Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

LG röjer årets TV-apparater

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Kör fortfarande på min runt 10 år gamla Panasonic Plasma. Under årets Black Friday började jag kolla runt på ny teve, men ärligt talat så blir jag mest besviken på att utvecklingen inte alltid går åt rätt håll. Hade hört och läst en hel del bra om LGs OLED C2 modell, men väl i butik så blev jag allt annat än köpsugen. Menysystemet på LG var så otroligt långsamt att min gamla Panasonic känns snabb. Testade att köra YouTube och det kändes som att hela teven måste boota om sig när den startar en ny app. Även bilden var inte alls som jag hade tänkt mig. Gissar att affärerna kör apparaterna i ett särskilt säljläge för allt var på max, färg ljus allt. Ändå var bilden dålig. Förinspelade videos var så kompimerat och fullt med artifakter att det var helt omöjligt att avgöra tevens verkliga bildkvalité. Så det blev ingen ny teve.

Låter för mig som du letade anledning att inte köpa ny TV bara 🙂. En OLED TV är bättre helt enkelt. Sen så är det ju så att plasma är bra för vad de är/var. Men med dagens mått mätt är de omkörda helt enkelt. Är något enstaka de är bättre på och sen är de sämre på allt annat är väl hur man kan sammanfatta det.

Du har ju tex denna video https://youtu.be/iLdkiyYeod8

Han vet ju ändå vad han snackar om. Plasman är imponerande med tanke på hur gammal den är. Men den hänger helt enkelt inte med längre, det tycker jag han förklarar väl i den video. Det är i varje fall var jag får med mig från videon.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 3800X | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har Sony äntligen uppgraderat från 100 Mb/s port?

Förövrigt, eloge till LG som håller fast i ett hyfsat enkelt namnschema.

Kör WiFi, men det är väl ingen av streaming tjänsterna som kan maxa en 100 mbit lina heller, så är väl bara en begränsning om man ska strömma rippat 4k material lokalt, och då kör jag direkt från skiva ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Ledsen och säga de, men mycket har hänt sedan din plasma. Nej de är inget ”säljläge” i butikerna.
Men de ju standard att de ska finnas en plasmapurist i varje inlägg om nya tv apparater

Skrivet av Mono:

Man kan aktivera ett Store Mode på LG C1 iaf. Ligger under Devices, sen TV Management.
Där kan du växla mellan Home och Store.

https://i.imgur.com/D3Lg9GP.jpg

Även min Sony AF8 har butiksläge. Detta va aktiverat på exemplaret jag tittade på i butiken.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av liten_lemmel:

Min över två år gamla CX får fortfarande uppdateringar, både för OS:et och apparna. Jag vill också påstå att interfacet är riktigt snabbt och nästintill helt utan fördröjningar. Det går att oupta ut ifrån insamling av data, sen om det innebär allt ska jag inte säga då det troligen inte är så.

CX:en har noll reklam. Däremot visas lite reklam som standard på C2:ans huvudbild, detta har jag dock stängt av så det är inget problem och tog några sekunder att göra. Det som stör mig mest med C2:ans Web OS är att det är mindre clean och tydligt än den äldre versionen på CX:en. Jag vill inte se förslag på serier eller filmer över huvud taget, vill jag titta på något så löser jag det själv.
Det är en punkt som blivit sämre.

Då har du inte testat en Apple TV eller Shield. Jag har en Apple TV 4K 1st gen (2017) till min LG C1, höll på att få en stroke första gången jag startade TVn och blev spammad av reklam och behövde fixa med inställningarna. Min Apple TV börjar närma sig 6 år men tuffar fortfarande på som en raket och får uppdateringar, om ytterligare 6 år kan jag definitivt inte säga samma sak om LG webOS på min TV.

Har två TVn till i huset, ena är en LG B6 från 2016 som kör en billig Android-sticka från Xiaomi (webOS på den ska vi inte ens prata om, den är 7 år gammal) och den andra är en Philips med inbyggd Android-TV, men dem är så otroligt sega båda två så jag drar mig för att använda dem överhuvudtaget. Blir till att köpa fler Apple TVs till dem i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Min över två år gamla CX får fortfarande uppdateringar, både för OS:et och apparna. Jag vill också påstå att interfacet är riktigt snabbt och nästintill helt utan fördröjningar. Det går att oupta ut ifrån insamling av data, sen om det innebär allt ska jag inte säga då det troligen inte är så.

CX:en har noll reklam. Däremot visas lite reklam som standard på C2:ans huvudbild, detta har jag dock stängt av så det är inget problem och tog några sekunder att göra. Det som stör mig mest med C2:ans Web OS är att det är mindre clean och tydligt än den äldre versionen på CX:en. Jag vill inte se förslag på serier eller filmer över huvud taget, vill jag titta på något så löser jag det själv.
Det är en punkt som blivit sämre.

Tycker det är ett större problem med hela smartTV konceptet. Att tillverkaren pushar ut både större och mindre förändringar som ibland är till det bättre men ofta till det sämre.
Vår Sony AF8 hade en period på 6 månader där WiFi inte fungerade.
Första 3 månaderna fungerade det -> ny mjukvara -> WiFi fungerar inte -> 6 månader senare ny mjukvara ->wifi har fungerat sen dess. Får väl se vad som händer nästa stora uppdatering. Just nu är det HDR material som leker vilda western

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Ja jag tänkte en del på det iom LTTs video på ämnet förra året. När man vrider upp ljusstyrkan på woled över halvvägs så blir väl det mesta blekt/urvattnat? Hur ser färgkorrektheten ut mellan olika paneler vid 200, 500, 800, 1500 nits @laxpudding? Känns som att LGs paneler bara gör saker rätt en bit upp på en sån skala

När man börjar kliva över 300+ nits kommer mer och mer av ljuset från den vita subpixeln på en WOLED vilket minskar färgmättnaden. En mättad färg är samma sak som att ljuset fysiskt är begränsat till den färgens våglängder. Mättad röd är en förekomst av de våglängder ögat uppfattar som rött medan det är minimalt med andra våglängder. Ljusstyrkan är den totala mängden energi. Vitt ljus är energi i alla våglängder och då kan man förstås inte ha en mättad och samtidigt ljusstark röd ton när man börjar blanda in ljus från andra våglängder. Mättnaden minskar.

Detta är en del av poängen med QD-OLED samt kvantpricksbaserade LCD:er. De behåller mättnaden när ljusstyrkan ökar. Det är också vad Samsung menar med sin marknadsföring om "100% color volume" etc.

I praktiken och upplevelsemässigt är det inte så dramatiskt skillnad. Det är rätt sällan vi ser extremt mättade och maximalt ljusa färger i bilden. Det inträffar vd HDR men är ovanligt. Tänk scenariot med en röd varningslampa i en dramatisk scen som ska lysa med 600 nits kommer och den kommer vara lite mindre mättad röd på WOLED. Går att mäta och går att se med testbilder. Men är i praktiken av marginell betydelse när det kommer till upplevelsen av bild. Budskapet i filmen om den röda varningslampan går ju knappast förlorad för att den inte är exakt så mättad röd som tänkt.

Det finns också den omvända situationen med stark färgmättnad och låg ljusstyrka som är viktigare. Där har vi sådant som hudtoner och färger i mörka scener vilket är mycket, mycket vanligare och dessutom alltid viktigt för hur vi upplever bilden i film. Det påverkar också bilden i SDR och inte bara som ovan nämnda ovanliga situation när det ska vara maximalt av allt i HDR.

QD-OLED är övermättad (jag har mätning på Sony A95K) så att ansikten i mörka scener blir något övermättade
WOLED är något undermättade, men inte mycket och det varierar. LG:s WOLED är oftare något mer undermättad medan Panasonics Master-paneler är delvis något övermättade.
LCD tappar rejält med mättnad i mörka nyanser och förstås i väldigt varierande nivå

Det senare är ett problem jag stött på varje gång jag kalibrerar i en studio där man arbetar mot en LCD-baserad kvalitetsskärm och har en OLED som en sekundär monitor för att visa kunder och andra. OLED:n (WOLED i samtliga fall jag arbetat med) uppfattas ofta som "övermättad" i just mörka nyanser. Men det är LCD:n de har som referens som faktiskt tappar en del mättnad. Den är fysiskt inte kapabel att hålla mättnad i låg ljusstyrka, antagligen för att det är så mycket ströljus i alla våglängder som studsar runt i panelen.

Är det någonstans man ser stora skillnader i bilden så är det i just i mörka scener. Det är där skillnaden finns mellan produkterna. Det är där utmaning för kvalitet finns.

Men reklamen – och diskussionerna på forum och YT-videos – handlar istället om det som är galet ljust och galet färgstarkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Då har du inte testat en Apple TV eller Shield. Jag har en Apple TV 4K 1st gen (2017) till min LG C1, höll på att få en stroke första gången jag startade TVn och blev spammad av reklam och behövde fixa med inställningarna. Min Apple TV börjar närma sig 6 år men tuffar fortfarande på som en raket och får uppdateringar, om ytterligare 6 år kan jag definitivt inte säga samma sak om LG webOS på min TV.

Har två TVn till i huset, ena är en LG B6 från 2016 som kör en billig Android-sticka från Xiaomi (webOS på den ska vi inte ens prata om, den är 7 år gammal) och den andra är en Philips med inbyggd Android-TV, men dem är så otroligt sega båda två så jag drar mig för att använda dem överhuvudtaget. Blir till att köpa fler Apple TVs till dem i framtiden.

Aldrig kört Apple TV och vet ärligt talat inte vad det är. Nvidia Shield har jag upplevt hos en polare och alla disconnects, syncfel osv det innebar. Det kändes inte optimalt för att ens streama lite videor.
Jag gillar när saker och ting är kompletta från start, dvs att inte behöva massa tillbehör för grundläggande funktioner och på den punkten tycker jag att Web OS är riktigt bra.

För lite drygt två år sedan hade vi ingen smart TV öht utan en 16 år gammal plasma. Då körde jag en gammal laptop med HDMI till TVn, iom det hade jag all funktionalitet man kan tänka sig ifrån soffan. En kompromiss absolut men iom att det var en PC hade man total kontroll.

Den lilla hands on erfarenhet jag har av Appleprodukter är horribel. Under min tid som student arbetade vi mycket på editeringsdatorer från Apple som trots sitt skyhöga pris låg några år bakom en standard PC i prestanda. Det var alltid lika kul att rendera videor på de uråldriga 5400-varvarna till hårddiskar. Detta var ca 2008 och 7200-varvare med cache var sedan länge konsumentprodukter. Det var ofta man fick ställa klockan mitt i natten och gå till skolan för att se om ens rendering var klar, oftast var de inte det.

Min nuvarande arbetstelefon är någon iPhone 15 eller whatever, jag vet inte. Totalt usel är den dock. Slöare än torr kruskakli och tryckkänsligheten är som en gammal miniräknare. Jag kan verkligen inte begripa att så många tycks gilla Apples telefoner, men vi är väl helt enkelt olika.

Skrivet av Nautilus011:

Tycker det är ett större problem med hela smartTV konceptet. Att tillverkaren pushar ut både större och mindre förändringar som ibland är till det bättre men ofta till det sämre.
Vår Sony AF8 hade en period på 6 månader där WiFi inte fungerade.
Första 3 månaderna fungerade det -> ny mjukvara -> WiFi fungerar inte -> 6 månader senare ny mjukvara ->wifi har fungerat sen dess. Får väl se vad som händer nästa stora uppdatering. Just nu är det HDR material som leker vilda western

Man hade ju önskat lite mer kvalitetstestning från tillverkarna innan de skickar ut uppdateringar.
På vår CX ändrade en uppdatering ljudbilden ganska rejält och tog bort mycket av basen, några uppdateringar senare ändrade de tillbaks.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Precis har LG nu, skitnöjd med bildkvaliten etc. men saknar Android från min gamla Sony. Förstår inte varför de insisterar på sina skitOS...

Förklara gärna varför det är skit? Tycker det fungerar mycket bra, de är tillräckligt stora för att apptillverkarare bör ha intresse om att ha fungerande app där också. Att Cmore inte finns säger mer om Cmore än LG, Cmore har inte ens 4k, suck...

Skrivet av anon259415:

Inget fan av Shielden, har haft historiska problem som de orsakat själva med dåliga uppdateringar som förstört funktioner. Problem med vissa HD ljud, har varit problem med Dolby Vision även om det fungerar nu så kanske de pajar det till nästa uppdatering, problem med framerate matching utanför kodi, så man måste köra extra app, kanske fixat nu? Kör hellre LG's webos till appar och en dedikerad lokal spelare som zidoo, dune eller zappiti.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av liten_lemmel:

Aldrig kört Apple TV och vet ärligt talat inte vad det är. Nvidia Shield har jag upplevt hos en polare och alla disconnects, syncfel osv det innebar. Det kändes inte optimalt för att ens streama lite videor.
Jag gillar när saker och ting är kompletta från start, dvs att inte behöva massa tillbehör för grundläggande funktioner och på den punkten tycker jag att Web OS är riktigt bra.

För lite drygt två år sedan hade vi ingen smart TV öht utan en 16 år gammal plasma. Då körde jag en gammal laptop med HDMI till TVn, iom det hade jag all funktionalitet man kan tänka sig ifrån soffan. En kompromiss absolut men iom att det var en PC hade man total kontroll.

Den lilla hands on erfarenhet jag har av Appleprodukter är horribel. Under min tid som student arbetade vi mycket på editeringsdatorer från Apple som trots sitt skyhöga pris låg några år bakom en standard PC i prestanda. Det var alltid lika kul att rendera videor på de uråldriga 5400-varvarna till hårddiskar. Detta var ca 2008 och 7200-varvare med cache var sedan länge konsumentprodukter. Det var ofta man fick ställa klockan mitt i natten och gå till skolan för att se om ens rendering var klar, oftast var de inte det.

Min nuvarande arbetstelefon är någon iPhone 15 eller whatever, jag vet inte. Totalt usel är den dock. Slöare än torr kruskakli och tryckkänsligheten är som en gammal miniräknare. Jag kan verkligen inte begripa att så många tycks gilla Apples telefoner, men vi är väl helt enkelt olika.

Man hade ju önskat lite mer kvalitetstestning från tillverkarna innan de skickar ut uppdateringar.
På vår CX ändrade en uppdatering ljudbilden ganska rejält och tog bort mycket av basen, några uppdateringar senare ändrade de tillbaks.

Så du baserar din åsikt på att du var hos en polare och testade en Nvidia Shield som avbröt anslutningen, hade synkningsfel och inte kunde streama videos? Väldigt luddigt måste jag säga. Det är ungefär som att jag skulle gå på toa hos en polare och han har skitit stopp i den precis innan, och sedan menar jag att det är fel på produkten/toan och proklamera att den produkten minsann inte är att lita på och att jag aldrig skulle köpa en själv.

Förövrigt är väl Apple i framkant när det gäller hastighet och prestanda både när det gäller A15 chippet i deras senaste iPhone och M2 i deras datorer? Eller ljuger hela internet?
Vi diskuterade Apple TV/Nvidia Shield vs inbyggd programvara i TV och inte Apple-datorer från 2008 eller deras senaste iPhone 14, och vad du har för erfarenheter från dem är väl inte direkt relevant för detta heller.

Faktum kvarstår att en Apple TV/Nvidia Shield är mycket snabbare, mer intuitiv, användarvänlig och kommer få uppdateringar dubbelt (fast troligtvis ännu längre än så) många år än någon TV nånsin kommer få. Inget TV OS kommer ens i närheten av dem två, det är bara faktum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Så du baserar din åsikt på att du var hos en polare och testade en Nvidia Shield som avbröt anslutningen, hade synkningsfel och inte kunde streama videos? Väldigt luddigt måste jag säga. Det är ungefär som att jag skulle gå på toa hos en polare och han har skitit stopp i den precis innan, och sedan menar jag att det är fel på produkten/toan och proklamera att den produkten minsann inte är att lita på och att jag aldrig skulle köpa en själv.

Äh, du fjompar dig, inget luddigt i resonemanget alls. Jag har interagerat med en Shield vid några tillfällen och den var alltid sjukt seg och strulig. Att jag själv inte har köpt någon beror på att jag har noll intresse eller behov. Är det inte mer dumt att köpa saker bara för att andra har dem eller andra tycker de är bra? Som sagt min gamla laptop med HDMI-kabel till TVn i fråga. Det fungerade alltid, var snabbt och gav mest användarvänlighet och access till ALLT.

Skrivet av anon259415:

Förövrigt är väl Apple i framkant när det gäller hastighet och prestanda både när det gäller A15 chippet i deras senaste iPhone och M2 i deras datorer? Eller ljuger hela internet?

Jag har aldrig påstått att M1 och M2 på något sätt är dåliga. Jag sa bara att min erfarenhet av Apple-produkter är usel, för det är den. Ska man diskutera företag 1:s produkter mot företags 2:s är det ofta bra med erfarenheter och upplevelser. Så jo, det är relevant även om mina exempel var lastgamla och skrivna lite i långbänk.

Skrivet av anon259415:

Faktum kvarstår att en Apple TV/Nvidia Shield är mycket snabbare, mer intuitiv, användarvänlig och kommer få uppdateringar dubbelt (fast troligtvis ännu längre än så) många år än någon TV nånsin kommer få. Inget TV OS kommer ens i närheten av dem två, det är bara faktum.

Vad gäller Apple TV så kan jag inte ge ett svar då jag inte ens vet vad det är och jag är inte heller intresserad. Men bägge mina LG TV (en CX och en C2) med Web OS är milsvida snabbare än Nvidia Shield. Utan tvekan. Användarvänlighet är subjektivt och jag tycker att de båda Web OS jag har är riktigt, riktigt bra. Enkla, snabba, tydliga med välbeskrivna inställningar osv.

Fjärren till bägge mina OLEDs är också riktigt grymt och jag behöver inte trycka flera gånger "uppåt" > "höger" > "OK" när jag bläddrar i menyer eller ska skriva ngt utan kan direkt klicka på det jag vill eller använda rösten. Att de inte kommer få uppdateringar under lika lång tid må hända men än så länge får min snart tre år gamla CX både OS och app-uppdateringar.

Du kanske bara provat någon gammal version av Web OS på en slö 3000kr LCD-TV?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det blir 2000kr att lägga ut på något som fungerar i princip samma. -Jag äger som sagt båda.
Jag hade förväntat mig högre kvalite med AppleTv än den inbyggda, men inget jag märker av.

Högre kvalité på användargränssnittet är det i alla fall (enligt mig). Också smidigt om en råkar ha iPhone och vill använda telefonen som fjärrkontroll eller AirPlay (en del TV-apparater har dock AirPlay inbyggt numera). Även kul som mini-konsol för vissa spel, även om den så klart inte kommer i närheten av en Switch, Playstation eller Xbox så finns det en del kul. Kör själv exempelvis Dead Cells via Apple Arcade med en PS4-handkontroll och även spelet Huntdown som är riktigt kul, framförallt i co-op.

Visa signatur

Mac Pro (Mid 2010) | 3,33 GHz 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | 32 GB RAM | Radeon RX 5700 XT, 8 GB | macOS 12 Monterey: Samsung 970 EVO Plus, 1 TB | Windows 10: Samsung 850 EVO, 256 GB | Samsung 850 Pro, 512 GB | WD Black, 6 TB | Seagate Barracuda, 8 TB | LG DVD bränn/Blu-ray läs | 2x USB 3.1 (Gen 2) via Sonnet Technologies Allegro USB-C PCIe

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av liten_lemmel:

Äh, du fjompar dig, inget luddigt i resonemanget alls. Jag har interagerat med en Shield vid några tillfällen och den var alltid sjukt seg och strulig. Att jag själv inte har köpt någon beror på att jag har noll intresse eller behov. Är det inte mer dumt att köpa saker bara för att andra har dem eller andra tycker de är bra? Som sagt min gamla laptop med HDMI-kabel till TVn i fråga. Det fungerade alltid, var snabbt och gav mest användarvänlighet och access till ALLT.

Jag har aldrig påstått att M1 och M2 på något sätt är dåliga. Jag sa bara att min erfarenhet av Apple-produkter är usel, för det är den. Ska man diskutera företag 1:s produkter mot företags 2:s är det ofta bra med erfarenheter och upplevelser. Så jo, det är relevant även om mina exempel var lastgamla och skrivna lite i långbänk.

Vad gäller Apple TV så kan jag inte ge ett svar då jag inte ens vet vad det är och jag är inte heller intresserad. Men bägge mina LG TV (en CX och en C2) med Web OS är milsvida snabbare än Nvidia Shield. Utan tvekan. Användarvänlighet är subjektivt och jag tycker att de båda Web OS jag har är riktigt, riktigt bra. Enkla, snabba, tydliga med välbeskrivna inställningar osv.

Fjärren till bägge mina OLEDs är också riktigt grymt och jag behöver inte trycka flera gånger "uppåt" > "höger" > "OK" när jag bläddrar i menyer eller ska skriva ngt utan kan direkt klicka på det jag vill eller använda rösten. Att de inte kommer få uppdateringar under lika lång tid må hända men än så länge får min snart tre år gamla CX både OS och app-uppdateringar.

Du kanske bara provat någon gammal version av Web OS på en slö 3000kr LCD-TV?

Hahaha va? Ge mig gärna något slags bevis på hur din LG TV är "milsvida snabbare" än en Nvidia Shield? Du måste ha överväldigande bevis! "Jag kör en Renault Clio, jag testade en Lamborghini men den hade motorfel och gick saktare än min Clio, så därmed är Clio snabbare och bättre!" Kom igen.

Du verkar inte veta detta, men LG B6 och C6 var bland dem första "mainstream" OLED TVs som LG gjorde (det fanns några innan, kommer dock inte ihåg benämningen på dem, men dem var 1080p OLED). Så jag har ägt en sådan i 7 år, köptes för 12990kr och webOS där har INTE åldrats väl och som jag skrev tidigare drar jag mig för att använda den nu (köpte en billig sticka med Android som åtminstone gör den brukbar). Har en Apple TV som är cirka 1 år yngre än den TVn och den tuffar på lika snabbt och väl som dagen jag köpte den, och den får fortfarande uppdateringar och nya funktioner.

Så vad är exakt ditt argument här? Jag har erfarenhet från just det vi diskuterar, att webOS inte åldras väl tillskillnad från min Apple TV. Din erfarenhet består alltså av att inte veta vad en Apple TV är, och att du "testat en Nvidia Shield hos en polare" som laggade? Jag förstår inte vad ditt argument är. Kul att du också promotar att använda en dator med HDMI för att det ger mest användarvänlighet och access, när webOS är raka motsatsen till detta, och Apple TV och framförallt en Shield ger just detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Problemet med egna erfarenheter av enbart några enstaka produkter från en viss tillverkare är att slutsatsen om alla det företagets produkter lätt blir:

https://yourlogicalfallacyis.com/anecdotal

Med det inte sagt att det inte finns problem, men att vi ofta tenderar att drar för stora generella slutsatser baserat på enstaka incidenter.

Visa signatur

Mac Pro (Mid 2010) | 3,33 GHz 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | 32 GB RAM | Radeon RX 5700 XT, 8 GB | macOS 12 Monterey: Samsung 970 EVO Plus, 1 TB | Windows 10: Samsung 850 EVO, 256 GB | Samsung 850 Pro, 512 GB | WD Black, 6 TB | Seagate Barracuda, 8 TB | LG DVD bränn/Blu-ray läs | 2x USB 3.1 (Gen 2) via Sonnet Technologies Allegro USB-C PCIe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

När man börjar kliva över 300+ nits kommer mer och mer av ljuset från den vita subpixeln på en WOLED vilket minskar färgmättnaden. En mättad färg är samma sak som att ljuset fysiskt är begränsat till den färgens våglängder. Mättad röd är en förekomst av de våglängder ögat uppfattar som rött medan det är minimalt med andra våglängder. Ljusstyrkan är den totala mängden energi. Vitt ljus är energi i alla våglängder och då kan man förstås inte ha en mättad och samtidigt ljusstark röd ton när man börjar blanda in ljus från andra våglängder. Mättnaden minskar.

Detta är en del av poängen med QD-OLED samt kvantpricksbaserade LCD:er. De behåller mättnaden när ljusstyrkan ökar. Det är också vad Samsung menar med sin marknadsföring om "100% color volume" etc.

I praktiken och upplevelsemässigt är det inte så dramatiskt skillnad. Det är rätt sällan vi ser extremt mättade och maximalt ljusa färger i bilden. Det inträffar vd HDR men är ovanligt. Tänk scenariot med en röd varningslampa i en dramatisk scen som ska lysa med 600 nits kommer och den kommer vara lite mindre mättad röd på WOLED. Går att mäta och går att se med testbilder. Men är i praktiken av marginell betydelse när det kommer till upplevelsen av bild. Budskapet i filmen om den röda varningslampan går ju knappast förlorad för att den inte är exakt så mättad röd som tänkt.

Det finns också den omvända situationen med stark färgmättnad och låg ljusstyrka som är viktigare. Där har vi sådant som hudtoner och färger i mörka scener vilket är mycket, mycket vanligare och dessutom alltid viktigt för hur vi upplever bilden i film. Det påverkar också bilden i SDR och inte bara som ovan nämnda ovanliga situation när det ska vara maximalt av allt i HDR.

QD-OLED är övermättad (jag har mätning på Sony A95K) så att ansikten i mörka scener blir något övermättade
WOLED är något undermättade, men inte mycket och det varierar. LG:s WOLED är oftare något mer undermättad medan Panasonics Master-paneler är delvis något övermättade.
LCD tappar rejält med mättnad i mörka nyanser och förstås i väldigt varierande nivå

Det senare är ett problem jag stött på varje gång jag kalibrerar i en studio där man arbetar mot en LCD-baserad kvalitetsskärm och har en OLED som en sekundär monitor för att visa kunder och andra. OLED:n (WOLED i samtliga fall jag arbetat med) uppfattas ofta som "övermättad" i just mörka nyanser. Men det är LCD:n de har som referens som faktiskt tappar en del mättnad. Den är fysiskt inte kapabel att hålla mättnad i låg ljusstyrka, antagligen för att det är så mycket ströljus i alla våglängder som studsar runt i panelen.

Är det någonstans man ser stora skillnader i bilden så är det i just i mörka scener. Det är där skillnaden finns mellan produkterna. Det är där utmaning för kvalitet finns.

Men reklamen – och diskussionerna på forum och YT-videos – handlar istället om det som är galet ljust och galet färgstarkt.

Kul ändå att LCD har samma problem som WOLED fast i andra änden, det är ju det som gör att svart blir grått

Så i teorin borde ju alla OLED-typer kunna göra exakt rätt tills varje subpixel är maxad, bara att QD-OLED har lite högre maxtak och inte fyller ut med vitt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Hahaha va? Ge mig gärna något slags bevis på hur din LG TV är "milsvida snabbare" än en Nvidia Shield? Du måste ha överväldigande bevis! "Jag kör en Renault Clio, jag testade en Lamborghini men den hade motorfel och gick saktare än min Clio, så därmed är Clio snabbare och bättre!" Kom igen.

Se så, lugn och fin nu lilla ilskna mänska.
Alltså: I samma stund jag klickar på en app, säg HBO, Disney+, webbläsaren eller whatever så öppnas appen direkt. Det finns liksom ingen fördröjning, inloggad och klar. När jag klickar mig genom interfacet i Web OS sker allt direkt utan fördröjning.
Hur skulle en Shield öppna dessa appar snabbare? Bläddrar den snabbare bland serier på Netflix? Web OS idag är snabbt och med pekarfjärren blir det hur smidigt som helst.

Skrivet av anon259415:

... jag har ägt en sådan i 7 år, köptes för 12990kr och webOS där har INTE åldrats väl och som jag skrev tidigare drar jag mig för att använda den nu (köpte en billig sticka med Android som åtminstone gör den brukbar). Har en Apple TV som är cirka 1 år yngre än den TVn och den tuffar på lika snabbt och väl som dagen jag köpte den, och den får fortfarande uppdateringar och nya funktioner.

Ja, det var ju trist.
Men bara så jag hänger med nu; Du får alltså gnälla på 7 år gamla grejor men jag fick inte nämna gamla saker, även om mina exempel iofs var äldre?

Någonstans slutar saker få uppdateringar. Att din Äpplesticka fortfarande får det är ju bra på alla sätt, kul för dig och andra som köpt den.

Skrivet av anon259415:

Så vad är exakt ditt argument här? Jag har erfarenhet från just det vi diskuterar, att webOS inte åldras väl tillskillnad från min Apple TV. Din erfarenhet består alltså av att inte veta vad en Apple TV är, och att du "testat en Nvidia Shield hos en polare" som laggade? Jag förstår inte vad ditt argument är. Kul att du också promotar att använda en dator med HDMI för att det ger mest användarvänlighet och access, när webOS är raka motsatsen till detta, och Apple TV och framförallt en Shield ger just detta.

Argumentet var så enkelt att jag hellre föredrar kompletta lösningar utan tillbehör /tredjeparts tjänster. För mina behov ger Web OS mig detta. Och det lilla jag provat Shield så var den kass och erbjöd mig inget jag hade behov av, en helt valid point. Laptoplösningen kom till eftersom jag ju redan hade den (en gammal arvlaptop) utan att behöva betala en spänn. 100% av de gånger jag körde laptoppen till dum- TVn fungerade det felfritt. Varför ska jag då lägga pengar på en liten låda till som ändå ska streama data från en dator?

Web OS innehåll /appstöd i de versioner jag har ger mig access till de tjänster jag är intresserad av. För mitt behov är de således bra.

Skrivet av star-affinity:

Problemet med egna erfarenheter av enbart några enstaka produkter från en viss tillverkare är att slutsatsen om alla det företagets produkter lätt blir:
Med det inte sagt att det inte finns problem, men att vi ofta tenderar att drar för stora generella slutsatser baserat på enstaka incidenter.

Mjo, men min slutsats var aldrig att allt Nvidia gör är dåligt. Jag hade helt skrivit av Shield eftersom jag redan där och då hade, och fortsatt har, noll behov av en sådan. Inte ens då jag bara hade en dum TV kände jag behov för en Shield då min laptop gjorde allt jag behövde och dessutom felfritt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

hardware decoding?

"Alla kör väll en nvida shield eller apple tv i alla fall?"
Har alla krav på HW Decoding?

Personligen kör jag bara Plex/HBO/Prime Video på min TV, när jag inte kör bilden via HDMI.
Så nej, nVidia shield eller Apple TV är inget krav.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

"Alla kör väll en nvida shield eller apple tv i alla fall?"
Har alla krav på HW Decoding?

Personligen kör jag bara Plex/HBO/Prime Video på min TV, när jag inte kör bilden via HDMI.
Så nej, nVidia shield eller Apple TV är inget krav.

Apple TV klarar ju inte heller av DTS-X/TrueHD Atmos så om man bara kör streaming tjänster så räcker det ju med en TV som erbjuder de tjänsterna, jag kör IPTV/streaming tjänsterna direkt på min OLED77C2, funkar bra, snabbt och smidigt, men för att kolla lokala bluray mkv remux filmer så är det Shield/Zidoo Z9X som gäller om man vill åt DV/HD ljud.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B550-I|RYZEN 5800X|TRIDENT Z NEO 32GB|RTX 4090|970 EVO+ 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Apple TV klarar ju inte heller av DTS-X/TrueHD Atmos så om man bara kör streaming tjänster så räcker det ju med en TV som erbjuder de tjänsterna, jag kör IPTV/streaming tjänsterna direkt på min OLED77C2, funkar bra, snabbt och smidigt, men för att kolla lokala bluray remux filmer så är det Shield/Zidoo Z9X som gäller om man vill åt HD ljudet.

Det är väl endast ett krav ifall TVn står så pass långt från datorn så att kabeldragning inte är möjlig antar jag?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Förklara gärna varför det är skit? Tycker det fungerar mycket bra, de är tillräckligt stora för att apptillverkarare bör ha intresse om att ha fungerande app där också. Att Cmore inte finns säger mer om Cmore än LG, Cmore har inte ens 4k, suck...

Skit för att den är låst som Iphone. Till Android kan jag installera vad jag vill.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C9 TV

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av liten_lemmel:

Se så, lugn och fin nu lilla ilskna mänska.
Alltså: I samma stund jag klickar på en app, säg HBO, Disney+, webbläsaren eller whatever så öppnas appen direkt. Det finns liksom ingen fördröjning, inloggad och klar. När jag klickar mig genom interfacet i Web OS sker allt direkt utan fördröjning.
Hur skulle en Shield öppna dessa appar snabbare? Bläddrar den snabbare bland serier på Netflix? Web OS idag är snabbt och med pekarfjärren blir det hur smidigt som helst.

Agree to disagree, jag har använt appar och inställningar på min LG C1 och upplever det som väldigt segt (precis som på min gamla LG B6, men den är förstås ännu värre). Du måste ha ett riktigt fint exemplar av TV då helt enkelt, kollar man på forum är nog det en klar majoritet som föredrar att använda sin Apple TV/Nvidia Shield över TV OS. Detta gäller ju dock människor som faktiskt använt bådadera, inte som i ditt fall med "testat hos en polare och det var segt"-upplevelse eller "Jag vet inte ens vad en Apple TV är och är inte intresserad".

Skrivet av liten_lemmel:

Ja, det var ju trist.
Men bara så jag hänger med nu; Du får alltså gnälla på 7 år gamla grejor men jag fick inte nämna gamla saker, även om mina exempel iofs var äldre?

Någonstans slutar saker få uppdateringar. Att din Äpplesticka fortfarande får det är ju bra på alla sätt, kul för dig och andra som köpt den.

Men vad har Apples datorer från 2008 eller deras senaste iPhone med detta att göra? Du ville bara spy galla på ett företag, helt menlöst och ingen bryr sig om det i denna diskussion.

Skrivet av liten_lemmel:

Argumentet var så enkelt att jag hellre föredrar kompletta lösningar utan tillbehör /tredjeparts tjänster. För mina behov ger Web OS mig detta. Och det lilla jag provat Shield så var den kass och erbjöd mig inget jag hade behov av, en helt valid point. Laptoplösningen kom till eftersom jag ju redan hade den (en gammal arvlaptop) utan att behöva betala en spänn. 100% av de gånger jag körde laptoppen till dum- TVn fungerade det felfritt. Varför ska jag då lägga pengar på en liten låda till som ändå ska streama data från en dator?

Web OS innehåll /appstöd i de versioner jag har ger mig access till de tjänster jag är intresserad av. För mitt behov är de således bra.

Vad är det som är komplicerat med en apparat som kopplas in med en HDMI-kabel och strömkabel? Känner du samma sak med konsoler då eller? En laptop är väl också en tredjepart? Bra att tjänsterna du är intresserad av finns på webOS, men du tar inte i beaktning saker som livslängd på uppdateringar, insamling av data och "in-your-face" popups som framförallt webOS lider av.

Skrivet av liten_lemmel:

Mjo, men min slutsats var aldrig att allt Nvidia gör är dåligt. Jag hade helt skrivit av Shield eftersom jag redan där och då hade, och fortsatt har, noll behov av en sådan. Inte ens då jag bara hade en dum TV kände jag behov för en Shield då min laptop gjorde allt jag behövde och dessutom felfritt.

Kul för dig. Jag har inte heller ett behov av ett RTX 4090 men kan erkänna att det är bättre än mitt 2060 på alla plan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är väl endast ett krav ifall TVn står så pass långt från datorn så att kabeldragning inte är möjlig antar jag?

nja alltså jag har ju min speldator i sign kopplad till TV men det är inte samma upplevelse, en renodlad mediespelare som tex Zidoo Z9X är mycket bättre än att använda Windows PC, speciellt när det kommer till HDR/Dolby Vision, men visst glor man bara på SDR filmer via VLC så kanske men jag använder bara TV fjärrkontrollen för allt, kör dessutom en Unraid server med Plex/Jellyfin server där det streamas ifrån.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B550-I|RYZEN 5800X|TRIDENT Z NEO 32GB|RTX 4090|970 EVO+ 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Agree to disagree, jag har använt appar och inställningar på min LG C1 och upplever det som väldigt segt (precis som på min gamla LG B6, men den är förstås ännu värre). Du måste ha ett riktigt fint exemplar av TV då helt enkelt, kollar man på forum är nog det en klar majoritet som föredrar att använda sin Apple TV/Nvidia Shield över TV OS. Detta gäller ju dock människor som faktiskt använt bådadera, inte som i ditt fall med "testat hos en polare och det var segt"-upplevelse eller "Jag vet inte ens vad en Apple TV är och är inte intresserad".

Måste väl hålla med om att min C1 inte är något fartmonster i menyerna. Det är främst animationerna som är lite sega. När man väl är inne i själva apparna så fungerar det mestadels bra. Använder dock helst min Nvidia Shield TV till det mesta, utom för saker där jag vill ha Dolby Vision. Har inte tyckt det vara värt att uppgradera till 2019-versionen som har detta inbyggt då min gamla 2015-variant fortfarande gör allt annat än Dolby Vision och YouTube HDR utmärkt, särskilt när de nyare modellerna inte alls är lika stilrena och samtidigt mer plastiga.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Segt UI, konstant spammade av reklam, inhämtning av data, inga uppdateringar efter 1-2 år för att nämna några. Skulle aldrig få för mig att INTE använda Apple TV oavsett TV!

Känner inte igen något av det du skriver övh. UI't är fortfarande rapp och bra, reklam lägger jag inte märke till på någon märkvärd nivå. Vi får väl se hur det blir med uppdateringar nu.

Kan säga att jag gav bort min Apple 4K efter någon månad när jag skaffade CX55 just för att behovet försvann.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Nja, apple tv är grymt bättre än lgs egna..: jag använder apple tv till våran pana oled, två polare jag har som har c1, som jag fått dom att köpa, föredrar sina apple tv med iställlet dör LGs egna appar.

Det här med ljusstyrka contra c1 och c2, hur möe ljusstarkare kommer c3(?) att ha än dom tro?
På våran panasonic oled hz980 har jag hdr/dv avslaget på sommaren om inte dragit för gardinerna i vardagsrummet… kunde haft lite mer punch i ljusstyrkan gällande hdr… räcker väl precis när det är mörkt rum, så nu på vintern har jag det på nästan alltid…
Men storslagna filmer gäller projektor fortfarande, dock i SDR alltid , våran epson 9400 har ingen auto tonemaping, orkar inte feppla med det varje hdr material, och blir bättre i sdr på den

Permalänk
Medlem

G3 till v-rum

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Nja, apple tv är grymt bättre än lgs egna..: jag använder apple tv till våran pana oled, två polare jag har som har c1, som jag fått dom att köpa, föredrar sina apple tv med iställlet dör LGs egna appar.

Det här med ljusstyrka contra c1 och c2, hur möe ljusstarkare kommer c3(?) att ha än dom tro?
På våran panasonic oled hz980 har jag hdr/dv avslaget på sommaren om inte dragit för gardinerna i vardagsrummet… kunde haft lite mer punch i ljusstyrkan gällande hdr… räcker väl precis när det är mörkt rum, så nu på vintern har jag det på nästan alltid…
Men storslagna filmer gäller projektor fortfarande, dock i SDR alltid , våran epson 9400 har ingen auto tonemaping, orkar inte feppla med det varje hdr material, och blir bättre i sdr på den

Lång historia kort: Ökad ljusstyrka vid HDR kommer inte göra bilden "överlag ljusare". Har du ett ljust rum funkar det bättre att minska dynamiken/kontrasten, precis som du redan gör när du växlar till SDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Känner inte igen något av det du skriver övh. UI't är fortfarande rapp och bra, reklam lägger jag inte märke till på någon märkvärd nivå. Vi får väl se hur det blir med uppdateringar nu.

Kan säga att jag gav bort min Apple 4K efter någon månad när jag skaffade CX55 just för att behovet försvann.

Känner samma sak faktiskt. Rapp UI och massor av appar att välja på (är det nån som inte finns?). Den enda reklam jag kan se är rekommenderade tv-serier från Disney typ, inga popups eller så.
Gav också bort min Apple 4K till mor min.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5

TV: LG C1 65" Konsol: PS5 (+2TB SSD, 4TB HDD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita
Reciever:Onkyo TX-NR676E UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Focal Chorus 726, Focal Chorus CC 700, Focal Chorus 706, Onkyo SKH-410, XTZ 10.16

Permalänk
Medlem

Att läsa denna tråden fick mig att döpa om sweclockers till "Gnällclockers"

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Noctua NH-D15 Chromax | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Be Quiet! Base Pro 900 Silver Rev.2

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Har LG och har alla appar jag behöver. Vad är det du saknar i webOS?

Kodi, saknar det väldigt mycket i min C1:a sen är universal kopplingen mot Nvidia Shield inte den bästa vilket förstör upplevelsen något.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Alla kör väll en nvida shield eller apple tv i alla fall?

Nä. Har en 4K Apple TV å en 4K Chromecast Google TV, det räcker för min del. Föredrar Apple TV:n.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.