bara på nya X3D cpus.
Kommer uppgradera till bättre kit om priserna gå ner väldigt mkt.

var du singel vid tillfället annars är det fusk ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Nu saknas det väl bara att grafikkorten ska minst halveras i pris...

Vi får la se hur det blir med den saken. Kanske som en burk Mjau som kostat 15,90 så i flera år innan 2022, eller en låda Mush som varit < 500sek sedan introduktionen (men inte längre, inte hos Arken Zoo iaf). Med Nvidia som har 95% av marknaden eller så och säljer rätt bra nu så skulle jag inte ha så stora förhoppningar om att grafikkort blev generellt billigare.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Har du köpt DDR5-minne med tillhörande processorplattform eller inväntar du lägre priser?

Nej. DDR5 kostade nära dubbelt så mycket när jag köpte minne och moderkort senast, medan prestandan enl press bara gick upp med 5% i mitt användningsområde. Det var naturligtvis inte värt det.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Sitter i tankarna på att bygga nytt. Hade tänkt gå till z790 ddr5 men jag vill ha ett matx mobo. Fattar inte varför utbudet är så extremt skralt. Finns inte ett enda... någon som vet varför eller om det är på ingång?
Annars får jag väl behålla mina gamla stickor men jag hade gärna skaffat lite mer ram när jag ändå är i uppgraderingstagen.

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du köpt DDR5-minne med tillhörande processorplattform eller inväntar du lägre priser?

Nej jag klarar mig bra på DDR4 än så länge.
Tror jag kommer hoppa över Core 13000 och Ryzen 7000 serierna.

Men trevligt att något blir billigare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Nu saknas det väl bara att grafikkorten ska minst halveras i pris...

Ja om någon ska bygga en speldator så kanske 8-24 CPU kärnor, 64-128GB DDR5 och ett GTX 1650 kan vara lite snedbalanserat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colery:

Sitter i tankarna på att bygga nytt. Hade tänkt gå till z790 ddr5 men jag vill ha ett matx mobo. Fattar inte varför utbudet är så extremt skralt. Finns inte ett enda... någon som vet varför eller om det är på ingång?
Annars får jag väl behålla mina gamla stickor men jag hade gärna skaffat lite mer ram när jag ändå är i uppgraderingstagen.

Inte så konstigt. Knappt några som vill ha formatet längre. Hade fler velat haft det hade det ju garanterat funnits.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Inte så konstigt. Knappt några som vill ha formatet längre. Hade fler velat haft det hade det ju garanterat funnits.

När mATX har/hade 4 kortplatser och man har ett grafikkort som tar upp 2 kortplatser,
så man kan ha 1st grafikkort plus ytterligare 2st andra PCI-Express insticks kort.
Då tror jag att mATX duger ganska bra för de flesta.

Men...
Sen kom M.2 som vanligtvis har liggande platser som tar upp en del moderkortsyta och och i många fall gör fullstora ATX till "ett stort mATX".
Alltså att man inte får plats med 7st instickskort, eller ja 6st om man har ett dubbelslotsgrafikkort, på ett ATX längre.
Dessutom många grafikkort som är mer än 2 slot tjocka.
Så man får plats med 3-4 instickskort på ett ATX kort.

Det hade varit bra om det hade kommit en SATA 4 eller annan ersättare till SATA 3 som är minst dubbelt så snabb och erbjuder lite mer flexibilitet var man monterar enheterna.

Permalänk
Medlem

Men då har du ett ganska ovanligt och extremt behov, alltså en outlier. Det är ju ingenting som tillverkarna baserar sig på. Det är inte lönsamt helt enkelt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

var du singel vid tillfället annars är det fusk ju

Går bra om man kör minnet i single channel.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Trevlig utveckling, både prismässigt och marknadsmässigt

Permalänk
Medlem

Det är kul att för en gångs skull se nyheter om lägre priser. Tråkigt bara att man redan köpt DDR5-minne.

Tycker visserligen priserna var okej när jag köpte också. Runt 3000Kr för 32GB G. Skill 6600MT/s. Knappast billigt men faktiskt en rätt okej nivå.

Permalänk
Medlem

Vi får väl se om det håller i sig under hela 2023 (förhoppningsvis) då jag ska bygga en ny dator med DDR5, med tanke på vad som hänt förut flera gånger, inte bara Covid (brist på halvledare) även också förstörda fabriker typ översvämningar och suspekta bränder osv...

Visa signatur

Dator 1: ASUS P8Z77-V PRO, MSI GTX 1060 3GB OC, Intel 2700K @stock, CM Hyper 212+, HAF 932 Advanced + DemcifleX filters, 4x4(16)gb Vengeance LP 1866 CL9, G400 mus, LG IPS236V IPS, 1TB Samsung F3 HDD, Samsung EVO 1TB SSD, TP-Link 300mbps 802.11n PCI, Realtek Gbit PCI, Logitech C270 webcam.
Dator 2: Laptop Acer 5742G (8GB RAM, NVIDIA 540M, Bluray, Samsung EVO 500GB SSD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Inte så konstigt. Knappt några som vill ha formatet längre. Hade fler velat haft det hade det ju garanterat funnits.

Skrivet av GuessWho:

När mATX har/hade 4 kortplatser och man har ett grafikkort som tar upp 2 kortplatser,
så man kan ha 1st grafikkort plus ytterligare 2st andra PCI-Express insticks kort.
Då tror jag att mATX duger ganska bra för de flesta.

Men...
Sen kom M.2 som vanligtvis har liggande platser som tar upp en del moderkortsyta och och i många fall gör fullstora ATX till "ett stort mATX".
Alltså att man inte får plats med 7st instickskort, eller ja 6st om man har ett dubbelslotsgrafikkort, på ett ATX längre.
Dessutom många grafikkort som är mer än 2 slot tjocka.
Så man får plats med 3-4 instickskort på ett ATX kort.

Det hade varit bra om det hade kommit en SATA 4 eller annan ersättare till SATA 3 som är minst dubbelt så snabb och erbjuder lite mer flexibilitet var man monterar enheterna.

Skrivet av marcusOCZ:

Men då har du ett ganska ovanligt och extremt behov, alltså en outlier. Det är ju ingenting som tillverkarna baserar sig på. Det är inte lönsamt helt enkelt.

Ja, jo jag kan köpa att det är mer sällsynt än för några år sedan. Men chassitillverkarna, däribland asus, släpper nya chassin. Men inga kort att stoppa i. Jag förstår att de inte släpper 5 varianter vardera, men märkligt när det inte finns ett enda kort med ddr5 för det hade ju fått 100% av marknaden, oavsett om den är mindre än de andra marknaderna så bör det vara tillräckligt för att tjäna pengar.

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Men då har du ett ganska ovanligt och extremt behov, alltså en outlier. Det är ju ingenting som tillverkarna baserar sig på. Det är inte lönsamt helt enkelt.

Menar du mig?

Sist jag köpte moderkort (AM4) så blev det fullstort ATX.
Delvis av anledningarna jag nämnde.
Sen är chassit jag satte det i ändå ett ATX chassi, så om jag inte migrerar till ett mindre chassi så hade det ändå inte funnits någon direkt fördel med att välja ett mATX moderkort även om det funnits vettiga alternativ.

Troligtvis kommer jag även i framtiden mestadels välja ATX för möjligheten att ha mer än två minnesmoduler och möjligheten att ha mer än ett instickskort.
Åtminstone till huvuddator.
Sen kan det bli någon NUC/NUC-liknande dator och/eller enkortsdator och/eller bärbar och sånt som komplement.

Tidigare har jag både haft ATX och mATX system.
Mitt tidigare inlägg är vad jag tror är åtminstone en del av varför mATX formfaktorn tappat i popularitet.
För min del blir det troligtvis ATX i framtiden om jag ska ha "en riktig dator" och inte till ändamål där en enkortsdator duger.

ATX finns fortfarande och är inte så mycket "outlier".
Däremot med tanke på hur mycket bärbart det finns så är väl nästan den stationära datorn på väg att bli en "outlier". :/

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

ATX finns fortfarande och är inte så mycket "outlier".
Däremot med tanke på hur mycket bärbart det finns så är väl nästan den stationära datorn på väg att bli en "outlier". :/

Jag tror fler m.2 platser snart blir mainstream att önska, det är bara det att datanördar generellt är tröga med att önska nya saker. I framtiden lär mainstream endast ha m.2 eller motsvarade lagring, de som kör med sata ssd blir udda. Hur de ska lösa detta smidigt är en bra fråga.
Men det är naturligt att folk knappast vill ha sin lagring i ett stort 2,5" hölje, med både ström och datakabel till i onödan.
Det är en sak om ens media är så stort så att det fyller upp 2,5" höljet. Vilken det var med 2,5" hdd diskarna.

*edit*
Jag tänker tillbaka för ett antal år sedan när jag planerade ny dator och funderade på en sata dvd-brännare, varvid de flesta datanördar då inte fattade problemet med en stor ide-kabel som gick genom hela chassit.
Exakt samma sak lär det bli med sata ssd, folk snart lär inte vilja ha det så dumt, det ska vara kompakt vid moderkortet på något sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tror fler m.2 platser snart blir mainstream att önska, det är bara det att datanördar generellt är tröga med att önska nya saker. I framtiden lär mainstream endast ha m.2 eller motsvarade lagring, de som kör med sata ssd blir udda. Hur de ska lösa detta smidigt är en bra fråga.
Men det är naturligt att folk knappast vill ha sin lagring i ett stort 2,5" hölje, med både ström och datakabel till i onödan.
Det är en sak om ens media är så stort så att det fyller upp 2,5" höljet. Vilken det var med 2,5" hdd diskarna.

*edit*
Jag tänker tillbaka för ett antal år sedan när jag planerade ny dator och funderade på en sata dvd-brännare, varvid de flesta datanördar då inte fattade problemet med en stor ide-kabel som gick genom hela chassit.
Exakt samma sak lär det bli med sata ssd, folk snart lär inte vilja ha det så dumt, det ska vara kompakt vid moderkortet på något sätt.

Nackdel är att kommande generation m.2 kräver aktiv kylning, vilket kommer att innebära att det bli vädigt trångt på moderkorten.
Plötsligt så behövs m.2 kabel så att enheterna kan kylas annanstans.
https://www.guru3d.com/news-story/phison-ps5026-e26-pcie-gen5...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR