Försäljningen av grafikkort når sin lägsta nivå på nästan 20 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Datorspelande blir på grund av den hysteriska prisutvecklingen en smalare och smalare hobby. Om man vill spela idag och ska börja på ruta ett är konsoller ett mycket vettigare val. Vilken vanlig förälder har lust att betala 40 000 kr för en speldator till barnen när det finns konsoller som är MYCKET billigare? Visst, det finns billigare speldatorer men ska du ha något vettigt och inte är insatt, vilket de flesta föräldrarna inte är, blir de väldigt fattiga om de skaffar en speldator till barnet. Eller går de och köper en dator som knappt klarar dra runt spelen barnen vill spela. Stackars de som har fler barn! Detta kommer såklart få konsekvenser för spelutveckling till pc men resultatet ser vi inte än på några år. Fortsätter det i dagens takt kommer pcspelandet självdö så småningom. Jag undrar om Nvidia m.f.l. tänker så långt? Tror inte det, det är kortsiktiga vinster som gäller.

Själv spelar jag bara spel mina nuvarade datorer fixar utan problem. Eftersom jag har ett 1060 och en Ryzen APU i mina datorer blir det inga nya spel, men jag tänker inte köpa något nytt grafikkort eller en ny dator med dagens priser och därmed inga nya spel. Det finns gott om äldre spelvärda spel.

Mängden PC gamers ökar dock...
https://www.statista.com/statistics/420621/number-of-pc-gamer...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orisons:

Jo men att en komplett pc är dyrare än alla konsoler +tv+spel är desto ovanligare.

Beror på vad man har för krav på datorn. En gammal dator med samma specs som ett Ps5 kostar inte mycket.

(3700x och ett RX 5700-prestanda)

och PC är mycket bättre på att lira äldre spel än vad PS5'an är.

samt, en mycket mycket bättre multi-media plattform än alla konsoler tillsammans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nej det var den inte.

Du skrev dator, jämförelsen handlar bara om GPU. En high end gaming-dator har alltid kostat minst 4x vad dyraste (undantaget PS3 vid lansering och NeoGeo) konsolen kostat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Varför är msrp skrattretande för 3080? Du jämför nya generation gpu mot gammal gen konsol.. Är inte det cherry picking? Du kan fortfarande köpa 3080 för msrp i Sverige, vilket är samma gen som konsolerna.

Idag
3080 10 230:-
Konsol playstation 5 7200:-

Edit
Sli för 980/ti
https://www.gamersnexus.net/guides/1970-gtx-980-ti-sli-benchm...
Nästan 1.8x prestandan i sli

Alla diskussioner kring valet att låta en last-gen GPU jämföras med en current-gen konsol samt dåliga valutakurser åt sidan;

Du har redan bevisat dig själv fel. Skillnaden du själv lägger upp är 3000 SEK. Jämfört med GTX980 där skillnaden var 500 SEK. Därmed är skillnaden inte konstant och har ökat, enligt dina egna siffror och antaganden.

Återigen cherry-picking; 80% prestanda är i princip det bästa du någonsin kunde få. Snittet låg runt 30-50%, som jag redan skrev.

Ingetdera är dubbla fps. Andra gången du motbevisar dig själv i samma inlägg.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Jag är ändå stolt att jag kan behärska mig och tänkta logiskt. Visst har jag råd med ett dyrare kort men jag kan inte riktigt motivera ett köp. Funderar på att köpa ny dator men använda mitt nuvarande 1070 till den och skulle priserna sjunka rejält ja då får det bli ett nytt grafikkort också. Kör på 1080p så har jag inte behov på något monsterkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Levererar man inte så stagnerar utvecklingen.

Det var väl precis det jag sa!?

Skrivet av Maaxan:

Om det är så svårt som du antyder så måste det vara genier som lyckas klämma ut ny "revolutionerande" teknik vartannat år.

Det gör dom ju inte längre, det är därför vi ser högst marginella förbättringar från år till år, och till allt högre priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Jo, se bara posten över ditt inlägg.

Lite fakta

Citat:

Our first PC was a Gateway 2000. It had a 100 MHz Pentium, 8 MB of Ram, and a CD drive (which was a caddy you ejected, put up to three CDs in, and inserted back into the computer). This was 1995 and it cost $3500. It ran Doom.

Saxat från
https://www.neogaf.com/threads/did-you-have-a-gaming-pc-in-th...

Samma år lanserades Sony Playstation för en 12:e del av priset, $300.

Priset för en highend-dator har i princip legat på samma sedan dess, dvs 35 000:- och inte följt inflation medans konsoler har ökat i pris och dubblerats sedan 1995.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Priset på wafers på varje given nod sjunker över tid och varje nod ökar mängden transistorer på varje wafer. Priset per transistor går inte ner som förr tyvärr. Men den ökar inte heller.

Edit: Och vi ska komma ihåg att kostnaden för chippet bara är en faktor i prissumman, utslaget på hela produkten så är det tråkigt med de prisökningar vi sett.

Skrivet av sesese:

stämmer men du får ut 33% mer kretsat så priset blir lägre/krets.

Skrivet av Swedishchef_90:

Vart hittar du den infon? Vad jag vet är Nm3 utan sådan info....
Sen kostar Nm4 14-16k medan förgående kostade väl 7.... Så oavsett med 33% högre yield blir kostnaden högre, om även nvidia har problem med RnD så blir kostnaden mycket högre också, de har ju utvecklat nya HVpR för denna gen

Faktum är att TSMC5 kanske blir sista noden där pris per transistor minskade, det verkar som att priset per transistor är samma på N3 och kommet öka efter det, det vill säga att samma chip blir dyrare att tillverka på nya noder, så har det aldrig varit förr

Prestanda per krona kanske aldrig mer blir bättre om vi har otur, eller så får de tillverkas på äldre noder och prestandan kan bara bli billigare i takten av att noden blir billigare (och det är ganska långsamt)

Kommer definitivt bli större skillnader för prestandachip framöver och extremt dyrt att ligga på topp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Alla diskussioner kring valet att låta en last-gen GPU jämföras med en current-gen konsol samt dåliga valutakurser åt sidan;

Du har redan bevisat dig själv fel. Skillnaden du själv lägger upp är 3000 SEK. Jämfört med GTX980 där skillnaden var 500 SEK. Därmed är skillnaden inte konstant och har ökat, enligt dina egna siffror och antaganden.

Återigen cherry-picking; 80% prestanda är i princip det bästa du någonsin kunde få. Snittet låg runt 30-50%, som jag redan skrev.

Ingetdera är dubbla fps. Andra gången du motbevisar dig själv i samma inlägg.

Skillnaden är att företag räknar msrp olika (hur vet jag inte men swec nämner det i 4070ti artikeln)

Sen är ju hela 980 länken med 50-90% & fps gain? Tittade du ens på 980 länken?
https://www.gamersnexus.net/guides/1970-gtx-980-ti-sli-benchm...

Metro 4k
2x 980 avg 59 fps
1x 980 avg 38 fps

1440p vs

I far cry 4 4k

71 v 35

I vissa spel var det såklart lägre gains men..
SoM
59 vs 38

Självklart inte värt det för normal gamer men angående PlayStation msrp så sålde de ju med förlust hela första året... Och det gör även xbox med största sannolikhet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Datorspelande blir på grund av den hysteriska prisutvecklingen en smalare och smalare hobby. Om man vill spela idag och ska börja på ruta ett är konsoller ett mycket vettigare val. Vilken vanlig förälder har lust att betala 40 000 kr för en speldator till barnen när det finns konsoller som är MYCKET billigare? Visst, det finns billigare speldatorer men ska du ha något vettigt och inte är insatt, vilket de flesta föräldrarna inte är, blir de väldigt fattiga om de skaffar en speldator till barnet. Eller går de och köper en dator som knappt klarar dra runt spelen barnen vill spela. Stackars de som har fler barn! Detta kommer såklart få konsekvenser för spelutveckling till pc men resultatet ser vi inte än på några år. Fortsätter det i dagens takt kommer pcspelandet självdö så småningom. Jag undrar om Nvidia m.f.l. tänker så långt? Tror inte det, det är kortsiktiga vinster som gäller.

Själv spelar jag bara spel mina nuvarade datorer fixar utan problem. Eftersom jag har ett 1060 och en Ryzen APU i mina datorer blir det inga nya spel, men jag tänker inte köpa något nytt grafikkort eller en ny dator med dagens priser och därmed inga nya spel. Det finns gott om äldre spelvärda spel.

Fortfarande, en speldator som är jämförbar med konsol kostar inte 40000. Så varför håller ni på att tjata om dessa asdyra grejer samtidigt som ni drar paralleller med konsol? Det makes ingen sense.

Att nån "råkar"köpa en dator för 40 papp är ett långsökt resonemang.

Det är svårare att köpa "rätt" dator än rätt konsol absolut men så har det alltid varit. Nästan så det är lättare nu faktiskt, nu när tekniken är väldigt mogen. Och hade det varit ett reelt problem så hade pc varit dött för över 20 år sen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det var väl precis det jag sa!?

Det gör dom ju inte längre, det är därför vi ser högst marginella förbättringar från år till år, och till allt högre priser.

Är väl ändå inte bara "marginella" förbättringar från 3000- till 4000-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vid nyår startar tmc 3Nm, den sista fin fet, efter det blir det nano på Nm2.

Tidiga rykten gör gällande att priset är 20 000$/ wafer.

Nm 4 är 14-16000$ i jämförelse så bara på wafer ökar kostnaden ~ 20%

Japp, 20% ökning i kostnad, vad kommer de resterande 80% i prisökning ifrån kan man undra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Japp, 20% ökning i kostnad, vad kommer de resterande 80% i prisökning ifrån kan man undra?

Forskning, förköpta transporter, reklam? Jag håller med att 4080 är sjukt överprisad och den borde legat runt 799$

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Är väl ändå inte bara "marginella" förbättringar från 3000- till 4000-serien.

45-65% ökning enligt swec test i 1080-4k med Ray tracing och 35-60 utan rt.
Tycker det är ett ganska stort hopp ..

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Alla diskussioner kring valet att låta en last-gen GPU jämföras med en current-gen konsol samt dåliga valutakurser åt sidan;

Du har redan bevisat dig själv fel. Skillnaden du själv lägger upp är 3000 SEK. Jämfört med GTX980 där skillnaden var 500 SEK. Därmed är skillnaden inte konstant och har ökat, enligt dina egna siffror och antaganden.

Återigen cherry-picking; 80% prestanda är i princip det bästa du någonsin kunde få. Snittet låg runt 30-50%, som jag redan skrev.

Ingetdera är dubbla fps. Andra gången du motbevisar dig själv i samma inlägg.

Det är ännu värre än så, genomsnittlig SLI-prestanda är en kraftig försämring faktiskt.

Det är enbart fåtalet spel som ökar fps, men så är det försvinnande få spel som kan göra det utan ödelägga allt vad framepacing heter. Grejen med SLI/crossfire var att man behövde ett tredje kort för att slippa det äckliga hacket man fick.

Kan bara hålla med i att 980SLI jämförelsen är efterbliven och den främsta formen av körsbärsnypande jag sett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

45-65% ökning enligt swec test i 1080-4k med Ray tracing och 35-60 utan rt.
Tycker det är ett ganska stort hopp ..

När jag kan öka prestandan på mitt 16000kr kort med 15%, för 16000kr ja då är det inte mycket prestanda att hurra över om jag säger så.

Det ska också sägas att denna jävla samsungnod definitivt är på nvidias top 5 av idiotiska schackdrag. Garanterar att 3080-3080ti och 3090 tappar minst 15% prestanda bara för att nvidia tänkte spara 20 kronor per kort.

Försvinnande få verkar känna till detta. Lovelace är inte så imponerande som man kan tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Japp, 20% ökning i kostnad, vad kommer de resterande 80% i prisökning ifrån kan man undra?

Kretsutvecklingskostnaderna har skenat på senare år, om jag förstått det rätt är det på liknande nivå som själva tillverkningen nu för tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

Det är ännu värre än så, genomsnittlig SLI-prestanda är en kraftig försämring faktiskt.

Det är enbart fåtalet spel som ökar fps, men så är det försvinnande få spel som kan göra det utan ödelägga allt vad framepacing heter. Grejen med SLI/crossfire var att man behövde ett tredje kort för att slippa det äckliga hacket man fick.

Kan bara hålla med i att 980SLI jämförelsen är efterbliven och den främsta formen av körsbärsnypande jag sett

https://www.tweaktown.com/tweakipedia/38/nvidia-geforce-gtx-7...
780 sli test...
https://www.techpowerup.com/review/asus-geforce-gtx-680-sli/2...
680 sli test...

Tycker det ser ut som de flesta spel förutom crysis får 30-100% fps gain...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

45-65% ökning enligt swec test i 1080-4k med Ray tracing och 35-60 utan rt.
Tycker det är ett ganska stort hopp ..

Varför gjorde dom ett så stort hopp? Om dom drog i handbromsen och bara levererade 30% prestanda ökning till samma pris som 3080 så hade nog folk haft lättare att svälja det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Varför gjorde dom ett så stort hopp? Om dom drog i handbromsen och bara levererade 30% prestanda ökning till samma pris som 3080 så hade nog folk haft lättare att svälja det.

Förmodligen trodde de att Intels grafikkort skulle kunna konkurrera med deras high-end kort i 3000-serien så de ville vara säkra på att ha kort presterade bättre än Intels.

Permalänk
Medlem

Nya kryptovalutan NvidiaCoin släpps snart, ju dyrare kort du köper ju rikare blir du. Om du nu KAN köpa ett vill säga! -Gaming, is that thing still around? Skrockar gubben vid spisen nu i skinnrock hela vägen till banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

https://www.tweaktown.com/tweakipedia/38/nvidia-geforce-gtx-7...
780 sli test...
https://www.techpowerup.com/review/asus-geforce-gtx-680-sli/2...
680 sli test...

Tycker det ser ut som de flesta spel förutom crysis får 30-100% fps gain...

De flesta spel får inga ökningar alls och fungerar faktiskt sämre. Testerna bänkar ju bara spelen som fungerar över huvud taget.

Vad blir genomsnittsökningen då? Realiteten är att du i genomsnitt får sämre prestanda.

Detta var det största hindret mot multi-gpu.

Hade tre 7970n, det var stort sett bara bf3 som skalade bra. Resten av spelen ville ha ett tredje kort för att hjälpa lite på framepacing.

Inte ovanligt att man fick man 20-80% förbättring PÅ PAPPRET men i verkligheten gick spelet som ett arsle

Permalänk
Medlem

Anledningen till det säljs mängder av grafikkort är p.g.a crypto. Nu när länder börjar banna crypto och då är det ínte längre lönsamt som innan.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Spekularar lite

1. Höjda priser på grafikkort
2. färre personer har råd att köpa dyra kort
3. färre personer har en dator att spela de senaste spelen med
4. AAA spelen blir färre då försäljningarna minskar
5. Färre behöver nya grafikkort då det finns färre nya AAA spel som kräver det.
6. AMD, Nvidia, (Intel?) får sälja färre top of the line grafikkort
7. Begränsad forskning och utveckling av GPU's riktade mot desktop gamers
8. Stagnering av även de få tillgängliga billigare grafikkorten.

Sen sker en av 3 saker.

Endera:
-Konsoll tar över spelandet
Eller
-En standardisering av prestanda mellan tillverkare.
D.v.s. 1-3 modeller av grafikkort i ett "mellan"-segment som all spelutveckling sker mot (vilket är vad konsoller gör idag)
Eller
-iGPU blir kraftfulla nog att ta hand om allt spelande

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Rubrik på Wccftech om RTX 4070 TI
As Fast As The RTX 3090 Ti But 40% Of The MSRP
https://wccftech.com/nvidia-rtx-4070-ti-official-benchmarks-l...

Det är väl en relativt bra utveckling ändå? Kommer bli svårare sälja begagnade RTX 3090 efter det kommit ut. Att toppkorten kostar enormt mycket för de som vill köpa det bästa utan att bry sig om kostnaden är ett annat kapitel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Endera:
-Konsoll tar över spelandet
Eller
-En standardisering av prestanda mellan tillverkare.
D.v.s. 1-3 modeller av grafikkort i ett "mellan"-segment som all spelutveckling sker mot (vilket är vad konsoller gör idag)
Eller
-iGPU blir kraftfulla nog att ta hand om allt spelande

PC och konsoler är olika marknader där båda har varit stabila och ökat sakta under väldigt många år. När det gäller spelmarknaden är det mobilspelande som ökat massor, men det har inte direkt påverkat PC och konsolmarknaden.

iGPU ökar i kraftfullhet, men prestandakraven i spelen ökar också. Det är en lösning för de som inte behöver jätteprestanda och spelar grafiskt enklare spel. Det kan vara ett problem för Nvidia, men om ARM hittar in på PC-marknaden kan det svänga till en fördel för Nvidia istället.

Jag tror grafikkortsmarknaden fått en dip, men kommer återhämta sig och återgå till normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nu har jag inte kollat din länk, men visst det kanske ökar. Dock sitter väl de flesta på reguljära laptops och inte speldatorer...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Nu har jag inte kollat din länk, men visst det kanske ökar. Dock sitter väl de flesta på reguljära laptops och inte speldatorer...?

Står inte men vi är nästan 1.8 miljarder gamers på pc mot 252 miljoner på konsoler.

Jag är tveksam att många sitter på laptop och lirar i mindre etablerade länder

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Rubrik på Wccftech om RTX 4070 TI
As Fast As The RTX 3090 Ti But 40% Of The MSRP
https://wccftech.com/nvidia-rtx-4070-ti-official-benchmarks-l...

Det är väl en relativt bra utveckling ändå? Kommer bli svårare sälja begagnade RTX 3090 efter det kommit ut. Att toppkorten kostar enormt mycket för de som vill köpa det bästa utan att bry sig om kostnaden är ett annat kapitel.

Ja vill man lura sig själv så kan man ju jämföra med kunderna-skiter-i-priset kort ja. Klart det ser trevligt ut då.

Men att 70 eller iaf 70Ti matchar tidigare generations toppkort är vardagsmat.

Tittar man på riktpriset, $799, så är det samma som för 3080 12GB. Prestandahoppet därifrån är inte gigantiskt direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

iGPU ökar i kraftfullhet, men prestandakraven i spelen ökar också. Det är en lösning för de som inte behöver jätteprestanda och spelar grafiskt enklare spel. Det kan vara ett problem för Nvidia, men om ARM hittar in på PC-marknaden kan det svänga till en fördel för Nvidia istället.

Fast min spekulering är att AAA spelen avtar (iom mindre kundbas) och därmed kommer inte kraven fortsätta öka i samma takt

Men vi kan alla bara spekulera så vi får se helt enkelt. Under tiden kan det vara kul att spekulera lite, så länge man inte tar det på för stort allvar

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT