SweClockers utser årets spel 2022 – omröstning

Permalänk

Kom igen! Avsluta omröstningen! Chop chop!

Gott nytt år på er allihopa

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av backfeed:

Som brukligt inser jag att jag inte kört ett enda nytt i år, jag brukar ligga minst ett år efter. Mest pga en onödigt stor backlogg, flera hundra spel, men även för att jag föredrar någorlunda färdigpatchade spel - barnsjukdomar undviker jag helst.

Fortsatt främsta favorit: Skyrim. Men har även kört en del DOS2.

Lite samma för mig, utöver Forbidden West är det sjukt skralt på listan över årsfärska spel jag tagit mig igenom i år. Men det har å andra sidan inte varit några höjdare till spelår de senaste 2 åren, nästa år ser betydligt mer spännande ut!

Permalänk
Medlem

Jag spelar bara PUBG så jag kan inte direkt säga vilket av dessa som är bäst.

Permalänk
Medlem

Elden ring är solklar etta men var är monkey island på listan?:()

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasidro:

Elden ring är solklar etta men var är monkey island på listan?:()

Det var väl ingen som nominerade det i nomineringstråden antar jag.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Inte spelat ett enda av dem så kan inte rösta.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Horizon för mig!
Hade velat att det var GoW då första är mitt favoritspel men ragnarök tar mig ur upplevelsen lite ofta med irl politik här och där

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

Jag är övertygad att både TW WH 3 och Darktide kommer bli legendariska. Så fort de fixat sina barnsjukdomar. Gott nytt på er alla

Permalänk
Medlem

Interssant att se Stray så högt upp och Plaguetale så långt ner, resten är precis som förväntat.

Ett spel som inte hann med ett försök listan är Chained Echoes, ett otroligt bra RPG som är precis så bra som nostalgihjärnan fantiserar om att Final Fantasy, Chrono trigger m.m. var en gång i tiden. Rekommenderas varmt för alla som är trötta på dom oändligt generiska FF kopiorna som bara strömmar ut från öst.

Permalänk

Jag tycker mycket av problemet idag är att man har så mycket så man blir kräsen. För länge sedan fick man ett spel och testade allt i spelet. Idag när man har så mycket, så blir Elden Ring för mig ett för långdraget spel som jag aldrig ger den tid som spelet behöver. Samma dilemma har jag med sega tv-serier.

Så det jag föredrar är spel med handling direkt, man kan lira 30minuter och det är bra, tills nästa gång man får tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker mycket av problemet idag är att man har så mycket så man blir kräsen. För länge sedan fick man ett spel och testade allt i spelet. Idag när man har så mycket, så blir Elden Ring för mig ett för långdraget spel som jag aldrig ger den tid som spelet behöver. Samma dilemma har jag med sega tv-serier.

Så det jag föredrar är spel med handling direkt, man kan lira 30minuter och det är bra, tills nästa gång man får tid.

Elden ring är ju perfekt där, lätt att lira 30 min och lägga ner och fortsätta när man vill senare, du har "handling" direkt och i Eldens ring så är handlingen just sitt gameplay.

Men jag antar att du menar något totalt annat, te.x Du föredrar spel som handhåller dig och drar dig igenom en berättelse och själva spelet i sig är mindre viktigt eller har det ens betydelse? I så fall hade du ju många alternativ de i plats 2-4 är sådana spel, speciellt 2 som är så got som bara story då spelet tillåter dig inte att tänka själv utan det avslöjar ju allt för dig om du inte klarar något på en minut.

Sedan finns ju story i elden ring också, men den får man leta upp också om man vill följa den personligen bryr jag mig inte om det i elden rings fall utan just förälskad i själva spelet i sig.

I alla fall, själv älskar jag båda sorterna spel, spel där story har stor betydelse och spel där story inte har någon större betydelse utan fokuserar på gameplay, problemet är bara att antal AA/AAA spel i senare kategori finns så got som inte längre, där elden ring har fått stor betydelse.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Sedan finns ju story i elden ring också, men den får man leta upp också om man vill följa den personligen bryr jag mig inte om det i elden rings fall utan just förälskad i själva spelet i sig.

Storyn/Lore i Elden Ring är dock sjukt intressant och alla videos om det på youtube gjorde spelet roligare för mig att spela. Allt blev så mycket bättre när man förstod vad allt är och varför det är.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

En värdig vinnare. Hade sagt samma om GOW vunnit, eller kanske nya Horizon.

Sänkt 200h i Elden Ring hitills och det lär säkert bli 200 till 👍

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Elden ring är ju perfekt där, lätt att lira 30 min och lägga ner och fortsätta när man vill senare, du har "handling" direkt och i Eldens ring så är handlingen just sitt gameplay.

Men jag antar att du menar något totalt annat, te.x Du föredrar spel som handhåller dig och drar dig igenom en berättelse och själva spelet i sig är mindre viktigt eller har det ens betydelse? I så fall hade du ju många alternativ de i plats 2-4 är sådana spel, speciellt 2 som är så got som bara story då spelet tillåter dig inte att tänka själv utan det avslöjar ju allt för dig om du inte klarar något på en minut.

Sedan finns ju story i elden ring också, men den får man leta upp också om man vill följa den personligen bryr jag mig inte om det i elden rings fall utan just förälskad i själva spelet i sig.

I alla fall, själv älskar jag båda sorterna spel, spel där story har stor betydelse och spel där story inte har någon större betydelse utan fokuserar på gameplay, problemet är bara att antal AA/AAA spel i senare kategori finns så got som inte längre, där elden ring har fått stor betydelse.

Problemet jag har med stora open world spel är att jag sällan hinner bli klar. Jag gillar att spela många typer av spel och har ofta igång 4-5 spel. Något racingspel, något fps, något från backloggen och något nytt. Så varje spel får kanske 30-60 minuter i veckan. Vilket gör att Elden ring säkerligen skulle ta över ett år att klara ut för mig. Ett annat problem med open world spel är ju när man kommer tillbaka efter 2-3 veckor och inte alls kommer ihåg var man är eller vart man ska

Föredrar spel där storyn ligger runt 10-20 timmar istället. Elden ring fick bli att kolla lite gameplay highlights på youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Storyn/Lore i Elden Ring är dock sjukt intressant och alla videos om det på youtube gjorde spelet roligare för mig att spela. Allt blev så mycket bättre när man förstod vad allt är och varför det är.

Vi ska inte ramla ner i en diskussion om Elden Rings story i den här tråden, men jag hade stora problem med den. Mina 180 timmar kanske inte reflekterar det överhuvudtaget (och det är ändå årets spel för mig), men det här ultrafragmentariska berättandet skadar upplevelsen mer än den berikar, kan jag tycka. Jag uppskattar att slippa sitta igenom fyrahundra rader dialog i en enda lång infodump, sex minuter in i spelet, men Elden Ring är alldeles för mycket åt andra hållet. Jag kan inte riktigt redogöra för hur någonting egentligen hänger ihop, och ingenstans under spelets gång gör man någon vidare ansats att hjälpa mig.

Har inte tittat på en enda lore-relaterad Youtube-video, men huvudskälet har varit för att undvika spoilers. Oavsett ska det inte behövas Youtube-videor för att förstå storyn, kan jag tycka. Jag håller med om att det berikar de flesta spel, men i Elden Rings fall är det snarare ett krav och det är egentligen ingenting som talar till dess fördel. Det är uppfriskande, absolut, men inte någonting positivt.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Är elden ring så bra alltså ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Vi ska inte ramla ner i en diskussion om Elden Rings story i den här tråden, men jag hade stora problem med den. Mina 180 timmar kanske inte reflekterar det överhuvudtaget (och det är ändå årets spel för mig), men det här ultrafragmentariska berättandet skadar upplevelsen mer än den berikar, kan jag tycka. Jag uppskattar att slippa sitta igenom fyrahundra rader dialog i en enda lång infodump, sex minuter in i spelet, men Elden Ring är alldeles för mycket åt andra hållet. Jag kan inte riktigt redogöra för hur någonting egentligen hänger ihop, och ingenstans under spelets gång gör man någon vidare ansats att hjälpa mig.

Har inte tittat på en enda lore-relaterad Youtube-video, men huvudskälet har varit för att undvika spoilers. Oavsett ska det inte behövas Youtube-videor för att förstå storyn, kan jag tycka. Jag håller med om att det berikar de flesta spel, men i Elden Rings fall är det snarare ett krav och det är egentligen ingenting som talar till dess fördel. Det är uppfriskande, absolut, men inte någonting positivt.

Jag förstår vad du menar och håller egentligen med. Men tycker ändå att i Elden Rings fall så är det bättre så som det är. Jag gillar faktiskt mystik och att inte veta så mycket. Det gjorde också utforskandet mer intressant för mig.
Jag tyckte dock raka motsatsen innan jag spelade spelet.
Däremot hade det varit trevligt med någon form av tracking eller log för questkedjorna. Den kan vara extremt minimal, bara det är något.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Spela Tunic är allt jag säger. Nostalgi deluxe för oss som spelat de gamla Zelda spelen som A Link to the Past.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Är elden ring så bra alltså ?

Smaken är dock som baken, delad
Spelet passar inte alla. Precis som alla andra spel.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Däremot hade det varit trevligt med någon form av tracking eller log för questkedjorna. Den kan vara extremt minimal, bara det är något.

Där håller jag med. Om inte annat, ge mig åtminstone möjligheten att själv skriva saker invid alla markörer som man kan sätta på kartan. Den funktionen saknade jag ganska snart efter att ha satt ut min femte dödskalle. Då hade jag glömt vad de fyra andra innebar, annat än typ "där dör jag bara".

Skrivet av HazZarD:

Är elden ring så bra alltså ?

Väldigt många hade ju sagt ja, bevisligen. Jag skulle säga så här: Såvida man inte hatar att spela tredjepersons-actionspel, kan uppskatta spel som inte är helt linjära och inte är allergisk mot fantasy, då bör man i alla fall prova Elden Ring. Det är inte 2022 års mest omhuldade spel för ingenting. Jag fick rådet här på forumet att spela i sex, sju timmar och sen se. Det blev 173 timmar till - och då har jag aldrig tittat åt varken Dark Souls, Bloodborne eller Demon Souls-spelen.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Är elden ring så bra alltså ?

Kort sagt: Nej
Men det är min åsikt

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Helt missat omröstningen men klart Elden Ring var 2022´s årets spel, helt fantastisk resa.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Om ändå 'High On Life' vart med!

Sällan jag suttit själv och garvat åt ett sådant fantastiskt spel

Permalänk
Medlem

Jag hoppade och rösta, definera egentligen ”grundspel” och ”expansion/dlc”, ganska svårt att egentligen dra en slutsats om vad något är med dagens industri.

Permalänk

Elden Ring utan tvekan

Permalänk
Medlem

Varit ledig och började "precis" med Elden Ring.
Senaste 3 dagarna så har jag 40h in game.

Ångrar att jag inte hakade på tåget direkt när det kom, testade lite hastigt men det fanns inga tydliga riktlinjer för vart man skulle gå.
Det fick ligga på hyllan, men spelet blev enklare ju längre in i det man kom.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd

Elden ring, garanterat

Permalänk
Avstängd

Får väl ta och testa Elden Ring efter alla priser och allt. Småhatade Dark Souls 1 och fastnade aldrig för trean men ER ska tydligen vara lite annorlunda.

Röstade själv på Vampire Survivors. Extremt roligt och beroendeframkallande för ett spel för 2 euro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Inte spelat något värt den titeln under 2022 ännu...

Har du spelat något 2022?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanan:

Har du spelat något 2022?

Min steam replay säger ~600 timmar.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.