Nvidia avtäcker Geforce RTX 4070 Ti – nytt namn och lägre pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av slydotcom:

Det gick då att köpa förra veckan och senast i går. Går in och kollar med jämna mellanrum på deras site och det har funnits nästan varje gång jag är inne där.

Helt otroligt att folk fortsätter köpa kortet, värmeproblem och pris till trots. Visar på hur desperata folk är och varför normala priser kommer fortsätta vara ett minne blott i framtiden. Tillverkarna kommer inte sänka några priser så länge korten försätter säljas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slydotcom:

Det är lite svårt att räkna med löneindex då de siffrorna är sjukt missvisande. Jag har jobbat i 13år och jag kan då säga att min lön inte har haft en löneökning med den procenten. Ingen jag känner heller.. I wish jag hade den löneökningen.
Samma som när regeringen säger bara 13% inflation fast mycket har blivit 70-100% dyrare.

Dessutom så har prestandan inte något egentligen att göra med prisökningen. Det har att göra med brist på komponenter och girighet. Det har blivit billigare att tillverka teknik inte dyrare. Kolla bara på andra PC komponenter. Skulle CPU ha ökat lika mycket så skulle 7900x kosta över 10000kr Dessutom är 6000kr plus höjning från 2080 till 4080 bara löjligt.

löneindex är ganska värdelöst eftersom lönerna har ökat VÄLDIGt mycket mer för topp 1% medans det inte har ökat mycket alls för resten.
Lönegapet mellan arbetare och tjänstemän ökar.
Senaste 10 åren har snittlönerna ökat med 3k för en arbetare medans det ökat med 9k för en tjänsteman.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad menar du utan påslag för utveckling? Och var hittar du BOM kostnaden för 2080 resp 4090?

Kostnaden för att utveckla chip har skenat på senaste åren, på de nya chippen verkar forskning och utveckling kosta lika mycket per chip som kiseltillverkningen, förr har det varit en bråkdel

Permalänk
Hedersmedlem

Som jag känner nu har jag överseende med vad de kallar sina produkter. Produktnamnen är en del av marknadsföringen.

Men jag kommer antagligen inte lägga mycket mer än 5000 spänn på nästa kort vad det än må heta.

Det är säkert så att för många är det ganska relevant att det finns bra kort som är rimligt prissatta. Även för 3000-4000 spänn bör det finnas kort.
Och det som då specifikt efterfrågas är väl att man får en skaplig prestandauppgradering från vad man har nu för den pengen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Håller med folket om priserna... Mitt GTX 1080 har tjänat mig väl men tuggar på sista versen. Problematiken för mig blir att även om jag kan köpa vadsomhelst så blir det en stor uppgradering, men till vilket pris. Råd har jag, men är principbunden så vill inte spendera enorma summor på bara GPU, även om jag kan.
Begagnat då? Klart mycket bättre där, men fortfarande runt 6-7k+ för gammla kort i klassen jag tittar i.

Får hålla ut nu under våren och se vad som händer, men om man inte vill spendera runt 15k(+) för en mid-tier dator så är jag skeptisk. Hoppas något händer kommande månader annars får jag väl punga ut ordentligt för en dator, om alternativet blir att ha ingen alls. Suck.

Visa signatur

Powercolor Radeon 7900 XTX // Ryzen 7 7800X3D (be quiet! Pure Rock 2 FX Svart) // Kingston 32GB DDR5 6000MHz // MSI B650 Gaming Plus Wifi // Kingston Fury Renegade M. 2 2TB // Corsair RM850e ATX 3.0 850W // Kolink Observatory Lite Mesh A-RGB Svart //

Permalänk

Senaste Moore's Law Is Dead för 4 timmar sen säger att Ngreedia kommer att se till att 4070Thai får ännu färre kort till MSRP än nåt annat 4000-kort.

Så antalet kunder som kommer kunna köpa för 799 dollar kommer vara lägre än både 4090 och 4080.

Själv skulle jag nöja mig med att kunna köpa ett 6800XT för vad det borde kosta, dvs ca 5500 kr, men komiken fortsätter och väntan fortsätter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snickarboa:

köpa ett 6800XT för vad det borde kosta, dvs ca 5500 kr

Varför borde det kosta 5500 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Varför borde det kosta 5500 kr?

För det är vad han vill pröjsa

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

För det är vad han vill pröjsa

Haha, ok.

I så fall så tycker jag att AMD borde ge bort 6800 XT.

Permalänk

6800XT hade ett "lanseringspris" på 8000, vad borde ett 2,5 år gammalt kort som "kostade" 8000 kosta idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snickarboa:

6800XT hade ett "lanseringspris" på 8000, vad borde ett 2,5 år gammalt kort som "kostade" 8000 kosta idag?

Man är ju van att det sjunker, och det är väl för att tillverkningskostnaden brukar sjunka över tid samtidigt som att R&D börjar bli ihoptjänad.

Men tillverkingskostnaderna sägs ju inte sjunka längre på samma sätt. Medans R&D ökar hela tiden.

Microsoft varnade för samma sak inför senaste Xbox releasen. Det var b la därför dom släppte en svagare maskin direkt vid release för att ha ett billigare alternativ för kunderna, dom visste att inte den vanliga versionen skulle kunna sjunka i pris för att locka kunderna som vill ha något billigare och då kunde dom lika gärna släppa den svagare/billigare direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snickarboa:

6800XT hade ett "lanseringspris" på 8000, vad borde ett 2,5 år gammalt kort som "kostade" 8000 kosta idag?

Du jämför I fel valuta
2020 8000 = 928$ink moms

2023 8000 = 736$

Så det har gått ner, vår valuta har dock inte varit snälla mot oss

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Man är ju van att det sjunker, och det är väl för att tillverkningskostnaden brukar sjunka över tid samtidigt som att R&D börjar bli ihoptjänad.

Ja, man är van att det sjunker. Men i det här exemplet så var aldrig 8000 priset i praktiken, utan betydligt högre. Ändå påstod AMD att priset var 8000, fast dom redan bestämt sig för att låta deras utpris till AIB's vara mycket högre och omöjliggöra ett pris på 8000.

Exemplet kan förstås direkt överföras på vad Nvidia gjorde med 3000-serien.

Tillverkningskostnaden sjunka över tid, ja, förvisso, men den stora biten har alltid varit att med tid så måste priset sjunka på en obsolet produkt för att den ska sälja. Se hysterin över att köpa billiga TV-apparater som exempel.

Den mekanismen verkar vara helt satt ur spel, och bakom detta ligger att AMD och Nvidia bestämt sig för att köra ett race där deras marginaler SKA vara högre än vad dom varit tidigare. Och därmed basta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snickarboa:

Ja, man är van att det sjunker. Men i det här exemplet så var aldrig 8000 priset i praktiken, utan betydligt högre. Ändå påstod AMD att priset var 8000, fast dom redan bestämt sig för att låta deras utpris till AIB's vara mycket högre och omöjliggöra ett pris på 8000.

Exemplet kan förstås direkt överföras på vad Nvidia gjorde med 3000-serien.

Tillverkningskostnaden sjunka över tid, ja, förvisso, men den stora biten har alltid varit att med tid så måste priset sjunka på en obsolet produkt för att den ska sälja. Se hysterin över att köpa billiga TV-apparater som exempel.

Den mekanismen verkar vara helt satt ur spel, och bakom detta ligger att AMD och Nvidia bestämt sig för att köra ett race där deras marginaler SKA vara högre än vad dom varit tidigare. Och därmed basta.

Ja absolut. Det är flera faktorer som gör dagens priser t ex även valutan som nämnt ovan, och jag låter bli att köpa så länge det är så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snickarboa:

6800XT hade ett "lanseringspris" på 8000, vad borde ett 2,5 år gammalt kort som "kostade" 8000 kosta idag?

I en normal värld (dvs den vi inte lever i nu) så är du inte så tokigt ute, vid närmare eftertanke. 5500 SEK idag motsvarar $419. Ursprungs-riktpris var $649, dålig praktisk efterlevnad där dock...

Men låt säga att $649 var "på riktigt" så (om man räknar med att ersättaren redan är släppt, låt vara att de kallade det 7900XT) är en ned-petning till 2/3 är inte så långsökt. Det hade förmodligen skett om inte "ersättaren" råkade bli rätt mkt dyrare än $649...

Lägsta pris jag hittade (gäller inte lägre, verkar som de flesta bottnade i november) på pcpartpicker är $515. Motsvarar idag 6752 SEK. Så med nån form av verklighetsförankring så är det väl runt där det borde ligga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

Du jämför I fel valuta
2020 8000 = 928$ink moms

2023 8000 = 736$

Så det har gått ner, vår valuta har dock inte varit snälla mot oss

Håller med, SEK måste fixas till.. snart är en USD= 20SEK. Ajajaj.

Permalänk

Nu när alla speltester etc finns ute så kan vi alltså konstatera att inte ens svenska aktörer vill ge denna GPU någon som helst utmärkelse, hoppet mellan 4070Ti och 4080 är så pass stort att 4070Ti är ett dåligt köp då man uppenbarligen får bättre prestanda för några tusenlappar mer.

Både XTX och till och med XT slår 4070Ti i flera scenarion och då är dessutom XT i samma prisnivå men ger mycket mer tyngd i 4K

Förmodligen kmr alla billiga varianter ryka snabbt och sedan har vi korten i klassen 12.500-13.000kr kvar, då snackar vi alltså sjuka priser för ett 70 kort! Jag tror inte folk inser hur sjukt högt pris detta är för en 70 model.

Har man tänkt köpa detta kort så tänk till lite extra, mycket effektivare att spara en månad extra från någon inkomst och köpa sig ett 4080 helt klart. Har gått igenom drös av olika länders recensioner och speltester och ingen av dem tycker att detta är ett bra köp då priserna skenar så mycket. Galen marknad..

Värt att titta på innan köp: https://www.youtube.com/watch?v=jKmmugnOEME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seectuseempra:

Nej AMD hade faktiskt chansen att på allvar slå sig in på marknaden denna gång, istället fick vi se priser på XTX som motsvarar 4080, lägger hellre 2000kr mer för 4080 än XTX. Dessutom har ju flera av XTX korten haft problem med för höga temperaturer vilket förvärrat prestandan för väldigt många XT/XTX användare. AMD ligger en generation efter fortfarande men istället för att ta tillfället i akt så har dem skjutit sig själva i foten. Kortet är byggt på "billigare råvaror" men trots det så är XTX svindyrt.

Hade AMD haft ett riktpris om max 10.000kr för XTX så skulle dem utan tvekan få fler köpare.
För första gången någonsin var jag på väg att stödja AMD och köpa ett XTX men när jag fick se priset så var det tack och adjö.

Vad gäller 4070Ti tester så finns det redan att tillgå för er som missat, gäller bara att veta var man ska kolla.

Jag skulle göra tvärtom o köpa 7900 XTX före 4080.
Det skiljer runt 4000 kr emellan dem och inte 2000 kr.

Nvidia är riktigt ruttet företag med så lägger hellre pengar på underdogen.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Skulle ALDRIG betala mer än 5000 SEK för ett grafikkort med 192-bitars minnesbus. Datanördar har dessvärre blivit helt hjärntvättade. Om det nu fanns nåt vett till att börja med vilket är tveksamt. 🙂

Som ett backup kort till min RTX 2080 och till reservdatorn köpte jag nyligen RTX 2060 nytt på rea för 4999 SEK. 192-bitars minnesbuss som duger gott till 1080p-1440p. Väntar med gott samvete till 5080 eller 6080.

Att sälja 192-bitars kort för över 10000 SEK är lika vansinnigt som att kalla det för 4080. Idioti.

Du köpte ett 2060 för 5k och nämner sedan idioti?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk

Kommer bli intressant och se hur kortet säljs dag 1, speciellt med tanke på att typ alla seriösa personer som haft recension av produkten säger att det är det värsta köpet i hela 4000 serien, tror ändå folk sitter "jag ska inte köpa detta skit kort" men dem kommer säkerligen göra det ändå och bli missnöjda när dem inser vad dem faktiskt betalat för ett 70-kort. Vågar nästan påstå att korten säljs slut överallt redan första dagen.

En annan märklig sak är att många av våra ÅF verkar ha dåliga lager ?! Hur fasen gick detta till när både dem och NVIDIA haft minst 2,5 månader extra sedan kortet egentligen skulle ha släppts, till att fylla på lagren ännu mer. Detta gör NVIDIA medvetet för att öka försäljningen och det kallar jag då ett riktigt fult rävspel mot marknaden. Hoppas folk lärt sig av alla seriösa recensioner av kortet och faktiskt inte köper ett. Säljer det som 4080 gjorde så kommer snart priset på 4070Ti dippa. Tog inte ens en månad innan NVIDIA sänkte priserna på 4080 efter att flera butiker fått tillbaka korten och fått dem svårsålda runt hela världen.

Håll tummarna för en dålig dag för NVIDIA, det kommer gynna oss kunder på sikt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seectuseempra:

Kommer bli intressant och se hur kortet säljs dag 1, speciellt med tanke på att typ alla seriösa personer som haft recension av produkten säger att det är det värsta köpet i hela 4000 serien, tror ändå folk sitter "jag ska inte köpa detta skit kort" men dem kommer säkerligen göra det ändå och bli missnöjda när dem inser vad dem faktiskt betalat för ett 70-kort. Vågar nästan påstå att korten säljs slut överallt redan första dagen.

En annan märklig sak är att många av våra ÅF verkar ha dåliga lager ?! Hur fasen gick detta till när både dem och NVIDIA haft minst 2,5 månader extra sedan kortet egentligen skulle ha släppts, till att fylla på lagren ännu mer. Detta gör NVIDIA medvetet för att öka försäljningen och det kallar jag då ett riktigt fult rävspel mot marknaden. Hoppas folk lärt sig av alla seriösa recensioner av kortet och faktiskt inte köper ett. Säljer det som 4080 gjorde så kommer snart priset på 4070Ti dippa. Tog inte ens en månad innan NVIDIA sänkte priserna på 4080 efter att flera butiker fått tillbaka korten och fått dem svårsålda runt hela världen.

Håll tummarna för en dålig dag för NVIDIA, det kommer gynna oss kunder på sikt!

De sjukaste för oss i Sverige är att detta kort är det bästa kortet per fps o krona för 4k, från nvidia

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

De sjukaste för oss i Sverige är att detta kort är det bästa kortet per fps o krona för 4k, från nvidia

Då är frågan hur du kommit fram till detta ?
Jag menar versionerna om 10,500kr kan majoriteten av köpare glömma direkt dem kommer vara de första korten som försvinner första minuten som vanligt. Sen ligger majoriteten av resterande kort kring 12.500 till 13.000kr.
Jag påstår nog att så fort korten från 12.500kr är dem som finns kvar att köpa för kunder så ska man köpa sig ett XT istället från AMD. Statistiken från alla tester igår ljuger inte och där var 4070Ti bakom XT i det mesta, gäller det 4k så är 4070Ti helt fel kort att välja i denna prisklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seectuseempra:

Då är frågan hur du kommit fram till detta ?
Jag menar versionerna om 10,500kr kan majoriteten av köpare glömma direkt dem kommer vara de första korten som försvinner första minuten som vanligt. Sen ligger majoriteten av resterande kort kring 12.500 till 13.000kr.
Jag påstår nog att så fort korten från 12.500kr är dem som finns kvar att köpa för kunder så ska man köpa sig ett XT istället från AMD. Statistiken från alla tester igår ljuger inte och där var 4070Ti bakom XT i det mesta, gäller det 4k så är 4070Ti helt fel kort att välja i denna prisklass.

Som jag sade, från nvidia
4070ti kan kosta 14k innan 4080 ens är i närheten av samma fps/kr.

XT är bättre i raster men så fort någon har krav på rt eller rendering så fallerar tyvärr amd.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Som jag sade, från nvidia
4070ti kan kosta 14k innan 4080 ens är i närheten av samma fps/kr.

XT är bättre i raster men så fort någon har krav på rt eller rendering så fallerar tyvärr amd.

Nja, i de tester jag läst/tittat på har 7900 XT legat bra nära 4070 ti vad gäller RT-prestanda och duger inte det är klivet upp till XTX inte helt gigantiskt.

Med det sagt tycker jag att INGET kort på marknaden idag är prisvärt, köp begagnat! Ett 3070 ti går att hitta för 4K, inget som duger för RT i 4K direkt men kanske som hold over tills marknaden tagit en vända på rehab.

Permalänk

Verkar helt klart varit en fin dag för oss köpare, i princip alla återförsäljare har lyckats sälja av dem billigaste 2 korten Eagle/TUF som gick för 10,500kr men resterande kort finns fortfarande alla tillgängliga (dem som fanns i lager vid release). Både komplett och speciellt Inet var tvärsäkra på att korten skulle ryka första timmen men jämför man deras lagersaldo så ser man att det är faktiskt extremt många kort kvar av alla möjliga märken. Såg att även Proshop sänkte priset på 2 av grafikkorten med 500kr redan efter 2h av någon anledning, märkligt att justera priset 2h efter att förmodligen några inhandlat kortet dyrare haha herregud.

Hur som helst verkar korten inte alls sålt särskilt bra alls hos någon av våra ÅF. Kanske kommer dem och NVIDIA inse att priserna för ett 70-kort är heeelt galna och att detta resulterar i det som hände med 4080, dvs att priset sänktes redan efter dryga månaden.

Permalänk
Avstängd

Inte för dessa priser. Kortet borde åtminstone ha mer och snabbare minne. Har redan 512GB/s

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seectuseempra:

Verkar helt klart varit en fin dag för oss köpare, i princip alla återförsäljare har lyckats sälja av dem billigaste 2 korten Eagle/TUF som gick för 10,500kr men resterande kort finns fortfarande alla tillgängliga (dem som fanns i lager vid release). Både komplett och speciellt Inet var tvärsäkra på att korten skulle ryka första timmen men jämför man deras lagersaldo så ser man att det är faktiskt extremt många kort kvar av alla möjliga märken. Såg att även Proshop sänkte priset på 2 av grafikkorten med 500kr redan efter 2h av någon anledning, märkligt att justera priset 2h efter att förmodligen några inhandlat kortet dyrare haha herregud.

Hur som helst verkar korten inte alls sålt särskilt bra alls hos någon av våra ÅF. Kanske kommer dem och NVIDIA inse att priserna för ett 70-kort är heeelt galna och att detta resulterar i det som hände med 4080, dvs att priset sänktes redan efter dryga månaden.

Var ju sjukt många msrp kort denna release, utan tvekan 600+ hos våra svenska ÅF mot ca 100 4090?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25