Permalänk

Blockera reklam på LG OLED

Sedan några månader är jag ägare till en LG OLED 65" men trots att jag redan betalt för TV:n och trots aldrig gått med på det, så domineras TV:ns hemskärm av massa reklam och popups som pockar på uppmärksamhet och döljer det väsentliga. Jag är övertygad att sådan "reklamterror" kan få många potentiella kunder att avstå köp eller att välja annat fabrikat. Det finns flera beskrivningar på nätet om hur man får bort reklamen med DNS-blockering (Typ Pihole) men man ser också att det inte lyckats så bra för de flesta som försökt.

Nedan vill jag dela med mig hur jag gjort själv för jag tycker det fungerar bra och jag har ännu inte märkt några sidoeffekter. Tiden får väl utvisa hur bra det blir.

Först gjorde jag en tcpdump för att titta på vilken nätverkstrafik min TV upprättade från att jag slog på strömmen tills att hemskärmen med reklamen visades. Med hjälp av den informationen så har jag ett antal domäner som jag kan blockera namnuppslagning till.

Ett litet exempel på vad jag fick fram:

290 19.603763 192.168.XX.42 192.168.XX.1 DNS 81 Standard query 0x1591 A SE.info.lgsmartad.com 291 19.604050 192.168.XX.42 192.168.XX.1 DNS 81 Standard query 0x4de2 AAAA SE.info.lgsmartad.com 305 20.234041 192.168.XX.1 192.168.XX.42 DNS 205 Standard query response 0x4de2 AAAA SE.info.lgsmartad.com CNAME se-info-lgsmartad-com.aws-prd.net SOA ns-93.awsdns-11.com 306 20.234264 192.168.XX.1 192.168.45.42 DNS 144 Standard query response 0x1591 A SE.info.lgsmartad.com CNAME se-info-lgsmartad-com.aws-prd.net A 34.249.96.218

Reklamen verkar vara regionanpassad och det kan vara en av förklaringarna till varför många som försökt blockera namnuppslagningar inte lyckats.

Jag har nyligen köpt en mini PC som jag installerat pfSense på. Till pfSense finns en plugin som heter pfBlockerNG (development version bör man välja). Genom att välja "Unbound python mode" för "DNSBL Mode" under Firewall -> pfBlockerNG -> DNSBL och därefter aktivera "Regex Blocking" så har man ett kraftfullt verktyg för att blockera det man önskar (det vill säga det man inte önskar...). Nedan är vad jag angett just nu och det bör fungera oavsett region:

^(.+[_.-])?adse?rv(er?|ice)?s?[0-9]*[_.-] ^(.+[ _.-])lgsmartad[_.-] ^(.+[ _.-])nudge\.lgtvcommon[_.-] ^(.+[ _.-])rdl\.lgtvcommon[_.-] ^(.+[ _.-])recommend\.lgtvcommon[_.-] ^(.+[ _.-])homeprv\.lgtvcommon[_.-] ^(.+[ _.-])service\.lgtvcommon[_.-]

Fösta raden är mest ett exempel på vad man kan göra och har inget med LG:s reklam att göra.

Som sagt, det är vad jag gjort och min regexlista ovan kommer säkert att behöva modifieras. Återkommer om det. Min förhoppning är att det kan vara till glädje för någon annan som också betalt dyra pengar för en ny LG TV.

Tagit bort edgesuite från blockeringslistan.
Permalänk
Medlem

Är det så klokt att blocka edgesuite.net rakt av?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Ett jobb för Brysselkålen - Ingen "inbyggd" reklam på TV apparater inom EU.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Mjo, det är faktiskt ren cancer LG TV:n laddar upp i ögonblicken då den startas.

Permalänk
Medlem

Om du i TVns inställningar går in djupt under ”avancerat”, kan du ställa in regionen för ”LG services”. Den står från början på auto. Stäng av det och ändra till ”övrigt” (längst ner i listan). Nu kommer TVn att starta om, men när den har gjort det är reklamen borta. Den har också stängt av automat-uppdateringar, men det är bara att slå på igen.

Dock lär en del av de inbyggda programmen inte längre fungera, men de använder jag aldrig.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Är det här med reklam något som bara förekommer på senare års LG OLEDs? På min B9 ser jag ingen reklam. Kanske är jag så hjärntvättad att jag inte ens uppfattar det som reklam :(.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

Är det här med reklam något som bara förekommer på senare års LG OLEDs? På min B9 ser jag ingen reklam. Kanske är jag så hjärntvättad att jag inte ens uppfattar det som reklam :(.

Det är ”notiser” som poppar upp i nederkant men rätt många av dem är reklam. Man kan naturligtvis slippa dem också genom att aldrig plugga in TVn i nätverket, eller blockera TVn helt i routern, men den här tråden är väl ett försök att vara lite mer precis.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig sett reklam på min B1, men jag använder inte heller tvns gränssnitt så mycket (kör extern källa via hdmi)

Permalänk
Skrivet av Phod:

Är det så klokt att blocka edgesuite.net rakt av?

Bra synpunkt! Det skulle ju kunna få konsekvenser utöver blockering av annonserna då Edgesuite även används till annat.

Har:

5445 49.376248 192.168.45.42 192.168.45.1 DNS 79 Standard query 0xa1db A SE.ad.lgsmartad.com 5465 49.378091 192.168.45.42 192.168.45.1 DNS 79 Standard query 0x9714 AAAA SE.ad.lgsmartad.com 6186 49.479330 192.168.45.1 192.168.45.42 DNS 258 Standard query response 0x3ac5 A mediaservices.cdn-apple.com CNAME mediaservices.cdn-apple.com.akadns.net CNAME mediaservices.cdn-apple.com.edgesuite.net CNAME a1915.dscw154.akamai.net A 83.255.218.185 A 83.255.218.203

Edgesuite finns inte med i någon DNS query utan bara i ett DNS response. Jag tar bort Edgesuite från min lista i ursprungsinlägget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Jag har aldrig sett reklam på min B1, men jag använder inte heller tvns gränssnitt så mycket (kör extern källa via hdmi)

Jag får upp pop-up rutor i nederkant skärm när jag startar min TV.

Aldrig mer LG om de fortsätter med sånt här.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har aldrig sett reklam på min B1, men jag använder inte heller tvns gränssnitt så mycket (kör extern källa via hdmi)

Du sa precis "Jag har inte saken som TS klagar över så jag har inga problem med den"

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Snusfri

I den här artikel av @laxpudding så beskriver han hur du får bort reklam.

Scrolla ned till punkt 8.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av THB:

I den här artikel av @laxpudding så beskriver han hur du får bort reklam.

Scrolla ned till punkt 8.

Det verkar som LG sedan dess har skruvat upp reklamandet ytterligare med notiser i systemet som gör reklam för TV-serier man aldrig vill se och liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Du sa precis "Jag har inte saken som TS klagar över så jag har inga problem med den"

Njae, jag var mer fundersam på hur det kan skilja och/eller hur det uppstår. Min är ansluten tilm internet utan brandväggar, så det är intressant att kanske ta reda på vad det skulle kunna handla om. Eller så är det en annan form av reklam som inte jag förstår eller har sett

Jag får definitivt inga banners mer än om mjukvaruuppdateringar och liknande

Permalänk
Skrivet av THB:

I den här artikel av @laxpudding så beskriver han hur du får bort reklam.

Scrolla ned till punkt 8.

Tror bara det är relevant att stänga av hemskärmen i de fall man i huvudsak vill använda TV:n som en monitor. Hemskärmen vill jag allt ha kvar för att kunna starta mina appar och annat, det är bara reklamen jag vill ta bort.