Permalänk
Medlem

Cat6 slimkabel och keystone,lexcom

Hej!
Jag kommer använda gamla vp-rör 16mm som går till mina teleuttag som jag har i mitt hus för att dra nätverk. Jag kommer på grund av detta vara tvungen att använda cat6 slimkabel för att få plats i rören. Vad jag förstått så måste jag använda en speciell keystone för att de ska passa bra.
Men hur är det t.ex. med färdiga uttag som använder lexcom och patchpaneler?

Permalänk
Medlem

Vet inte så mycket om slim-kabel. Lexcom och keystone är samma sak bara olika fabrikat som har olika passform och inte passar tillsammans i uttag och paneler. Vad menar du med färdiga uttag?

Permalänk
Medlem

@Nougie hmm.

Kan du inte skaffa kontaktdon där man trycker ner respektive ledare i slits, precis som i ett vanligt nätverksuttag. Det finns sådana moduljack från keystone att köpa på t.ex. Kjell. Visst det kan bli lite knepigt att få plats med något i brunnen men det går ju alltid att montera utanpåliggande och fixa till något som blir snyggt och sitter på plats. Du får meka till någon lösning som blir snygg med de förutsättningarna som finns.

Permalänk
Medlem

Slim CAT6 är väl fysiskt CAT5e kabel egentligen, eller vad har den för AWG? Varför skulle du behöva speciell keystone?

Lexcom/Actassi är ju bara Schneiders märke på nätverksprylar. Tittar man här så passar alla uttag för AWG 24 till 23, och det borde vara de flesta kabeltyper.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Slim CAT6 är väl fysiskt CAT5e kabel egentligen, eller vad har den för AWG? Varför skulle du behöva speciell keystone?

Lexcom/Actassi är ju bara Schneiders märke på nätverksprylar. Tittar man här så passar alla uttag för AWG 24 till 23, och det borde vara de flesta kabeltyper.

Den har awg28 och motsvarar egentligen inte speccen för Cat6, men uppfyller villkoren för högre hastighet.

Permalänk
Medlem

jaha, det var verkligen slim. Jo, då behöver du ha speciella uttag för att knivarna i kontakten ska kunna skära in i ledarna på rätt sätt.

t.ex (dessa är samma):
https://www.direktronik.se/direktronik/kablar1/adaptrarkontak...
https://www.dustinhome.se/product/5011207569/keystone-rj45-ut...

Tyvärr gör inte schneider kontakter för så tunna ledare, vad jag vet i alla fall.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Jaha, är det så att ledarna är ännu tunnare än standard. Då kommer det inte funka med annat än det som är anpassat för den smalare kabeln. Då blir man ännu mer begränsad av vilka lösningar man kan skapa eftersom tillgänglighet på material påverkas.

Men finns det inte prylar till awg28, det måste ju finnas för varför skulle man annars tillverka denna slimmade kabel.

Permalänk
Medlem

Beroende på hur gammalt huset är så kan det nog t.o.m. vara 15mm VP-rör du har i väggen.

Hur som fungerar det att dra 2st Schneider CAT6 slim på 5,3mm, vilket jag hade rekomenderat istället.

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt hittat en 5.3mm 23awg, får köra på den helt enkelt.
Om det nu är standard med dubbla uttag/rum varför finns det ingen kabel som är gjord för dubbla uttag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nougie:

Jag har faktiskt hittat en 5.3mm 23awg, får köra på den helt enkelt.
Om det nu är standard med dubbla uttag/rum varför finns det ingen kabel som är gjord för dubbla uttag?

En normal kopplingsdosa har tre hål, så det går att dra in tre flexslangar om man vill.

Du verkar köra i gamla VP-rör avsedda för telefoni.

Men ja, det är inte smidigt att framför allt CAT6A är så grova och styva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

En normal kopplingsdosa har tre hål, så det går att dra in tre flexslangar om man vill.

Du verkar köra i gamla VP-rör avsedda för telefoni.

Men ja, det är inte smidigt att framför allt CAT6A är så grova och styva.

En ”normal” apparatdosa har 4-stusar, en vanlig Kopplingsdosa har vanligen 6-9 stutsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Beroende på hur gammalt huset är så kan det nog t.o.m. vara 15mm VP-rör du har i väggen.

Hur som fungerar det att dra 2st Schneider CAT6 slim på 5,3mm, vilket jag hade rekomenderat istället.

Jag vill bara dubbelkolla men det är den här du menar https://www.elbutik.se/product.html/actassi-datakabel-cat6-u/... ?

Vad är naktdelen att använda en lite mer slimmad kabel jämnfört med 5-7mm som dem annars kan vara?

Någon kabel som är mer fördelaktig om man ska köra PoE?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB:

Jag vill bara dubbelkolla men det är den här du menar https://www.elbutik.se/product.html/actassi-datakabel-cat6-u/... ?

Vad är naktdelen att använda en lite mer slimmad kabel jämnfört med 5-7mm som dem annars kan vara?

Någon kabel som är mer fördelaktig om man ska köra PoE?

Precis, det är den jag använt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB:

Jag vill bara dubbelkolla men det är den här du menar https://www.elbutik.se/product.html/actassi-datakabel-cat6-u/... ?

Vad är naktdelen att använda en lite mer slimmad kabel jämnfört med 5-7mm som dem annars kan vara?

Någon kabel som är mer fördelaktig om man ska köra PoE?

Kanske är lättare att skada den när man drar eller råkar knäcka den? Vet inte om den är dyrare. Den har inte sämre värden än vanlig kabel som jag förstått det

Permalänk
Medlem

Hur gick det, lyckades du få in två Cat6 i 16 mm rör/slang?