Alienware blåser täcket av 500 Hz-skärm

Permalänk
Melding Plague

Alienware blåser täcket av 500 Hz-skärm

Alienware satsar på en IPS-panel med ruskigt hög uppdateringsfrekvens när de på CES 2023 tillkännager skärmen AW2524H.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu saliverar många CS:GO spelare.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

Min kunskap gällande uppdateringsfrekvens är inte på speciellt hög nivå, men behöver man verkligen en skärm med en uppdateringsfrekvens på 500Hz? Känns som att 165Hz eller 240Hz definitivt ligger över det ögat klarar av.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Börjar bli som megapixel-racet på mobiler för ett decennium sedan

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Min kunskap gällande uppdateringsfrekvens är inte på speciellt hög nivå, men behöver man verkligen en skärm med en uppdateringsfrekvens på 500Hz? Känns som att 165Hz eller 240Hz definitivt ligger över det ögat klarar av.

För mig är motion blur värre än lägre upplösning, jag spelar i 1080p. Musen känns också mycket bättre i både lägre upplösning och högre hz på skärmen.

Visa signatur

Fräsiga OCZ-minnen från Sweclockers!

Permalänk
Medlem

Väck mig när den är 32" med HDR 1000 för en rimlig peng.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kan någon som förstår sig på upplysa mig om tillverkare inte har anslutningar som tillåter fullt utnyttjande av skärmens egenskaper? Speciellt när sådana anslutningar finns. Utan DSC är den högsta frekvensen för 1080p 337 Hz (antar 10 bits color depth), så man måste använda DSC för att få ut skärmens maximala frekvens. Skärmen har HDMI2.1, vilket i FRL skulle tillåta en maxfrekvens på 505 Hz, men då väljer de att köra portarna i TMDS istället. Varför???

Jag förstår att DSC påstås vara (och enligt någon standard klassificeras som) "visually lossless", men jag förstår ändå inte varför tillverkaren väljer anslutningar som begränsar prestandan. Är DP2.0/2.1 eller HDMI2.1 med FRL så mycket dyrare att implementera eller nånting?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aqua_HeaD:

Min kunskap gällande uppdateringsfrekvens är inte på speciellt hög nivå, men behöver man verkligen en skärm med en uppdateringsfrekvens på 500Hz? Känns som att 165Hz eller 240Hz definitivt ligger över det ögat klarar av.

Ögat har ingen Hz-gräns.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

LCD pixlar är för långsama oavsett teknik och jag tror inte ens 1000hz hade gjort den lika klar som en oled TV på 120hz.
Tur att det finns oled paneler och ännu fler på ingång.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Skrivet av Aqua_HeaD:

Min kunskap gällande uppdateringsfrekvens är inte på speciellt hög nivå, men behöver man verkligen en skärm med en uppdateringsfrekvens på 500Hz? Känns som att 165Hz eller 240Hz definitivt ligger över det ögat klarar av.

Skrivet av Lagerlöf:

Ögat har ingen Hz-gräns.

Är väl ngt gammalt jag läst om att en uppdateringsfrekvens under 50-60Hz märks tydligt och allt över det har en mindre inverkan. Själv har jag bara en skärm som klarar av 90Hz och med de spel jag spelar så räcker det bra, Förstår att man vill ha högre FPS i vissa spel vilket då kräver en skärm med högre uppdateringhastighet, men om man märker skillnad mellan 165HZ och 500Hz har jag ingen aning om, men det gör man kanske.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Min kunskap gällande uppdateringsfrekvens är inte på speciellt hög nivå, men behöver man verkligen en skärm med en uppdateringsfrekvens på 500Hz? Känns som att 165Hz eller 240Hz definitivt ligger över det ögat klarar av.

Behöver och behöver. Det blir ju minskad avkastning ju högre du går och svårare och svårare att driva panelen men du får ju minskad reaktionstid* eftersom du tidigare kan få till dig intrycket var något befinner sig på skärmen. Om detta är ett mål du behöver röra muspekaren till, ex skjuta något i ett FPS, så blir detta enklare att göra om det rör sig och du får tätare uppdateringar var det befinner sig eftersom vi måste genskjuta det med muspekaren om det rör sig. Detta blir lättare att förutspå om vi oftare uppdateras var det befinner sig helt enkelt.

165 eller 240hz är absolut ingen övre gräns för vad ögat klarar. Men avkastningen blir ju som sagt mindre och mindre och prestandan som krävs för att uppnå dessa nivåer blir ju svår eller rentav omöjlig att uppnå.

30hz - 33ms per bildruta
60hz - 16,7ms
120hz - 8,33ms
240hz - 4,17ms
480hz - 2,08ms

Så som du ser är det en skillnad. Men den gör ju mindre och mindre skillnad på upplevelsen.

*Ändrade reaktionsförmåga till reaktionstid pga det är mer korrekt...
Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Snusfri

Sitter kvar med min LG OLED C2 42" jag.
Kvalitet över Hz alla dagar i veckan.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ögat har ingen Hz-gräns.

Ja och nej.
En ljusblixt på en tiotusendels sekund kan vi se. Är styrkan på ljuset stark så ser vi ljuset även om det är ett väldigt kort tidsintervall.

Att sy ihop stillbilder till mjuka rörelser i huvudet är något annat. Och huruvida vi uppfatar pixelövergångarna som suddiga.
Jag tror inte någon ser skillnad på en skärm med en miljon hz jämte en med två miljoner hz uppdateringsfrekvens.
Någonstans får vi svårt att uppfatta skillnaden i uppdateringsfrekvens.

Frågan här är väl om man ser någon tydlig skillnad mellan 240 och 500hz eller om vi börjar få svårt att avgöra skillnaden redan här. Jag vet inte. har aldrig kollat på snabbare skärmar själv så jag ska inte säga för mycket. Kanske ger det mycket för den del här också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Så man kan alltså överklocka en skärm? Jag är definitivt för gammal

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Lagerlöf:

Ögat har ingen Hz-gräns.

Here we go

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flightsim18:

Så man kan alltså överklocka en skärm? Jag är definitivt för gammal

Att ställa in en uppdateringsfrekvens över vad tillverkaren specificerat gjorde jag redan på tidigt 2000-tal. Så det kanske inte har med åldern att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coltrasten:

Att ställa in en uppdateringsfrekvens över vad tillverkaren specificerat gjorde jag redan på tidigt 2000-tal. Så det kanske inte har med åldern att göra?

Aha, så det var så enkelt! Det har jag aldrig gjort

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Oled är mycket snabbare vs motion blur.
Se min 6:
https://youtu.be/x9n8Hz_RLqw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coltrasten:

Att ställa in en uppdateringsfrekvens över vad tillverkaren specificerat gjorde jag redan på tidigt 2000-tal. Så det kanske inte har med åldern att göra?

Jag med!

Någon tjock Samsungskärm jag ökade på från 60 till 100hz. Några veckor senare sa det *BOIIIIING* i skärmen och sedan var den förbrukad.

Tur att man köpte den begagnad.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem

Borde det inte gå ännu bättre att driva en OLED i dessa hastigheter? De pixlarna är ju ännu snabbare i responstid, så borde klara dessa hastigheter ännu bättre

Permalänk
Medlem

Väntar på att nån youtuber säger att jag måste ha den för att ha fördelen mot andra innan jag slår till.

Permalänk
99:e percentilen

Dragplåstret hos den nya modellen är uppenbarligen just uppdateringsfrekvens, som ur kartong är 480 Hz

Pfft … ospelbart! 😤

med möjlighet att överklocka till 500 Hz.

Hur förbokar man?! 🤩

Skämt åsido. Kan inte undgå att undra om inte DSC tillför mer latens än de ynka 0,08 millisekunder(!) man teoretiskt sparar på att gå från 480 till 500 Hz.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Dragplåstret hos den nya modellen är uppenbarligen just uppdateringsfrekvens, som ur kartong är 480 Hz

Pfft … ospelbart! 😤

med möjlighet att överklocka till 500 Hz.

Hur förbokar man?! 🤩

Skämt åsido. Kan inte undgå att undra om inte DSC tillför mer latens än de ynka 0,08 millisekunder(!) man teoretiskt sparar på att gå från 480 till 500 Hz.

Rätta mig om jag har fel, men med DP1.4 kommer man bara upp i max 406 Hz 1080p (8 bit färgdjup) utan DSC. Så DSC behövs oavsett överklockning. Jag fattar inte varför de inte lade till DP2.1 eller HDMI2.1 med FRL.

Permalänk
Bildexpert 📺

Har nog skrivit detta i varje diskussiontråd om skärmar med höga (högre) frekvenser.

Det handlar inte om vad "ögat kan se" eller "reaktionsförmåga" (som brukar dyka upp då och då) utan om koordinationen mellan öga och hand. Som att ute i verkligheten svinga ett racket och träffa en boll i luften vilket kräver millisekundprecision i koordinationen. Detta blir svårare om rörelsen både i boll och racket/arm fryser fast flera millisekunder hela tiden.

Särskilt om det dessutom varierar i tid och position, vilket det blir mer av ju lägre FPS och lägre Hz man kör. Extra särskilt när man blandar in synkproblematik. Effekter som båda minskar ju högre frekvens vi har.

Det man är ute efter är alltså att minska temporal aliasing och nå gränsen för vad vi kan förnimma. Det mesta tyder på att den gränsen nås vid en temporal upplösning om 1000 Hz – 1 ms, så 500 Hz – 2 ms är halvvägs där.

Mindre eftersläp är inte huvudsyftet med högre frekvens. Det eftersläp du upplever idag är mer ett symptom på låg temporal upplösning – samt förstås dåliga produkter. Mindre eftersläp är naturlig följd av högre temporal upplösning.

Några andra inlägg som alltid återkommer.
• "OLED är bättre". OLED har i princip noll eftersläp och typexemplet på att eftersläp är symptomet och inte syftet. I praktiken upplever vi tydliga eftersläp på OLED vid 120 Hz eftersom 120 Hz är för låg temporal upplösning.

• "LCD är för trögt, det hjälper inte". LCD-panelerna får mindre eftersläp när de kan drivas i en högre frekvens. Effekten och skillnaderna speglas väldigt väl i bilden som presenteras ovanför av @r0cc0

• "Det finns LCD:er som har 20–40 ms eftersläp, det hjälper inte med högre frekvens". Det finns rätt kassa och billiga VA-paneler som alltid ger eftersläp. Vilket knappast är de LCD-panelerna som är aktuella i 500 Hz-skärmar. Ska man piska sin häst så piskar man inte den häst som redan är död.

• "Det krävs BFI för att ögat inte ska se eftersläp". Black Frame Insertion eller strobing backlight-lösningar kringgår hur vi upplever eftersläp vid låg temporal upplösning. Inte självklart det får samma effekt vid högre temporal upplösning. Men det vet vi först när vi sitter med 1000 Hz-panelerna. Vi har inte riktigt nått facit ännu. Dessutom som redan skrivet: eftersläp är endast en delmängd av syftet med 500 Hz-skärmar.

• "Ingen märker skillnaden i spel". Det är avtagande avkastning som @Zemlan skriver. Du (och jag) kanske inte förnimmar den skillnaden ovanför de frekvenser man kör på just sin alldeles egen skärm. Jag blir antagligen inte en bättre spelare enbart på högre FPS och högre Hz. Vilket förstås säger noll om tekniken men väldigt mycket om individen.

• "Inga grafikkort orkar med så många FPS" Den FPS man får i The Witcher 3 på Ultra-nivå med RT säger inget om den typ av spelande den här skärmen riktar sig mot. CSGO är heller inte det enda spelet. Flera av spelen som är aktuella för den här typen av skärm håller FPS-nivåer långt över 400+ sedan flera år tillbaka. Vilket jag skulle säga att man redan visste ifall man faktiskt kör den typen av spel som en 500 Hz-skärm riktar sig mot.

• Det är "onödigt" och "placebo". Allt bortom det egna skrivbordet är påhitt. Knep som tillverkarna använder för fånga alla lättlurade individer (som inte är jag). Jag har själv 165 Hz och det är självklart mer än tillräckligt. Grafikkvalitet i 4K är viktigast. Då måste jag berätta att 500 Hz bara är fejk.

^^^
I särklass vanligaste typen av argumention på Swec.

• "Det liknar det löjliga Megapixel-racet". Kanske – då diskussionerna påminner om varandra. Det är enkelt att begripa kvantitetsparametern 500 Hz – då blir det vad som diskuteras. Kvalitet och effekterna av tekniken och hur det används är mycket mer komplexa ämnen vilka tar lång tid att greppa. Det har tagit mig flera år och jag lär mig fortfarande.

Alla med någorlunda kamerakoll vet idag att Megapixel i kameran faktiskt har stor betydelse men självklart inte är hela svaret. Megapixel är en viktig parameter bland väldigt många och på olika sätt viktiga parametrar vilkas existens man antagligen inte kände till när den diskussionen gick som varmast för 15–20 år sedan.

Självklart samma sak här.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Frazeur:

Rätta mig om jag har fel, men med DP1.4 kommer man bara upp i max 406 Hz 1080p (8 bit färgdjup) utan DSC. Så DSC behövs oavsett överklockning. Jag fattar inte varför de inte lade till DP2.1 eller HDMI2.1 med FRL.

Alltid lite knepigt att räkna på bandbreddskrav i verkligheten, så baserat på formuleringen i artikeln och att DP 1.4 klarar 4K UHD (fyra gånger så många pixlar som Full HD) i 120 Hz (en fjärdedel av 480 Hz) gjorde jag för enkelhetens skull antagandet att 480 Hz ej kräver DSC. Skulle du vilja utveckla varifrån siffran 406 Hz kommer?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Laxpudding:

Det handlar inte om vad "ögat kan se" eller "reaktionsförmåga" (som brukar dyka upp då och då) utan om koordinationen mellan öga och hand.

Om det finns något jag önskar vore allmän kännedom bland dator- och gamingintresserade är det nog banne mig detta. Ju större erfarenhet man har av olika uppdateringsfrekvenser, desto mer självklart är det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Alltid lite knepigt att räkna på bandbreddskrav i verkligheten, så baserat på formuleringen i artikeln och att DP 1.4 klarar 4K UHD (fyra gånger så många pixlar som Full HD) i 120 Hz (en fjärdedel av 480 Hz) gjorde jag för enkelhetens skull antagandet att 480 Hz ej kräver DSC. Skulle du vilja utveckla varifrån siffran 406 Hz kommer?

Jag är lat och litar blint på wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort#Refresh_frequency_l.... Enligt den tabellen klarar HBR3 (alltså det som finns i DP1.4) av 120 Hz i 4K 8bit men bara 406 Hz i 1080p. Nu läser jag dock att tabellen på wikipedia baseras på nån standardiserad formel (CVT-RB v2), som inte nödvändigtvis gäller för alla skärmar. Vissa skärmar kan alltså ha högre maximal frekvens med DP1.4 än vad som anges i tabellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det man är ute efter är alltså att minska temporal aliasing och nå gränsen för vad vi kan förnimma. Det mesta tyder på att den gränsen nås vid en temporal upplösning om 1000 Hz – 1 ms, så 500 Hz – 2 ms är halvvägs där.

• "LCD är för trögt, det hjälper inte". LCD-panelerna får mindre eftersläp när de kan drivas i en högre frekvens. Effekten och skillnaderna speglas väldigt väl i bilden som presenteras ovanför av @r0cc0

Tolkar det som att när vi når 1000 Hz för skärmen som i sin tur matas med grafik med 1000 bilder per sekund, då är vi i mål gällande rörelseskärpa och inmatningsfördröjning? Eller finns det mer?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Frazeur:

Jag är lat och litar blint på wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort#Refresh_frequency_l.... Enligt den tabellen klarar HBR3 (alltså det som finns i DP1.4) av 120 Hz i 4K 8bit men bara 406 Hz i 1080p. Nu läser jag dock att tabellen på wikipedia baseras på nån standardiserad formel (CVT-RB v2), som inte nödvändigtvis gäller för alla skärmar. Vissa skärmar kan alltså ha högre maximal frekvens med DP1.4 än vad som anges i tabellen.

Klockrent exempel på hur långt Wikipedias användbarhet sträcker sig.

I princip alla skärmar jag testat att fippla runt med kan synka mot de standardiserade timingsformlerna, men kan synka mot andra formler som är mer effektiva för deras ändamål, likt att hålla hög frekvens utan att slösa bandbredd på blankningsintervall. Varje skärm berättar via EDID exakt vilken timing och synkparametrar de föredrar och moderna GPU:er kan arbeta mot den timingen.

Är rätt så mycket överkurs att titta på synkparametrarna på varje skärm jag träffar på. När jag gjort det är det typiskt är att varje produkt är olika med vad de exakt föredrar för parametrar. 480 Hz via HBR3 är förmodligen på gränsen men inte omöjligt. Och lär fungera med alla moderna kort kapabla till att spotta ut tillräcklig hög FPS.

Att konstruera skärmar och sedan masstillverka skärmar vilkas funktion kräver DP 2.1-bandbredder och lansera dem i butiker i kommande månader är nog för tidigt i fråga om tillgänglighet på kretsuppsättning till skärmarna och definitivt för tidigt i fråga om tillgänglighet för DP 2.1 bland GPU:er.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av star-affinity:

Tolkar det som att när vi når 1000 Hz för skärmen som i sin tur matas med grafik med 1000 bilder per sekund, då är vi i mål gällande rörelseskärpa och inmatningsfördröjning? Eller finns det mer?

Vi verkar rätt nöjda med 1000 Hz som högsta poll rate på musen men uppenbarligen finns det mer att hämta där. Pratar vi hur samplingsfrekvenser påverkar oss i andra sammanhang så kan man alltid ta upp Nyquist och allt det där. Facit är ju inte skriven ännu.