Testpilot: LG Ultragear 32GQ950 – stor, pixeltät och snabb som vinden

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

Tror nog att det är vad du menar men jag skulle nog säga att IPS är det bästa allroundvalet då det är bra på det mesta men inte bäst på något medan VA i första hand är bra för "underhållning".

"inte bäst på något"?

Finns en väldigt enkel anledning till att du inte finner yrkesskärmar med VA-paneler. Istället finner du IPS efter IPS efter IPS i skärmar som är avsedda för yrkesmässig produktion för färg och bild. Om det nu inte är de sällsynta undantagen som använder en OLED då förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

"inte bäst på något"?

Finns en väldigt enkel anledning till att du inte finner yrkesskärmar med VA-paneler. Istället finner du IPS efter IPS efter IPS i skärmar som är avsedda för yrkesmässig produktion för färg och bild. Om det nu inte är de sällsynta undantagen som använder en OLED då förstås.

För min yrkesmässiga produktion räcker det med att byta till Dynamic och höja Digital Vibrance med 15% oavsett paneltyp

Edit:

Föll visst bort ett stycke där av oklar anledning. Jag tänker mig att de som har speciella behov, kanske primärt yrkesmässiga sådana, vet om det och då köper skärmar utifrån en högre kunskapsnivå än genomsnittsköparen. Det kan väl vara korrekt färgkalibrering, men även stryktåliga skärmar inom industrin, vattentäta inom sjukvården osv. Jag gissar (med betoning på just det) att de som verkligen behöver korrekta skärmar utgör en rätt liten del av marknaden. Sen finns det säkert vissa överintresserade personer som inte kan tänka sig köra Word om färg och vitpunkt inte är spot on

Permalänk
Skrivet av Aje:

Vilken Windowsskalning skulle man köra med denna skärm? Min erfarenhet är att allt utom 100, 200 och 400 procent är värdelöst.

Nu har jag än så länge bara testat 4K-skärm med MacOS på en 27-tummare och där är det nästan att det går att köra oskalat enligt min uppfattning, det blir lite väl smått. Kanske lugnt i Windows. Med en skärm på 32-tum tänker jag att det ändå borde vara helt okej att köra oskalat.

Sen verkar det som att en skalning som inte är jämt delbar med skärmens pixlar kan påverka grafikprestandan. Vet inte om det märks så mycket på en modern dator – inte direkt märkt av något på en M1-Mac när jag själv testat. För att hoppa till en skalning som ger samma praktiska arbetsyta som en 1080p-skärm känns inte så kul – är ju det steg det måste hoppas till från oskalat för att det ska bli ”halva 4K” på höjden och bredden.

Varför denna prestandaförlust infinner sig vid ”udda” skalning är kanske något som @Laxpudding kan reda ut?
Antar att det inte bara är i MacOS som det ter sig så.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det finns väl som jag ser det bara två skäl att köpa böjda skärmar - antingen för att man gillar det (oavsett anledning) eller för att paneltypen har svårt med betrakningsvinklar och att kurvningen används för att dölja det. Samsung tillverkar vad jag vet bildskärmar/TV-apparater av alla tre typerna av teknik men märkligt nog verkar de påstådda fördelarna med rejält krökta skärmar bara gälla de med VA-paneler

Helt korrekt.

Jo, jag har gått igenom en hel del skärmar under senaste åren. Jag letar fortfarande efter den ultimata skärmen.

Då jag först testade större skärmar (omkring 40") så var det ju viktigt att skärmen är bra på att visa svart färg och det löser ju VA-panelen bra. Har då kört mest med Philips 40-43" 4K skärmar med VA paneler och dessa har kontrast-ratio närmare 5000:1.

Det som var problemet med att ha platta ~40" skärmar på skrivbordsavstånd är ju att bilden blir märkbart sämre i hörnen på grund av vinkeln.

Förra året köpte jag då istället in Samsung 32" skärmar med 1000R och när jag placerat två skärmar brevid varandra så får jag nästan till en perfekt Arc. Dessa skärmar har dock för låg upplösning (1440p).

Samsung är nästan det enda företaget som verkar förstått vad end-game är då de nyligen släppt riktigt intressanta skärmar!

Samsung Arc 55" med 1000R är ju den ena. Pris och storlek är dock kanske i överkant.

Samsung G8 32" 4K med 1000R är den andra. Priset ligger närmare 15000 så frågan är om det är värt 5x priset för att gå från 1440 till 4K. 30000kr blir det om man vill ha två

@laxpudding, du har inte tänkt titta närmare på den här https://www.samsung.com/us/computing/monitors/gaming/32-odyss... ?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av star-affinity:

Varför denna prestandaförlust infinner sig vid ”udda” skalning är kanske något som @Laxpudding kan reda ut?
Antar att det inte bara är i MacOS som det ter sig så.

Kör antingen 3200x1800 eller 3008x1692 på 4K-skärmar beroende på storleken. Vet inte vilken process i Aktivitetskontroll som speglar användningen men om det är WindowsServer drar den runt 5–10% när det är lugnt på skärmen och peakar runt 150% när jag börjar röra runt kraftigt på Safari-fönster med Sweclockers inuti. Kör jag 3840x2160 för 1:1 är peaken för samma rörelse runt 100-120% – allt testat lite ad hoc förstås.

Vet inte hur representativt detta är. Men har i alla fall det stående intrycket att eftersom Apple skriver i systeminställningar att "En skalad upplösning kan påverka prestanda" så tolkas det bokstavligt och förs vidare på reflex som ett ad nauseum-argument varje gång ämnet diskuteras. Tror jag läst invändningen kanske ett dussin gånger nu på Swec senaste tiden. En del kanske tror att deras 10-kärniga M1 Pro plötsligt ska bete sig som en Mac LC från 1990 när den körde stor skärm ?

Det är oklart vad Apple menar med "...kan påverka prestanda". Frågan är hur och hur mycket? Är det att renderingen av en 8K-video tar några sekunder längre? Är det Apples öppna friskrivning att olika mjukvaror reagerar olika beroende på deras interna grafikmotorer?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dblade:

Det ska börja bli tester igen, så får se vad som är aktuellt framöver. Den G8:n är i alla fall på vill-testa-listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Helt korrekt.

Jo, jag har gått igenom en hel del skärmar under senaste åren. Jag letar fortfarande efter den ultimata skärmen.

Då jag först testade större skärmar (omkring 40") så var det ju viktigt att skärmen är bra på att visa svart färg och det löser ju VA-panelen bra. Har då kört mest med Philips 40-43" 4K skärmar med VA paneler och dessa har kontrast-ratio närmare 5000:1.

Det som var problemet med att ha platta ~40" skärmar på skrivbordsavstånd är ju att bilden blir märkbart sämre i hörnen på grund av vinkeln.

Förra året köpte jag då istället in Samsung 32" skärmar med 1000R och när jag placerat två skärmar brevid varandra så får jag nästan till en perfekt Arc. Dessa skärmar har dock för låg upplösning (1440p).

Samsung är nästan det enda företaget som verkar förstått vad end-game är då de nyligen släppt riktigt intressanta skärmar!

Samsung Arc 55" med 1000R är ju den ena. Pris och storlek är dock kanske i överkant.

Samsung G8 32" 4K med 1000R är den andra. Priset ligger närmare 15000 så frågan är om det är värt 5x priset för att gå från 1440 till 4K. 30000kr blir det om man vill ha två

@laxpudding, du har inte tänkt titta närmare på den här https://www.samsung.com/us/computing/monitors/gaming/32-odyss... ?

Nu har du inte sagt vad det är du tänker använda skärmarna till primärt, men jag antar att det kanske är gaming? Det har så klart en viss påverkan på vad som är "bäst"

Två kurvade skärmar bredvid varandra bör rimligtvis innebära att du då har mittkanten in sweet spot, dvs rakt framför dig? Samt sidorna på skärmarna långt ut på sidorna, så vida du inte sitter länger ifrån men då bör betrakningsvinklarna snabbt bli rätt ofördelaktiga över en stor del av ytan?

Sett till problemen som verkar finnas med G8an så verkar snarare G7an vara endgame, Samsung Ark har jag svårt att se vad den riktigt tillför jämfört med en OLED i motsvarande storlek, annat än lite bättre ljusstyrka och mycket sämre betrakningsvinklar. 4K i de storlekarna blir dock hyfsat lågupplöst, speciellt när man jämför med den 4K 27" som jag brukar växla mellan som alternativ. När man dessutom kan köra flera på samma yta så finns det vissa fördelar för oss pixeljägare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kör antingen 3200x1800 eller 3008x1692 på 4K-skärmar beroende på storleken. Vet inte vilken process i Aktivitetskontroll som speglar användningen men om det är WindowsServer drar den runt 5–10% när det är lugnt på skärmen och peakar runt 150% när jag börjar röra runt kraftigt på Safari-fönster med Sweclockers inuti. Kör jag 3840x2160 för 1:1 är peaken för samma rörelse runt 100-120% – allt testat lite ad hoc förstås.

Vet inte hur representativt detta är. Men har i alla fall det stående intrycket att eftersom Apple skriver i systeminställningar att "En skalad upplösning kan påverka prestanda" så tolkas det bokstavligt och förs vidare på reflex som ett ad nauseum-argument varje gång ämnet diskuteras. Tror jag läst invändningen kanske ett dussin gånger nu på Swec senaste tiden. En del kanske tror att deras 10-kärniga M1 Pro plötsligt ska bete sig som en Mac LC från 1990 när den körde stor skärm ?

Det är oklart vad Apple menar med "...kan påverka prestanda". Frågan är hur och hur mycket? Är det att renderingen av en 8K-video tar några sekunder längre? Är det Apples öppna friskrivning att olika mjukvaror reagerar olika beroende på deras interna grafikmotorer?

Jag kör 3840x2160 på en 32" och behöver köra 150% uppskalning för att jag ska kunna se allt ordentlig med tanke på det avståndet jag sitter på. Betyder det att jag egentligen får ut 2560x1440? Vad använder du för program för att köra 3200x1800 samt 3008x1692?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yogart:

Jag kör 3840x2160 på en 32" och behöver köra 150% uppskalning för att jag ska kunna se allt ordentlig med tanke på det avståndet jag sitter på. Betyder det att jag egentligen får ut 2560x1440? Vad använder du för program för att köra 3200x1800 samt 3008x1692?

Du får väl i praktiken ut mindre användbar skärmyta men till något bättre kvalité iom att du faktiskt har fler pixlar. Mac har jag inte kört på länge men i Windows ställer du väl in en annan inställning ifall du inte vill köra med skalning (i datorn, skärmen kan mycket väl skala bilden ändå).

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Yogart:

Jag kör 3840x2160 på en 32" och behöver köra 150% uppskalning för att jag ska kunna se allt ordentlig med tanke på det avståndet jag sitter på. Betyder det att jag egentligen får ut 2560x1440? Vad använder du för program för att köra 3200x1800 samt 3008x1692?

Mac OS ger de alternativen. Alt-klicka på "skalad" i bildskärmsinställningarna och man kan välja. Det är förhållanden som rimligen bygger på optimering för Apples algoritmer.

150% i Windows med 4K/UHD betyder att du får samma storleksförhållande på gränssnittet som vid 2560x1440. Med skillnaden att text och vektorgrafik renderas med 2,25ggr så många pixlar som vid 2560x1440. Bitmappad grafik skalas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nu har du inte sagt vad det är du tänker använda skärmarna till primärt, men jag antar att det kanske är gaming? Det har så klart en viss påverkan på vad som är "bäst"

Två kurvade skärmar bredvid varandra bör rimligtvis innebära att du då har mittkanten in sweet spot, dvs rakt framför dig? Samt sidorna på skärmarna långt ut på sidorna, så vida du inte sitter länger ifrån men då bör betrakningsvinklarna snabbt bli rätt ofördelaktiga över en stor del av ytan?

Gaming är sekundärt men jag använder den ena 32" skärmen som en primär skärm och den andra blir verkligen sekundär då man får vrida på huvudet lite för mycket för att den ska bli praktisk. Jag testade också att sätta dit ytterligare en 32" skärm för att kunna köra mer centrerat men det det blev inte att jag använde den tredje skärmen tillräckligt mycket för att motivera dess existens - Behövde skrivbordsutrymmet till annat.

Efter alla tester jag gjort så tror jag fortfarande på en enda stor mega-skärm, kanske typ som Ark-skärmen. Den går ju dessutom kanske konfigurera som multi-skärm. Om det dessutom är bra svärta så kan man ju "släcka ned" de områden man för tillfället inte använder.

Meta med sin Quest Pro är ju annars inne på ett alternativt och intressant spår - Att köra virtuella skärmar i sin virtuella miljö 🤓

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Gaming är sekundärt men jag använder den ena 32" skärmen som en primär skärm och den andra blir verkligen sekundär då man får vrida på huvudet lite för mycket för att den ska bli praktisk. Jag testade också att sätta dit ytterligare en 32" skärm för att kunna köra mer centrerat men det det blev inte att jag använde den tredje skärmen tillräckligt mycket för att motivera dess existens - Behövde skrivbordsutrymmet till annat.

Efter alla tester jag gjort så tror jag fortfarande på en enda stor mega-skärm, kanske typ som Ark-skärmen. Den går ju dessutom kanske konfigurera som multi-skärm. Om det dessutom är bra svärta så kan man ju "släcka ned" de områden man för tillfället inte använder.

Meta med sin Quest Pro är ju annars inne på ett alternativt och intressant spår - Att köra virtuella skärmar i sin virtuella miljö 🤓

Om gaming är sekundärt har jag väldigt svårt att se varför man skulle välja dessa skärmar, annat än då att helt enkelt bara gillar dom av vilken anledning det än må vara Vad är det du får hos Arc som du inte får hos deras G7/G8 skärmar?

Att dela upp en större skärm i flera mindre har väl varit en möjlighet som funnits i många år, men Samsungs marknadsavdelning brukar som bekant vara duktiga på att få det att framstå som det är dom som kommit på saker. Fast HDR2000 är det väl utan tvekan dom som hittat på

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Kör antingen 3200x1800 eller 3008x1692 på 4K-skärmar beroende på storleken. Vet inte vilken process i Aktivitetskontroll som speglar användningen men om det är WindowsServer drar den runt 5–10% när det är lugnt på skärmen och peakar runt 150% när jag börjar röra runt kraftigt på Safari-fönster med Sweclockers inuti. Kör jag 3840x2160 för 1:1 är peaken för samma rörelse runt 100-120% – allt testat lite ad hoc förstås.

Vet inte hur representativt detta är. Men har i alla fall det stående intrycket att eftersom Apple skriver i systeminställningar att "En skalad upplösning kan påverka prestanda" så tolkas det bokstavligt och förs vidare på reflex som ett ad nauseum-argument varje gång ämnet diskuteras. Tror jag läst invändningen kanske ett dussin gånger nu på Swec senaste tiden. En del kanske tror att deras 10-kärniga M1 Pro plötsligt ska bete sig som en Mac LC från 1990 när den körde stor skärm ?

Det är oklart vad Apple menar med "...kan påverka prestanda". Frågan är hur och hur mycket? Är det att renderingen av en 8K-video tar några sekunder längre? Är det Apples öppna friskrivning att olika mjukvaror reagerar olika beroende på deras interna grafikmotorer?

Här hittade jag lite info och länkar:

https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/g5fl5j/macos_4k_sc...

Har en kollega som menade på att saker och ting blev uppenbart långsammare vid "uddaskalning" på en Intel-MacBook från 2019, men med en M1-MacBook märks ingen skillnad. 🤷

Märker själv ännu ingen skillnad på de olika skalningarna på en M1-MacBook.

Men är detta alltså unikt för macOS? 🤔

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Hur är det, har 32GQ950 en fläkt och isf, hur störande är den?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av star-affinity:

Men är detta alltså unikt för macOS? 🤔

Oklart vad som menas med "unikt"? Typiskt för MacOS? Skulle inte säga det. Upplevde inte problem sämre prestanda vid "udda" skalning med iMac 27-tum och 5K av 2015 års snitt.

Det är antagligen flera faktorer som samverkar där apparna man kör är lika viktigt hur de beter sig. Det är nog lika allmängiltigt för Windows också.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Laxpudding:

Bra läsning för övrigt @Dinoman!

Tack Laxen. Det är som vanligt uppskattat att få beröm från en sådan expert. Tack också för att du bemöter många frågor här i forumet, jag har haft svårt att finna tiden på sistone.

Skrivet av Calle:

Kul läsning! Hur är det med emulerat sRGB läge finns det ett sådant på skärmen och hur presterar det?
Det är ju en av de största utmaningarna nuförtiden när i princip alla skärmar klarar betydligt större färgomfång än så.

Kul att du uppskattar det! Det finns inget emulerat sRGB-läge, dock så presterar skärmen utmärkt mot sRGB från fabrik, om du kollar colourchecker-testet jag gjorde så ser du hur bra den presterar. Den är kalibrerad från fabrik. vill du använda den proffesionellt så är förslaget som alltid att du använder en spectro- eller colorimeter för att skapa en profil.

Det behöver inte alls vara en utmaning, det är bara att företagen måste lägga lite energi på det för att det skall bli bra.

Skrivet av improwise:

Rejält OT men av ren nyfikenhet måste jag ändå fråga, vad är det för skillnad på @Dinoman och f.d. Dinoman?

Det är ett internt skämt. När jag hoppade på uppdraget som Testpilot så bytte jag namn till Snorjaers då jag använder det över allt annars (Dinoman är lastgammalt från Lunarstorm-tiden). Dock så kom det påtryckningar från (väldigt skämtsamt såklart) redaktionen att de tyckte det var helt kass så jag bytte tillbaka och då blev det Dinoman f.d. Dinoman. Hette först Snorjaers f.d. Dinoman.

Skrivet av Specias:

[quote postid="19765853" userid="5294" name="Dinoman"]

"I en hobbyvärld där det uppenbarligen finns personer som utan att blinka beställer ett grafikkort för norr om 20k så kan jag anse att en bildskärm för 15k är långt mycket vettigare investering då den kommer hålla två, tre kanske fyra generationer av grafikkort."

Till saken hör även att de där personerna som köper ett grafikkort norr om 20k är även rejält pålästa. De förstår att skärmens pris inte rättfärdigar egenskaperna. Jag tror att många resonerar så och därav är inte den här skärmen värd priset. Hade den varit OLED tänker jag att det ändå varit några tusen för mycket men det är bra närmare att skärmen då är konkurrenskraftig.

Om den är värd pengarna får du avgöra själv men att påstå att alla som köper grafikkort norr om 20k är pålästa är nog en överdrift.

Denna skärmen är bland det bästa jag någonsin testat i IPS-väg och just pris är alltid en svår sak att bedöma men min poäng med det uttalandet är att en sådan här skärm kan överleva flertalet generationer av grafikkort. Sen får man själv avgöra vad som är prisvärt eller inte.

Skrivet av improwise:

Hur är det, har 32GQ950 en fläkt och isf, hur störande är den?

Den har ingen fläkt, inget G-Sync Ultimate

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det är ett internt skämt. När jag hoppade på uppdraget som Testpilot så bytte jag namn till Snorjaers då jag använder det över allt annars (Dinoman är lastgammalt från Lunarstorm-tiden). Dock så kom det påtryckningar från (väldigt skämtsamt såklart) redaktionen att de tyckte det var helt kass så jag bytte tillbaka och då blev det Dinoman f.d. Dinoman. Hette först Snorjaers f.d. Dinoman.

Här får jag nog hålla med redationen

Skrivet av Dinoman:

Den har ingen fläkt, inget G-Sync Ultimate

Här verkar dock vara någon som anser att den trots allt har en fläkt. Förhoppningsvis är det väl så att den är rätt tyst av sig om den nu trots allt har en fläkt och du inte noterade det.

https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/w6ckmc/32gq950_als...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Kul att du uppskattar det! Det finns inget emulerat sRGB-läge, dock så presterar skärmen utmärkt mot sRGB från fabrik, om du kollar colourchecker-testet jag gjorde så ser du hur bra den presterar. Den är kalibrerad från fabrik. vill du använda den proffesionellt så är förslaget som alltid att du använder en spectro- eller colorimeter för att skapa en profil.

Det behöver inte alls vara en utmaning, det är bara att företagen måste lägga lite energi på det för att det skall bli bra.

Men begränsas färgomfånget som standard för SDR-material till sRGB? Annars borde färgerna bli övermättade om skärmen inte kan begränsa det? Sedan går det givetvis att lösa det med DisplayCal.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av improwise:

Här får jag nog hålla med redationen

Här verkar dock vara någon som anser att den trots allt har en fläkt. Förhoppningsvis är det väl så att den är rätt tyst av sig om den nu trots allt har en fläkt och du inte noterade det.

https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/w6ckmc/32gq950_als...

Hoppsan, där ser man. Ok, jag missade det i specifikationen. Jag har en custom loop vattenkylddator som väser väldigt tyst och jag har inte en enda gång hört någon fläkt från denna monitor så om det finns en så är den extremt tyst.

Skrivet av Calle:

Men begränsas färgomfånget som standard för SDR-material till sRGB? Annars borde färgerna bli övermättade om skärmen inte kan begränsa det? Sedan går det givetvis att lösa det med DisplayCal.

Nej det gör det inte därav att du måste använda dig av en färgprofil, men jag menar på att är du på den nivån så vet du hur du skall hantera det.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot

Checka gärna Monitor Unboxed genomgång av denna modellen.

Här kan ni få siffror på exakt hur snabb den här skärmen är för att vara en IPS.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av dblade:

En platt 32" ?

Vem skulle vilja ha en platt skärm 2022?

Många.

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2