Asus OLED-spelskärm på 27 tum sällskapar rekordsnabb 540 Hz-pjäs

Permalänk
Melding Plague

Asus OLED-spelskärm på 27 tum sällskapar rekordsnabb 540 Hz-pjäs

Hårdvarujätten presenterar nya godsaker, däribland en e-sportsfokuserad skärm med TN-panel och rekordhöga uppdateringsfrekvensen 540 Hz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det mänskliga ögat kan endast se skillnaden på prislappen.

Permalänk
Medlem

Börjar det inte bli lite löjligt nu med dessa uppdateringsfrekvenser?

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

27", oled, 240Hz, 1440P *dreglar*

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Lägger in ett citat av Laxpudding från en annan tråd då jag antar att det det kommer låta samma här…

Skrivet av Laxpudding:

Har nog skrivit detta i varje diskussiontråd om skärmar med höga (högre) frekvenser.

Det handlar inte om vad "ögat kan se" eller "reaktionsförmåga" (som brukar dyka upp då och då) utan om koordinationen mellan öga och hand. Som att ute i verkligheten svinga ett racket och träffa en boll i luften vilket kräver millisekundprecision i koordinationen. Detta blir svårare om rörelsen både i boll och racket/arm fryser fast flera millisekunder hela tiden.

Särskilt om det dessutom varierar i tid och position, vilket det blir mer av ju lägre FPS och lägre Hz man kör. Extra särskilt när man blandar in synkproblematik. Effekter som båda minskar ju högre frekvens vi har.

Det man är ute efter är alltså att minska temporal aliasing och nå gränsen för vad vi kan förnimma. Det mesta tyder på att den gränsen nås vid en temporal upplösning om 1000 Hz – 1 ms, så 500 Hz – 2 ms är halvvägs där.

Mindre eftersläp är inte huvudsyftet med högre frekvens. Det eftersläp du upplever idag är mer ett symptom på låg temporal upplösning – samt förstås dåliga produkter. Mindre eftersläp är naturlig följd av högre temporal upplösning.

Några andra inlägg som alltid återkommer.
• "OLED är bättre". OLED har i princip noll eftersläp och typexemplet på att eftersläp är symptomet och inte syftet. I praktiken upplever vi tydliga eftersläp på OLED vid 120 Hz eftersom 120 Hz är för låg temporal upplösning.

• "LCD är för trögt, det hjälper inte". LCD-panelerna får mindre eftersläp när de kan drivas i en högre frekvens. Effekten och skillnaderna speglas väldigt väl i bilden som presenteras ovanför av @r0cc0

• "Det finns LCD:er som har 20–40 ms eftersläp, det hjälper inte med högre frekvens". Det finns rätt kassa och billiga VA-paneler som alltid ger eftersläp. Vilket knappast är de LCD-panelerna som är aktuella i 500 Hz-skärmar. Ska man piska sin häst så piskar man inte den häst som redan är död.

• "Det krävs BFI för att ögat inte ska se eftersläp". Black Frame Insertion eller strobing backlight-lösningar kringgår hur vi upplever eftersläp vid låg temporal upplösning. Inte självklart det får samma effekt vid högre temporal upplösning. Men det vet vi först när vi sitter med 1000 Hz-panelerna. Vi har inte riktigt nått facit ännu. Dessutom som redan skrivet: eftersläp är endast en delmängd av syftet med 500 Hz-skärmar.

• "Ingen märker skillnaden i spel". Det är avtagande avkastning som @Zemlan skriver. Du (och jag) kanske inte förnimmar den skillnaden ovanför de frekvenser man kör på just sin alldeles egen skärm. Jag blir antagligen inte en bättre spelare enbart på högre FPS och högre Hz. Vilket förstås säger noll om tekniken men väldigt mycket om individen.

• "Inga grafikkort orkar med så många FPS" Den FPS man får i The Witcher 3 på Ultra-nivå med RT säger inget om den typ av spelande den här skärmen riktar sig mot. CSGO är heller inte det enda spelet. Flera av spelen som är aktuella för den här typen av skärm håller FPS-nivåer långt över 400+ sedan flera år tillbaka. Vilket jag skulle säga att man redan visste ifall man faktiskt kör den typen av spel som en 500 Hz-skärm riktar sig mot.

• Det är "onödigt" och "placebo". Allt bortom det egna skrivbordet är påhitt. Knep som tillverkarna använder för fånga alla lättlurade individer (som inte är jag). Jag har själv 165 Hz och det är självklart mer än tillräckligt. Grafikkvalitet i 4K är viktigast. Då måste jag berätta att 500 Hz bara är fejk.

^^^
I särklass vanligaste typen av argumention på Swec.

• "Det liknar det löjliga Megapixel-racet". Kanske – då diskussionerna påminner om varandra. Det är enkelt att begripa kvantitetsparametern 500 Hz – då blir det vad som diskuteras. Kvalitet och effekterna av tekniken och hur det används är mycket mer komplexa ämnen vilka tar lång tid att greppa. Det har tagit mig flera år och jag lär mig fortfarande.

Alla med någorlunda kamerakoll vet idag att Megapixel i kameran faktiskt har stor betydelse men självklart inte är hela svaret. Megapixel är en viktig parameter bland väldigt många och på olika sätt viktiga parametrar vilkas existens man antagligen inte kände till när den diskussionen gick som varmast för 15–20 år sedan.

Självklart samma sak här.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Och nu kommer alla: "Jag ser faktiskt inte skillnad på 60hz och 240hz".

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Nautilus011:

27", oled, 240Hz, 1440P *dreglar*

Verkligen! Väntar på Recensionerna på denna och LG innan man väljer vilken man ska köpa.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

"Tråkigt" att alla använder LG's paneler för 27" och 45" tums oled. Man hade hoppats det kom en tredje tillverkare som kunnat utmana med annorlunda specs, priser och speciellt storlekar. Asrock, Asus, LG mfl. lanserar alla skärmar med nästan exakt samma specs och funktioner. Skillnaderna ligger hur mkt RGB man får på baksidan. Men nu är jag bara bortskämd

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Börjar det inte bli lite löjligt nu med dessa uppdateringsfrekvenser?

Nej, snarare löjligt hur denna typen av kommentarer alltid kommer upp när det gäller uppdateringsfrekvenser här på SweC.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - Noctua NH-D15S / Tomahawk Max B450 / KFA2 RTX 2070 Super / 16GB 3600Mhz CL14 / ASUS Rog Strix 750W 80+ Gold / Samsung 970 EVO 1TB / Fractal Design Arc

Logitech GPX Superlight / Endgame MPC450 / Keychron Q1 / Sennheiser HD 58X / Alienware 25 AW2521H 360Hz / Samsung Odyssey G7 240Hz

Permalänk
99:e percentilen

Tänk att vi faktiskt sitter och diskuterar verkliga skärmar med över 500 Hz – rena vansinnesfantasier för bara några år sedan. What a time to be alive!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tänk att vi faktiskt sitter och diskuterar verkliga skärmar med över 500 Hz – rena vansinnesfantasier för bara några år sedan. What a time to be alive!

Verkligen. Känns som det va igår folk importerade koreaskärmar för att få ut 120 Hz, även om det typ är 10 år sedan.

stavfel
Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem

Börjar kännas som kapplöpningen av flest rakblad som var som hetast för typ 15 år sedan.

"Våran nya rakhyvel med 15 rakblad! Du gör ett drag, den drar av ditt ansikte".

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Detta fick mig att tänka på en tråd ja starta för 10 år sen här om varför inte 120hz blivit standard
#12692335

Undrar om 60hz-folket i den tråden fortfarande kör med 60hz 😆

Med det sagt så sitter jag med en 120hz än idag, o tycker det räcker. Men ja hade inte tackat nej till mer

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem

När får vi den första 1 kHz- skärmen?

Permalänk
Medlem

Måste allt från Asus ROG se ut som Honda Civic Type R?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Lite trisst att de flesta grafikkort coilwhinar redan vid 60 fps, vill inte veta hur de skulle låta vid 500 fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Lite trisst att de flesta grafikkort coilwhinar redan vid 60 fps, vill inte veta hur de skulle låta vid 500 fps

@Dalton Sleeper

Mitt coilwhinar inget och då har jag testat närmare 999 fps i csgo mm.

De flesta spel menyer kommer man även upp i 1000 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Och nu kommer alla: "Jag ser faktiskt inte skillnad på 60hz och 240hz".

Många ser inte skillnad så det är väll inte så konstigt om någon säger det, allas ögon fysiologi är olika vi ser aldrig exakt likadant som någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Börjar det inte bli lite löjligt nu med dessa uppdateringsfrekvenser?

Jäkligt löjligt att pusha tekniken framåt, undra vart mänskligheten varit om vi tyckt allt var löjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Dalton Sleeper

Mitt coilwhinar inget och då har jag testat närmare 999 fps i csgo mm.

De flesta spel menyer kommer man även upp i 1000 fps.

Om det är så så är det bara att gratulera, du hör högfrekventa toner också (rätt många som inte hör frekvensspannet, ännu vanligare när man blir äldre)?

(ska dock inte göra denna tråd till en coilwhinetråd, men helt ointressant för mig till problemet är löst)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nu har jag blivit glad tre gånger när jag läst om PG27AQDM och inte insett att det är en skärm jag läst om tidigare redan. Teaser videon släpptes väl typ i början av december redan.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Om det är så så är det bara att gratulera, du hör högfrekventa toner också (rätt många som inte hör frekvensspannet, ännu vanligare när man blir äldre)?

(ska dock inte göra denna tråd till en coilwhinetråd, men helt ointressant för mig till problemet är löst)

Hör inget i spel. Då jag startar apex och den går upp till drygt 3000 fps hör jag coilwhine men inte med 500 fps i cs. Testar årligen hörseln pga brandman så hör hela spannet perfekt sist jag testade.

Mer ontopic så skulle 1440p OLED-skärmen nog sitta väldigt fint men samtidigt köpte jag ming 1440p 240 Hz för bara två år sen. Får se prislappen och recensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Många ser inte skillnad så det är väll inte så konstigt om någon säger det, allas ögon fysiologi är olika vi ser aldrig exakt likadant som någon annan.

Det konstiga är att de indirekt försöker driva en linje om att produkterna därför skulle vara mindre bra/efterfrågade/nödvändiga på grund av detta. Som om de (som inte ser bra) skulle utgöra en del av kundunderlaget – hint, det gör de inte.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

32" 4K OLED tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh|p:

Detta fick mig att tänka på en tråd ja starta för 10 år sen här om varför inte 120hz blivit standard
#12692335

Undrar om 60hz-folket i den tråden fortfarande kör med 60hz 😆

Med det sagt så sitter jag med en 120hz än idag, o tycker det räcker. Men ja hade inte tackat nej till mer

Kan tycka att 90hz borde bli standard på kontorsskärmar/laptop för att få lite bättre fly i dem.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

32" 4K OLED tack!

Detta blir min nästa uppgradering med! sitter på 32" ips 1440p. är inte aktuellt att minska i storlek och tycker 1440p är lite på gränsen vad som är ok på 32".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorvin:

Detta blir min nästa uppgradering med! sitter på 32" ips 1440p. är inte aktuellt att minska i storlek och tycker 1440p är lite på gränsen vad som är ok på 32".

Sitter själv på IPS 28" 4K så det känns lite för litet ändå.

Men riktigt krispigt i spel😇

Permalänk
Medlem

Tror 540Hz Asus skärmen med "foten designat att man kan komma närmare skärmen" lär glädja t.ex. denna snubbe Ja i esports kan faktiskt det vara en faktor...

Finns oxå t.ex: https://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/k5f07f/lege...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

27", oled, 240Hz, 1440P *dreglar*

Gärna högre upplösning och UW

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR