Bärbara Geforce RTX 4090 snabbare än stationära RTX 3090

Permalänk
Melding Plague

Bärbara Geforce RTX 4090 snabbare än stationära RTX 3090

Läckta resultat för kommande hårdvara duggar tätt inför de stundande lanseringarna på CES 2023. Nu står Nvidias väntade bärbara flaggskepp på tur.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fy fan vad mobila gpuer, kommer mer och mer ikapp stora desktop gpuer !!

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Fy fan vad mobila gpuer, kommer mer och mer ikapp stora desktop gpuer !!

Nja, beror för mycket på tillverkaren.

Ett 4090 i mobilt utförande kan prestera från 4080 Desktop till 1650Ti beroende på thermal envelope, och det syns aldrig på spec-listan...
(Var väl mobila 3080s denna generationen som hade ett spann mellan 3060Ti och 1060 beroende på tillverkare?)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Varför inte kalla den för 4080 om den har samma GPU? Sjukt förvillande och något de skulle sluta med om jag minns rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför inte kalla den för 4080 om den har samma GPU? Sjukt förvillande och något de skulle sluta med om jag minns rätt

100% förvirrande - 100% lönsamhet - 100% Nvidia Logic

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av medbor:

Varför inte kalla den för 4080 om den har samma GPU? Sjukt förvillande och något de skulle sluta med om jag minns rätt

Namn: RTX 4090
GPU: samma som RTX 4080
Prestanda: Om läckta resultaten stämmer, samma som RTX 4070 Ti

Inte alls förvirrande eller hur?

Permalänk
Medlem

Inget nytt här eller? Tycker att bärbara diton alltid har haft samma prestanda som samma kort men en generation äldre. Men kul att se att det håller i sig även i övre gränsen.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Testpilot
Skrivet av CrispVanDahl:

Namn: RTX 4090
GPU: samma som RTX 4080
Prestanda: Om läckta resultaten stämmer, samma som RTX 4070 Ti

Inte alls förvirrande eller hur?

Känns som mobila grafikkort i ett nötskal..

För extra förvirring kastar vi på olika TGP-värden också, gärna i ett spam om minst 100 W från lägsta till högsta. Därefter kräver vi inte våra partners att tydliggöra detta i specifikationera vad som avses, utan det är fullt upp till var och en per maskin basis – i bästa fall står det i finstilta på fysiska lådans baksida!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Namn: RTX 4090
GPU: samma som RTX 4080
Prestanda: Om läckta resultaten stämmer, samma som RTX 4070 Ti

Inte alls förvirrande eller hur?

Hade det varit så enkelt ändå

Punkten prestanda är ju variabel och beroende på hur potent kylpaketet är. Throttlar väl ner till ett 3050 i ett slimmat bygge 🤪

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Det är nu ganska få skillnader kvar mellan bärbara och stationära, där en av de främsta är kylningen (tillsammans med expanderbarhet, tänker främst på lagring). Just kylningen går inte att komma runt med teknologi som vi nu känner till. De kanske uppmäter desktop-3090 prestanda i en bärbar med 4090, men du kommer inte kunna få ut den här prestandan i ett scenario där CPU+GPU pressas samtidigt och du ska behålla prestandan över tid. För att få ihop det kommer dator+brick behöva väga minst 5kg.

Har en 17" bärbar med i9-12900h och 3070ti, brick på 280w. Det är släpbart men funkar. Men denna kommer att bli tung

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Yatagarasu:

Känns som mobila grafikkort i ett nötskal..

För extra förvirring kastar vi på olika TGP-värden också, gärna i ett spam om minst 100 W från lägsta till högsta. Därefter kräver vi inte våra partners att tydliggöra detta i specifikationera vad som avses, utan det är fullt upp till var och en per maskin basis – i bästa fall står det i finstilta på fysiska lådans baksida!

Skrivet av Joppis:

Hade det varit så enkelt ändå

Punkten prestanda är ju variabel och beroende på hur potent kylpaketet är. Throttlar väl ner till ett 3050 i ett slimmat bygge 🤪

Hehe, ja så klart det kommer att variera vilt. Om tidigare information stämmer verkar det dock som lägsta tillåtna TGP är 150 + 25(?) W. Oklart om den +25 W dynamic boost effekten är obligatorisk eller ej. Så man får ANTA att de tillverkare som väljer att bygga med den här grafikkretsen bygger in tillräcklig kylning och förmodligen begränsar den till de största/bästa kylsystemen som de kan bygga in. Med det sagt så finns det såklart inga garantier för detta.

Ponera att de också väljer att bygga in i9-13980HX och det blir typ strax under 400 W att avlägsna.

Permalänk
Medlem

RTX 4090 kostar mer och säljer bättre - varför inte döpa alla kort till det? Jag förstår precis hur de tänker....

Permalänk
Medlem

Fast namnet är väl inge knepigt? 4090 är deras toppkort. Är tycker jag mycket mer logiskt att döpa efter steg på korten än att följa det specifika chippet på desktop-korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Känns som mobila grafikkort i ett nötskal..

För extra förvirring kastar vi på olika TGP-värden också, gärna i ett spam om minst 100 W från lägsta till högsta. Därefter kräver vi inte våra partners att tydliggöra detta i specifikationera vad som avses, utan det är fullt upp till var och en per maskin basis – i bästa fall står det i finstilta på fysiska lådans baksida!

Efter ha gett mig in detta träsk, för det är vad det är, även om det nu är roande, så är det ett träsk och uttalad risk att man "köper grisen i säcken"
Ta bara sån sak som kvalitet och prestanda på skärmarna, som kan variera enormt, vilket inte alltid går att utläsa någonstans, då det räcker med att det skiljer nån sku-kod hit eller dit.
En djungel och på gränsen till ohederlighet bland tillverkarna.

Permalänk
Medlem

Mja, frågan kanske inte är ifall det går att få ut så mycket prestanda från en gaminglaptop.

Frågan är nog mer om de får ut mer än typ 10 min batteritid och om man kan ha den i knät utan att riskera brännskador. Sedan kan man ju undra att med all kylning som lär krävas vad en sådan bjässe lär väga.

Permalänk
Medlem

Så med den kylning som krävs och korta batteritid så riskerar den användas som en dåligt kyld stationär med inbyggd skärm. Men visst, om man ofta vill flytta datorn så kanske.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Så med den kylning som krävs och korta batteritid så riskerar den användas som en dåligt kyld stationär med inbyggd skärm. Men visst, om man ofta vill flytta datorn så kanske.

Alla kanske inte har ett rum som går dedikera till en dator. En laptop går ha på köksbordet och stuva undan på 1 min. Går ej med en desktop pc.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Alla kanske inte har ett rum som går dedikera till en dator. En laptop går ha på köksbordet och stuva undan på 1 min. Går ej med en desktop pc.

Det kan väl vara sant. Dock blir det ju ändå en dyr kompromiss. Men man får ju göra många kompromisser här i livet

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Alla kanske inte har ett rum som går dedikera till en dator. En laptop går ha på köksbordet och stuva undan på 1 min. Går ej med en desktop pc.

Mja, lär gå att få ihop ganska kompetenta ITX-byggen som tar upp rätt så minimal plats, lär ju gå att ställa på skrivbordet i kanten bakom skärmen eller t.o.m. så kan man ju vara old-school och ha chassit som skärmställ.

Sedan så är väl även en stor och tung otymplig laptop ändå mer kompakt och portabel i slutändan, men det lär bli svårare att få ut max prestanda och den går troligen inte att uppgradera.

Som ovan kommentar nämner är det ju upp till hur man själv väljer att kompromissa, och vad man vill prioritera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Det kan väl vara sant. Dock blir det ju ändå en dyr kompromiss. Men man får ju göra många kompromisser här i livet

Ja dyrt blir det! Det har du helt rätt i 😀

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Skrivet av fesoj:

Det är nu ganska få skillnader kvar mellan bärbara och stationära, där en av de främsta är kylningen (tillsammans med expanderbarhet, tänker främst på lagring). Just kylningen går inte att komma runt med teknologi som vi nu känner till. De kanske uppmäter desktop-3090 prestanda i en bärbar med 4090, men du kommer inte kunna få ut den här prestandan i ett scenario där CPU+GPU pressas samtidigt och du ska behålla prestandan över tid. För att få ihop det kommer dator+brick behöva väga minst 5kg.

Har en 17" bärbar med i9-12900h och 3070ti, brick på 280w. Det är släpbart men funkar. Men denna kommer att bli tung

Din släpbara drar dubbelt så mycket än min HEDT X99 dator och 75watts grafikkort haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Det är nu ganska få skillnader kvar mellan bärbara och stationära, där en av de främsta är kylningen (tillsammans med expanderbarhet, tänker främst på lagring). Just kylningen går inte att komma runt med teknologi som vi nu känner till. De kanske uppmäter desktop-3090 prestanda i en bärbar med 4090, men du kommer inte kunna få ut den här prestandan i ett scenario där CPU+GPU pressas samtidigt och du ska behålla prestandan över tid. För att få ihop det kommer dator+brick behöva väga minst 5kg.

Har en 17" bärbar med i9-12900h och 3070ti, brick på 280w. Det är släpbart men funkar. Men denna kommer att bli tung

Är ju garanterat en msi som dom snackar om. Då bör den, tror jag, köra 175w gpu och runt 65-70w på CPU samtidigt. Det gör dom idag på sin värsting och dom klarar att kyla den med

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Är ju garanterat en msi som dom snackar om. Då bör den, tror jag, köra 175w gpu och runt 65-70w på CPU samtidigt. Det gör dom idag på sin värsting och dom klarar att kyla den med

Nya i9-värstingen boostar på ca 150-160w. Och 175w, det är marginellt mer än vad mitt 3070ti drar. Jag tror inte denna är under 400w totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Nya i9-värstingen boostar på ca 150-160w. Och 175w, det är marginellt mer än vad mitt 3070ti drar. Jag tror inte denna är under 400w totalt.

Ja 150-160w när man bara lastar CPU ja. Tror inte dom klarar köra den i det hela tiden. Dessutom lastar inga spel den 100% samtidigt som gpu går i 100% ☺️

Man kan dock köra i Max frekvens på CPU om man sänker PL1/PL2 i typ throttlestop och sänker tempen markant. (Iaf äldre generationen) går det även undervolta så lär det oavsett bli gött med mos för alla spel 😁

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Nya i9-värstingen boostar på ca 150-160w. Och 175w, det är marginellt mer än vad mitt 3070ti drar. Jag tror inte denna är under 400w totalt.

https://wccftech.com/intel-13th-gen-raptor-lake-hx-cpu-lineup...

Vet inte hur säker länken är men här specar dom PL1 till 55W. Inte helt orimligt ändå.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

https://wccftech.com/intel-13th-gen-raptor-lake-hx-cpu-lineup...

Vet inte hur säker länken är men här specar dom PL1 till 55W. Inte helt orimligt ändå.

Eh, min Pl1 är 135w och det är gen12.

"Det är ännu inte känt vilket TDP-värde det nya flaggskeppet från Intel lägger sig på... Om tidigare Intel-processorer för bärbara är något att utgå ifrån skulle Core i9-13980HX ha ett TDP-värde på 55 W med ett turbovärde på hela 157 W."

https://www.sweclockers.com/nyhet/35441-intel-core-i9-13980hx...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Eh, min Pl1 är 135w och det är gen12.

"Det är ännu inte känt vilket TDP-värde det nya flaggskeppet från Intel lägger sig på... Om tidigare Intel-processorer för bärbara är något att utgå ifrån skulle Core i9-13980HX ha ett TDP-värde på 55 W med ett turbovärde på hela 157 W."

https://www.sweclockers.com/nyhet/35441-intel-core-i9-13980hx...

Ja du har rätt. Läste snabbt. Är nog snarare tdp om något. Dock klarar min gen 12 snarare 45w när gpu lastar fullt irl dock.

Lär bli liknande i denna. Tippar på 65-75w + 175w

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Testpilot
Skrivet av CrispVanDahl:

Ponera att de också väljer att bygga in i9-13980HX och det blir typ strax under 400 W att avlägsna.

Låter som MSI Titan GT75 8RG jag hade som desktop replacement ett tag..

Kom med i9 7..HX-något och ett fullstort GTX 1080 (desktop). Hade två stycken 230W-nätbrickor med en 6-pin barrel-plug. Total vikt var väl närmare 6kg med nätadaptrar inräknat och lät som ett jetplan vid minsta belastning.

Som jag och min rygg längtat efter flera sådana vidunder 😏 Skämt åsido var det en sjukt frän maskin, kom bland annat med fullstort mekaniskt tangentbord inbyggt från SteelSeries.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Laptopen i fråga finns numera upplagd på MSI hemsida. Bara att börja sälja sina organ 😁

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|