Intel "Raptor Lake"-prestanda nu likvärdig i Windows 10 och Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Intel "Raptor Lake"-prestanda nu likvärdig i Windows 10 och Windows 11

Ett test från PCWorld visar att Intels hybridarkitektur nu fungerar ungefär lika väl med Microsofts två senaste operativsystem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Tänkte att det var lika bra att kliva över till W11 förra hösten när jag byggde nytt.
Gick från 8700K till 13900K.

Visst finns det en del småsaker i W11 som irriterar en, tex varför dom ändrat från ALT-2 till CTRL-SHIFT-N för att skapa nya foldrar är obegripligt.

Kör även med Explorer Patcher så man får tillbaka en del från W10.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tänkte att det var lika bra att kliva över till W11 förra hösten när jag byggde nytt.
Gick från 8700K till 13900K.

Visst finns det en del småsaker i W11 som irriterar en, tex varför dom ändrat från ALT-2 till CTRL-SHIFT-N för att skapa nya foldrar är obegripligt.

Kör även med Explorer Patcher så man får tillbaka en del från W10.

Ctrl-Shift-N funkar även med Win 10. Och tidigare tror jag. Verkar vara standardvalet. NDe där ALT-genvägarna har ju bara med i vilken ordning de där genvägarna ligger uppe i aktivitetsfältet ligger. Alt-1 är egenskaper och Alt-2 Ny Mapp - men de går att ändra. Så Alt-2 är långt ifrån något hårdkodad. Byter man standard till typ Ångra och Gör Om så blir ju de ALT 1 och 2. De blir den siffran i ordningen de klickas i som val.

Problemet ligger då mest i att de tagit bort de där genvägarna i Windows 11.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tänkte att det var lika bra att kliva över till W11 förra hösten när jag byggde nytt.
Gick från 8700K till 13900K.

Visst finns det en del småsaker i W11 som irriterar en, tex varför dom ändrat från ALT-2 till CTRL-SHIFT-N för att skapa nya foldrar är obegripligt.

Kör även med Explorer Patcher så man får tillbaka en del från W10.

Jag väntade (också?) till de släppte Win 11 uppdatering 22H2 och är nöjd. Inte haft några problem. Nya startmenyn är bra på vissa saker men dålig på flera andra. Aktivitetsfältet saknar fortfarande grejer jag använde i Win 10. Jag förstår att de ville korta ner högerklicksmenyn men jag saknar vissa val i första menyn och får ofta göra ett extraklick. Nya gränssnittet är överlag bra och dark mode snyggare och mer uniformt.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Fulci:

Jag väntade (också?) till de släppte Win 11 uppdatering 22H2 och är nöjd. Inte haft några problem. Nya startmenyn är bra på vissa saker men dålig på flera andra. Aktivitetsfältet saknar fortfarande grejer jag använde i Win 10. Jag förstår att de ville korta ner högerklicksmenyn men jag saknar vissa val i första menyn och får ofta göra ett extraklick. Nya gränssnittet är överlag bra och dark mode snyggare och mer uniformt.

Med Explorer Patcher så får man tillbaka mycket av det gamla.
Tex så kan du få tillbaka gamla högerklicksmenyn samt även välja hur man vill att Explorer skall vara, tex W11 eller Ribbon.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hur är det att använda Windows 11 till äldre processorer då? Tex 9900k, får man sämre prestanda om man uppdaterar? Har för mig att de gav sämre prestanda när de släpptes iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadzon:

Hur är det att använda Windows 11 till äldre processorer då? Tex 9900k, får man sämre prestanda om man uppdaterar? Har för mig att de gav sämre prestanda när de släpptes iallafall.

Nej prestanda har varit likvärdig på Windows 10 och 11 sedan de släpptes i allfall för mig.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Detta är också intressant:
https://www.tomshardware.com/news/windows-11-gaming-benchmark...

Är hyfsat säker på att det var aktiverat som default när jag hade gjort ren installation av Windows 11 Pro.
Går att stänga av om man vill ha bättre prestanda. Gjorde skillnad i benchmarks även med min 13700K.
Men det ska väl ge extra skydd mot virus så man får väl fundera på om det är värt risken.

Permalänk

Testade CSGO i Win11 för någon månad sedan. Hade liknande FPS, men där var något som gjorde att det inte alls kändes "smooth"... slutade med rollback till Win10 och problemet försvann direkt.

Permalänk
Medlem

Så nu undrar jag om det fortfarande är samma 18% bättre prestanda i Windows 11 när det gäller DAW-performancce, dvs för musikproduktion?
https://www.youtube.com/watch?v=LS1P3sx2NjA&t=4s

Permalänk
Avstängd

Kan de sluta med vanliga prestandatester och börja simulera vanlig användning istället. Märkte i win 10 att encodar eller renderar man nåt via cpu och tabbar till nåt annat medans man väntar så läggs lasten på ecores istället. Har detta fixats än?
Om inte så spelar det ingen roll om 10 och 11 är lika bra om alla appar är i fokus hela tiden. För folk gör annat.

Permalänk
Medlem

Så har Win 10 blivit snabbare eller har win 11 blivit långsammare eller både och?

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSupra:

Testade CSGO i Win11 för någon månad sedan. Hade liknande FPS, men där var något som gjorde att det inte alls kändes "smooth"... slutade med rollback till Win10 och problemet försvann direkt.

Tråkigt att uppgraderingen inte kändes smooth nog for dig. Uppgraderingen gick bra för mig, uppgraderade för nära 18 månader sen. 22H2 är riktigt nice. Nu spelar jag inte e-sportspel. Kanske är de spel jag kör mindre känsliga (även om jag själv är mycket känslig för stuttering och low FPS bl a).

Hur som helst vill jag tipsa om att installera W11 som dual boot för att sakta men säkert följa med i både Microsofts optimeringar men också för att ge dig en chans att hitta / göra optimeringar som passar just dig (som att hitta den perfekta GPU-drivern t ex, inte nödvändigtvis den senaste).

Windows växer i komplexitet och du kan absolut behöva optimera lite grann med varje ny version som kommer för att få ut samma prestanda som förra utgåvan - i synnerhet när du använder äldre program, som t ex CS. Jag upplever att nya Windows-utgåvor genom åren oftast optimeras för nyare program. Ett program som inte skrivs om eller uppdateras för de senaste APIerna kan absolut tappa i prestanda.

Men senaste Windows är ju inget tvång direkt. Du ska bara veta hur länge jag stannade kvar på min mycket väloptimerade XP. 😄 Hoppade över Vista och hoppade på Win7 först när 8.1 var släppt. Hoppade på W10 två år efter release .. men hoppade på W11 nästan på releasedagen. Jag hade mina goda anledningar - och jag har inte haft något bekymmer med prestanda (men har också moddat en del för att den ska vara som jag vill ha den).

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Detta är också intressant:
https://www.tomshardware.com/news/windows-11-gaming-benchmark...

Är hyfsat säker på att det var aktiverat som default när jag hade gjort ren installation av Windows 11 Pro.
Går att stänga av om man vill ha bättre prestanda. Gjorde skillnad i benchmarks även med min 13700K.
Men det ska väl ge extra skydd mot virus så man får väl fundera på om det är värt risken.

Att VBS skulle skydda mot virus är en sanning med modification. Det kan hjälpa lite mot vissa typer av riktade attacker. Inget som gemene man behöver oroa sig för.

VBS sänker prestandan ganska mycket i vissa spel, typ 10-20%. För både Win10 och 11. skilnaden är att VBS är påslaget per default i win 11 och av per default i win 10.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop