Nvidia Geforce RTX 4070 Ti får officiella specifikationer och prestandasiffror

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Det är inte samma sak alls.

Det intressanta som konsument är ju steg ett hur ser "rå" prestanda ut jämfört med olika kort ut. Då har man basinformationen som är det viktigaste. Sedan ska såklart andra funktioner redovisas för att ge en komplett bild av prestandan. DLSS, raytracing etc. Men de behöver redovisas separat, och inte fulvisas på detta sättet.

Sedan så är det ju också så att alla som har undersökt DLSS 3 verkar vara rätt överens om att det fungerar väldigt dålig, i de få titlar det fungerar överhuvud taget och introducerar en hel rad egna problem och bildstörningar. Så att redovisa detta som "rå" prestanda är otroligt missvisande.

Det kan ju vara så att denna teknik kommer utvecklas och bli något fantastiskt. Men där är den inte i nuläget. Jag kan inte se detta som något annat än en marknadsföring som har för avsikt att vilseleda kunder.

Gemenene man bryr sig inte om rå prestanda, de bryr sig om vad kortet levererar med allt på.
Så länge inget döljs så är det inte vilseledande.
Oavsett vad man tycker om uppskalning så ökar det "prestandan" då det gör spelet eventuellt spelbara utan att skala ner

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Dum fråga, men mitt gtx 1080 har 9 tflops (90000 gflops) och rtx 4070 ti har mindre. Kan det verkligen stämma, eller har det blivit något fel i tabellerna där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Dum fråga, men mitt gtx 1080 har 9 tflops (90000 gflops) och rtx 4070 ti har mindre. Kan det verkligen stämma, eller har det blivit något fel i tabellerna där?

4070ti har 40 090 gflops 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xaph:

Dum fråga, men mitt gtx 1080 har 9 tflops (90000 gflops) och rtx 4070 ti har mindre. Kan det verkligen stämma, eller har det blivit något fel i tabellerna där?

Felet är i din konvertering. 9 TFLOPS = 9 000 GFLOPS.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast ena bilen klarar ju inte av väglaget, DLSS3,(ännu eller någonsin)
Jag tycker dock :
Spelet är väglaget
DLSS, fsr, reflex och vad allt heter är påslaget max för korten är bränslet

Resultatet är prestandan.

Som jag dock säger, så borde allt presenteras för båda korten.

Men menar du allvarligt att 2080 ska testas med RT ON, och jämföras rakt av mot 1080ti utan RT?

Självklart ska testmetodiken testa samma sak på båda korten om resultatsiffran ska kunna jämföras

Ett annat test är att köra båda med maxade inställningar och jämföra bildkvalitet och/eller upplevelse

Men att jämföra och likställa genererade bildrutor som riktiga är bara totalt nonsens

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Så den kommer hamna på 12k+.

Ett till dött kort med andra ord då.

Både 7900XTX och 4090 är slutsålt. Det känns som att de vet hur de ska prissätta sina kort. Tyvärr..
Känns nästan som en kartellbildning när de säljer så lite kort och till så hög peng. Hade Nvidia prissatt 4080 på 12-13K så hade det sålt som smör trots att det var överprissatt, men då hade nog inte 4090 varit slutsålt.

Likt DDR-tillverkare som blivit dömda för kartellbildning 3 gånger men fortsätter göra det för straffet är lägre än vinsten.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Både 7900XTX och 4090 är slutsålt. Det känns som att de vet hur de ska prissätta sina kort. Tyvärr..
Känns nästan som en kartellbildning när de säljer så lite kort och till så hög peng. Hade Nvidia prissatt 4080 på 12-13K så hade det sålt som smör trots att det var överprissatt, men då hade nog inte 4090 varit slutsålt.

Likt DDR-tillverkare som blivit dömda för kartellbildning 3 gånger men fortsätter göra det för straffet är lägre än vinsten.

RTX 4090 finns faktiskt rätt lätt att få tag i nu och det är inte några priser som är mycket högre än intropriserna förutom just Asus korten som va billigast på 22k. Hittar billigaste 4090 på Amazon precis under 24k, sen är det värre med 7900 XTX även om det går att få tag i.
Känns som marknaden är mättad nu, det måste ju finns begränsat antal personer som tycker det är okej med 16k-30k för ett grafikkort.

Tror som du säger att 12-13k för 4080 hade varit ett lockande pris (för mig i varje fall) och det hade nog kunnat locka fler folk med 3080-3090 att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men menar du allvarligt att 2080 ska testas med RT ON, och jämföras rakt av mot 1080ti utan RT?

Självklart ska testmetodiken testa samma sak på båda korten om resultatsiffran ska kunna jämföras

Ett annat test är att köra båda med maxade inställningar och jämföra bildkvalitet och/eller upplevelse

Men att jämföra och likställa genererade bildrutor som riktiga är bara totalt nonsens

Självklart men som jag sagt skall det redovisas....
Typ 100 fps utan 150 fps med i stapeln sen får man väl göra olika färger...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Gemenene man bryr sig inte om rå prestanda, de bryr sig om vad kortet levererar med allt på.
Så länge inget döljs så är det inte vilseledande.
Oavsett vad man tycker om uppskalning så ökar det "prestandan" då det gör spelet eventuellt spelbara utan att skala ner

Jag tror att de allra flesta som köper grafikkort "löst" och monterar själva har tillräckligt intresse för att bry sig om vilken produkt de köper. Jag tror ingen köper grafikkort för 10.000+ kronor och tänker jag skiter i hur det presterar. Jag tror ingen som handlar i den prisklassen även om de köper färdigbyggt inte heller bryr sig om "rå prestanda". Men kanske är det så att man här inte har all information man behöver för att förstå varför det är viktigt.

Och du skriver ju själv så länge inget döljs eller är vilseledande. Vilket jag anser att båda sakerna görs i NVIDIAS marknadsföring. Man döljer i princip vad det är man jämför med varandra. Och det är även vilseledande då DLSS 3 i nuläget i princip inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Jag tror att de allra flesta som köper grafikkort "löst" och monterar själva har tillräckligt intresse för att bry sig om vilken produkt de köper. Jag tror ingen köper grafikkort för 10.000+ kronor och tänker jag skiter i hur det presterar. Jag tror ingen som handlar i den prisklassen även om de köper färdigbyggt inte heller bryr sig om "rå prestanda". Men kanske är det så att man här inte har all information man behöver för att förstå varför det är viktigt.

Och du skriver ju själv så länge inget döljs eller är vilseledande. Vilket jag anser att båda sakerna görs i NVIDIAS marknadsföring. Man döljer i princip vad det är man jämför med varandra. Och det är även vilseledande då DLSS 3 i nuläget i princip inte fungerar.

Jag tror vi håller med varandra i stora drag, jag trycker inte nvidias marknadsföring är rätt men jag tycker att nya implementeringar skall vara med i prestanda test men redovisas antingen med egen stapel eller något

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Felet är i din konvertering. 9 TFLOPS = 9 000 GFLOPS.

Oj, du har helt rätt! Ber om ursäkt för min dåliga matte där

Permalänk

Synd att de inte kunde ge oss några prestandasiffror.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Både 7900XTX och 4090 är slutsålt. Det känns som att de vet hur de ska prissätta sina kort. Tyvärr..
Känns nästan som en kartellbildning när de säljer så lite kort och till så hög peng. Hade Nvidia prissatt 4080 på 12-13K så hade det sålt som smör trots att det var överprissatt, men då hade nog inte 4090 varit slutsålt.

Likt DDR-tillverkare som blivit dömda för kartellbildning 3 gånger men fortsätter göra det för straffet är lägre än vinsten.

Kolla runt lite innan du postar dumheter. 🙄

2022-12-31:
https://www.komplett.se/kampanj/177999/nvidia-geforce-rtx-400...

Hos Komplett finns det 38 st Zotac 4090 och 23 st GWD 4090. Likadant hos många andra svenska återförsäljare. Vansinne att påstå att 4090 är slutsålda.

Gott Nytt År! 🎉

Permalänk
Medlem

Priset gör det till en döfödd produkt. Synd.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Priset gör det till en döfödd produkt. Synd.

Vi får se vad för slags priser som blir här i S men doa tror jag inte på. Det kommer att jmf med RX 7900 XT och ha liknande rasterförmåga, pris i svensk handel kanske, lägre strömförbrukning, DLSS3 och RT som marknadsförs och nämns jämt, folk kommer att skriva "CUDA" och sedan går glidregeln igång: "Det kostar nästan 10k du kan lika gärna köpa 4090" och så tjänar Nvidia ännu mer pengar.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Vi får se vad för slags priser som blir här i S men doa tror jag inte på. Det kommer att jmf med RX 7900 XT och ha liknande rasterförmåga, pris i svensk handel kanske, lägre strömförbrukning, DLSS3 och RT som marknadsförs och nämns jämt, folk kommer att skriva "CUDA" och sedan går glidregeln igång: "Det kostar nästan 10k du kan lika gärna köpa 4090" och så tjänar Nvidia ännu mer pengar.

Det absoluta flaggskeppet frånsett Titan brukade kosta en bra bit under 10K. Har man den måttstocken, vilket många har, så blir priset fånigt högt. XX70TI är ju inget flaggskepp, det är övre mellanklass, och folk tänker sig då att det ska kosta därefter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det absoluta flaggskeppet frånsett Titan brukade kosta en bra bit under 10K. Har man den måttstocken, vilket många har, så blir priset fånigt högt. XX70TI är ju inget flaggskepp, det är övre mellanklass, och folk tänker sig då att det ska kosta därefter.

Sluta jämföra i kronor dock, vi kan inte påverka kursen.
MSRP har alltid varit någorlunda nära
2006 msrp 650$ för xx80 x6.2
2013 msrp 650ish för xx80 x8.1
2020 msrp 699 xx80 x 9.1

Även med samma msrp blir skillnaden avsevärt större pga våran valuta

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Sluta jämföra i kronor dock, vi kan inte påverka kursen.
MSRP har alltid varit någorlunda nära
2006 msrp 650$ för xx80 x6.2
2013 msrp 650ish för xx80 x8.1
2020 msrp 699 xx80 x 9.1

Även med samma msrp blir skillnaden avsevärt större pga våran valuta

Även om man tar in aktuell kronkurs vid tidpunkten så har priserna stuckit åt helvete. Och även i USA pratar ju t ex Steve från gamers nexus om att prestanda per krona, alltså det man faktiskt får för pengarna, I bästa fall stagnerat och i sämsta fall minskat kraftigt. Så detta handlar absolut inte om kronkursen. Men det är klart att det blir några hundralappars skillnad. Men på det stora hela är det inte en särskilt bidragande faktor.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Även om man tar in aktuell kronkurs vid tidpunkten så har priserna stuckit åt helvete. Och även i USA pratar ju t ex Steve från gamers nexus om att prestanda per krona, alltså det man faktiskt får för pengarna, I bästa fall stagnerat och i sämsta fall minskat kraftigt. Så detta handlar absolut inte om kronkursen. Men det är klart att det blir några hundralappars skillnad. Men på det stora hela är det inte en särskilt bidragande faktor.

Samma msrp, ej inkluderat inflation så skiljer det 1800~. Vilket är ganska mycket.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Kolla runt lite innan du postar dumheter. 🙄

2022-12-31:
https://www.komplett.se/kampanj/177999/nvidia-geforce-rtx-400...

Hos Komplett finns det 38 st Zotac 4090 och 23 st GWD 4090. Likadant hos många andra svenska återförsäljare. Vansinne att påstå att 4090 är slutsålda.

Gott Nytt År! 🎉

Ja de 4090 för 26-30K kanske är *lite* mer svårsålda än de onekligen slutsålda för ~24K när man tänker på att dom presterar identiskt.

4080 har fortfarande 22st av de "billiga" för 17K i lager (22st MSI gaming X). Samt 69st av de "dyra" 20K Zotac korten. Nice.

(Det finns säkert några "billiga" på andra ställen, jag köpte ett Gigabyte OC för 24K på Netonnet för en vecka sen men nu är dom slut också ser jag, närmast i lager är 26K)

Permalänk
Medlem

https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-4070-ti-3dmark... lite långsammare raster, lite snabbare RT (vs rx 7900 XT), så allt beror på lokalt pris (alt hur mycket du bryr dig om elförbrukning vid fler skärmar eller måste ha max rt och allt som betyder nåt är rt).

Problemet blir den där glidande skalan igen där 4090 kanske har bättre prestanda/pris (dock återigen beroende på lokalt pris tillgängligt)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Samma msrp, ej inkluderat inflation så skiljer det 1800~. Vilket är ganska mycket.

Ändå inga 10K som det har blivit
Visst, Nvidia vill gärna låtsas att det är en ännu högre SKU genom att kalla det xx90 istället för xx80 och så vidare men tittar man på vilken klass av chip respektive SKU tillhör så är det lätt att syna bluffen. De spär ut hela sortimentet men tar samtidigt mer betalt för att de kallar det för något annat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Ja de 4090 för 26-30K kanske är *lite* mer svårsålda än de onekligen slutsålda för ~24K när man tänker på att dom presterar identiskt.

4080 har fortfarande 22st av de "billiga" för 17K i lager (22st MSI gaming X). Samt 69st av de "dyra" 20K Zotac korten. Nice.

(Det finns säkert några "billiga" på andra ställen, jag köpte ett Gigabyte OC för 24K på Netonnet för en vecka sen men nu är dom slut också ser jag, närmast i lager är 26K)

Alltså är det inte "slutsålt". Över Jul och Nyår går försäljningen upp av förklarliga skäl

I januari/februari när folk är som mest panka kommer du kunna köpa 4090 för 24k istället för 26k. Det är ju ett fynd oavsett, tänk så mycket glädje för så lite 💰💰💰!
🙂

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av A1200:

Alltså är det inte "slutsålt". Över Jul och Nyår går försäljningen upp av förklarliga skäl

Fast om vilka priser som helts räknas så är väl inget någonsin slutsålt, ComputerSalg har alltid i lager till galna priser.

Raspberry Pi t ex. Model 3B kostade 400 kr strax efter lansering 2017, nu 1 807 kr, men den är ju inte slutsåld om man ska vara sån...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Latensen kommer man inte ifrån oavsett dock, så vet inte om man vinner så mycket, men skulle gärna testa det!

Det är helt klart trevligt då spelet flyter på jäkligt mycket bättre. Dock så är det nog inget man slå på i spel där varje millisekund räknas

Men 80 frame gen fps ger en otroligt mycket bättre upplevelse än 40 native fps. Så jag skulle nog slå på det alla singleplayer spel om det behövdes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonsya:

Det är helt klart trevligt då spelet flyter på jäkligt mycket bättre. Dock så är det nog inget man slå på i spel där varje millisekund räknas

Men 80 frame gen fps ger en otroligt mycket bättre upplevelse än 40 native fps. Så jag skulle nog slå på det alla singleplayer spel om det behövdes

Effekten blir ju att spela med latensen av 20-30fps men bildfrekvens som ser ut som 80, kanske med vissa artefakter… jag vet inte vad som ger bäst upplevelse. Dock är flytet i bilden absolut viktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Effekten blir ju att spela med latensen av 20-30fps men bildfrekvens som ser ut som 80, kanske med vissa artefakter… jag vet inte vad som ger bäst upplevelse. Dock är flytet i bilden absolut viktigt

Du har helt rätt i det, men jag menar hur jag upplever det när jag har prövat det i The Witcher 3! Kändes mycket bättre med frame generation on även om det givetvis inte är lika bra som äkta frames

Skulle dock behöva testa mer i andra spel, kanske något fps t.ex där det blir enklare att känna av nackdelarna med frame gen!

Permalänk
Medlem

4070 Ti <=> 3060

$900 <==> $329

Nästan faktor x3 👎

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

https://youtu.be/OGMYe5AEMfg

4070 Ti <=> 3060

$900 <==> $329

Nästan faktor x3 👎

Fast det är ju baserat på hans egna tes att det är 3060 som det ersätter.

Har betydligt mer tro på Daniel Owens syn på det hela (och som är betydligt mer logiskt). Han kommer dessutom fram till att 4070Ti ger mer bang for the buck än 4090 och 4080. Sen är ju alla tre väldigt överprisade, men 4070 Ti är ju inte alls en motsvarighet till 3060, så videon du länkar till känns enbart som ett clickbait där han drar egna slutsatser över chipstorlek och minnesbuss istället för att kolla på prestanda och den nya tekniken som levererar prestandan.

Permalänk
Medlem

Herregud, vilken smörja. Borde sitta en "din IQ kommer droppa med 10% om du ser detta"-varning på den videon.