Permalänk

Konstigt att raketer och smällare inte är olagligt ännu när vi går emot ett samhälle där alt mer saker blir olagliga?
Och raketer och smällare är saker som lätt går att missbruka.

Mycket av problemen idag går att lösa med att endast göra dem dyrare. Skulle raketer kosta dubbelt så skulle garanterat mindre skjuta dem vid fel tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Konstigt att raketer och smällare inte är olagligt ännu när vi går emot ett samhälle där alt mer saker blir olagliga?
Och raketer och smällare är saker som lätt går att missbruka.

Mycket av problemen idag går att lösa med att endast göra dem dyrare. Skulle raketer kosta dubbelt så skulle garanterat mindre skjuta dem vid fel tillfälle.

Vare sig lösa raketer eller smällare är tillåtna för pöbeln, i det senare fallet sedan tjugo år.

I vanlig ordning så leder förbud, eller i det här fallet tillståndskrav, till att somliga hittar andra sätt att få tag i saker, alternativt så felanvänder man det som är tillåtet.

Permalänk
Medlem

Om er hund lider av smällare varför tar ni inte ert ansvar och minskar lidandet. De är ju ert ansvar och ingen annans. Om jag haft en hund och jag märkte att den led skulle jag ta min bästa fyrbenta vän och åka ut i skogen och sitta och chilla med den och hålla den trygg och glad.

Tycker också synd om kidsen idag som inte får leka med smällare på samma sätt som jag själv gjorde när jag var liten.
Testa gränser och utforska hör ju livet till. Inte bara som barn vill jag också påtala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Om er hund lider av smällare varför tar ni inte ert ansvar och minskar lidandet. De är ju ert ansvar och ingen annans. Om jag haft en hund och jag märkte att den led skulle jag ta min bästa fyrbenta vän och åka ut i skogen och sitta och chilla med den och hålla den trygg och glad.

Tycker också synd om kidsen idag som inte får leka med smällare på samma sätt som jag själv gjorde när jag var liten.
Testa gränser och utforska hör ju livet till. Inte bara som barn vill jag också påtala.

Du kan inte mena allvar, att du tycker synd om dagens barn för att de inte fick leka med smällare på samma sätt som vi äldre?

Om du inte är ironisk, så är det beklagligt om du har barn...

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Vare sig lösa raketer eller smällare är tillåtna för pöbeln, i det senare fallet sedan tjugo år.

I vanlig ordning så leder förbud, eller i det här fallet tillståndskrav, till att somliga hittar andra sätt att få tag i saker, alternativt så felanvänder man det som är tillåtet.

Korrekt. Jag syftade på dessa andra fyrverkerier vad de nu kallas.
När det gäller att somliga hittar andra sätt att få tag i saker, så stämmer även detta påståendet. Men det känns ganska tafatt att åka dit för många av dagens fyrverkerier.

Nå jag är ingen större förespråkare för detta ena eller andra, det enda är att jag inte tycker är konsekvent med deras förminderi.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av FabriciusRex:

Om er hund lider av smällare varför tar ni inte ert ansvar och minskar lidandet. De är ju ert ansvar och ingen annans. Om jag haft en hund och jag märkte att den led skulle jag ta min bästa fyrbenta vän och åka ut i skogen och sitta och chilla med den och hålla den trygg och glad.

Tycker också synd om kidsen idag som inte får leka med smällare på samma sätt som jag själv gjorde när jag var liten.
Testa gränser och utforska hör ju livet till. Inte bara som barn vill jag också påtala.

Håller med om båda sakerna.

Hela detta att allt som kan vara det minsta lilla farligt skall förbjudas och tas bort är sjukt.
Utbilda folk istället, visa hur man på korrekt sätt hanterar dessa saker, visa även vad som kan hända om man gör det felaktigt.

Detta är imho ett mycket bättre förfarande än att förbjuda allt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Har inga problem med fyrverkerier som används för det ändamål det är gjort för, och att det används utanför tätbebyggda områden. När det dock kommer till att skjuta smällare på innergårdar mot fasadväggar så får det vara nog. Är du vuxen nog att köpa smällare, så är du vuxen nog för att möta konsekvenserna av att inte sköta sig med fyrverkerier, och att visa hänsyn under dessa 16 minuter du bränner upp 2500:- är den del av detta.
Lägg pengarna på en dyr Champagne istället, och titta på andras fyrverkerier så slipper du slänga pengarna totalt i sjön.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400A RGB Black ║ MSI Radeon RX 6900 XT GAMING X TRIO ║ AMD Ryzen 9 5900X Processor ║ Corsair iCUE H100i RGB PRO XT ║ Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB ║ Samsung 980 PRO 1TB SSD ║ ASUS Prime X570-P, Socket-AM4 ║ Corsair TX750M, 750W PSU ║ ACER Nitro XV2 4K UDH 144Hz ║ Yamaha MG10XU Mixer ║ Beyerdynamic DT 1770 PRO ║ SHURE SM7B Mic ║ CloudLifter

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är tråkigt att kommunen jag bor i, stockholm stad, inte arrangerar något nyårsfirande. Tror att om de hade gjort det så hade färre varit benägna att köpa eget och smälla. Hade gärna sett inte bara fyrverkerier utan även laser- och drönarshower

Men kanske beror mycket på att slussen är under ombyggnad, så lämpliga platser för stadens firande saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Du kan inte mena allvar, att du tycker synd om dagens barn för att de inte fick leka med smällare på samma sätt som vi äldre?

Om du inte är ironisk, så är det beklagligt om du har barn...

jag tycker det är beklagligt om du har barn. Så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

jag tycker det är beklagligt om du har barn. Så.

Du hade alltså skickat ut din pojk/tös med en låda tigerskott och tändare - "ut och testa gränsen" ?

Jag hanterar stora mängder pyrotekniska artiklar och explosivt på mitt jobb dagligen och har (tyvärr) fått se
saker hända pga brist av konsekvenstänk.

Man får tycka precis som man vill, men jag tolkar nästan ditt inlägg som en uppmaning till att barn ska få leka med smällare fritt, vilket verkligen inte matchar dagens hantering utav fyrverkerier, smällare eller annat likvärdigt.

Oavsett hur försiktig man är, utbildad man är, så kommer det alltid alltid finnas en skala som missbrukar pyroteknik...att smällare förbjöds har betydligt fler fördelar än nackdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Om er hund lider av smällare varför tar ni inte ert ansvar och minskar lidandet. De är ju ert ansvar och ingen annans. Om jag haft en hund och jag märkte att den led skulle jag ta min bästa fyrbenta vän och åka ut i skogen och sitta och chilla med den och hålla den trygg och glad.

Menar du att folk skulle ta ansvar och inte bara tycka att de har rättigheter?
Kommer ju tyvärr inte hända, det är lättare att gnälla på FB om att folk skjuter smällare än att träna hunden så den slipper vara rädd.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Menar du att folk skulle ta ansvar och inte bara tycka att de har rättigheter?
Kommer ju tyvärr inte hända, det är lättare att gnälla på FB om att folk skjuter smällare än att träna hunden så den slipper vara rädd.

Tar man hand om en omplaceringshund så har det racet redan gått. Och at ta ut hunden i skogen brukar inte hjälpa alltid då det inte finns garanti att ingen skjuter där. Platser runtom flygplatser brukar fungera bra, då det är skjutförbud där.

Så det är inte alltid så att folk INTE tar ansvar, det finns många variabler.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FabriciusRex:

Om er hund lider av smällare varför tar ni inte ert ansvar och minskar lidandet. De är ju ert ansvar och ingen annans. Om jag haft en hund och jag märkte att den led skulle jag ta min bästa fyrbenta vän och åka ut i skogen och sitta och chilla med den och hålla den trygg och glad.

Tycker också synd om kidsen idag som inte får leka med smällare på samma sätt som jag själv gjorde när jag var liten.
Testa gränser och utforska hör ju livet till. Inte bara som barn vill jag också påtala.

Herregud... xD

Årets mest oempatiska inlägg, och det är 1:a januari

Grattis!

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Tar man hand om en omplaceringshund så har det racet redan gått. Och at ta ut hunden i skogen brukar inte hjälpa alltid då det inte finns garanti att ingen skjuter där. Platser runtom flygplatser brukar fungera bra, då det är skjutförbud där.

Så det är inte alltid så att folk INTE tar ansvar, det finns många variabler.

Absolut, det finns hundar som är så traumatiserade att det inte går.
Men det är inte majoriteten.
Och i fallet omplaceringshund är det ju sannolikt tidigare ägare som inte tagit ansvar, så det är fortfarande källan till problemet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Tar man hand om en omplaceringshund så har det racet redan gått. Och at ta ut hunden i skogen brukar inte hjälpa alltid då det inte finns garanti att ingen skjuter där. Platser runtom flygplatser brukar fungera bra, då det är skjutförbud där.

Så det är inte alltid så att folk INTE tar ansvar, det finns många variabler.

Tack! Väntade nästan på att någon skulle påpeka!

Tog själv över en Schäfer (2 år) från ett oerhört dåligt hem där hunden hade blivit slagen enl uppgifter.

Var oerhört svårt att träna henne för nyår, men det gick....fram tills ett ungdomsgäng tyckte det var kul att rikta
en Airbomb mot oss på en promenad...detta var 2-3 dagar före nyår. Efter det kom det som en flashback för henne och resten av dagarna inkl nyår var hemskt.

Permalänk
Sötast

Jag önskar jag hade så lite problem som hundar.
En dag, eller för vissa.. en vecka av rädsla....

Hellre det än oro, rädsla, ångest och mer 365 dagar per år.

Trådar som dessa har alltid, oavsett från vilken synpunkt skriven alltid samma resultat.
Det finns ingen som kommer överrens med varandra oavsett.

Jag hade många fina minnen som barn med smällare, vi bodde på en lång gata som tävlade om vem som small mest i princip. Nyår, veckorna innan och efter för oss var roligt. Mycket småsmällare man sprängde som barn och när föräldrarna tävlade på nyår så var det ren magi.

Ett år small jag min första ganska stora kinaskott xl+++ i handen då den fastnade i vanten, det var året jag lärde mig om konsekvens. Där tappade man känseln i hela handen i någon timme iallafall och sedan dess har jag varit betydligt mer varsam i mitt hanterande.

Kan ännu inte förstå människor som väljer att sikta skott emot andra människor eller objekt av värde. Men det är kanske bara ett sätt att "lajva" krigszon eller något.... det enda jag vet är att det gör mig riktigt ledsen att se att ett fåtal som skjuter emot andra.

Jag tar traditionen vidare och låter mina små leka med mindre typer av fyrverkerier också på nyårsafton. Det är spännande, roligt och lärorikt både för föräldrar och för barn.

För mig med IT som arbete så är jag betydligt mer oroad för hur barn skall kunna navigera internet på ett tryggt vis. Internet är trots allt, sedan det hade sitt stora genomslag med sociala medier blivit en plats för bedrägeri av person, utnyttjande av andra, företag som gör allt för att utnyttja våra barn och även vuxna. Uppfinna digitalt knark och ge det till barn helt utan restriktioner för ekonomisk vinst och annat roligt. Definitivt inte den platsen som vi fåtal nördar fick uppleva när det var nytt iallafall

Går knappt skriva ett sammanhängande inlägg i detta skede. Jag behöver definitivt sömn.

Permalänk
Medlem

Har faktiskt aldrig haft varken hundare eller katter som varit rädda för fyverkerier, speciellt inte om dom är inne. Våra katter satt i går med ansiktena pressade mot rutan vid tolvslaget och tittade på showen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Ni som har hund VET om Problemen på nyårsafton o dagarna innan så det är till att fixa.

Själv var man sen man var kanske 10 bast ute o rände runt med 1-öres, 3- öres, kinaskott o någon ThunderKing! Bästa minnet är kanske när brorsan o hans kompisar kastade in ThunderKings i Peters trapp (8vån hus.). Det lät så förbannat högt…..tror de boende blev galna 🤣

Skrivet av Pelegrino:

Ett år hade våra grannar köpt en sådan stor trälåda (de på 500, 1000 resp 2000 skott). Den välte. Gissa vart alla raketerna hamnade? Rakt in på vår tomt.

Berätta mer! Var ni hemma? Åkte raketerna in genom fönstret? Blev det full panik o.s.v.?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Lynniga människor, exempelvis somliga hundägare och användare av fyrverkerier, kommer alltid att finnas som ett störande element för de andra.

I det här fallet kan jag tycka att det är ändå värt att värna om traditionen med fyrverkerier på nyårsaftonen, fast jag känner för djuren och andra som störs av detta oväsen. För när jag ser "kvarglömd" hundskit efter gångbanan eller ser en dumpad BK-måltid på backen, så antar jag att detta beror - sannolikt - på en fullkomlig idiot. Sedan känns problemet löst.

Vissa är lynniga i sitt beteende och finner hela tiden nya sätt att stöta sig med resten av världen, åtminstone pröva tålamodet. Men fast att klotter ser förjäkligt ut på fina fasader, kan ett random "ollon" lite här och där smickra till ett leende ändå. De här snälla idioterna behövs för att kunna ge exempel på uruselt dåligt gjorda handlingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Samma hysteri från hundägare varje år istället för att träna sina hundar gnälls det, jag är själv hundägare och tycker det bara låter löjligt att kräva förbud!

Problemet är väl att fyrverkeri köps ut till unga som missbrukar det?

Ska vi förbjuda hundar bara för att ett par hundra om året blir bitna? Eller i värsta fall ihjälbiten, eller för att man ofta ser hundskit ute?

Grattis!
Du har antagligen redan skrivit årets osmartaste insändare...

Hur tänker du dig att man ska träna hunden att sluta visa rädsla för något den inte begriper? Du kan skotträna en hund men det är stor skillnad, för en hund, på skott och raketer.

Om folk respekterade de regler och lagar som gäller för fyrverkerier så hade vi djurägare inte gnällt. Att riskera att bli överfallen av ett gäng skitungar som kastar raketer efter/på hundarna när man går ut med dem är inget man längtar efter.

Hur kommer det sig överhuvudtaget att personer som enligt lag inte får hantera fyrverkerier får tillgång till dem av sina "fattiga" föräldrar? Varför ska jag som icke förälder betala sura skattepengar för att andras skitungar ska få tillfälle att skrämma mina djur?

För mig är det bara ytterligare ett bevis på att barnfamiljerna får för mycket bidrag...
Fattiga barnfamiljer..

Andra konsekvenser av alla raketer är höga halter av utsläpp av tungmetaller och andra giftigheter i naturen, de leder till tusentals fåglars och andra vilda djurs död, de kostar samhället miljoner i vård, städning, bränder mm, det leder till död och invaliditet hos människor..
Allt för att folk inte kan sköta sig... Eller för att deras barn "ska få ha lite kul"

Fyrverkeri släpper ut mer skit än alla utsläpp från transportsektorn, som alla miljömupparna jagar med ljus och lykta... Kanske de skulle rikta in sig på onödiga höga utsläpp i stället för att jaga bilister?

Så alla ni som anser er ha rätt att smälla raketer, tänk på att även vi hundägare har rätt att utan fara kunna visa oss ute med våra djur. Är du inte vuxen nog att ta ditt ansvar och följa de regler/lagar som gäller så borde du faktiskt INTE ha någon rättighet att hantera raketer.

En bra början för att få slut på den värsta och farligaste hanteringen vore att åtala alla föräldrar vars barn innehar smällare, höga böter och kanske fängelse.
Ge polisen resurser att se till att lagarna följs.

Trots allt är det ju explosiva varor det handlar om, samma som används av kriminella för att spränga portar mm i samhället.
Fel använda är de lika farliga som en pistol, och inte fan hade ni väl köpt en pistol till era barn och låtit de springa runt med den på gatan?

Sunt förnuft säger att om man inte kan hantera frihet och rättigheter ska man inte ha dem.
Bara idioter kan försvara farligt användande av sprängämnen..
INGEN har rättighet att förstöra livet för andra levande liv.

Gällande hundar som biter så har vi lagar som reglerar det problemet.
Forskning visar dock att det oftast beror på att barn lämnas utan översikt med hunden och att de då hetsat/skrämt hunden som då tagit till sitt naturliga beteende, att med alla medel försvara sig mot faran. För en hund innebär det att bitas..

Hundar som uppvisar aggressivt beteende omhändertas av polisen, som därefter genomför en mentaltest med hunden. Visar det sig att hunden har mentala defekter så tas den bort.

Hade vi haft liknande system för människor hade de flesta svåra problem i samhället inte existerat...

Gällande hundskit så håller jag med om att det är störande.
Men det är precis lika störande och snuskigt när småbarnsföräldrarna sitter på en bänk nere i parken och byter blöjor och därefter slänger gamla blöjan över häcken in i planteringen utanför..
Eller när de låter ungarna springa och skita i planteringen med högre buskar.

Hur irriterande är det inte när alla kontors knegarna går in och köper en plastskål med sallad, sätter sig i bänkarna i parken och käkar, för att sen låta förpackningen ligga kvar i bänken fast det står en papperskorg sidan om bänken? Eller allt äckligt snus utkletat på väggar mm, eller alla restauranggäster som går ut och röker utanför porten till trappuppgångarna och sen släpper fimpen på marken? Fräscht att vada fram i tusentals fimpar var dag.. Kolla in i närmsta hällplatskur så ser ni hur människan är funtad...

Skulle nog våga påstå att lite hundskit är ett väldigt lite problem jämfört med människors avfall..
Om du undrar över kostnaden för att städa efter lata idioter som inte orkar släng slänga sina sopor i papperskorgen, så hade Malmö kommun för några år sen en sammanställning som visade att det kostade runt 10 miljon extra för att städa upp efter dessa svin..

Det är inte hysteri från djurägarnas sida, det är tvärtom vår omvårdnad av våra djur som leder till att vi inte accepterar hur folk hanterar raketer/sprängämnen.
Är man inte vuxen nog, mental, att hantera dessa ska man inte heller tillåtas göra det.

Permalänk
Medlem

Tycker som sagt att fyrverkerier ska kunna ha en plats på nyårsafton. Men det är ju de som använder fyrverkerierna som har ansvar i att de används på rätt sätt.

Man kan ju knappas mena allvar med att de som har hundar (inkluderar även ledhundar och liknande) ska behöva lämna sin hem och fly ut i skogen för att slippa det lidande som andra skapar åt dem? Inte ens om det är 25 grader varmt och strålade sol är det rimligt.

Sedan förstår jag inte riktigt vad hundbajs har i tråden att göra? Att det ligger hundbajs på fel ställen rättfärdigar väl inte att hundarna gott kan få lida av fyrverkerierna, eller vad menas egentligen?

Är inte djurägare, har aldrig varit och kommer aldrig att vara.

Tycker att om man riktar fyrverkerier så att det riskerar att träffa människor så ska det klassas som "försök till grov misshandel". Ett förlorat öga får man aldrig igen.
Problematiken med fyrverkerier är inte fyrverkerierna i sig, utan problemet är större och bredare än så...

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Sötast
Skrivet av orespray:

Grattis!
Du har antagligen redan skrivit årets osmartaste insändare...

Hur tänker du dig att man ska träna hunden att sluta visa rädsla för något den inte begriper? Du kan skotträna en hund men det är stor skillnad, för en hund, på skott och raketer.

Om folk respekterade de regler och lagar som gäller för fyrverkerier så hade vi djurägare inte gnällt. Att riskera att bli överfallen av ett gäng skitungar som kastar raketer efter/på hundarna när man går ut med dem är inget man längtar efter.

Hur kommer det sig överhuvudtaget att personer som enligt lag inte får hantera fyrverkerier får tillgång till dem av sina "fattiga" föräldrar? Varför ska jag som icke förälder betala sura skattepengar för att andras skitungar ska få tillfälle att skrämma mina djur?

För mig är det bara ytterligare ett bevis på att barnfamiljerna får för mycket bidrag...
Fattiga barnfamiljer..

Andra konsekvenser av alla raketer är höga halter av utsläpp av tungmetaller och andra giftigheter i naturen, de leder till tusentals fåglars och andra vilda djurs död, de kostar samhället miljoner i vård, städning, bränder mm, det leder till död och invaliditet hos människor..
Allt för att folk inte kan sköta sig... Eller för att deras barn "ska få ha lite kul"

Fyrverkeri släpper ut mer skit än alla utsläpp från transportsektorn, som alla miljömupparna jagar med ljus och lykta... Kanske de skulle rikta in sig på onödiga höga utsläpp i stället för att jaga bilister?

Så alla ni som anser er ha rätt att smälla raketer, tänk på att även vi hundägare har rätt att utan fara kunna visa oss ute med våra djur. Är du inte vuxen nog att ta ditt ansvar och följa de regler/lagar som gäller så borde du faktiskt INTE ha någon rättighet att hantera raketer.

En bra början för att få slut på den värsta och farligaste hanteringen vore att åtala alla föräldrar vars barn innehar smällare, höga böter och kanske fängelse.
Ge polisen resurser att se till att lagarna följs.

Trots allt är det ju explosiva varor det handlar om, samma som används av kriminella för att spränga portar mm i samhället.
Fel använda är de lika farliga som en pistol, och inte fan hade ni väl köpt en pistol till era barn och låtit de springa runt med den på gatan?

Sunt förnuft säger att om man inte kan hantera frihet och rättigheter ska man inte ha dem.
Bara idioter kan försvara farligt användande av sprängämnen..
INGEN har rättighet att förstöra livet för andra levande liv.

Gällande hundar som biter så har vi lagar som reglerar det problemet.
Forskning visar dock att det oftast beror på att barn lämnas utan översikt med hunden och att de då hetsat/skrämt hunden som då tagit till sitt naturliga beteende, att med alla medel försvara sig mot faran. För en hund innebär det att bitas..

Hundar som uppvisar aggressivt beteende omhändertas av polisen, som därefter genomför en mentaltest med hunden. Visar det sig att hunden har mentala defekter så tas den bort.

Hade vi haft liknande system för människor hade de flesta svåra problem i samhället inte existerat...

Gällande hundskit så håller jag med om att det är störande.
Men det är precis lika störande och snuskigt när småbarnsföräldrarna sitter på en bänk nere i parken och byter blöjor och därefter slänger gamla blöjan över häcken in i planteringen utanför..
Eller när de låter ungarna springa och skita i planteringen med högre buskar.

Hur irriterande är det inte när alla kontors knegarna går in och köper en plastskål med sallad, sätter sig i bänkarna i parken och käkar, för att sen låta förpackningen ligga kvar i bänken fast det står en papperskorg sidan om bänken? Eller allt äckligt snus utkletat på väggar mm, eller alla restauranggäster som går ut och röker utanför porten till trappuppgångarna och sen släpper fimpen på marken? Fräscht att vada fram i tusentals fimpar var dag.. Kolla in i närmsta hällplatskur så ser ni hur människan är funtad...

Skulle nog våga påstå att lite hundskit är ett väldigt lite problem jämfört med människors avfall..
Om du undrar över kostnaden för att städa efter lata idioter som inte orkar släng slänga sina sopor i papperskorgen, så hade Malmö kommun för några år sen en sammanställning som visade att det kostade runt 10 miljon extra för att städa upp efter dessa svin..

Det är inte hysteri från djurägarnas sida, det är tvärtom vår omvårdnad av våra djur som leder till att vi inte accepterar hur folk hanterar raketer/sprängämnen.
Är man inte vuxen nog, mental, att hantera dessa ska man inte heller tillåtas göra det.

Wow, det enda jag läser ur detta kapitel av text är totalpanik och tusen års ilska inproppad i en liten pyttelitenflaska med korken på.

Jag gissar att alla "kontorsknegare" nu är svin, okay! Vad jobbar du själv med? Har ni bättre uppstädningsförmåga?

Absolut är alla barnfamiljer och föräldrar urusla, vi slänger alltid blöjor överallt. Men framförallt så gör vi vårt bästa för att fläka ut en nyskiten blöja av grön diarré i ansiktet på alla vi kan, det är allt man har som förälder.

Alla barn jag sett springer runt med laddade AK47.

Alla barnfamiljer är fattiga, de kostar mycket. Speciellt av dina, dina utmärkta skattepengar. Vet du att du betalar 40% högre skatt än snittet? endast för att hjälpa de fattiga familjerna med bajsblöjor.

Helt ärligt vad är det för inlägg jag svarar på och varför har det flest tummar upp på hela sidan?

Andningsövningar, andas snälla du.

Permalänk
Medlem

Morsan har hund och katt. Katten hon har nu såg något fasad ut. Hunden hon har nu började skälla vid första smällarna, sprang ut i köket och skällde några gånger till. När jag kom ut i köket var det lek i hunden. Hon undrade självklart vad tusan det var som försigick, men hon verkade inte ett dugg rädd.
Tidigare hund var relativt skraj av sig vid nyårsafton.
Med det sagt tycker jag synd om hundar som blir väldigt rädda av tjutandet och smällarna.

Men jag tycker fortfarande att raketer och smällare är en del av nyårsafton.
Där emot skulle behövas kraftigare konsekvenser om man använder dem på fel sätt. Riktar man raketer mot byggnader, folk eller djur så bör straffet vara så det verkligen känns. Dödsskjutning borde alltid vara lägsta straffet då det kan gå riktigt illa. Förhoppninngsvis så går det redan som mordbrand om man skjuter mot byggnader.

Det borde även vara som med cykel. Man får cykla full, men man kan fortfarande bli straffad för styrstångsfylleri om man inte kan framföra cykeln på ett säkert sätt.
Detsamma bör gälla för fyrverkerier. Ta denna video som exempel.
Här har det ju verkligen gått överstyr. Säg att man är på ett ställa där man får skjuta raketer och smälla smällare. Skulle det bli sådant här kaos så skulle man åka dit om man fortsätter innan kaoset har lagt sig. Dvs, man skulle kunna åka dit för störande av ordning eller liknande fast grövre.

TLDR;
Sätt ditt rövhattarna som inte sköter sig så det smäller om det.....

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Är det inte dags att diskutera skotträdda kamphundar som biter ihjäl barn med fyrverkerier i händerna? Så att tråden blir låst någon gång, för det börjar kännas som att det är ditåt det bär.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Wow, det enda jag läser ur detta kapitel av text är totalpanik och tusen års ilska inproppad i en liten pyttelitenflaska med korken på.

Jag gissar att alla "kontorsknegare" nu är svin, okay! Vad jobbar du själv med? Har ni bättre uppstädningsförmåga?

Absolut är alla barnfamiljer och föräldrar urusla, vi slänger alltid blöjor överallt. Men framförallt så gör vi vårt bästa för att fläka ut en nyskiten blöja av grön diarré i ansiktet på alla vi kan, det är allt man har som förälder.

Alla barn jag sett springer runt med laddade AK47.

Alla barnfamiljer är fattiga, de kostar mycket. Speciellt av dina, dina utmärkta skattepengar. Vet du att du betalar 40% högre skatt än snittet? endast för att hjälpa de fattiga familjerna med bajsblöjor.

Helt ärligt vad är det för inlägg jag svarar på och varför har det flest tummar upp på hela sidan?

Andningsövningar, andas snälla du.

Jag har jobbat på parkförvaltningen i Trelleborgs kommun tidigare, i 8 år.
Arbetsområdet var Anderslöv och småbyarna runt om och oavsett var man kommer så ser man samma skit och förstörelse...

Vad man ser och upplever i det jobbet är ren djävla nonchalans över andra invånares naturupplevelser.

Konstigt att alla barnfamiljer är så djäkla inskränkta att de inte ser problem de själv ställer till.
Om alla föräldrar hade haft koll på sina barn så hade det inte sett ut som det gör i samhället i dag. De slänger allt precis där de står, vana vid att andra städar efter dem. De förstör, stjäl, fördärvar och just: springer omkring med vapen och skjuter ihjäl folk. Eller du kanske inte läser vad det står om våldet i tidningarna? Senast i veckan stod det just det att det är minderåriga i åldersgrupperna 14-16 år som ligger bakom de flesta skjutningarna.
Och ja, som boende på landet den mesta tiden av mitt liv så har jag bättre uppstädningsförmåga än stadsbor och barnfamiljer. Av den enkla anledningen att här hemma på gården är det JAG som får plocka upp skräpet och ingen annan..

Om du som förälder föregår med gott exempel och lär dina barn använda papperskorgar, plocka undan efter sig osv, så slipper andra irritera sig och kommunen spar ett par miljoner i utgifter på städning..
Om folk hade fått klart för sig vad olika åverkan kostar kommunen hade de kanske varit mer rädda om saker och ting. Då hade ungdomarna inte förstört vägskyltar för många tusen om året osv. De pengarna kunde använts till bättre saker än ersättning till sånt som redan fanns och fungerade.. T ex upprustning av parker och lekplatser för er barnfamiljer, utbyggd barnomsorg osv....

Om du vill uppleva vad jag skrev i tidigare insändare så är det bara att besöka lilla parken vid Rundeln i Malmö, eller ta en promenad runt kanalen...
Stanna gärna till och kolla vad skit som plockas upp om du råkar befinna dig vid kanalen när den städas.. Ta sen vägen upp över Gustav Adols Torg och titta hur det ser ut runt McDonalds. Jag har även jobbat med städning av större vägar i Malmö, genom Svevia. Och vad man hittar där kan bara beskrivas som ofattbart. Så mkt skit trodde man inte folk kunde avyttra på motortrafikleder... Infarten till Malmö från Trelleborg, där hittar man mkt.
Mest sopor men även värdesaker. Själv har jag hittat sedlar, datorer, mobiler, plånböcker, miljoner bankkort etc... Stöldgods från affärerna på Svågertorp, ouppackade varor..

Naturligtvis får du ta mitt gnäll för vad du vill, men faktum kvarstår att jag snackar av erfarenhet.
För att göra det enkelt för dig att avgöra sanningshalten i vad jag skriver kan du fråga valfri kommunanställd i Sverige hur det ser ut och vilka problem som finns.
T ex alla lata villaägare som inte orkar köra bort trädgårdsavfallet utan hellre dumpar det på kommunens mark...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Ni som har hund VET om Problemen på nyårsafton o dagarna innan så det är till att fixa.

Själv var man sen man var kanske 10 bast ute o rände runt med 1-öres, 3- öres, kinaskott o någon ThunderKing! Bästa minnet är kanske när brorsan o hans kompisar kastade in ThunderKings i Peters trapp (8vån hus.). Det lät så förbannat högt…..tror de boende blev galna 🤣

Berätta mer! Var ni hemma? Åkte raketerna in genom fönstret? Blev det full panik o.s.v.?

Jag är för ett totalförbud av meningslösa fyrverkerier. 👍