Vattenfilter så man slipper sjukdomar

Permalänk
Skrivet av Bort:

Då testar jag i denna community istället då jag blev utskälld i den förra och galen förklarad ..

Hoppas på bättre gensvar här och att människorna här har lite mer förnuft och vet vad som försiggår.

Tänkte köpa ett vattenfilter då jag helst vill slippa p-piller rester , små plast partiklar och flouride i mitt vatten.

Jag vill göra ett så informerat köp som möjligt men det verkar råda stor censur på detta område.

Jag har hittat två alternativ, vilket tror ni är bäst?

https://www.clearlyofsweden.se/valj-ratt-vattenrening/gravidi....

Eller

https://www.svenskhalsokost.se/planetsown-vattenrenare-kran

Har ni något annat tips? Är dessa ovan snake oil eller är det som vissa recensenter säger att dem ser hur filtrena blir helt bruna efter någon vecka?

(Mod får gärna flytta om den är felplacerad, hittade ingen bättre forum del)

Jag tycker inte du ska bry dig om vad andra skriver när de säger att du är en idiot för att du tycker ditt och datt. Det kommer alltid finnas människor som tycker olika och de vill oftast skjuta de som tycker annorlunda - det blir väldigt tydligt på vissa forum. Sen finns det också dem som vill väl men ändå inte håller med dig eller stöttar dig i din fråga. Jag förstår dig och din oro men om det du tror är sant - är sant? Då skulle det betyda att alla som svarar dig redan är djupt gångna i träsket då de alla dricker det "förgiftade" vattnet och därför redan skulle vara "förslavade" i sitt tycke och tänkande. Mitt råd är att skita i vad andra tycker och följa ditt eget val, lyssna på ditt inre och vad det säger dig och följ det. Köp det reningsfilter som känns bra och drick det vatten du önskar. Kanske kommer det att få dig att må bättre - kanske t o m du blir bättre. Tips det finns filter som renar och som återtillsätter mineraler så kör på tycker jag....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

Jag tycker inte du ska bry dig om vad andra skriver när de säger att du är en idiot för att du tycker ditt och datt. Det kommer alltid finnas människor som tycker olika och de vill oftast skjuta de som tycker annorlunda - det blir väldigt tydligt på vissa forum. Sen finns det också dem som vill väl men ändå inte håller med dig eller stöttar dig i din fråga. Jag förstår dig och din oro men om det du tror är sant - är sant? Då skulle det betyda att alla som svarar dig redan är djupt gångna i träsket då de alla dricker det "förgiftade" vattnet och därför redan skulle vara "förslavade" i sitt tycke och tänkande. Mitt råd är att skita i vad andra tycker och följa ditt eget val, lyssna på ditt inre och vad det säger dig och följ det. Köp det reningsfilter som känns bra och drick det vatten du önskar. Kanske kommer det att få dig att må bättre - kanske t o m du blir bättre. Tips det finns filter som renar och som återtillsätter mineraler så kör på tycker jag....

Haha va?

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag själv kollar på vattenfilter, men det är till båten. En 40 år gammal tank i rostfritt som kanske aldrig rengjorts litar inte jag så mycket på, med 120 liter vatten som står vid 18-20 grader flera månader. Så där tänker jag skaffa en filterlösning som framför allt är bra på att rena bort mikrobiologisk förorening. Vattnet i sig är ju rent, kommunalt vatten och tanken släpper inte några betydelsefulla mängder metaller, så det är det som kan tänkas växa och leva i tanken jag vill filtrera bort.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Manne Saint:

Jag tycker inte du ska bry dig om vad andra skriver när de säger att du är en idiot för att du tycker ditt och datt. Det kommer alltid finnas människor som tycker olika och de vill oftast skjuta de som tycker annorlunda - det blir väldigt tydligt på vissa forum. Sen finns det också dem som vill väl men ändå inte håller med dig eller stöttar dig i din fråga. Jag förstår dig och din oro men om det du tror är sant - är sant? Då skulle det betyda att alla som svarar dig redan är djupt gångna i träsket då de alla dricker det "förgiftade" vattnet och därför redan skulle vara "förslavade" i sitt tycke och tänkande. Mitt råd är att skita i vad andra tycker och följa ditt eget val, lyssna på ditt inre och vad det säger dig och följ det. Köp det reningsfilter som känns bra och drick det vatten du önskar. Kanske kommer det att få dig att må bättre - kanske t o m du blir bättre. Tips det finns filter som renar och som återtillsätter mineraler så kör på tycker jag....

Det där är ju typ gaslighting. Hur är det bättre?

Det handlar inte om "tyckande", det handlar om fakta och sanning. Och det är både fakta och sanning att det inte behövs något filter för vanligt svenskt kranvatten.

Största problemet i modern tid är att allas åsikter ska vara "lika värd" och att man får "tycka vad man vill", se till exempel Flat Earthers eller Anti-vaxxers.

Om ett påstående går att motbevisa så ska man göra det. Det ligger i allas intresse

Att ge vika för inbillningar och hitte-på är ju mycket mer elakt än någonting som skrivits i tråden.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Desto större anledning att bemöta frågan med fakta och inte personliga påhopp, jag upplever att tonen på swec brukar vara betydligt bättre än så här,

Nu kanske det rensats lite inlägg men jag har inte upplevt att det blivit nån större pajkastning, snarare tvärtom Diskussionen har hållits saklig och bra.

Skrivet av SuperDuperKillen:

Det är ju inte riktigt sant. Det finns anledning att barns tandkräm innehåller mindre flour tex.

Ytterst marginellt mindre, om ens det. ca 1100 ppm fluor på vuxentandkräm. Nån av mina barns hade 900 på en tub jag köpte och det lite äldre barnet 1100 (4 och 8 år). Det är framförallt smaken som skiljer på barntandkrämen.
Finns en rekommendation på min vuxentandkräm hur den ska doseras på barn 0-6 år. Stor som en ärta. Vilket är marginellt mindre än jag tar

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

Jag tycker inte du ska bry dig om vad andra skriver när de säger att du är en idiot för att du tycker ditt och datt. Det kommer alltid finnas människor som tycker olika och de vill oftast skjuta de som tycker annorlunda - det blir väldigt tydligt på vissa forum. Sen finns det också dem som vill väl men ändå inte håller med dig eller stöttar dig i din fråga. Jag förstår dig och din oro men om det du tror är sant - är sant? Då skulle det betyda att alla som svarar dig redan är djupt gångna i träsket då de alla dricker det "förgiftade" vattnet och därför redan skulle vara "förslavade" i sitt tycke och tänkande. Mitt råd är att skita i vad andra tycker och följa ditt eget val, lyssna på ditt inre och vad det säger dig och följ det. Köp det reningsfilter som känns bra och drick det vatten du önskar. Kanske kommer det att få dig att må bättre - kanske t o m du blir bättre. Tips det finns filter som renar och som återtillsätter mineraler så kör på tycker jag....

Det är en udda uppmuntran att ge väg för ett beteende som skadar, än att faktiskt bidra till att lösa ett problem. I det här fallet så riskerar personen bli blåst på pengar, som slängs på en icke fungerande produkt.

En egen grävd brunn kan ha busiga värden när det kommer till god vattenkvalitet, vilket kan bero på vårvatten och annat. Jag hade i ditt fall, om en faktiskt oro råder, korresponderat med sakkunniga människor som jobbar med ortens vattenkvalitet. De här människorna är nog inte helt ovan till att hantera frågor som berör vårt dricksvatten, som far genom ledningsnätet.

Permalänk
Skrivet av FX9:

Nu kanske det rensats lite inlägg men jag har inte upplevt att det blivit nån större pajkastning, snarare tvärtom Diskussionen har hållits saklig och bra.

Ytterst marginellt mindre, om ens det. ca 1100 ppm fluor på vuxentandkräm. Nån av mina barns hade 900 på en tub jag köpte och det lite äldre barnet 1100 (4 och 8 år). Det är framförallt smaken som skiljer på barntandkrämen.
Finns en rekommendation på min vuxentandkräm hur den ska doseras på barn 0-6 år. Stor som en ärta. Vilket är marginellt mindre än jag tar

1000 ppm är det för barn 0-6 år och 1450 ppm för vuxna och barn 6+. Alltså en ökning på 45%, vet inte om jag skulle kalla det "margienllt".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperDuperKillen:

1000 ppm är det för barn 0-6 år och 1450 ppm för vuxna och barn 6+. Alltså en ökning på 45%, vet inte om jag skulle kalla det "margienllt".

I sammanhanget är det rätt liten skillnad.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SuperDuperKillen:

1000 ppm är det för barn 0-6 år och 1450 ppm för vuxna och barn 6+. Alltså en ökning på 45%, vet inte om jag skulle kalla det "margienllt".

450ppm är alltså väldigt lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Är väl inte helt klockrent då man inte mår väl av för lite salt och mineraler i vattnet över tid.

Alternativt bör man ju justera det efter destilering.

På handelsfartyg är osmos-avsaltat och destillerad vatten bland det sista man vill använda att dricka även om de skickar genom vattnet genom stora filter med - ja just jord, morän och lera för att försöka få in lite mineraler och ...smak. Problemet är att några timmars vistelse i dessa tankar räcker inte - helst skulle det vara i tusen tals år.... egentillverkad vatten är nödvatten och inget annat samt inte nyttigt att dricka av det i längden just för att de är för inkompletta när det gäller mineraler och spårämnen - dricksvatten är en stor mineralkälla just för att man dricker hela tiden i olika former - Stockholms kranvatten är för det mesta bättre än buteljerad vatten (även om det i många fall är just Stockhomsvatten i dem), och vill man dricka butejerad vatten skall man helst dricka (lätt) kolsyrad version, då kolsyrans roll till stor del är konserverande och hindrar (alg)tillväxt.

Som reda nämnt är svensk vatten i världsklass och och internationella handelsfartyg som lastar och lossar varor i Stockoholm köper vatten och fyller tankarna för flera års behov - dels för att vattnet är billigt i internationell synvinkel och av högsta kvalitet. Det fins många hamnar över världen man vägrar ta in vatten och besudlar sina tankar och rörsystem med detta för att det är så dålig kvalitet och man blir sjuk av det, vi pratar många platser i Asien, vi pratar USA som är U-land i det avseendet, Göteborg står heller inte så jätthögt i kurs, kan man välja så tankar man Stockholmsvatten om man har vägarna förbi!.

Personen som jag pratade med som har jobbat inom handelssjöfart hela livet hävdade bestämt att om man tankade en motsvarande oljetanker med stockholmsvatten - körde ut på någon av de stora korsande leden i Atlanten eller stilla havet och annonsera sin nävaro - så skulle man kunna göra pengar på att sälja vatten till alla passerande handelsfartyg mitt på havet, så svårt är det med vattenförsörjning i den branchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Då testar jag i denna community istället då jag blev utskälld i den förra och galen förklarad ..

Hoppas på bättre gensvar här och att människorna här har lite mer förnuft och vet vad som försiggår.

Tänkte köpa ett vattenfilter då jag helst vill slippa p-piller rester , små plast partiklar och flouride i mitt vatten.

Jag vill göra ett så informerat köp som möjligt men det verkar råda stor censur på detta område.

Jag har hittat två alternativ, vilket tror ni är bäst?

https://www.clearlyofsweden.se/valj-ratt-vattenrening/gravidi....

Eller

https://www.svenskhalsokost.se/planetsown-vattenrenare-kran

Har ni något annat tips? Är dessa ovan snake oil eller är det som vissa recensenter säger att dem ser hur filtrena blir helt bruna efter någon vecka?

(Mod får gärna flytta om den är felplacerad, hittade ingen bättre forum del)

Hade du bara skippat att nämna innehåll som är ofarligt eller inte finns i dricksvatten hade du fått ett bättre bemötande. Det finns inga mikroplaster är hormoner i Svenskt dricksvatten, det är renat. I Sverige tillsätts inte flour eftersom vi redan har tillräckligt naturligt förekommande. Vi tillsätter precis som alla andra däremot klor. Det för att vattnet skall hållas fräscht ända fram tills att vattnet används. Utöver klor så tillkommer föroreningar från ledningssystemen. De kommunala brukar sällan bidra med något märkbart men det är vanligt att äldre hus bidrar med en del partiklar. Inget du kan bli sjuk av eller ens påverka din hälsa öht. Det finns ju undantag med läckor etc. Jag är överkänslig mot smaken i klor och får kväljningar om jag dricker stillvatten, tillsätter jag kolsyra så märker jag inte kloret i samma utsträckning. I mitt hus ger rören ibland påtagligt brunt vatten, dekanterar man ser det ut som sand i botten. Jag använder därför kolfilter och kolsyra till mitt dricksvatten. Jag har en Grohe Blue Professional under min diskho. Jag använder dessutom en destillator för vatten jag använder i en andningsmaskin jag har på natten pga min sömnapné.

Nej det finns inget som gör dig sjuk i Svenskt dricksvatten men det kanske inte smakar gott. I Sverige har vi itutats att vi har världens renaste kranvatten. Det stämmer inte men det har väldigt hög kvalitet. Skitsnacket om att man skall ha naturliga mineraler kvar i dricksvatten så därför är det skadligt att dricka destillerat/extremt rent vatten är lika mycket en myt som att det finns hormoner i dricksvattnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

På handelsfartyg är osmos-avsaltat och destillerad vatten bland det sista man vill använda att dricka även om de skickar genom vattnet genom stora filter med - ja just jord, morän och lera för att försöka få in lite mineraler och ...smak. Problemet är att några timmars vistelse i dessa tankar räcker inte - helst skulle det vara i tusen tals år.... egentillverkad vatten är nödvatten och inget annat samt inte nyttigt att dricka av det i längden just för att de är för inkompletta när det gäller mineraler och spårämnen - dricksvatten är en stor mineralkälla just för att man dricker hela tiden i olika former - Stockholms kranvatten är för det mesta bättre än buteljerad vatten (även om det i många fall är just Stockhomsvatten i dem), och vill man dricka butejerad vatten skall man helst dricka (lätt) kolsyrad version, då kolsyrans roll till stor del är konserverande och hindrar (alg)tillväxt.

Som reda nämnt är svensk vatten i världsklass och och internationella handelsfartyg som lastar och lossar varor i Stockoholm köper vatten och fyller tankarna för flera års behov - dels för att vattnet är billigt i internationell synvinkel och av högsta kvalitet. Det fins många hamnar över världen man vägrar ta in vatten och besudlar sina tankar och rörsystem med detta för att det är så dålig kvalitet och man blir sjuk av det, vi pratar många platser i Asien, vi pratar USA som är U-land i det avseendet, Göteborg står heller inte så jätthögt i kurs, kan man välja så tankar man Stockholmsvatten om man har vägarna förbi!.

Personen som jag pratade med som har jobbat inom handelssjöfart hela livet hävdade bestämt att om man tankade en motsvarande oljetanker med stockholmsvatten - körde ut på någon av de stora korsande leden i Atlanten eller stilla havet och annonsera sin nävaro - så skulle man kunna göra pengar på att sälja vatten till alla passerande handelsfartyg mitt på havet, så svårt är det med vattenförsörjning i den branchen.

Någon har berättat sagor för dig. Vi dricker ytvatten nuförtiden i sverige och det är absolut inte så att "naturligt" vatten är en källa för mineraler för människokroppen. Vi har även avsaltat havsvatten som dricksvatten i sverige. Sluta sprid dessa myter tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Är väl inte helt klockrent då man inte mår väl av för lite salt och mineraler i vattnet över tid.

Alternativt bör man ju justera det efter destilering.

Lika sant som att man får kramp om man badar direkt efter man har ätit. En seglivad myt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

På handelsfartyg är osmos-avsaltat och destillerad vatten bland det sista man vill använda att dricka även om de skickar genom vattnet genom stora filter med - ja just jord, morän och lera för att försöka få in lite mineraler och ...smak.

Så alla personer i Israel dricker förgiftat vatten? Där hämtar man vatten från Medelhavet, avsaltar och tillsätter mineraler.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Vi dricker ytvatten nuförtiden i sverige

Nja...
Många dricker ytvatten, men det är också väldigt vanligt med grundvatten, naturligt eller konstgjort (dvs man leder ner ytvatten genom en grus/sandbädd som renar och bildar nytt grundvatten lokalt, som man sen kan pumpa upp.

I Göteborg kommer så gott som allt vatten från Göta älv, Sveriges största vattendrag, och därmed är det ytvatten här. Som reserv kan vatten tas från Rådasjön. Men i kommuner utan större vattendrag eller lämpliga sjöar är det grundvatten som gäller.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Manne Saint:

Jag tycker inte du ska bry dig om vad andra skriver när de säger att du är en idiot för att du tycker ditt och datt. Det kommer alltid finnas människor som tycker olika och de vill oftast skjuta de som tycker annorlunda - det blir väldigt tydligt på vissa forum. Sen finns det också dem som vill väl men ändå inte håller med dig eller stöttar dig i din fråga. Jag förstår dig och din oro men om det du tror är sant - är sant? Då skulle det betyda att alla som svarar dig redan är djupt gångna i träsket då de alla dricker det "förgiftade" vattnet och därför redan skulle vara "förslavade" i sitt tycke och tänkande. Mitt råd är att skita i vad andra tycker och följa ditt eget val, lyssna på ditt inre och vad det säger dig och följ det. Köp det reningsfilter som känns bra och drick det vatten du önskar. Kanske kommer det att få dig att må bättre - kanske t o m du blir bättre. Tips det finns filter som renar och som återtillsätter mineraler så kör på tycker jag....

Tack, jag är medveten om att massan generellt sätt har fel dock. Tack för påminnelsen dock.

Skrivet av Lagerlöf:

Det där är ju typ gaslighting. Hur är det bättre?

Det handlar inte om "tyckande", det handlar om fakta och sanning. Och det är både fakta och sanning att det inte behövs något filter för vanligt svenskt kranvatten.

Största problemet i modern tid är att allas åsikter ska vara "lika värd" och att man får "tycka vad man vill", se till exempel Flat Earthers eller Anti-vaxxers.

Om ett påstående går att motbevisa så ska man göra det. Det ligger i allas intresse

Att ge vika för inbillningar och hitte-på är ju mycket mer elakt än någonting som skrivits i tråden.

Där har du fel.

Permalänk

Hejsan
Jag läste för en massa år sedan att när de testade vattnet i en toalettstol på knutpunkten i Helsingborg (typ centralstation) så var det renare än det Ramlösa buteljerar.
Skulle dock inte våga testa att dricka det, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlachos:

Så alla personer i Israel dricker förgiftat vatten? Där hämtar man vatten från Medelhavet, avsaltar och tillsätter mineraler.

För att inte tala om Gulf-staterna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Tack, jag är medveten om att massan generellt sätt har fel dock. Tack för påminnelsen dock.

Där har du fel.

Du kan tycka att du vill ha renat vatten för du tror en massa om kranvatten som inte är sant. Sluta sprid lögner, man kan inte "tycka" om fastställda fakta. Om du vill veta hur man renar vatten kan du nöja dig med att fråga det, vill du sprida falska påståenden om vatten föreslår jag dig att du ställer dig på ett torg med ett plakat istället.

Rena vatten med filter som tar bort partiklar och en del kemikalier
https://shop.grohe.se/sv_SE/Bathroom-Equipment/Accesoar-koek/...

Krävs att man har en installation för detta så att man kan byta filter. Jag har använt detta filter men gått tillbaka till kolfilter då detta renar för bra vilket leder till att vattnet är svårt att kolsyra. Jag har också sett beviset för hur bra det renar i min destillator då det i princip finns noll restprodukt på 4L som normalt ger ganska mycket kalk, järn och svavel (luktar helvete).

Bra filter tillagt.
Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Att använda vattenfilter i Sverige är korkat.

Nej, vi är olika och har olika behov, i mitt fall, på landet finns saltrester och "havssmak" kvar då det är avsaltat vatten. I Stan har jag extremt mycket partiklar och smak av klor. Testa att göra kaffe på renat kranvatten (Filtrerat och destillerat) så kommer du få en ny bild av vad som är rent. Sjukt mycket godare om man har tränat lukt/smaksinne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Kan säga att jag själv kollar på vattenfilter, men det är till båten. En 40 år gammal tank i rostfritt som kanske aldrig rengjorts litar inte jag så mycket på, med 120 liter vatten som står vid 18-20 grader flera månader. Så där tänker jag skaffa en filterlösning som framför allt är bra på att rena bort mikrobiologisk förorening. Vattnet i sig är ju rent, kommunalt vatten och tanken släpper inte några betydelsefulla mängder metaller, så det är det som kan tänkas växa och leva i tanken jag vill filtrera bort.

Det är väl klortabletter som gäller i tanken, sedan kan du filtrera med kolfilter det du skall dricka för att få bort smaken, inga filter tar kål på bakterier etc. Att undvika tillväxt av skadliga organismer i en sådan tank är nästan omöjligt utan klor, alternativt att hela tanken har UV-ljus i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Tack, jag är medveten om att massan generellt sätt har fel dock. Tack för påminnelsen dock.

Hej,
Du, en nyfiken och helt ärlig fråga. Under förutsättning att du tycker att massan generellt sett har fel, hur gör du då för att värdera de eventuella svar du får på din ursprungsfråga?

Tänker att du ställer frågan om vattenrening på ett (två?) datorforum i syfte att få ett antal svar om vad för filter som är bäst för dig och ditt användningsområde. Med utgångspunkt i att flertalet av de som svarar har fel, hur värderar du då vilka som har rätt tips att ge dig?

Ärlig fråga som sagt.

Edit: Stavfel

Permalänk

När jag är uppe på åsen härintill brukar jag ta ett par gamla 1liter cola flaskor i glas och fylla med källvatten.
För mig iaf, smakar det vattnet bättre i en whisky än kranvatten.
Att sen koka kaffe på det är såå gott.
Vi har ju lite klor i vattnet i kranen som inte är så gott.
Kloret har ju det positiva iofs att man aldrig får kalk i köksmaskinerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tom76:

Hej,
Du, en nyfiken och helt ärlig fråga. Under förutsättning att du tycker att massan generellt sett har fel, hur gör du då för att värdera de eventuella svar du får på din ursprungsfråga?

Tänker att du ställer frågan om vattenrening på ett (två?) datorforum i syfte att få ett antal svar om vad för filter som är bäst för dig och ditt användningsområde. Med utgångspunkt i att flertalet av de som svarar har fel, hur värderar du då vilka som har rätt tips att ge dig?

Ärlig fråga som sagt.

Edit: Stavfel

Jag har fått min fråga besvarad av någon sakkunnig i tråden så jag är nöjd nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Då testar jag i denna community istället då jag blev utskälld i den förra och galen förklarad ..

Hoppas på bättre gensvar här och att människorna här har lite mer förnuft och vet vad som försiggår.

Tänkte köpa ett vattenfilter då jag helst vill slippa p-piller rester , små plast partiklar och flouride i mitt vatten.

Jag vill göra ett så informerat köp som möjligt men det verkar råda stor censur på detta område.

Jag har hittat två alternativ, vilket tror ni är bäst?

https://www.clearlyofsweden.se/valj-ratt-vattenrening/gravidi....

Eller

https://www.svenskhalsokost.se/planetsown-vattenrenare-kran

Har ni något annat tips? Är dessa ovan snake oil eller är det som vissa recensenter säger att dem ser hur filtrena blir helt bruna efter någon vecka?

(Mod får gärna flytta om den är felplacerad, hittade ingen bättre forum del)

Min bekant har ett system monterat hemma med 3 eller 4 olika filter av kokos o annat som fungerar utmärkt. Den filtrerar vattnet som sen droppar in i en liten 5L förvarings "boiler" som du sen kan dricka genom att använda systemets egna kran. Tror den heter "Aqua Vita". Vattnet blir helt renat av allt.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Jösses... Det jag undrar är hur TS undvikit att bli flourhjärntvättad nu när vi andra är det? Druckit batterivatten fram till nu..?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Man får dumpa i ganska många P-Piller för att någon människa ska lyckas pricka in en av hormonerna i sitt dricksvatten.

Att använda vattenfilter i Sverige är korkat.

hur är det korkat att använda vattenfilter "I Sverige" ? Jag har hört minst 5-6 gånger senaste året (förra) om att det har hamnat skit i vattnet och kommunen uppmanade att koka sitt vatten. Redan där ser man tydligt att reningsverket kan brista?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CreativeX:

hur är det korkat att använda vattenfilter "I Sverige" ? Jag har hört minst 5-6 gånger senaste året (förra) om att det har hamnat skit i vattnet och kommunen uppmanade att koka sitt vatten. Redan där ser man tydligt att reningsverket kan brista?

Och av våra 10,42 miljoner invånare, hur många blir sjuka per år av att dricka kranvatten (ej ur egen brunn alltså)?

Hur många blir matförgiftade?
Hur många dör av luftföroreningar?

"Luftföroreningar beräknas orsaka 6 700 förtida dödsfall i Sverige varje år"
https://www.naturvardsverket.se/om-oss/aktuellt/nyheter-och-p...

De som inte klarar dricka kranvatten utan att filtrera det antar jag kör Hazmat-suit utomhus för att skydda sig mot utsläpp och däckpartiklar?

Filtrerar de även luften hemma? Tätar de fasaden? Öppnar aldrig fönstret?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Och av våra 10,42 miljoner invånare, hur många blir sjuka per år av att dricka kranvatten (ej ur egen brunn alltså)?

Hur många blir matförgiftade?
Hur många dör av luftföroreningar?

"Luftföroreningar beräknas orsaka 6 700 förtida dödsfall i Sverige varje år"
https://www.naturvardsverket.se/om-oss/aktuellt/nyheter-och-p...

De som inte klarar dricka kranvatten utan att filtrera det antar jag kör Hazmat-suit utomhus för att skydda sig mot utsläpp och däckpartiklar?

Filtrerar de även luften hemma? Tätar de fasaden? Öppnar aldrig fönstret?

Du har en poäng

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Hej,
Du, en nyfiken och helt ärlig fråga. Under förutsättning att du tycker att massan generellt sett har fel, hur gör du då för att värdera de eventuella svar du får på din ursprungsfråga?

Tänker att du ställer frågan om vattenrening på ett (två?) datorforum i syfte att få ett antal svar om vad för filter som är bäst för dig och ditt användningsområde. Med utgångspunkt i att flertalet av de som svarar har fel, hur värderar du då vilka som har rätt tips att ge dig?

Ärlig fråga som sagt.

Edit: Stavfel

Det är ju uppenbart, alla har fel som inte tycker som han.

Visa signatur

En trött jäkel.