När hade du senast virus på din dator?

Permalänk
Medlem

När hade du senast virus på din dator?

En gång i tiden (tänk tidigt00-tal) minns jag att man ofta blev infekterad av alla möjliga virus på sin dator när man surfade runt på olika forum och fildelningssajter.

Det var inte sällan man snubblade över en ny trojan, mask eller detta Blaster-virus som smittade ner ens dator i tid och otid.

Numera händer det sällan (om inte aldrig) att man får in ett virus på sin dator längre. Åtminstone inte i mitt fall.
Därför ställer jag frågan: När fick du senast ett virus på din dator?
Vilket virus var det och hur blev du infekterad?

Nu hamnade såklart detta under kategorin "Windows" men även Mac- och Linux-användare får även dela med sig av sina erfarenheter.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Sist jag hade virus var nog Manson har jag för mig det hette, på Win 3.11 tiden.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

hade och hade... i dagsläget så spionerar så mycket programvaror på dig som hade klassats som virus förr men är "normala" program idag.

annars så var det kusinen som fick "polisen utpressning viruset" på sin dator senast vad jag kommer ihåg.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Hade ett Mac-virus som hette WDEF nånstans runt 1990. Sen har jag rensat virus på Windows-burkar som inte är min många gånger sen dess, men det var nog också nästan 20 år sen jag behövde göra det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag skulle ladda ner diablo 1 på familjedatorn ca 2004, slutade med att bakgrundsbilden på datorn, och alla ikoner på skrivbordet bytades ut mot porr. Den var lite stel att försöka förklara för föräldrarna sen

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Jag skulle ladda ner diablo 1 på familjedatorn ca 2004, slutade med att bakgrundsbilden på datorn, och alla ikoner på skrivbordet bytades ut mot porr. Den var lite stel att försöka förklara för föräldrarna sen

Kan vara en del av anledningen. Virus förr var mer något som någon "kul" typ gjorde för att trolla folk. Och man brydde sig därför mindre om var man surfade och vad laddade ner.
Idag så finns det inget virus som inte försöker utpressa dig på pengar och därför så är man mer försiktig, säkerheten på internet/datorn har ju också trappats upp därför

Permalänk
Medlem

Tror det va 1998.
Min CD-rom läsare öppnades och stängdes med en ruta på skärmen, "Gratis kaffekoppshållare"

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

hade och hade... i dagsläget så spionerar så mycket programvaror på dig som hade klassats som virus förr men är "normala" program idag.

annars så var det kusinen som fick "polisen utpressning viruset" på sin dator senast vad jag kommer ihåg.

Den gamla klassikern.
För min del var det nog ”i love you” viruset som spred sig som en löpeld runt milleniumskiftet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Minns att min vän fick ett Nicolas Cage Virus för 15 år sedan. Det gjorde om alla iconer på datorn till Nic cages ansikte. Det va lite roligt, det va nog mest ett troll virus än något annat om jag minns rätt. Själv fick jag nog en malware för kanske 3 årsedan från ett program jag ladda ner, Windows defender tog hand direkt.

Permalänk
Medlem

Minns inte säkert, men jag tror att vi hade det där tidsinställda viruset som härjade världen över ca 1998-2000. Det skulle ligga i viloläge till ett visst datum och sen göra nåt stort. Men det gick enkelt att få bort, har jag för mig. Kan inte komma på namnet. Eller så var det ett annat, men att jag blandar ihop det med det jag beskriver ovan.

Hur som helst 22-24 år sen senast.

Jag har fått med en fil som var ett virus med en nerladdning en gång, men den hittades enkelt av Windows inbyggda grejer. Den låg hur som helst som en .exe-fil bland ljudfiler, så inget jag hade klickat på ändå.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

Virus var länge sedan, men jag hittade en trojan i somras. Dock i en zipfil som jag inte extraherat så det var nog lugnt. Den fick jag när jag försökte få GC och Wii emulerat, inte för att jag laddade ner några piratkopior eller så utan det kom från något av alla konstiga program som behövdes runtomkring för att typ konvertera mellan olika diskformat eller något liknande. Defender hittade den snabbt i alla fall.

Permalänk
Medlem

Själv har jag klara mig och det som sist gjorde att det blev åtgärd (dvs ringde kollegan närmast jobbet och sa till denne "åk till jobbet och ryck ur alla nätsladdar i alla datorer/instrument och tryck på on/off-knappen tills det släcks på alla laptoppar du ser - bry inte om att stänga ned burkarna, bara rycka ur sladden - gör det NU!!" var när wannacry snurrade runt i 1-2 dygn då det var en zero-day ransomware-virus som spreds (som förvisso bara bet på 32-bitars windows - men det viste man inte då) som gick som en löpeld på fredag eftermiddag när alla precis hade åkt hem. - vi klarade oss, men om det hade fått härja över helgen på en viss mätdator/instrument så hade det gjort ont på riktigt....

Det var många som inte hann, och framför allt de som var bakom stängda nätverk utan att kunna komma åt internet - såg senare en inlägg av någon som jobbade inom tung industri som muttrade om att det kostade dem miljarder kronor då det var mycket mätinstrument och CNC-maskiner med uråldriga windows och det försvann maskinparametrar och andra saker som kostade miljoner att återskapa dessa igen, om det ens var möjligt - och hittade man en diskett under huven i datorburken i en CNC-maskin eller en nästan oläslig utskrift av maskinparametrarna inklistrat med torkande tejp för den 40 ton tunga planfräsen, så var det champagne på kontoret då det i princip var det som räddade företaget från förödelse.

det är dom små filerna på ibland enstaka kByte med parametrar och konfigurationer som är riktigt dyra att återskapa - eller som någon sa att var tydbar tecken på uråldriga pappret med bleknande matrisskrivarutskrift med maskinparamterar var värd en bättre bil i pengar som det sparar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Själv har jag klara mig och det som sist gjorde att det blev åtgärd (dvs ringde kollegan närmast jobbet och sa till denne "åk till jobbet och ryck ur alla nätsladdar i alla datorer/instrument och tryck på on/off-knappen tills det släcks på alla laptoppar du ser - bry inte om att stänga ned burkarna, bara rycka ur sladden - gör det NU!!" var när wannacry snurrade runt i 1-2 dygn då det var en zero-day ransomware-virus som spreds (som förvisso bara bet på 32-bitars windows - men det viste man inte då) som gick som en löpeld på fredag eftermiddag när alla precis hade åkt hem. - vi klarade oss, men om det hade fått härja över helgen på en viss mätdator/instrument så hade det gjort ont på riktigt....

Det var många som inte hann, och framför allt de som var bakom stängda nätverk utan att kunna komma åt internet - såg senare en inlägg av någon som jobbade inom tung industri som muttrade om att det kostade dem miljarder kronor då det var mycket mätinstrument och CNC-maskiner med uråldriga windows och det försvann maskinparametrar och andra saker som kostade miljoner att återskapa dessa igen, om det ens var möjligt - och hittade man en diskett under huven i datorburken i en CNC-maskin eller en nästan oläslig utskrift av maskinparametrarna inklistrat med torkande tejp för den 40 ton tunga planfräsen, så var det champagne på kontoret då det i princip var det som räddade företaget från förödelse.

det är dom små filerna på ibland enstaka kByte med parametrar och konfigurationer som är riktigt dyra att återskapa - eller som någon sa att var tydbar tecken på uråldriga pappret med bleknande matrisskrivarutskrift med maskinparamterar var värd en bättre bil i pengar som det sparar.

Jo, det är inte sällan en dyr läxa att backup är viktigt.

Mycket av detta problem handlar ju om att många företag har en tendens att se IT som en kostnad och "glömma" hur mycket man faktiskt tjänar på att ha det. Jag har flera gånger sett exempel på att man investerat i en stor maskin eller ett stort system, för länge sedan, men det man minns är att den kostade X miljoner inte att det jobbet som den utför förut tog en timme och nu går på fem minuter liksom. Alltså skjuter man på att uppdatera denna maskin eller detta system tills det är så gammalt att det inte går, sen får ingen röra maskinen utom "experten" tills dess att den faktiskt går sönder eller behöver repareras av någon anledning och då blir det en väldig massa gnäll om hur dyr den är. Trots att man tjänade in den på några månader och den har fungerat i tjugo år liksom.

Permalänk
Medlem

Om jag skulle gissa så använder 99% av alla Microsofts Defender nu för tiden?
Jag har alltid haft något tredjeparts program, panda, norton, nod32 etc. På senare tid har jag använt gratis program som Avast.

Visa signatur

Intel i7 9700K 5.0 GHz, Corsair Hydro H115i Pro || Corsair Vengence 3000MHz 16GB || MSI Gaming M5 Z370 || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming 12GB || Samsung EVO 970, 2x EVO 860 || Fractal Design Define R6 TG Blackout

Permalänk
Medlem

En fråga är ju hur man vet om man drabbats av virus?
I vissa fall är det ju väldigt uppenbart, men jag tänker att en hel del virus ligger tysta i bakgrunden och gör vad det nu är de skall göra utan att göra något väsen av sig.

Permalänk
Medlem

Har nog aldrig fått in ett virus som slagit ut något. Har alltid använt vad som än har ansetts vara det bästa antiviruset för tillfället. Vilket under väldigt lång tid var Kaspersky, men pga dess ryska koppling så är det inte ett alternativ längre.

I dag använder jag Bitdefender. Kollar man runt lite så går det att få 5-10 licenser för 1-2 år för priset av en varmrätt.

Permalänk
Medlem

hmmm det var nog under 95 eller 98 tiden när man tankade ner nå Warez med skit i haha länge sedan.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Enligt windows defender, bara någon dag sedan.
Den tycker ju att "possibly unwanted software" är något att flagga. Så HFS (portabelt http fildelningsprogram) blev borttaget tills jag sa att jag ville ha det.

Utöver det så skulle jag misstänka att det var runt 2014~15. Var desperat att få tillbaka några filer så laddade ner konstiga mjukvaror från konstiga sidor för att försöka få tillbaka filerna.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk

använder open source/gratis mjukvara om det finns som alternativ till något svindyrt program som kommer användas typ 5 ggr i hela mitt liv.

men att googla på gratis alternativ eller open source genererar aldrig 100% säkra sidor men hittills inte lyckats få ner något vad jag vet men både bitdefender och Malwarebytes har gått bananas ibland och blockat hemsidor innan man äns kommit fram till dem pga att de eventuellt är infekterade.

har väl nån gång kommit så långt att jag laddat ner ett infekterat rar/7z/zip arkiv men då har både malwarebytes och bitdefender slängt filen i karantän innan den äns är nedladdad färdigt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hände senast i mitten på 90talet. Min Amiga 600HD åkte på Saddam Hussein
https://www.vht-dk.dk/amiga/desc/txt/saddam.htm
Svettigt värre