AMD:s referenskylare utpekas som orsak till överhettning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Ni som har sådana här kort, är det möjligt att köra korten på ett sätt att dry-out aldrig inträffar, även om det max-belastas? Jag tänker främst på att prova att köra fläktarna på absolut max från att kortet är kallt. Kommer det ändå nå dom riktigt höga temperaturerna?

XFX 7900 XTX, default settings (power limit %100, ca 350W), vertikalt monterat, med noctua kylpasta, full fläkt på båda GPU och chassi, GPU hotspot hamnar på 102-103 *C efter ca 3 min...

Visa signatur

i7-14700KF | TUF B660+ WiFi D4 | RTX 4080 | 64GB @3400MHz | CM TD500 Mesh | CM ML240L V2 | 1TB Kingston KC3000 + 1TB Kingston NV1 | 35" Curved 3440x1440p 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Exakt, det är skitbra att det finns konkurrens till AMD och Intel på grafikkortsmarknaden så man kan välja en GPU från en tillverkare med fungerande kylning och vettig prestanda.

Jag var ironisk, åsikten att Nvidias primära konkurrent på marknaden sedan länge med denna gen inte säljer och inte bör sälja många kort, inte existera helt enkelt, vore dåligt i det långa loppet för utveckling och prissättning. Konkurrens gynnar konsumenterna. Jag vet att både AMD och Nvidia har prissatt sina varor rätt kul den här generationen men jag tror inte för en sekund att det vore bättre om AMD inte existerade.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

XFX 7900 XTX, default settings (power limit %115, ca 400W), hotspot hamnar på 110*C efter bara 36 sekunder!

Visa signatur

i7-14700KF | TUF B660+ WiFi D4 | RTX 4080 | 64GB @3400MHz | CM TD500 Mesh | CM ML240L V2 | 1TB Kingston KC3000 + 1TB Kingston NV1 | 35" Curved 3440x1440p 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulash:

XFX 7900 XTX, default settings (power limit %115, ca 400W), hotspot hamnar på 110*C efter bara 36 sekunder!

<Uppladdad bildlänk>

Bara att beklaga Oerhört tråkigt när kortet är en bristvara.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulash:

XFX 7900 XTX, default settings (power limit %115, ca 400W), hotspot hamnar på 110*C efter bara 36 sekunder!

<Uppladdad bildlänk>

Killgissar man stenhårt efter Der8auers video så är gränsen nånstans runt ~250-280W, där vapochambern orkar med/undviker dry-out, sen hur snabbt den återgår till normalläge är en annan femma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Killgissar man stenhårt efter Der8auers video så är gränsen nånstans runt ~250-280W, där vapochambern orkar med/undviker dry-out, sen hur snabbt den återgår till normalläge är en annan femma...

Jag gissar att "brytpunkten" ligger mellan 320-350W, jag gjorde ett nytt test med PL %90:

Default settings, default fläktkurva, PL %90=312W, Hotspot stabiliserar sig på 78-79*C efter ca 3 min.

Visa signatur

i7-14700KF | TUF B660+ WiFi D4 | RTX 4080 | 64GB @3400MHz | CM TD500 Mesh | CM ML240L V2 | 1TB Kingston KC3000 + 1TB Kingston NV1 | 35" Curved 3440x1440p 120Hz

Permalänk

Jag fick tag i ett kort från AMD.com direkt vid släpp.
Jag har inte problemen, efter 15 min furmark har jag GPU 61, Hotspot 75 och fläkt 1700rpm stabilt.
Ska försöka länka in en bild.

Jag verkar ha fel värde för förbrukning, jag har valt GPU Power Maximum, det kanske är Total Board Power som är "rätt"?
Default settings, default fläktkurva och 100% powerlimit.

La till bildlänk.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Farmerlip:

Jag fick tag i ett kort från AMD.com direkt vid släpp.
Jag har inte problemen, efter 15 min furmark har jag GPU 61, Hotspot 75 och fläkt 1700rpm stabilt.
Ska försöka länka in en bild.
https://i.imgur.com/g4bcz2m.png
Jag verkar ha fel värde för förbrukning, jag har valt GPU Power Maximum, det kanske är Total Board Power som är "rätt"?
Default settings, default fläktkurva och 100% powerlimit.

TBP är "rätt" tror jag, efter 40min, ligger mitt kort på 54*C gpu temp, 79*C hotspot temp och fläktarna snurrar på 1680rpm med default settings, default fläktkurva, PL%90 (312W)

Visa signatur

i7-14700KF | TUF B660+ WiFi D4 | RTX 4080 | 64GB @3400MHz | CM TD500 Mesh | CM ML240L V2 | 1TB Kingston KC3000 + 1TB Kingston NV1 | 35" Curved 3440x1440p 120Hz

Permalänk

Jag hade ett XTX i kundvagnen, men lyckades inte köpa det. Så tog ett XT istället, de tog inte slut lika fort. Menmen, jag verkar ha haft tur, för mitt kort verkar inte lida av detta problemet. Efter ca 20 minuter med FurMark är Hotspot bara 80 grader.

Visa signatur

PC Kontoret: Ryzen 5700X, 32GB, 6800 XT
PC Spelrum: Ryzen 5800X, 32GB, 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeroGamer:

Jag hade ett XTX i kundvagnen, men lyckades inte köpa det. Så tog ett XT istället, de tog inte slut lika fort. Menmen, jag verkar ha haft tur, för mitt kort verkar inte lida av detta problemet. Efter ca 20 minuter med FurMark är Hotspot bara 80 grader.

<Uppladdad bildlänk>

XT har inte samma problem... Jag hade också XT som jag kunde köpa från Komplett på lanseringsdagen hade nästan samma temps som din...

Funderar att returnera XTX och köpa en XT igen... Vill inte lägga till 2-3k för att köpa AIB XTX-kort.

Visa signatur

i7-14700KF | TUF B660+ WiFi D4 | RTX 4080 | 64GB @3400MHz | CM TD500 Mesh | CM ML240L V2 | 1TB Kingston KC3000 + 1TB Kingston NV1 | 35" Curved 3440x1440p 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du har ju ofta 3-5 års garanti på grafikkort och med ett fel som detta bör du inte ha några större problem att reklamera. I alla fall inte om du köpt i en Svensk butik.

Trodde det var 2 år. Är det så många tillverkare som erbjuder förlängd garanti?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Trodde det var 2 år. Är det så många tillverkare som erbjuder förlängd garanti?

Tror jag fick 4a år garanti på mitt Gigabyte Gaming OC 3080 RTX när jag registrerade att jag köpt det. Men du har ju alltid 3 års reklamationsrätt om något är fel på varan före köp enligt Konsumentköpslagen.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

Trodde det var 2 år. Är det så många tillverkare som erbjuder förlängd garanti?

Jag vet inte vad som är fallet med ditt kort. Men tre år är inte så ovanligt i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Vad som har gått fel hos AMD och hur många kort det drabbar vet vi naturligtvis inte. Att Der Bauer påvisat att felet ligger i hos kylaren känns solklart. VRMs som är känsliga för vinkeln och tar 9min att svalna osv. inser du själv hur långsökt det är, det skulle dessutom vara ett precis lika stort problem som en mättad ångkammare.

Edit: Och han baserar det för övrigt på en massa mer saker. Det är en 20min film där han inte gör annat än utesluter folks olika teorier tills endast en felande länk kvarstår.
Det han skulle kunna gjort vilket jag tycker är lite synd att han inte gjorde är att byta kylare mellan ett fungerande och ett defekt kort och se resultaten. Det är extremt osannolikt att det skulle visa något men det skulle ju utesluta din hyfsat sannolika VRM teori iaf.

VRM-teorin var bara nåt jag hittade på - att det skulle vara ett lika stort problem som feldesignad ångkammare spelar absolut noll roll - poängen var att, det var ett 'hyfsat troligt' exempel på något han inte tog upp, eller testade för. Slutsats: hans testning var inte fullständig.

Om man - som jag t.ex. - inte kände till det där med torrkokning i ångkammaren innan pa1983 postade här #19873580 , så var det rätt lätt att komma på *massor* med andra scenarier som verkade ungefär lika troliga. Och Der 8auers slutsats kändes *verkligen* sökt. Genom pa1983s post framgår åtminstone att torrkokning av kylmediet passar väldigt väl på symptomen.

Men Der 8auers teori har fortfarande problemet med att vissa kort inte har problemet.

Så... För mig är det fortfarande inte som 'solklart' att Der 8auers förklaring, 'Feldesign', är den enda möjliga.

Det var ungefär det jag ville ha sagt.
- Inte att min påhittade teori om mjukvaruproblem skulle vara ett mindre problem, än en feldesignad kylare.
- Inte heller att någon de andra sakerna jag räknade upp, skulle vara ett mindre problem.
- Absolut inte att AMD _inte_ sitter i skiten. Felaktiga kort är fortfarande felaktiga kort.
osv.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De drabbade exemplaren är uppenbart felkonstruerade, köper du två uppsättningar däck med samma specs men ena håller inte ens genom första kurvan och andra uppsättningen håller ett helt race är det ju fel på ena uppsättningen

Hans poäng är väl att om du köper 10 uppsättningar däck och 8 av 10 håller det som lovats så är det antagligen inte designen som är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Hans poäng är väl att om du köper 10 uppsättningar däck och 8 av 10 håller det som lovats så är det antagligen inte designen som är fel.

Eller så är det precis designen som är fel.

Om man konstruerar och designar en produkt som ligger väldigt nära marginalerna för vad den klarar av så kan även normalt tillåtna produktionsvariationer resultera i att produkten inte fungerar i slutänden.

Men som tidigare skrivit. Ingen vet ännu vad som är grundproblemet och frågan är om vi någonsin får veta det.
Inte säkert att AMD går ut med det även om de tar fram en lösning.
Der8auer har starka teorier, men har inte till 100% bevisat någonting. Dock så har han i sammanhanget en hög trovärdighet i det han tror, tycker och säger.

Jag ser två scenarion framför mig.
Ett, man hanterar alla reklamationer som kommer in eftersom. Ersättningsprodukt eller återbetalning.
Två, det kommer en uppdaterad kylare.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Så förmodligen hela den här cirkusen på grund av några få droppar för lite vatten 🤦🏼‍♂️

Permalänk
Medlem

Jag tyckte kylaren såg riktigt bra ut faktiskt! Det måste nog vara för lite vätska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Jag tyckte kylaren såg riktigt bra ut faktiskt! Det måste nog vara för lite vätska?

Det är hans teori, kan det vara så att man återvänt samma mängd vätska för XTX och XT varianten? Eller att någon del i processen har haft fel/höftat lite för att spara in pengar...

Röntgenbilder: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/101tfag/some_xray_image...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Det är hans teori, kan det vara så att man återvänt samma mängd vätska för XTX och XT varianten? Eller att någon del i processen har haft fel/höftat lite för att spara in pengar...

Låter också som dålig QC gissar på att när man gjorde QC kontrollerna så monterade man bara korten vertikalt och missade problemet med horisontell montering för en felfrekvensen på 10-20% borde QC ha fångat upp innan korten skickades ut.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Enligt senaste videon från Derbauer så har han stämt av mot en oberoende expert/tillverkare av ångkammare och enligt dem är den designad enligt konstens alla regler Så ingen brist i designen, verkar snarare vara ett produktionsfel där flera kylare har för låg mängd vätska.

Det låter rimligt och skulle också förklara varför de flesta fungerar utmärkt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazchi:

Eller så är det precis designen som är fel.

Om man konstruerar och designar en produkt som ligger väldigt nära marginalerna för vad den klarar av så kan även normalt tillåtna produktionsvariationer resultera i att produkten inte fungerar i slutänden.

Men som tidigare skrivit. Ingen vet ännu vad som är grundproblemet och frågan är om vi någonsin får veta det.
Inte säkert att AMD går ut med det även om de tar fram en lösning.
Der8auer har starka teorier, men har inte till 100% bevisat någonting. Dock så har han i sammanhanget en hög trovärdighet i det han tror, tycker och säger.

Jag ser två scenarion framför mig.
Ett, man hanterar alla reklamationer som kommer in eftersom. Ersättningsprodukt eller återbetalning.
Två, det kommer en uppdaterad kylare.

Designen är inte felaktig enligt en oberoende tillverkare

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Man kan kanske gissa att första batchen av den färdiga kylaren hade rätt mängd vätska i ångkammaren, dessa testades säkert nogrannt både monterade på grafikkort och på andra sätt.

Under produktionen av kylarna (hos underleverantör) som säkert sker parallellt med att korten tillverkas ("just in time") så har en fuckup skett. Av en eller annan anledning (Homer?) så har nån inställning på nån maskin eller liknande blivit fel och ingen har upptäckt detta och om/när det väl upptäcks så har det bara rättats till och de skyldiga (långt ner i ansvarskedjan) har hoppats på att ingen ska märka nåt.

Eftersom konstruktionen redan var ordentligt testad (får vi hoppas) så har man under monteringen av kylarna på färdiga kort helt enkelt bara gjort snabba stickprovskontroller, troligen med korten monterade på en vanlig "test bench".

Precis så skulle felet kunnat inträffa på min arbetsplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

VRM-teorin var bara nåt jag hittade på - att det skulle vara ett lika stort problem som feldesignad ångkammare spelar absolut noll roll - poängen var att, det var ett 'hyfsat troligt' exempel på något han inte tog upp, eller testade för. Slutsats: hans testning var inte fullständig.

Om man - som jag t.ex. - inte kände till det där med torrkokning i ångkammaren innan pa1983 postade här #19873580 , så var det rätt lätt att komma på *massor* med andra scenarier som verkade ungefär lika troliga. Och Der 8auers slutsats kändes *verkligen* sökt. Genom pa1983s post framgår åtminstone att torrkokning av kylmediet passar väldigt väl på symptomen.

Men Der 8auers teori har fortfarande problemet med att vissa kort inte har problemet.

Så... För mig är det fortfarande inte som 'solklart' att Der 8auers förklaring, 'Feldesign', är den enda möjliga.

Det var ungefär det jag ville ha sagt.
- Inte att min påhittade teori om mjukvaruproblem skulle vara ett mindre problem, än en feldesignad kylare.
- Inte heller att någon de andra sakerna jag räknade upp, skulle vara ett mindre problem.
- Absolut inte att AMD _inte_ sitter i skiten. Felaktiga kort är fortfarande felaktiga kort.
osv.

Varken jag eller Der Bauer har sagt att feldesign är det enda möjliga så du har bara gett dig in och blodigt försvarat designers helt oväsentligt. Precis som Supernova.

edit: Era argument är dessutom väldigt konstiga. Menar ni verkligen att det är en garanterat perfekt design eftersom en del kort fungerar? Ja skulle verkligen vilja att ni vidareutvecklar det resonemanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Man kan kanske gissa att första batchen av den färdiga kylaren hade rätt mängd vätska i ångkammaren, dessa testades säkert nogrannt både monterade på grafikkort och på andra sätt.

Under produktionen av kylarna (hos underleverantör) som säkert sker parallellt med att korten tillverkas ("just in time") så har en fuckup skett. Av en eller annan anledning (Homer?) så har nån inställning på nån maskin eller liknande blivit fel och ingen har upptäckt detta och om/när det väl upptäcks så har det bara rättats till och de skyldiga (långt ner i ansvarskedjan) har hoppats på att ingen ska märka nåt.

Eftersom konstruktionen redan var ordentligt testad (får vi hoppas) så har man under monteringen av kylarna på färdiga kort helt enkelt bara gjort snabba stickprovskontroller, troligen med korten monterade på en vanlig "test bench".

Precis så skulle felet kunnat inträffa på min arbetsplats.

Jao fel händer ju hela tiden överallt, allt handlar ju om hur det hanteras av dom ansvariga, och då menar jag högsta hönsen på AMD, inte någon stressad Homer som får 0,0001% av en VD lön som förväntas utföra sitt arbete perfekt 100% av tiden.

Att hävda throttling/110c är normalt och neka RMA var väl felsteg 1 iaf...

Permalänk
Medlem

Jag tror det här är ett fall av att man skulle göra det billigare. En liten kylare som skall ta 350W+, marginalerna blev för små, den efterfrågade precisionen vid tillverkning finns helt enkelt inte till det priset det skulle kosta. Vad händer till sommaren när temperaturen går upp 5 grader i stugorna, ett antal fler kort lär ju ligga på gränsen. Sen kan man snacka om designfel eller två droppar vatten. I grund är kylaren för liten för effekten.

Jag tror AMD var medvetna om detta, kanske inte att det skulle gå åt skogen. Men att man låg på gränsen till att kylaren skulle ge upp. T.ex låste man ju power play tables.

Samtliga partnerkylare verkar ju vara större grejer, så dom verkade inte tro på AMDs kylare heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

En högre temperatur på kortet betyder inte att den värmer rummet mer. Snarare tvärt om ifall den throttlar och därmed gör av med mindre energi.

Dom gamla bromsade inte, utan bokstavligen pissade värme och rullade vidare.. helt svett om benen med datorn under borden
Elen var billig då så man brydde sig inte att dom sög ström heller.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Dom gamla bromsade inte, utan bokstavligen pissade värme och rullade vidare.. helt svett om benen med datorn under borden
Elen var billig då så man brydde sig inte att dom sög ström heller.

Spelar fortfarande ingen roll hur hög temp det var på kärnan.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Varken jag eller Der Bauer har sagt att feldesign är det enda möjliga så du har bara gett dig in och blodigt försvarat designers helt oväsentligt. Precis som Supernova.

Sweclockers redaktör pekade ut feldesign som orsak redan i trådrubriken, och tillskrev Der 8auer. Det må ha varit clickbait, men formade definitivt anslaget i diskussionen. Kolla själv.
https://imgur.com/a/Y9of3fy

Kan hända jag råkade anta att Sweclockers redak var neutral, och bara framförde vad som presenterads i videon. Ber om ursäkt för det. Jag borde såklart ha hållit i åtanke att de är nVidia-fanbois hela bunten, och aldrig missar en chans att beskriva AMD som inkompetenta.

Även om jag skämtar litet, så tror jag faktiskt att Sweclockers text sänkte kvaliteten på diskussionen.

Och om du går tillbaka så ser du att mitt första inlägg handlar om att det var nödvändigt att läsa/se pa1983s inlägg för att förstå varför Der 8auer kom fram till sin slutsats - Ett försök till försonlig ton.

Därefter påstod du att det var 'solklart' från Der 8auers video att det var ångkammaren som var boven, alldeles oavsett om man sett pa1983s inlägg eller inte.

osv.

Skrivet av Maximo:

edit: Era argument är dessutom väldigt konstiga. Menar ni verkligen att det är en garanterat perfekt design eftersom en del kort fungerar? Ja skulle verkligen vilja att ni vidareutvecklar det resonemanget.

Jag köper en påse popcorn medan du slåss med den halmgubben så länge.

Visa signatur

Gammal och gnällig