Permalänk
Medlem

Soundbar till köket

Hejsan Alla,

undrar om det finns en soundbar som är bra men inte för dyrt. Den ska vara placerat i köket.
Vill ha skapligt ljud. Max pris 3000:-

En annan fråga är jag har förstärkare som klarar multizone. Är det bra är det någon som har testat?

//Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Rekordmedlem

Med multizon kan du skicka ljud till ett eller flera andra ställen och har du det önskemålet är det bra, du måste värdera såna funktioner själv för det finns för och nackdelar med att ha separata eller sammankopplade ljudsystem i olika rum.

Har du en tv i köket eller varför vill du specifikt ha en soundbar i köket ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du en tv i köket eller varför vill du specifikt ha en soundbar i köket ?

Hej,

nej, jag har inte tv i köket. utan jag är ute efter bra ljud. Vill slippa köpa ett par nya
högtalare, en ny förstärkare och (kanske subwoffer). Då är bättre att satsa på en skapligt soundbar.
Vill inte ha dyraste men inte heller billigaste.
Jag spenderar ganska mycket tid i köket när jag lagar mat, speciellt på helger.

//Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej,

nej, jag har inte tv i köket. utan jag är ute efter bra ljud. Vill slippa köpa ett par nya
högtalare, en ny förstärkare och (kanske subwoffer). Då är bättre att satsa på en skapligt soundbar.
Vill inte ha dyraste men inte heller billigaste.
Jag spenderar ganska mycket tid i köket när jag lagar mat, speciellt på helger.

//Njanja

Vad ska du med en soundbar till då?

Låter som du är ute efter en smart högtalare om du inte vill ha en förstärkare och separata högtalare.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk

Låter ju mer som heos eller sonos-system passar än just en soundbar (dom har förvisso soundbars).
Personligen kör jag heos för syftet, också smidigt att enkelt kunna gruppera ihop andra högtalare i huset. Smart högtalare både via wifi och bt. Behövs ingen förstärkare, eftersom dom är mer traditionella högtalare så är basen helt ok.

Annars valfri "riktig" smart högtalare.
Eller varför inte ikea eneby, förvånadsvärt bra ljud för köksbruk

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Bra pris på denna nu, kanske kan vara något?

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_harman-kardon-citation-...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej,

nej, jag har inte tv i köket. utan jag är ute efter bra ljud. Vill slippa köpa ett par nya
högtalare, en ny förstärkare och (kanske subwoffer). Då är bättre att satsa på en skapligt soundbar.
Vill inte ha dyraste men inte heller billigaste.
Jag spenderar ganska mycket tid i köket när jag lagar mat, speciellt på helger.

//Njanja

Skulle föreslå att du tittar på IKEAs. Köpte precis en lampa till och gjorde stereo med den gamla, och det blev riktigt bra ljud. Bokhyllehögtalarna (de man kan använda som hyllor om man vill) kostar 1500 kr styck, så två sådana tror jag blir bra.

https://www.ikea.com/se/sv/p/symfonisk-wi-fi-bokhyllehoegtala...

Annars är ju det givna svaret för din situation en av de där röststyrda grejerna som Apple och Google etc säljer.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av njanja:

Hejsan Alla,

undrar om det finns en soundbar som är bra men inte för dyrt. Den ska vara placerat i köket.
Vill ha skapligt ljud. Max pris 3000:-

En annan fråga är jag har förstärkare som klarar multizone. Är det bra är det någon som har testat?

//Njanja

Bättre att du skaffar en form utav streaming högtalare. Går upp lite i pris. Så hittar du till exempel en Canton Smart högtalare som har inbyggt chrome/Apple stöd

Permalänk
Medlem

Om du inte specifikt råkar ha en ledig plats i en hylla där det enda som passar är en soundbar så känns det spontant som fel typ av produkt för musik i ett kök.

Med det sagt har jag själv en Sonos Beam vid datorn i sovrummet som mest används för musik. Sonos var för mig självklart då jag redan hade det i resten av lägenheten, att det blev Beam var för att jag ville ha ett någorlunda kompakt format med möjlighet att både spela musik fristående (inbyggd Spotify Connect) och ibland koppla till ljud ut på datorn (med kabel för att slippa delay).

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Audio Pro C5 mkii.

Permalänk
Medlem

Har en Harman Kardon Onyx i köket och den låter jätterbra för en liten summa. Tar ut den på altanen när man fixar maten där på sommaren. Går dessutom några timmar på batteridrift om man bara ska ha den en stund. Ställer den på golvet om den mot förmodan skulle bli ivägen.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller